Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia diplomat havari (kun 5 Ã¥r!!!), dÃ¥rlig service fra Norman Etek  (läst 9130 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sveinmer

  • sveinmer
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: halden/norge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hei alle sammen!

Veldig bra med et forum hvor all expertisen er samlet!

Jeg har en thermia diplomat 6kw, som var ferdig installert når jeg kjøpte huset i sept 2008. vp er fra sent i 2004, og rett før jul fikk jeg alarm "motor vern utløst" Etter 3 uker kom service folk fra Norman Etek (importør Thermia i Norge) De byttet soft starter og fant ut at trykk rørs føler var defekt.

2 timer etter at servicemannen reiste fikk jeg motor vern utløst igjen. Jeg fikk da beskjed om å justere sikringen til 6 amp fra 5 amp. Da løste ikke motorvern ut noe mer, men jeg fikk i stedet symbol for at kompressor kjører, uten at den gjorde det. Kompressor ble også meget varm både oppe og nede.

Norman Etek sa da at kompressor også var gåen og må byttes!

Vel, ting har jo tatt lang tid, men til deres forsvar så skjedde havariet 18 desember, så det har jo vært jul i mellom her.

Det som gjør meg letter forbannet er at de nå ikke vil bytte kompressor før de også har fått trykkrør føler, som de selvsagt ikke har på lager, og ikke vet helt når kommer.

De begrunner det med at dette er en garantisak, og da skal alt være i orden når de reiser derfra. Jeg forsøkte meg med å si at kanskje kundehensyn burde komme før deres prosedyrer når det tross alt allerede har tatt 5 uker, men nei...

Så da må jeg kjøre ren elpatron en stund til..


Dette kan vel sees på som en advarsel til de som får beskjed om at accu tank ikke er nødvendig. Min teori går i alle fall på at lite vann i systemet (jeg har beregnet det til å være 42 liter i rørene) samt bruk av romtermostater er hoved årsak til havariet. forrige eiere har i tillegg hatt varme på badet om sommeren. Jeg la også merke til at hysterese var satt til 5!!!

Tror ikke helt jeg stoler på copelands anbefaling om mindre enn 10 starter i timen på denne scroll kompressoren etter dette(bør være mye færre starter).

Da har jeg luftet min frusterasjon, Jeg ser fram til å lære masse her på forumet!

Edit: Jeg undrer veldig på hvem som har instillt min VP, a1 integral var satt til 30.. da var det vel fullkomment?
Edit2: Nå har jeg bestillt thermiq loggesystem, håper bare dem sender til norge..

« Senast ändrad: 22 januari 2010, 13:48:38 av sveinmer »
Thermia diplomat 6 2004c modell, ett plan 160 m2 flate, 670 m 20mm cc300 vannbåren varme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jepp, det kan mycket väl vara många start/stopp som kört sönder kompressorn, synd att det inte finns nån räknare på Thermia för detta, men med de inställningarna du nämner är det troligt att den startat och stoppat en hel del.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Även om hysteresen var 5 borde inte antalet starter bli fler än 3 i timmen då startintervallet på Thermia är satt till 20 min.
Det visar även att man inte ska ändra värden i styrsystemet om man inte är på det klara med vad ändringen kan få för konsekvenser. Även om det är svårt att säga något om det i detta fall.

Sen är det tyvärr så att ingen tillverkare kan producera 100% perfekta komponenter. Även vid vanlig drift händer det haverier sker som inte går att härleda till något annat.
De flesta leverantörer är nöjda om de kommer ner till någon enstaka felprocent under garantitid.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad sveinmer

  • sveinmer
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: halden/norge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Även om hysteresen var 5 borde inte antalet starter bli fler än 3 i timmen då startintervallet på Thermia är satt till 20 min.
Det visar även att man inte ska ändra värden i styrsystemet om man inte är på det klara med vad ändringen kan få för konsekvenser. Även om det är svårt att säga något om det i detta fall.

Sen är det tyvärr så att ingen tillverkare kan producera 100% perfekta komponenter. Även vid vanlig drift händer det haverier sker som inte går att härleda till något annat.
De flesta leverantörer är nöjda om de kommer ner till någon enstaka felprocent under garantitid.

Det er klart jeg kan ha vært uheldig og fått enn "mandags" kompressor. Jeg skal uansett gjøre det jeg kan for at neste skal vare lenge. Er det noen god grunn for å ha hysterese veldig lavt, som f eks 5? eller a1 integral på 30?

Tusen takk for innspill!

-Sveinmer
 
Thermia diplomat 6 2004c modell, ett plan 160 m2 flate, 670 m 20mm cc300 vannbåren varme.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
Kan inte se någon anledning att köra med låg hysteres eller integral i normala fall, men det finns säkert undantag. Kanske om man har lite volym i systemet och måste köra kompressorn oftare för att inte få tillbaks för varmt vatten så pumpen bryter på hög retur.

I mitt fall tycker jag integralen med sina max 100 är för lite för att fÃ¥ bra driftsförhÃ¥llanden. Jag har en acktank pÃ¥ 300L som sväljer mycket värme och skulle därför vilja kunna ställa integralen pÃ¥ kanske 200-300, men den är begränsad till 100.  Jag löste det genom att koppla om fram och returledningsgivarna i styrkortet, sÃ¥ att pumpen nu mer styr pÃ¥ returtempen (styren tror att returen är framledningen). Det gÃ¥r dÃ¥ inte att köra pÃ¥ integralen längre utan jag fÃ¥r styra med hysteres satt pÃ¥ 3. Med denna inställning fÃ¥r jag bra gÃ¥ngtider, ca 8-15 starter om dagen och nÃ¥gon timmas körning varje gÃ¥ng.   
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad sveinmer

  • sveinmer
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: halden/norge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Da har jeg fått ny kompressor. VP virker også mere effektiv nå. Montør var så godt som skråsikker på at det var soft starteren som var årsaken til havariet. Den fikk kompressoren til å høres ut som en motor som ikke ville starte med konstante oppstartinger til motorvern ble utløst.

Det er jo meget mulig han har rett, 100l akk tank er uansett under bestilling i alle tilfelles skyld.
Thermia diplomat 6 2004c modell, ett plan 160 m2 flate, 670 m 20mm cc300 vannbåren varme.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Hysteres ska ställas högt, den ska inte styra start och stopp!

Integral minst så högt som dom kommer från fabrik helst högre!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det är väl lika bra att ställa Integralen till max, börjar innetemperaturen svänga för mycket får man väl ställa ner integralen till svängningarna är acceptabla?

Varför inte ställa Hysteres till max? När kan hysteres göra nytta? Någon nämnde snabba väderomslag med kraftig solinstrålning, men det tar väl en eventuell innegivare hand om.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!