Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 10 januari 2006, 14:09:01 »

Eftersom den alltid står i läge VV så kan du använda den så att då du vill ha VV monterar du dit dess elektriska koppling och sen "flärpar du endast bort den då du är nöjd"

Jajamen, det funkar riktigt bra. Har vv nästan hela dan och innan duschen så kopplar jag på växelventilen så får jag full värme på varmvattnet.

Är det sen så att den är mekaniskt problem så att den hänger sig där så får du ge den en döving efter VV uppvärmning ar klart.

Jag gav den ett par dövingar igår när den gjort vv klart men den rubbade sig inte. Verkar som om motorn bara kan gå åt ett hål. En ny är beställd och jag hoppas den kommer innan helgen.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 08 januari 2006, 18:41:26 »

Eftersom den alltid står i läge VV så kan du använda den så att då du vill ha VV monterar du dit dess elektriska koppling och sen "flärpar du endast bort den då du är nöjd"

På så sätt kan du ha VV+Värme tillfälligt Manuellt via VP tills byte sker av installtören.

Är det sen så att den är mekaniskt problem så att den hänger sig där så får du ge den en döving efter VV uppvärmning ar klart.
Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 08 januari 2006, 18:24:24 »

Hmm, en tanke som slog mig nu.. Skulle jag kunna manuellt styra över växelventilen så det kommer lite värme till VV men mest till rad?  Sc:,h

(Wiklunds privata bollplanks tråd?  ;) )
Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 08 januari 2006, 16:20:01 »

Växelventils h-vete!  knUp

Visst är det den som strular. Röris kom hit igen idag och vi slet loss sidan på pumpen och öppnade locket till växelventilen. Då syntes det klart och tydligt hur den fungerade. Den rörde inte på sig vare sig vi körde manuellt eller med spaken under den så vi flyttade över den med handakraft och då blev det rush på systemet. Fick direkt ut värmen. Men så fort den ska göra vv så går den över i det läget men går inte tillbaka när den är klar.

Så nödlösningen blev att vi bröt över växelventilen manuellt och kopplade bort strömmen till den. Jag får inget varmvatten just nu men jag har värme! Ska fixa en ny växelventil i morgon.

Skööönt med goa varma radiatorer.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 08 januari 2006, 10:44:13 »

Att den stannar snabbt tyder på att den inte blir fri värmen den producerar...  och då inte heller till varmvattnet...

Man kan se på stiftet på ventilen om den jobbar osså kan man ställa den manuellt (tror jag)

trist nåt så oootroligt  fiR:  Rätt fantastiskt..

Om cirkpumpen är paj på nåt sätt kanske den borde lösa även på VV drift MEN vattnet rusar runt mycket lättare i beredaren!

Du ser ju på indikatorlampan om den jobbar med vv för tillfället. Då ska tempen stiga om du kollar på VV tempen. men inte annars!!!
Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 08 januari 2006, 03:40:10 »

VP stannar inom 2 minuter.

Japp, flexslangarna ja, jag glömde kolla dom när vi hade tappat ner systemet. Tragiskt men sant.
Kommer förmodligen att måsta tappa ner när radiatorerna upp ska kollas och då ska flexslangarna kollas.

Jag har varmvatten, hur mycket varmvatten som helst. Jag fick för mig att det kunde bli ljummet om växelventilen var paj? Körde upp kurvan till 42 och då löste pumpen ut på toppvärme. Då såg jag att framledningstempen och vv tempen var samma. Dom följdes åt hela tiden. Kanske ska vara så?

Ska plocka loss cirkpumpen igen i morgon och kolla så att hjulet verkligen sitter fast.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 08 januari 2006, 01:09:01 »

Hemskt va trist fy faxxx

Stannar Vp snabbt det borde den göra om den producerar värme men inte leverar ut någon!!!

tre saker..
Visst nämndes det att flexslangarna kan bli täta...

Växelventilen... men har du inget vv heller?? då är det ju inte den...

Då satsar jag på cirkpumpen, den måste va paj...   men du hade väl kollat så pumphjulet sitter fast!!!!!

Byt cirkpump.. kolla slangarna och kolla först av allt ventilen om den rör sig.

Hoppas det fixar sig ja lider med dig  :'( :'(

Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 08 januari 2006, 00:49:32 »

Jag tror inte dom 50 graderna lämnar pumpen, eller lämnar pumpen otroligt långsamt och trögt. Nu efter en halvtimma så är returen 26 och fram fortfarande 50. Dock är framledningsröret kallt där det går ihop med flexslangen. Storstopp på radiatorslingan kan ju vara ett alternativ, men det fungerade så bra igår och innan vändingen så fungerade cirkulation till och från vid -3 och efter en höjning av kurvan fungerade det bra till idag.  Sc:,h

Växelventilen ja, den verkar rolig. Jag har inga problem med varmvattnet, det är inte ens ljummet. Visst borde det påverkas av växelventilen? Jag är så fruktansvärt osäker på hur det fungerar med växelventilen så vågar jag inte börja skruva i den.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 08 januari 2006, 00:00:33 »

Var blir värmen av? Har du något som kyler ner dina 50 gr till 17... Sc:,h

Kortslutning i radiatorn så flödet går tillbaka till värmekällan utan att den ger värme på radiatorerna?
Värmen kan ju ej försvinna Sc:,h

Citera
Rengör filtret på returen som är skitigt, luftar alla radiatorer och dom verkar inte innehålla någon luft, lyssnar på cirkpumpen som går, men ingen värme vill lämna pumpen ändå! Nu står pumpen på kurva 40 och jag hoppas att den får för sig att dela med sig av lite värme för det är -13 ute och jag fryser. (16 grader inne)

Nu tänker jag gå och ta en stor whiskey och fundera över bästa sätt av få utlopp för aggression, något som ger värme..


