Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!  (läst 10748 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LERUM
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #15 skrivet: 10 juni 2005, 16:33:29 »
Dom säger att det är betong..

Utloggad cottonfield00

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #16 skrivet: 10 juni 2005, 22:00:19 »
Håller med, inget annat än skandal. Självklart skall det tätas enligt konstens alla regler i en installation som skall sitta där i över 50 år!

Räcker fogskum för en tätning som ska hålla i 50 år?
Stiebel-Eltron WPC-10, 222 m hål, installerad maj 2005. Ca 220 kvm uppvärmd yta, 15 element, 1 fläktkonvektor.
Förbrukade ca 38000 kWh innan vi satte in pumpen.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #17 skrivet: 11 juni 2005, 00:08:05 »
Det som tar "kål" på fogskummet är UV ljus. Så länge som det inte utsätts för det så klarar det sig länge. På längre sikt ska inte fogskummet vara det som tätar väggen utan det bör nog göras med gummimanschetter eller liknande som tål att ligga i mark. Det fogskummet ger är en god isolering mellan vägg och slang. Eftersom det expanderar när det härdar fyller det ut hålet helt och hållet vilket minskar risken för läckage.

När et gäller livslängden på fogskum så har vi "drevat" våra fönster med det. När vi monterade ur några st. vid en tillbyggnad var fogskummet fortfarande som nytt efter drygt 15år. På landet har vi bojar som fylldes med fogskum för över 25år sedan. De som inte läckt in vatten (och därmed har skummet frusit sönder) är fortfarande intakta.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Amn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LERUM
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #18 skrivet: 11 juni 2005, 23:21:22 »
Jag har inte fÃ¥tt nÃ¥t svar än, men ingen kanske har nÃ¥t svar pÃ¥ vad som kan vara fel....  det med väggen... det var det med betongväggen...Men jag har en frÃ¥ga till!! RÖRMAKARN SKALL JU TÄTA HÃ…LEN i väggen , ihop med slangarna. Han säger att  det ska vara  sÃ¥dan isolering runt slangen som gÃ¥r in i väggen det ser ut som "skumgummi" . Men jag undrar hur det är möjligt att det kommer att bli tätt med det. Om ni tänker er att slangen som gÃ¥r in i väggen har sÃ¥n skumgummi runt sig hela vägen. hur e det möjligt att täta med nÃ¥t när det skumgummit har kontakt med marken, jord,fukt. DÃ¥ kommer ju det materialet leda vatten in??? Jag ställde frÃ¥gan till han om detta, menhan sa att det mÃ¥ste va sÃ¥nt runt slangen pga, nÃ¥t med tryck, eller om det blir nÃ¥t tryck pÃ¥ slangen eller nÃ¥t. tyvärr kommer jag inte ihÃ¥g riktigt vad han sa.. är orolig för detta, det känns ju inte sÃ¥ bra, att han ska täta detta, när han säger sÃ¥. för jag fÃ¥r inte detta att gÃ¥ ihop riktigt,. är det nÃ¥n som vet hur man gör???

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #19 skrivet: 12 juni 2005, 00:05:32 »
Hej, jag har två små frågor först sen ska jag försöka förklara lite teorier om dränering.
1. Du skrev att dräneringen bestod av nått som liknade frigolit, är det ett kompakt material eller är det liksom kulor hoplimmade med nått tjärliknande. Det jag är ute efter är om det är Pordrän eller isodrän skivor.
2. Hur långt ner sitter slangarna i förhållande till marken och till dränerings-slangen som ligger längst ner. Om det nu finns nån dränerings-slang.

