Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med IVT greenline plus C9. Även efter service...  (läst 9260 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad speedmaster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter en dryg månad av helvete så tar jag med glädje emot all hjälp jag kan få!

Inleder med en resumé av hur det varit innan jag beskriver nuvarande situation.
Sommaren -05. Köpte gammalt hus, byggår -37, på landsbygden i Norrbottens inland. Centralt placerad kombipanna som då gick på olja och gammalt värmesystem med stora radiatorer och galvade rör.
Hösten -05. Inleder renoveringen från helvetet. Påbörjar med att installera ny värme och varmvattenkälla i formen av en helt ny värmepump enligt rubriken. 2 olika slingor med kylslang totalt 600 meter. Allt detta görs i ett specialbyggt pannrum ute i ladugården varifrån värmen och varmvattnet leds in till huset via kulvert på ca 15 meter. Cirkulerande varmvatten i slinga med egen cirkpump.
06-11. Fortsätter renoveringen från helvetet och byter samtliga fönster, tilläggsisolerar och byter panel på hela huset. Skiftar även taket och passar då på att isolera om detta. Byter efter hand ut radiatorerna i systemet till golvvärme på nedervåning och till nya radiatorer på övervåningen. Bygger även till huset med dryga 40 kvm och skapar då tvättstuga. Allt utfört av auktoriserad VVS-firma.
-11 så ger ett antal av 90-graderskrökarna på varmvattensystemet upp och beslutet tas att upphöra med cirkulerande VV och istället sätta in VVB som tar sitt "KV" från inkommande "VV" på gamla cirkulationen. VVB placeras i tvättstugan. Relativt problemfritt under -12.
-13 Lämnar fru och barn ensamma för lite utlandsjobb. I sept -13 startar frugan värmesystemet (ja, jag vet att man egentligen inte ska "stänga av det" på sommaren men...) och allt är frid och fröjd, eller!?
Början av november. Öppnar elräkningen från Vattenfall, trillar av stolen och undrar: Vad fan har hänt!?
Har under alla år följt upp elförbrukningen på egen hand och kan nu se att förbrukningen under sep-okt var nästan dubbelt så hög som föregående år.
Ut till pumprummet i ladan. Tillskott! 100%! Kundmeny 2, larm utlöst 19/9 för "hög pressostat". Detta datum visar sig vara samma datum som frugan startat pumpen. Handbok, rengör filter. Rengör samtliga filter men då löser pumpen ut igen. Handboken, ställ upp cirkpumpen. Går inte ställa upp cirkpumpen. Står redan på läge 3.
Ger upp, tillkallar installatören och inväntar svar.
Installatören lyckas inte lösa problemet. Blir själv förbannad och ringer försäkringsbolaget och får efter ett tag med installatörens hjälp tag i en auktoriserad kyltekniker.
Fel konstateras på display, cirkpump och ett antal stålomspunna slangar inne i pumpen. BYT! Byte sker efter cirka en vecka. Tekniker ringer mig och meddelar att nu är det klart!
Samma kväll undrar frun varför vi bara har 16 grader inne i huset!?
Kollar över pumpen och denna säger att allt är frid och fröjd men det är ingen värme på S och R i värmesystemet bortsett från precis vid pumpen. Installatören kommer på jour. Konstaterar att växelventilen inte vill arbeta på automatik. Välja värme eller varmvatten. Väljer värme och åker bort på jobb i 2 dagar. Under tiden blir det dryga 31,5 grader inne i huset och familjen sover med öppna fönster...
Ny tekniker ringer och meddelar att "nu är det klart, växelventilen bytt". Detta var i torsdags förra veckan. Skulle dock kontrollera då allt vatten i systemet var utbytt och stort syreutfall var att förvänta. Lufta!.
Torsdag kväll, luftar system och pump.
Fredag, kontrollerar bara att pumpen går.
Söndag kväll, Ser att elförbrukningen varit onormalt hög på lördagen. Går ut i pumprummet. Larm "hög pressostat". Tillskott 100%. Kontrollerar filter och luftar systemet. Lite skit i filter på varma sidan men inte mycket och lite luft i systemet.
Från i söndags kväll så har pumpen löst ut inte mindre än 10 ggr på högt deltavärde och 3 ggr på pressostat. Jag har suttit och tittat på den när den löser ut och ett tydligt samband med när vi förbrukar varmvatten finns. Samtidigt löser den även ut mitt i natten när ingen förbrukar någonting alls.
Tvingats titta på när kompressorn går upp i över 105 grader och jag ger snart upp! Börjar få otäcka tankar på sopstationen och pumpen samt vedpanna, acctankar och ett ständigt eldande. Vald jordvärme för att det skulle vara underhållsfritt bortsett från lite luftning och kolla några filter då och då.

