Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om effekt och borrdjup  (läst 3395 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

vägraolja

  • Gäst
vägraolja
Fråga om effekt och borrdjup
« skrivet: 02 september 2004, 09:08:07 »
Bor i ett 1,5-planshus med källare från 1924 på lidingö med totalyta 221 kvm (varav 81 kvm källare). Förbrukar idag 3,5 kbm olja samt 11500 kWh el (inkl hushållsel). Har fått offert på IVT Greenline HT+ E 7kw + 300 l separat beredare samt 130 m aktivt hål. Verkar det rimligt?

Har eventuellt planer på golvvärme i delar av källaren och även uppvärmd pool på sikt. Jag har blivit tillsagd att det inte påverkar valet av pump men att hålet då bör göras 30 m längre eftersom det inte får "vila" på sommaren. Stämmer det?

Utloggad HÃ¥kan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Fråga om effekt och borrdjup
« Svar #1 skrivet: 02 september 2004, 12:28:00 »
För mitt 1½-planshus (tidigt 50-tal) i Sthlm på 240 kvm, som drar ca 38 000 kwh för uppvärmning och varmvatten fick jag lite olika bud från IVT-säljare
1) 9kwh, borrdjup 180m
2) 11kwh, borrdjup 190m

Jag gick på 2:an men lade till 10 meter borra. 130 meter låter grunt..
/HÃ¥kan
Mitsubishi GE35VAH i fritidshuset.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Fråga om effekt och borrdjup
« Svar #2 skrivet: 02 september 2004, 12:50:38 »
Synpunkter pÃ¥ bud som  vägraolja fÃ¥tt

På annan länk på forumet har det getts en snusformel som säger att maxeffelten skulle vara 3*oleförbrukningen, således 3*3.5 =10.5 kW
Om snusformeln ger  nÃ¥gorlunda rätt närmevärde ger pumpen sÃ¥ledes lÃ¥g effekttäckningsgrad de kallaste dagarna. Fördelen är dÃ¥ att VP:n arbetar med bra betinelser vid dellast

Vad säger de som bor i Stockholmstrakten och hunnit köra ett par åt?
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Fråga om effekt och borrdjup
« Svar #3 skrivet: 02 september 2004, 13:30:42 »
Måste instämma i förgående inlägg , låter klent.

Tittar du pÃ¥ de allmäna förslagen frÃ¥n tillverkarna pÃ¥ vilken VP som skall användas vid vliken förbrkning sÃ¥  Ã¤r 10-11kw närmare sanningen.  

Och då tycker jag att dom har tagit alldeles för klen vp,
in med andra mer seriösa anbudsgivare. den här verkar bara vara ute efter att vara billigast. Och hoppas att du i slut ändan skall vara nöjd, du gör ändå en besparing mot för tidigare :)

Nä köp inte det resonomaget.....fråga sätt VARFÖR så lite VP. och välj att ta in flera förslag ....
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

vägraolja

  • Gäst
vägraolja
Re:Fråga om effekt och borrdjup
« Svar #4 skrivet: 02 september 2004, 14:09:56 »
Den förklaring jag har fått på att formeln ovan inte skall vara tillämplig var att min panna har så låg verkningsgrad (troligen bara 70% men i kalkylen räknat med 75%). Väntar på fyra andra offerter (IVT, Thermia och Nibe) så vi får väl se.

Om inte de andra kommer med högre effekter på pumpen kommer jag nog att köra med 7:an, dock funderar jag på att lägga på 30m på borrhålet. Är det smart eller ska man både gå upp i pump och borrdjup?

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Fråga om effekt och borrdjup
« Svar #5 skrivet: 02 september 2004, 15:29:34 »
Det är alltid en penning fråga vad man skall göra.

1) är det 130 meter aktivt  han har offererat ?
JAG tror i min enfald att det är 130m punkslut.

Det leder till  följd frÃ¥gorna hur djupt sa kalkylen att du skulle ha aktivt och hur djupt har du till grundvatten och berg. ett etips  aktivthÃ¥l 124m, säljaren rundar uppÃ¥t still 130m (dock ej aktivt).

Jag skulle nog skarva på 20-30 meter ( om ekonomin tillåter) eller kanske till och med be att han räknar på en större vp 9kw och borrar det djup du får fram där.
då har du tagit till lite för framiden och ett ev VP byte.

Men vänta och se vad dom andra har att säga....

Vill som vanligt säga att jag är bara en glad amatör...
« Senast ändrad: 03 september 2004, 09:49:43 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Fråga om effekt och borrdjup
« Svar #6 skrivet: 02 september 2004, 23:02:20 »
Citera
Har eventuellt planer på golvvärme i delar av källaren och även uppvärmd pool på sikt.

