Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad stänger av värmepumpen?  (läst 1741 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MON

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad stänger av värmepumpen?
« skrivet: 19 oktober 2014, 15:28:21 »
Har en Fighter 1110 från -01. 45 m kulvert upp växelventilen, VV-beredare och radiatorer. Problem: VP startar VV-laddningen ofta, flera gånger per timme. Går i c:a 10 min och sedan stannar VP. Jag förstår inte vad som styr stoppet. (De många starterna tänker jag åtgärda med tipsen från forumet). Jag får ett kraftigt överskott på gradminuterna och för mkt värme på rdiatorerna. Här följer lite värden: Kurva 10, Paralell -2, VBf max 60, VBr max 52, VV start 44, VB diff VP 13, utetemp +12. När pumpen startar går den i c:a 10 min och värdena när den stoppar är: VBf 55 (28), VBr 47 (52), VV 45 (44), gradmin +100. (KB sidan verkar ok). Har VV-laddning under hela gångtiden. Kollat växelventilen och den låter sig "motioneras" med sviktande motstånd och den lilla armen står i botten när VP går och i topp när den stannat.
Varför stannar VP vid ovanstående värden? Om VB diff-en påverkar så borde den väl bryta tidigare (vilket jag förståss inte önskar)?
« Senast ändrad: 19 oktober 2014, 17:45:35 av Rickard »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad stänger av värmepuimpen?
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2014, 16:42:25 »
Du har troligtvis en läckande växelventil tror det går att byta endast insatsen. När vp gjort vv till max temp så läcker vattnet ut på rad systemet och den startar en vv laddning på nytt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MON

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad stänger av värmepuimpen?
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2014, 17:09:07 »
OK, förklarar starterna, men vad är det som stoppar VP? En stoppande faktor måste ju uppnås. Vilken?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad stänger av värmepumpen?
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2014, 17:28:10 »
Har för mig att äldre Nibe bryter på pressostaten dvs den kör upp tempen så långt den klarar varje vv start.
« Senast ändrad: 19 oktober 2014, 17:45:45 av Rickard »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad stänger av värmepumpen?
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2014, 17:47:21 »
Ja, så är det, en pressostat.
Fixa växelventilen så fort som möjligt, det där driftsättet sliter nåt otroligt på kompressorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MON

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad stänger av värmepumpen?
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2014, 18:37:28 »
Tack för svar! Byte växelventil och härefter justering  av antalet tillslag för kompressorn enligt tidigare rÃ¥d här pÃ¥ forumet.
Skulle det vara av värde i mitt fall med en rumsgivare? Finns det någon med trådlös överföring så jag slipper tråddragning de 45 m mellan hus och VP?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad stänger av värmepumpen?
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2014, 19:01:10 »
inne givare är toppen men tror inte det finns trådlösa om du inte bygger nått själv. Ordna till växelventilen så har du kommit långt på vägen och är du inte nöjd skaffa innegivare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!