Finns det någon som kan hjälpa? Ska pumpen lösa ut på deltavärde? Är det farligt för pumpen? Om alla slingor i hela huset står helt öppna och detta bara pågår, vad kan det då vara?

/ Uppgiven

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med IVT greenline plus C9. Även efter service...
« Svar #1 skrivet: 18 december 2013, 15:42:56 »
Att den löser ut mitt i natten kan bero på att den gör varmvatten då också. Beredaren läcker värme och måste laddas då och då även om inget varmvatten förbrukas.

Kanske dum fråga men har luftning av systemet inkluderat luftning av varmvattenberedaren?
Vad är det för deltaT när pumpen värmer huset?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med IVT greenline plus C9. Även efter service...
« Svar #2 skrivet: 18 december 2013, 15:44:41 »
Är det nån som har kollat att cirkpumpen funkar som den skall?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad speedmaster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med IVT greenline plus C9. Även efter service...
« Svar #3 skrivet: 18 december 2013, 16:07:20 »
Deltat ligger på ca 8 grader när den bara jobbar mot husets värme och jag har kollat på den.
Cirkpumpen byttes enligt teknikern i torsdags...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med IVT greenline plus C9. Även efter service...
« Svar #4 skrivet: 18 december 2013, 18:06:59 »
8 graders temperaturskillnad när pumpen värmer huset är utmärkt. I det läget fungerar cirkulationen som den ska.

Som jag ser det måste det var något problem med flödet när pumpen ska göra varmvatten. Ett tag var jag inne på att det var en massa luft i beredaren men det är inte rimligt eftersom den larmar för högt delta. Luft och därmed dålig värmeöverföring hade resulterat i HP-larm men inte högt delta.

Är det möjligt att lossa vänster sidoplåt och kontrollera var givaren för ingående värmebärare sitter?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad speedmaster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med IVT greenline plus C9. Även efter service...
« Svar #5 skrivet: 18 december 2013, 21:38:20 »
Precis kommit hem efter att ha jobbat kväll.
Klockan 18.00 och 18.02 hade pumpen larmat för högt delta. Sedan 18.09 hade den larmat för pressostat och därmed slagit till tillskottet från klockan 19 ungefär.
Jag kan tyvärr inte öppna på vänstra sidan då den står för nära väggen. Teknikern ringde själv runt 17 tiden och hans nya troliga orsak är dålig givare på T9.
Bara att ställa klockan nu för att gå upp i natt och kolla så pumpen inte går på tillskott hela natten om den nu löser ut efter kvällens duschade.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med IVT greenline plus C9. Även efter service...
« Svar #6 skrivet: 19 december 2013, 08:34:06 »
Om det är dålig givare för T9 frågar man sig varför den fungerar klanderfritt när pumpen värmer huset.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
Att testa givarna är enkelt:
låt den gå in i varmvattendrift genom att spola tills det kör igång.
Gå in i meny 3 (visa alla temperaturer) och lokalisera GT8 (värmebärare ut) och GT9 (värmebärare in)
Scrolla mellan dessa givare under hela varmvattenuppvärmningen.
Om någon av givarna (GT9 eller bägge) stannar upp eller börjar gå baklänges (visar lägre temperatur) så är den defekt och kan ge dessa problem.
GT9 används inte vid värme (utom för larm), det är GT1 som styr då.

