Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinera IVT Greenline med luft-luft?  (läst 1032 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sherlock Nimrod

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kombinera IVT Greenline med luft-luft?
« skrivet: 07 januari 2016, 13:28:16 »
Hej
Byggde hus med inflytt 2010; nyfunkis, stora glasfönster och 40 cm lättbetong, 220 kvm i två våningar (sutteräng) plus ett takrum på 21 kvm. Bergvärme, 160 m hål, IVT Greenline. Första året mycket kondensproblem på fönstren invändigt; åren därpå lite bättre, men vid temperaturer under -10 så kommer kondensen tillbaka. På andra året prickar av svartmögel, numer återkommande. Har fristånde Electrolux luftrenare som förbättrat luftcirkulationen inomhus, men faktum kvarstår - Velfacs fönster har en köldbrygga (googlade och hittade fullt av exempel, i s h t i Danmark), som ger ökad kondens i nordligt vinterklimat.

Jag har kämpat mycket med golvvärmesystemet, men efter att ha lytt Carl Ns råd och kopplat bort shunten så har jag äntligen manuellt kunnat fixa jämn temperatur i nästan alla rum och sänka kurvan (takrummet är förstås fortfarande kallast på vintern och varmast på sommaren).

Mitt problem är dock följande: när huset byggdes så glömde byggaren dra golvvärmesslingor i takrummet (och, ja, fanskapet gick i konkurs innan han byggt klart, så låt oss bara konstatera att det har varit en intressant period i livet...), så det har elgolvvärme som inte räcker långt att få upp värmen när det blir riktigt kallt. Våra djupa fönsterpartier värms inte upp nog av golvvärmen. Jag tror att en kompletterande luftvärmepump i trapphuset till takrummet (så att luften kan styras både ned och upp) skulle ge en varm innomhusluft och bättre cirkulation i huset? Hur skall man tänka?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kombinera IVT Greenline med luft-luft?
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2016, 22:40:44 »
Ahh, Velfac, det väcker minnen, jobbade en gång i ett byggföretag som gärna köpte dessa fönster.

Jag har gamla 2 glas från 1970 i t ex badrummet där jag saknar radiator under fönstret.
Hade mycket kondens i detta och det växte frost när temperaturen sjönk under -10 °C i detta fönster.
Efter tips från Rickard satte jag skumgummilist (dammlist) mellan rutorna och sen försvann problemet.
Idag är det -20 °C här och ingen fukt på insidan av rutorna i badrummet.
Så om fönstren är delbara, kolla om du kan sätta dit dammlist emellan?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!