Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flöde radiatorer  (läst 1806 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Flöde radiatorer
« skrivet: 29 september 2004, 13:06:03 »
Som en del av er kanske vet så kör jag min VP mot ettrörsystem och "panelradiatorer".
Har en fundering kring detta som säkert någon av er vet svaret på.

SPELAR DET NÅGON ROLL OM JAG BYTER UT VISSA STRATEGISKT PLACERADE RADIATORER TILL KONVEKTORELEMENT ELLER ÄR FLÖDET AVGÖRANDE? KÖR JUST NU MIN CIRK PUMP STIGARE PÅ 3:AN (25-40 PUMP) OCH HAR ETT DELTA PÅ 5 GRADER STIGARE VS RETUR
 :-\ ???
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Flöde radiatorer
« Svar #1 skrivet: 29 september 2004, 22:43:00 »
Vet inte. Men  teorin säger att det är det sista elementet i en enrörskrets som kan bytas mot ett större. Om man ersätter ett tidigare element i kretsen mot ett större element blir de efterföljande elementen kallare.
Tänker prova första året att köra med befintliga element, även om systemet ska kompletteras med en fläktkonverter ( eller ett stort vanligt element) i källaren att användas i reserv om returtempem skulle bråka eller om nedre hallen blir otrevligt sval (den har 2 små element (totalt 1.5 m2) . Elementet borde nog helst placeras i nedre hallen men det är ont om fria väggar - och rördragningen kan bli knepig .
Beträffande fläktkonvertrar har 'någon' nämnt att de helst ska undvikas - fläkten susar och fläkten håller en rätt begränsad tid ( 5 år ?!?)
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

admin

  • Gäst
admin
Re:Flöde radiatorer
« Svar #2 skrivet: 29 september 2004, 22:45:25 »
Om du har 5 graders deltaT redan nu (trots att det är plusgrader ute) kommer du att ha 30 graders (kanske överdriver lite) deltaT vid sträng kyla. Detta kommer att göra att du får för kallt i de rum som ligger sist i kretsen.

Prova denna vinter och se om det fungerar, om det inte gör det kan du alltid komplettera senare.

Denna vinter kan du köra värmefläktar eller dylikt för att hålla värmen om det skulle behövas.

Skall du byta ut radiatorer skall du öka effekten på de som ligger sist i kretsen.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Flöde radiatorer
« Svar #3 skrivet: 29 september 2004, 22:47:22 »
Du har rätt bra flöde och ganska litet delta t (temp skillnad)
Om du har sån tur att dina "sista" radiatorer på slingorna sammanfaller med nåt rum som är svalt (alt öppen planlösning.
Så visst kan du byta ut nåt.
men som sagt byt inte ut dom "första" då får du ju kallare i efterföjande rum.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Flöde radiatorer
« Svar #4 skrivet: 30 september 2004, 06:46:51 »
Jag har 2 slingor i huset. I den 1:a slingan så är sovrummen kopplade och det 5:e och sista elementet är idag dubbelt a modell 1969. I min 2:a slinga så är det de 2 elementen jag har i köket som jag funderar på att byta. Dessa sitter i en väldigt öppen planlösning och har endast ett endaste element efter sig i slingan.
Som sagt, jag kommer att prova och se under mitt 1:a år med VP hur mina nuvarande radiatorer fungerar.

 ;DDet känns i alla fall bra att jag kastat ut oljepannan
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!