M.V.H
Messer

Utloggad Amn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LERUM
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #20 skrivet: 12 juni 2005, 00:21:43 »
Hej! frigoliten ser ut som ihoplimmade kulor... Slangarna ligger ca 80 cm från jordytan, och ca 50 cm från botten, det skall även ligga en "sån" i botten på marken, vad det nu heter. det är min sambos mormor och morfar som har ägt huset innan oss, så vi verkligen kan ta reda på vad som är gjort på huset osv.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #21 skrivet: 12 juni 2005, 00:53:44 »
Jag antar att en "sån" i botten avser ett block frigolitkulor.
jag hoppas det också ligger en dränerings-slang under.
Det är så att dom här blocken av kulor är till för att bryta kapilär transport av vatten och dessutom värmeisolera. Det innebär att vatten inte skall stå upp mot väggen 50 cm högt är mycket vatten, det finns troligen en väldigt dålig avrinning från dräneringen bort från huset.
så även om det ni nu grävt upp ser bra ut så bör du nog kontrollera hur dom gjort avrinningen.
Det kan också vara så att tillrinningen till dräneringen är stor, marken runt huset skall luta från huset så att ytvatten inte rinner mot huset.
När det gäller ätningen mot huset sÃ¥ är nog dessa gummimansketter som beskrevs bra, jag vet inte hur att göra men det bör vara ett relativt bra mostÃ¥nd mot vatteninträngning sÃ¥ kolla med nÃ¥gon som utför dränering som  vet hur man tätar. Men det skall inte stÃ¥ vatten mot väggen, det skall rinna bort.
Att betongen blivit mjuk (om det nu är så) kan bero på att vatten stått mot väggen istället för att rinna bort.
Nu sÃ¥här mitt i natten kan jag inte ringa en kompis och frÃ¥ga annars skulle jag frÃ¥ga honom  om ifall man nuförtiden smetar tjära pÃ¥ betongen innanför frigolitblocken, jag tror inte det är sÃ¥ och dÃ¥ förstÃ¥r du säkert att vatten inte skall stÃ¥ mot väggen.
Nåja det får räcka, är det nått mer så fråga på, jag kan ju ringa min kompis i morgon.
M.V.H
Messer

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #22 skrivet: 12 juni 2005, 11:07:04 »
Om det är kapilärbrytande skivor på väggen typ Pordrän eller Isodrän skall det inte vara tjära på husväggen. Detta är för att väggen inte skall bli diffusionstät. Det är också viktigt att det är en hel geoduk mellan skivorna och fyllnadsmassorna. Annars kan lera och sediment täppa till skivornas kapilärbrytande förmåga.
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #23 skrivet: 12 juni 2005, 11:22:44 »
Citera
"frigoliten ser ut som ihoplimmade kulor.."



Lite byggtekniskt:

Menar du Lecablock Andvänds istället för äldre "gråsuggor" betonghålsten.

Jag använde båda de jag beskrev vid mitt bygge. Leca blockens fördel,är som man beskrev de är ej fuktkänsliga och isolerar till viss del huset mot mark fukt och kyla. Viktigt är dränerings lager som makadam eller småsten " singel" Då kan allt vatten dränera bort. Sen kan man ha mark isolering rakt ut från huset för att minska köldras från huset.

Finns det dränerings rör så leds vattnet bort via dessa normalt till dagvattenanslutningen. Messer har även skrivit om detta.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #24 skrivet: 12 juni 2005, 11:52:45 »
Hej Janne.
Nej inte Leca stenar utan det är faktiskt frigolitkulor hoplimmade med tjära eller nått.
dom står utanförväggen så att om vatten kommer rinnande mot väggen så skall vattnet rinna ner genom blocket ner till avrinningen. Jag vet två märken och dom är Isodrän och pordrän.
Dessa skivor fungerar även som värmeisolering utifrån.
Och tack Snorkeljohn för ifyllnad av det jag glömde skriva.

länk till http://www.isodran.com/ där kan man se hur man skall göra
Messser
« Senast ändrad: 12 juni 2005, 12:45:36 av messer »

Utloggad Amn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LERUM
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #25 skrivet: 15 juni 2005, 22:02:06 »
Tack för alla rÃ¥den jag har fÃ¥tt , det är inte meningen att jag kanske verkat nonchalant, men datorn började krÃ¥ngla...(massa virus) men nu funkar den som den ska... Nu är det som sakt uppgrävt. och det känns bra....  mvh: Anna

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!