Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temeraturen sjunker jätte snabbt när vi dushar  (läst 12434 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smurfen76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Temeraturen sjunker jätte snabbt när vi dushar
« skrivet: 23 januari 2011, 15:13:08 »
Jag har en ecoel+ecoair 107 sedan 1 Ã¥r. Det är varmt i huset. Har huskurvan pÃ¥ 45 och har ändÃ¥ 21 grader i huset. Hade den pÃ¥ 51 innan och dÃ¥ blev det ca 25 grader inne.Fast bara när det var mÃ¥nga minus ute dÃ¥ blev framledningen sÃ¥ hög. Blev det plus ute sÃ¥ blev det typ rätt lagom inne.  Hade typ en Ã¥rsförbrukning pÃ¥ ca 10931 kw. Huset är pÃ¥ 120 m2 plus källare pÃ¥ 80m2. Vi har dÃ¥ligt med varmvatten klarar inte att dusha mer en ett par minuter utan extra varmvatten innan det bli ljummet. DÃ¥ är övre pannan pÃ¥ ca 50 grader när vi börjar dusha sÃ¥ temperaturen sjnker jätte snabbt. Sätter vi pÃ¥ extra varmvatten 60 grader och ska fylla vÃ¥rat badkar som är rätt litet sÃ¥ är vattnet jättevarmt i början men blir ljummet snabbt. SÃ¥ när vi har fyllt hela karet sÃ¥ är det bara ljummet. Ska det vara sÃ¥?. Övre pannan är pÃ¥ 62 grader när börjar fylla och efter nÃ¥gra minuter sÃ¥ är den nere pÃ¥ 42-42 grader. Vad är det som är fel? mvh Rikard

Utloggad Miklo

  • Intresserad
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Temeraturen sjunker jätte snabbt när vi dushar
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2011, 16:01:54 »
Prova att inte spola med så högt tryck.
Kommer bli stor skillnad när du tappar upp ett badkar.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 105 V3, installerad Mars 2009. 1½-plansvilla byggd 1962 i Stockholm. Boyta 120m2.
Bytt ifrån enrörssystem till tvårörssytem med nya radiatorer
Juli 2010.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Temeraturen sjunker jätte snabbt när vi dushar
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2011, 16:14:41 »
Har du en fast blandningsventil på pannan kan du kolla att den inte spär ut med kallt vatten. Blandningsventilen på pannan behöver du inte använda om du bara låte VP värma till 55
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad smurfen76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Temeraturen sjunker jätte snabbt när vi dushar
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2011, 16:55:27 »
Tack för tipsen. Hur kollar jag om den spär med kallvatten. Jag har en grej jag kan vrida på som har ett blått streck och ett rött streck. Den ratten är vriden så långt som möjligt år det röda strecket Är det den som är den fasta blandningsventil?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Temeraturen sjunker jätte snabbt när vi dushar
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2011, 17:04:01 »
Det brukar gÃ¥ att lossa ratten och kugga om den sÃ¥ du kan fÃ¥ varmare vatten men eftersom det blir varmt i början lÃ¥ter det knepigt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad yamahafj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Temeraturen sjunker jätte snabbt när vi dushar
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2011, 17:34:32 »
Vi har exakt samma problem. Jag löste det genom att schemalägga extra VV varje dag kl 18-21 (då vi duschar). Satte tempen på extra VV till 70 grader. Då mäktar den med två duschar med skönt hett vatten.

Jag trodde också det skulle orka mer utan elpatron men uppenbarligen gör den inte det...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Temeraturen sjunker jätte snabbt när vi dushar
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2011, 17:43:41 »
Ja kanske det inte är nått fel man har ju hört att ctc ska vara dåliga på vv men trodde inte så dåligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad smurfen76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Temeraturen sjunker jätte snabbt när vi dushar
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2011, 18:08:29 »
Det är riktigt dåligt nästan att man ångrar sig. Jag har elpatronen på 6kw som spets på alltid. Så när jag använder extra varmvatten funtionen 60 grader så hjälper den till med elpatronen. Borde det inte räcka till ett bad då. Som sagt så tar varmvattnet slut jätte snabbt. Ska kanske sätta den på 70 grader istället men volymen på varmvattnet är ju den samma. Räcker inte volymen på varmvattnet till ? Är det mycket dyrare att köra till 70 grader istället för 60 grader. Hur långt innan ni dushar eller badar sätter ni igång extra vv. Hur schema lägger man extra vv?

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Temeraturen sjunker jätte snabbt när vi dushar
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2011, 18:35:30 »
Har du luftat Ecoel? Om du har luft i toppen av den får du problem med varmvattnet. Öppen säkerhetsventilen lite och se om det kommer luft. Ev får du fylla på lite mer vatten om det är mycket luft.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad smurfen76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Temeraturen sjunker jätte snabbt när vi dushar
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2011, 18:49:14 »
Jag har en röd kran med ett litet kopparrörs böj. Vrider jag på den så kommer det vatten direkt. Det är den kranen där man tömmer vatten tror jag. Är det där man luftar eller är det någon annanstans?

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Temeraturen sjunker jätte snabbt när vi dushar
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2011, 20:00:02 »
Japp den röda "hatten" är det troligtvis. Jag har övre temp satt till 42 grader och det klarar vi två duschar på. Duschar ni riktigt varmt och länge?
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Temeraturen sjunker jätte snabbt när vi dushar
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2011, 20:20:35 »
En annan sak du kan titta på är vad du har för duschmunstycke. Det kan skilja otroligt mycket på mängden vatten det släpper igenom. Hade själv ett billigt skit munstycke som bokstavligen vräkte ut vatten. Du kan lätt halvera vattenförbrukningen på ett riktigt snålspolande munstycke.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad smurfen76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Temeraturen sjunker jätte snabbt när vi dushar
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2011, 21:13:05 »
Två duschar, det är ju riktigt bra. Vi duschar varmt men inte överdrivet varmt. Utan extra varmvatten räcker varm vattnet ca 2 min innan det börjar avta. När frugan duschar typ till när hon ska ta balsam.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Temeraturen sjunker jätte snabbt när vi dushar
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2011, 21:26:14 »
Prova att spola saktare bara för att testa. Hur är det tex i köket när du kranar varmt där. Försvinner varm vattnet lika fort där?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Temeraturen sjunker jätte snabbt när vi dushar
« Svar #14 skrivet: 23 januari 2011, 23:22:27 »
Vi kör utan problem 10min dusch, ska fler än 2 duscha eller vi vill köra typ ångbad i badrummet så har vi en ringklockeknapp utanför badrummet som kör igång extra varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!