Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallerad kompressor bubblar i glaset  (läst 5071 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Donner

  • Gäst
Robert Donner
Nyinstallerad kompressor bubblar i glaset
« skrivet: 24 mars 2015, 18:14:17 »
Hej,

kompressorn på vår Villa 120 byttes ut idag pga att den gamla hade börjat läcka vid ena skarven.

Jag har följt med hur den fungerar under eftermiddagen och tycker att den fungerar som den ska men är lite fundersam gällande hur det ska se ut i tittglaset när pumpen går respektive står stilla.

Bläddrade lite i gamla trådar och blev än mer fundersam.

När kompressorn går skummar det först för att sedan efter flere minuter bara bubbla mycket. Under en sju minuters gång slutade det inte bubbla.

När kompressorn stannar försvinner all vätska och glaset blir torrt.

Är detta normalt. Är det kanske så att bubblandet upphör efter en längre tids gång än sju minuter.

Tacksam för hjälp,

Robert

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nyinstallerad kompressor bubblar i glaset
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2015, 18:16:55 »
Tycker det låter som att det bubblar för länge, normalt skall det väl bara bubbla en stund, typ mindre än en minut.
Vet du vilket köldmedium de fyllt med?
Vad var det innan kompressorbyte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Robert Donner

  • Gäst
Robert Donner
SV: Nyinstallerad kompressor bubblar i glaset
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2015, 20:18:57 »
Hej,

det var och är R407C.

ZR61KCE byttes ut mot ZH30K4E.

Robert

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nyinstallerad kompressor bubblar i glaset
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2015, 21:39:22 »
Normalt borde bubblorna upphöra efter ett par-tre minuter, kontakta installatören.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Nyinstallerad kompressor bubblar i glaset
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2015, 23:24:54 »
Här kan du se hur det bubblar i mitt fönster. Pumpen (en IVT Greenline C7) är installerad 2002.
https://www.dropbox.com/s/9a5ywdi2qe23w3u/130210em.mpg

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Robert Donner

  • Gäst
Robert Donner
SV: Nyinstallerad kompressor bubblar i glaset
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2015, 06:20:42 »
Tack för svaren, Per det var åskådligt att se din video, jag ska kontakta installatören.

På vilket sätt är det ofördelaktigt att det bubblar?

Robert

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Nyinstallerad kompressor bubblar i glaset
« Svar #6 skrivet: 25 mars 2015, 09:04:30 »
Som jag har förstått det är/kan det vara ett tecken på att det är för litet köldmedium i systemet.
Jag filmar mina bubblor en gång om året och tanken är att jag skall kunna upptäcka köldmediebrist innan pumpen stannar eller börjar krångla. För det gör den förstås i så fall under den kallaste perioden i februari. Och då har man inte många val att hantera problemet på. Min tanke är att kunna upptäcka ett kommande problem i så god tid att jag kan fixa det under sommaren. Och därmed kunna välja hur jag vill göra. Eftefylla systemet, byta kompressor eller kanske byta hela värmepumpen.

Likadant är det i min bil. Jag har ett fönster där också. Bilen är en SAAB från 2000 och 2009 upptäckte jag att det bubblade väl mycket i fönstret. ACCn fungerade dock fortfarande bra. Jag köpte en efterfyllningssats och efterfyllde ca 300 gram R134a (skall vara totalt 770 gram i systemet). Fortfarande idag fungerar ACCn bra och det bubblar "som det skall"

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Robert Donner

  • Gäst
Robert Donner
SV: Nyinstallerad kompressor bubblar i glaset
« Svar #7 skrivet: 25 mars 2015, 16:32:33 »
Hade installatören på besök och han fyllde på köldmedium, sade att en svetsfog läckte.

Nu när pumpen startar försvinner bubblorna på nån sekund.

Video:
https://www.dropbox.com/sc/wc51pm7ydox07fa/AACy2QY-jafl_n-VDlLwNoVha

Men fungerar allt som det ska. Igår då jag kände på utröret på kompressorn då den var igång kunde jag inte hålla i röret utan att bränna fingrarna. Idag då mer köldmedium fyllts på är röret bara varmt, det går bra att hålla i det.

Ska det vara så? Borde inte pumpen alltid producera maxvärme, kring 60 grader?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nyinstallerad kompressor bubblar i glaset
« Svar #8 skrivet: 25 mars 2015, 18:36:18 »
Det där beror på hur varmt det är i kondensorn.
Värmer värmepumpen huset och skickar ut radiatorvatten som håller 30 °C så kanske hetgasen håller ca 60 °C.
När den värmer varmvatten så kan hetgasen når uppåt 90-100 °C.
Sen tror jag att hetgasen blir varmare då det är brist på köldmedia.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Robert Donner

  • Gäst
Robert Donner
SV: Nyinstallerad kompressor bubblar i glaset
« Svar #9 skrivet: 25 mars 2015, 18:58:24 »
Ok. gick tillbaka till pumpen och kollade pånytt och då den gjorde varmvatten blev röret efter kompressorn mycket varmare än tidigare idag och det var nog så att den gjorde värme till golvvärmen, 28 grader.

SÃ¥ min uppfattning att värmen frÃ¥n kompressorn mer eller mindre är konstant stämmer dÃ¥ inte. Skönt att höra dÃ¥ verkar allt fungera normalt igen. Tack till alla medverkande.  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nyinstallerad kompressor bubblar i glaset
« Svar #10 skrivet: 26 mars 2015, 08:21:02 »
Om R407C har läckt så kan man egentligen inte bara fylla på gas.
R407C är en blandgas och vid läckage är det ofta bara vissa delar av gasen som smiter iväg medan andra blir kvar.
Efter en påfyllning har man en gas som inte är "rätt" om man vill ha en R407C.

Anläggningen skall tömmas.
Repareras
Täthetskontrolleras
Vakuumsugas
Fyllas med RÄTT mängd (vikt mätt med krönt precisionsvåg) ny gas.

Skulle ha varit intressant att vara en fluga på väggen när din pump fixades...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Nyinstallerad kompressor bubblar i glaset
« Svar #11 skrivet: 26 mars 2015, 08:49:13 »
En "svetsfog"läckte?  Och han fyllde bara pÃ¥ mer R407?
Ingen reparation först?  Hur lÃ¥ng tid tog besöket?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Robert Donner

  • Gäst
Robert Donner
SV: Nyinstallerad kompressor bubblar i glaset
« Svar #12 skrivet: 26 mars 2015, 16:14:41 »
Jag var inte på plats själv, men antar att det gått rätt till. Det var en fog till den nyinstallerade torkpatronen som hade läckt. Man kan väl inte reparrationssvetsa den fogen utan att tömma systemet först?

Måste kanske ringa installatören igen...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!