Glöm eventuellt, det är klart du skall ha pool ;D

Min rekommendation får bli antingen en Nibe eller en Thermia (p.g.a. deras förnämliga reglerdator).
Effekt 8-10 kW.

Om du köper IVT så kanske 7 kW är bra då deras reglerdator är något sämre vid ordentligt dimensionerade värmepumpar.

/Rickard

vägraolja

  • Gäst
vägraolja
Re:Fråga om effekt och borrdjup
« Svar #7 skrivet: 18 september 2004, 22:51:25 »
Tänkte bara be om sista välsignelsen innan man slår till...

Sen sist har jag haft inte mindre än 8 olika firmor på besök och ngn 7:a är int elängre aktuell. Rekommendationen från de övriga ligger på antingen en 9:a eller en 11:a med extra borrdjud pga. pool. Bäst i pris och seriositet ligger just nu Sinfra Energi som har erbjudit en IVT E11 HT + , 300 l. beredare, 2 x 110 m. borrhå (från mark troligen ca 2 x 95 aktivt), bortforsling av panna och tank "nyckelfärdigt" inlusive fläktkonverktor i källaren för 160.000 (jag vet att det är dyrt i Sthlm - men vad ska man göra?).

Enda frågan jag har nu är om det finns risker med att ev. överdimensionera? Borrhålsmässigt borde det väl inte vara ngt problem. Det viktiga för mig är att det inte blir strul och kallt. Sedan om jag inte tjänat in en extra tusenlapp per år är av underordnad betydelse. Det får dock inte bli kallt för att jag smetat på med en större pump!

Synpunkter välkomnas.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Fråga om effekt och borrdjup
« Svar #8 skrivet: 18 september 2004, 22:58:45 »
Kanske du har äldre radiatorer, dom är bäst lämpad till en vp (har stor volym), men även om du har relativt moderna radiatorer kommer det att funka bra.
Det anser ju tydligen inst oxå.
Nu när dom fattat att du inte tänker välja det billigaste alternativet (det klenaste), då kommer dom med rejälare pumpar.
Alltför många tittar bara på inköpspriset, det är helt fel,
Ingen blir glad av en massa dyr tillskottsel!!  >:(
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Fråga om effekt och borrdjup
« Svar #9 skrivet: 19 september 2004, 09:24:15 »
Energiuttaget ökar inte så mycket med större värmepump. Så att borran skulle bli för klen tror jag inte, se bara till att du inte får för kort aktivt djup.

Skulle du få problem med för höga temperaturer i ditt radiatorsystem så går det alltid att komplettera med fler/större radiatorer eller en fläktradiator på returledningen.

Lycka till!

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
Re:Fråga om effekt och borrdjup
« Svar #10 skrivet: 19 september 2004, 09:38:45 »
Tänkte bara be om sista välsignelsen innan man slår till...

Sen sist har jag haft inte mindre än 8 olika firmor på besök och ngn 7:a är int elängre aktuell. Rekommendationen från de övriga ligger på antingen en 9:a eller en 11:a med extra borrdjud pga. pool. Bäst i pris och seriositet ligger just nu Sinfra Energi som har erbjudit en IVT E11 HT + , 300 l. beredare, 2 x 110 m. borrhå (från mark troligen ca 2 x 95 aktivt), bortforsling av panna och tank "nyckelfärdigt" inlusive fläktkonverktor i källaren för 160.000 (jag vet att det är dyrt i Sthlm - men vad ska man göra?).

Enda frågan jag har nu är om det finns risker med att ev. överdimensionera? Borrhålsmässigt borde det väl inte vara ngt problem. Det viktiga för mig är att det inte blir strul och kallt. Sedan om jag inte tjänat in en extra tusenlapp per år är av underordnad betydelse. Det får dock inte bli kallt för att jag smetat på med en större pump!

Synpunkter välkomnas.


Dyrt? Du har ju fått ett kanonpris! 160´inkl. pann & tankuttag samt 2 * 110 meter!

3,5 kbm olja * 8200 kr = 28 700 kr
6000 kWh * 1 kr (för att göra det lätt för oss) = 6000 kr
Total nuvarande kostnad: 34 700 kr i uppvärmning

Med lågt räknad COP 3 kommer du att spara ca 23 000 kr om året.

Det hade blivit lönsamt om så anläggningen kostat 200´!

Försök få en brunn på 200, de flesta borrare klarar idag det djupet utan problem.

/Thomas


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!