Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: Sulan skrivet 10 februari 2005, 00:41:29
-
Ingen som funderat på ytspänningen i vattnet.
Har hört att man öka avlednings förmågan med ca 20 prosent. (gäller mc motorer)
men detta borde ju även gälla alla vattenburna prylar eller+
Vilket bore innebär att man kan sänka tempen ut till raddarna. Eller???
Funkar iallafall på min tävlings cyckel sänkte tempen med ca 10c på vattnet å 18c på topp locket.
Bara en tanke ???
-
Vad satte du i vattnet då, och vad skulle det kosta till 130 liters radiatorsystem?
-
Tyvärr är den inte värmetransporten mellan vattnet och elementytan som begränsar elementets effekt utan värmetransporten mellan elementytan och luften.
-
Tror att det skulle kosta ca 500-600 kr.
Det jag har i mc:n är basserat på olja.
Men det finns ju annat som tar bort ytspänningen.
Tyvärr är den inte värmetransporten mellan vattnet och elementytan som begränsar elementets effekt utan värmetransporten mellan elementytan och luften.
Helt rätt!
Men vattnet cirkulerar lättare.
Och överföringen mellan vp och vattnet lär ju bli bättre.
-
Tyvärr är den inte värmetransporten mellan vattnet och elementytan som begränsar elementets effekt utan värmetransporten mellan elementytan och luften.
MAn skall väl summera de termiska övergångsresistanserna för att få det totala motståndet?
Isåfall minskar det väl lite om man reducerar en av resistanserna...
Dock är det nog så att övergångsresistansen mellan radiator och luft är väldigt mycket större så det lär inte märkas...
-
Ett gammalt trick e ju att tillsätta lite YES till värmesystemet om det bubblar om elpatronerna när dom e i drift. Brukar funka 8)
-
Funkar iallafall på min tävlings cyckel sänkte tempen med ca 10c på vattnet å 18c på topp locket.
En cylinder på en hoj får sin kylning via kylaren som i sin tur kyls ner av luften. Kan man öka kontaktytan mellan kylvätskan och kylemementen i kylaren bli kylaren mer effektiv.
Teoretiskt sätt borde detsamma gälla för ett element men förmodligen är vinsten försumbar.
mvh
milliwatt
-
Stället jag kan tänka mig det kan påverka är ju i VVX:en.
-
Funkar iallafall på min tävlings cyckel sänkte tempen med ca 10c på vattnet å 18c på topp locket.
En cylinder på en hoj får sin kylning via kylaren som i sin tur kyls ner av luften. Kan man öka kontaktytan mellan kylvätskan och kylemementen i kylaren bli kylaren mer effektiv.
Teoretiskt sätt borde detsamma gälla för ett element men förmodligen är vinsten försumbar.
mvh
milliwatt
Det är nog snarare så att det är värmeutytet mellan cylindern och vattnet som förbättras, förbättringen är nog också beroende av temperaturen. Teoretiskt skulle man då kunna öka värmeutbytet i kondensorn, vinsten skulle då kunna bli att man kan köra cirkpumpen på en lägre hastighet. Frågan är dock om inte temperaturen är lite för låg för att man ska kunna sen någon skillnad? Den som testar får se...
-
Stället jag kan tänka mig det kan påverka är ju i VVX:en.
Skulle tro att det är gasfasen även här som är begränsningen. (som på radiatorsidan)