Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC motorskydd  (läst 5336 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CTC motorskydd
« skrivet: 09 oktober 2016, 14:18:56 »
Hej alla!
Mitt motorskydd löser ut, och går ej att återställa på panelen.
Hittade dock på baksidan av panelen motorskyddet, och gick att återställa genom att trycka på motorskyddet, sedan återställa på panelen.
Men det fortsätter att lösa ut... motorskyddet är inställd på 6.6 A...
Mätte upp att kompressorn drar 3.5 A, 3.9 A, och 3,9 A per fas.... vad bör dessa värden ligga på egentligen? Och är det så att kompressorn jobbar med denna fasta värde, eller har den en låg och hög hastighet då den kan komma att dra mera A?

CTC Eco Air 107 med CTC EcoEl
« Senast ändrad: 09 oktober 2016, 14:33:04 av alex-foto.se »
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC motorskydd
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2016, 16:48:45 »
Inställningen verkar korrekt, jag får totala strömmen till 6,5 A i ditt fall.
Strömmen per fas bör ligga runt 3,5 A om det är nån enstaka plusgrad ute.
Kompressorn har bara en fart, och strömmen borde vara lika på alla 3 faser, kompressorn har egen matning som är skild från fläkt och annat.

Orsaken till den ojämna belastningen kan jag inget om.
« Senast ändrad: 09 oktober 2016, 16:52:00 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC motorskydd
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2016, 16:54:53 »
Hej.
Jag mätte strömmen till mellan 3.5 till 3.9 till en början som under tiden som temperaturen steg så ökade även strömförbrukning, och den kom upp till 4.9 A när den la av igen, så att frågan är ifall strömförbrukning ska också öka?
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC motorskydd
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2016, 17:08:30 »
Detta låter inte bra.
Kolla att fläkten funkar och att den inte är igenfrostad?
Kontrollera även laddpumpen och att smutsfiltret är OK.
Det kan vara så att motorskyddet hinner lösa innan någon av pressostaterna hinner lösa ut.
Det finns även ett synglas på utedelen som du kan kolla hur det ser ut vid uppstart/drift?
Det ska bubbla i början och sen ska bubblorna försvinna efter ett par minuter (om den inte stannar innan dess?)
« Senast ändrad: 09 oktober 2016, 17:10:36 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC motorskydd
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2016, 20:41:44 »
Hej, och tack för svaret!
Fläkten funkar bra, och blåser luft som vanligt...
Kontrollera laddpump och smutsfilter... dessa har jag ingen aning om var de sitter och hur man kontrollerar de, du får gärna berätta mera om dessa! :)
Vad gäller pressostater så kan jag inte tänka mig att de ska lösa vid normal drift... om det nu är en normal drift man har.. :P
Synglaset har jag inte kollat ännu faktiskt, men ska kollas.

Men det med amperen.... den ska alltså inte stiga alls. Utan ska dra lika mycket ström från början till slut?
För det jag tänker på är att motorskyddet var ställd på 6.6 A (max är 8) och jag mätte ampere från 3.5 och stigandes till 4.9 (när den utlöste) är det inte så att den ska stiga till 6 - 6.5 ampere som max när den är i normaldrift? dvs samma ampere tal eller strax under som motorskyddet är ställd på?
För jag frågade en elektriker innan, och han sa såhär att om man mäter 4 ampere på varje fas så ska motorskyddet vara inställd på typ 4.5, och därför tänker jag mig att om min motorskydd är ställd på 6.6, så borde kompressorn jobba upp till, eller strax under 6.6 ampere?!
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: CTC motorskydd
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2016, 20:54:23 »
Laddpumpen sitter nertill i EcoEl, se pannans bruksanvisning för detaljer. Smutsfiltret beror det helt och hÃ¥ller pÃ¥ installatören var det sitter, och om det överhuvudtaget finns nÃ¥got. Om vattenflödet genom EcoAir är för lÃ¥gt, sÃ¥ brukar det visa sig genom onormalt stort  :dt: , alltsÃ¥ temperaturskillnad mellan inkommande och utgÃ¥ende vatten.

Kompressorns strömförbrukning varierar beroende på hur tungt den går för den. Typiskt är att den är ganska låg omedelbart efter start, och snart lägger sig på ett ganska konstant värde som beror på bl a aktuell vattentemperatur och utetemperatur. Om utomhusdelens förångare börjar frysa igen, så sjunker strömförbrukningen. Tänk på att det inte är säkert att strömmen är perfekt sinusformad, och det gör att olika konstruerade mätinstrument kan visa olika värde även om alla visar rätt vid sinusformad ström. Strömmen bör vara så gott som lika i alla faser. Skulle det finnas skillnader där så är det dock inte självklart att det beror på fel i värmepumpen, det kan lika väl vara ett problem i elnätet - t ex olika fasspänningar eller olika mycket övertoner på respektive fas.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC motorskydd
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2016, 21:36:57 »
Jag kände med handen på utgående och inkommande vatten, och utgående var en aning svalare än inkommande. Så att allt det kändes normalt (jag har faktiskt ingen tempgivare på utgående och inkommande vatten)

Just det, nu kommer jag ihåg, laddpumpen, vet nu var den sitter, och den är på 3:an.
Vad gäller förångare, så vet jag inte ännu om hur mycket is det är på den, eller hur utedelen beter sig... har ej kollat på den ännu....
Men en teori som jag har är att om kompressorn jobbar som den ska, dvs börjar på låg strömförbrukning och ska öka mot typ 6 ampere eller så (om vi nu ska anta att det ska vara så) så tror jag lite på att motorskyddet börjar ge med sig... dvs att det är den som inte riktigt funkar som den ska... vad tror du?!
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: CTC motorskydd
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2016, 21:53:11 »
Tempgivare för inkommande och utgående vatten finns inbyggt i EcoAir och mätvärdena bör gå att läsa av på displayen på EcoEl.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC motorskydd
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2016, 22:19:31 »
Har ingen display i utedelen....
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: CTC motorskydd
« Svar #9 skrivet: 10 oktober 2016, 08:36:31 »
Finns det inte ens två LED-siffror och ett par knappar på utedelen?

Mätvärdena ska ju ändå finnas tillgängliga på EcoEl's display inomhus.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC motorskydd
« Svar #10 skrivet: 10 oktober 2016, 08:40:54 »
Nope, finns inget i utedelen... bara en del elektronik såklart, men ingen display.

Innedelen så kan man ju se vad vattentempen är på just nu, i pannan... men ingen tempgivare som direkt visar in och ut, eller differensen däremellan....
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: CTC motorskydd
« Svar #11 skrivet: 10 oktober 2016, 08:47:42 »
Mätvärdena borde gå att hitta i någon meny (om det inte är en mycket tidig EcoEl du har).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC motorskydd
« Svar #12 skrivet: 10 oktober 2016, 08:49:14 »
Jo, det är nog en rätt tidig sådan... för jag tror att året efter kom till displayen till i utedelen...
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC motorskydd
« Svar #13 skrivet: 10 oktober 2016, 10:21:14 »
Första modellen av EcoEl har en display på innerdelen, men det går inte att se värmebärare fram/retur.
http://www.ctc.se/files/pd_old/CTC_EcoEl-V1_före_2002.pdf

Jag skulle tro att du behöver en kyltekniker som får kolla upp grejerna, det är rätt omöjligt att ställa en diagnos utan att kunna se vad som händer via några givare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC motorskydd
« Svar #14 skrivet: 10 oktober 2016, 10:58:23 »
Jupp, verkar som att det lutar mer och mer åt en kyltekniker...
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!