Vad är det för färg eller fabrikat på den nya växelventilen?
Hur gav 90-böjarna upp? Vem stod för materialet? Har du gjort installationen själv?
Varför tömdes hela systemet vid byte av växelventil, finns det inga avstängningsventiler?

Eftersom du har röjt en del med värmesystemet så rekommenderar jag att du backspolar kondensorn (värmeväxlaren för värme), det kan ha hamnat en massa oxider där.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med IVT greenline plus C9. Även efter service...
« Svar #8 skrivet: 19 december 2013, 19:17:55 »
GT9 används inte vid värme (utom för larm), det är GT1 som styr då.

Ska det tolkas som att det inte går att få larm för högt delta när pumpen värmer huset? Nu verkar delta vara bra när pumpen värmer huset då det spelar kanske inte så stor roll.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
Vid värmedrift så sker start/stopp med GT1 (returtemperatur). GT8 och GT9 används enbart för larm, tex högt värmebärardelta. Detsamma gäller vid varmvattendrift, fast då sker start med GT3 och stopp med GT9.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med IVT greenline plus C9. Även efter service...
« Svar #10 skrivet: 19 december 2013, 20:05:36 »
På min pump sitter GT9 ovanför T-stycket som förgrenar till varmvattenberedaren vilket betyder att givaren inte mäter värmebärare in när pumpen gör varmvatten. Ska varmvattenberedningen stoppa med hjälp av GT9 måste den sitta nedanför T-stycket så att den verkligen mäter VBin när pumpen gör varmvatten. Ett tag var jag inne på att man kanske hade monterat den ovanför av misstag men så kan det vid lite eftertanke inte vara. Pumpen gick ju rätt många år utan krångel.

Skräp i returen från varmvattenberedaren?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
För Greenline innan 2004 (REGO600) så sitter GT9 över T-röret och för REGO 634, 637 och 638 så sitter den under.
Jag har uppfattat det som att speedmasters pump är någon av de senare (HT, Plus eller HT Plus).

Deltalarmet utgår alltså inte vid varmvattendrift för REGO600, då sker start och stopp med GT3.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad speedmaster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med IVT greenline plus C9. Även efter service...
« Svar #12 skrivet: 20 december 2013, 08:28:05 »
Sådär!

Godmorgon eller något liknande...
Har i morse kunnat konstatera ännu en gång att pressostat löst ut vid 22.28 igår kväll och därmed stod pumpen på tillskott nu när jag klev in i pumprummet vid 07.15.

Kul att se IVT Center på forumet.
Följde era anvisningar och mycket riktigt så fick jag utslag på GT9 som backade under varmvattenprocessen ett antal gånger. Första gången vid 46.4 grader med ca 2 grader och sedan upprepades detta fram till värmebärardeltat löste ut vid 07.52. ca 18 minuter in i uppvärmningen.

När jag började hade jag följande värden:
GT1 24.8 och 28.7
GT2 0.7 plus
GT3 bör 50.0 nuv 47.9
GT6 27.2
GT8 28.9
GT9 21.1

Ganska direkt gick GT9 nästan ikapp GT8. Som närmast 1.9 grader men sedan drog GT8 ifrån.
Vid 46.4 grader på GT9 så började den alltså backa med 2 grader innan den vände uppåt igen. Sedan backade den igen och så höll den på medan GT8 fortsatte uppåt. Vid 1 tillfälle blev jag osäker på om även GT8 backat med 0.1 grader men det kan ju vara synvilla när man växlar mellan GT8 och GT9 hela tiden.
När deltat löste ut hade GT8 temp 62 och GT9 47.7.

Alltså borde det vara givaren som är felaktig!?
Men varför löser den ut på Pressostat?

Sen fattar jag inte GT3 och vilka tempraturer som den skall jobba efter. Tidigare kunde jag komma ut i pumprummet och se temperaturer som 51 eller 49 på GT3 nuvarande men nu för tiden tycker jag alltid att det står 56-58 på den.
Är inte detta för högt?

Sen tar jag de frågor ni ställde i övrigt.
Först så har alla installationer gjorts av en VVS firma. Jag har varit handräckning om jag varit hemma men det har mest bestått i att hämta grejor och säga om det kommer vatten eller inte.
Böjarna var från LK. Vet inte så mycket mer men installatören och jag gjorde vattenprover för att ta reda på om vattnet är aggressivt på något sätt men provet hävdade inte det.
Skadorna i sak bestod i punkthål på krökarna precis innan presskopplingen.
När felet upptäcktes så tog installatören och på ett mycket bra sätt bytte alla 90* krökar på VV systemet.

Varför tekniker valde att byta allt vatten i systemet i samband med värmeväxelbytet har jag inte en aning om. Han ringde mig som sagt och meddelade att han gjort det. Observera dock att byta växelventil var steg 2 då han redan några dagar innan bytt ut slangarna och cirkpumpen som jag angivit i starten på denna tråd. Det var ju efter det som huset blev iskallt och sedan en bastu.
Den nya värmeväxlaren heter LK Armatur EMV110 - M 89i0.

Snacka om att värmepumpar kan ta mÃ¥nga minuter av ens tankar per dag men desto mer man börjar förstÃ¥ eller tro sig förstÃ¥ desto mer intresserad blir man.   Sc:,h   

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
Förväxla inte IVT Center 7h med tillverkaren IVT, jag är endast en återförsäljare.

Då är det GT9 som är trasig, vilket förklarar alla dina problem med värmepumpen. Se till att få bytt GT8, 9, 10 och 11 samtidigt, det var tidigare kvalitetsproblem med givarna och de nya är bra mycket bättre.
LK:s växelventil är bra, så den skall du förhoppningsvis inte få några problem med.

Vad det gäller kopplingarna så borde de skickas till leverantören för undersökning. Du hade ju en bra lösning med vvc och en el-beredare känns lite som en nödlösning som det är gjort nu. En el-beredare på minst 30 liter måste i och för sig du ha för vvc:n ändå, varmvattenberedningen i värmepumpen fungerar inte med en ständig cirkulation. (allt detta sagt utan att veta alla turer eller ha någon fakta i målet)
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad speedmaster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med IVT greenline plus C9. Även efter service...
« Svar #14 skrivet: 20 december 2013, 12:14:01 »
Okej IVT Center 7h.

Jag ska inte förväxla er nÃ¥got mer  :)

Hade hemma teknikern precis. Synd nog hade jag inte hunnit läsa att alla givare borde bytas enligt ditt råd. Nu blev nog endast GT9 bytt.
Får skriva till de andra bytena på nästa service som jag nu kommit fram till bör ske vart annat år och inte som nu att jag har gjort det själv med nästan samma intervall.

Jag tror bestämt att min VVS firma tog och skickade delarna till leverantören för kontroll men jag vet inte och då jag fick alla mina kopplingar utbytta så måste jag ärligt svara att jag inte orkar lägga energi på att få ta del av svaret. Bytet skedde i alla fall på garanti. tummenupp

VVB som sattes in är pÃ¥ 100 l och en bidragande orsak till installationen var ocksÃ¥ det, kanske sÃ¥ här i efterhand onödigt, stora badkaret som sattes in i det nya badrummet. Pumpens VVB klarade helt enkelt inte att fylla det med vatten.  tOOmten

Skulle den nuvarande lösningen med el-VVB som matas från VVB i pumpen vara en dålig lösning?
Har ju själv inte en aning utan har gått på VVS firmans inrådan. Det känns som att man skulle behöva vara expert inom mer än det man är för att alltid kunna veta hur saker ska göras själv så därför känns ju forum likt detta där man kan fråga om råd och lära sig mer som en mycket bra sak.

Förhoppningsvis är julen räddad nu och jag slipper äta julmaten framför pumpen  tOOmten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!