Det med Whiskey verkar gott och det värmer innombords, men forfarande har du kallt i bostaden.

Ge dig ej.. På brännet och körhårt..   :-X


Har du växelventil problem så lossa den och då får du automatiskt värme till radiatorkretsen
Det kan vara det som kärvar..
Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 07 januari 2006, 23:49:17 »

Vändningen klar.

Så här blev det kopplat nu.

Med denna koppling har jag möjlighet att köra värmen genom vedpannan som tidigare, eller köra värmen förbi den rakt ut på rad, eller bryta pumpen och elda i vedpannan som då kan gå på själv cirkulation. Denna koppling med vedpannan var en idé vi fick när vi höll på med kopplingarna, och den är otestad och kommer nog att vara otestad till allt annat fungerar som det ska.

Efter vändingen så blev det en sjuhelvetes värme i nedervåningen på kurva 40. Allt fungerade som det var tänkt och vämen skickas genom vedpannan för tillfället.

Ett annat problem uppstod dock. Det finns 3 nyare radiatorer på övervåningen som är inkopplade någon gång på 90 talet. Dessa är givetvis också vända "fel". Eller ska man säga dom var vända rätt mot ett felvänt system?

 studs

Nåja, det må väl var en liten grej, cirkulationen fungerar på nedevåningen med gott om värme, och med en omkastning av kopplen uppe så borde det ju lösa sig.

Så, gott om värme och fin fin cirkulation nere, tempen inomhus hamnade på 22-23 grader, detta tycker jag är för varmt så i morse sänkte jag kurvan till 38 och åker hemifrån. Kom hem för 2 timmar sen och allt är iskallt. Ingen (massor av svordommar) cirkulation, precis som innan vändingen. Framledningen är på 50 grader, retur 17. Inga larm. Gott om varmvatten.  huvuddunk

Rengör filtret på returen som är skitigt, luftar alla radiatorer och dom verkar inte innehålla någon luft, lyssnar på cirkpumpen som går, men ingen värme vill lämna pumpen ändå! Nu står pumpen på kurva 40 och jag hoppas att den får för sig att dela med sig av lite värme för det är -13 ute och jag fryser. (16 grader inne)

Nu tänker jag gå och ta en stor whiskey och fundera över bästa sätt av få utlopp för aggression, något som ger värme..
Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 04 januari 2006, 13:39:37 »

Citera
Men du kan ju inte stänga bort expansion utan måste ha en stoppkran i närheten av varmvattenberedaren...

Om den står oanvänd långa tider kan det va idé att "bränna" ur den riktigt om den ska användas i hushållet. Höja tempen riktigt rejält med vedpannan. För att avdöda ev Legionellabakterier.
Lite risk men värt att nämna.

Jag har en strypning på returledningen, ska dra åt den så blir det nog lungt med flöde runt VVB.

Den VVBn känns verkligen som en legionellahärd. Så länge man eldar så är det nog lungt, men nu kommer den bli kall och stillastående. Den är avstängd mot varmvattnet med en kulventil, så jag hoppas den stoppar legionella ifall det skulle bildas i gamla VVB.

Citera
Det där med skorstenen... en bärkasse med lagom mängd tex gullfiber i stosen eller in genom sotluckan mot rökkanalen stoppar effektivt.

Men du bör ha en "hatt" på skorsten om du slutar att elda annars kan nederbörd ställa till ett elände...   En sån hindrar inte eldningen sen!

Absolut, det där lät enkelt och bra. Ska bjuda hem en sotarbekant som får titta över ett plommonstop till skorstenen.

Tack för alla goda tips och råd.
Återkommer med resultatet av vändningen.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 04 januari 2006, 12:59:15 »

Citera
Efter att systemet kopplats rätt så ska jag strypa flödet till VVB ovanför vedpannan och då borde det bli lite mera tryck ut till rad. Hoppas jag.

Kör du värmepump så borde du stänga cirkulationen till VVB´n helt (den innan exp kärlet). Värmepumepn tycker inte om vatten som kommer tillbaka i stort sett oavkylt... så blir det ju om det får cirkulera i den utan att du tappar vatten där...
Det höjer tempen i rad. kretsen och ger därmed sämra verkningsgrad.

Men du kan ju inte stänga bort expansion utan måste ha en stoppkran i närheten av varmvattenberedaren...

Om den står oanvänd långa tider kan det va idé att "bränna" ur den riktigt om den ska användas i hushållet. Höja tempen riktigt rejält med vedpannan. För att avdöda ev Legionellabakterier.
Lite risk men värt att nämna.

Det där med skorstenen... en bärkasse med lagom mängd tex gullfiber i stosen eller in genom sotluckan mot rökkanalen stoppar effektivt.

Men du bör ha en "hatt" på skorsten om du slutar att elda annars kan nederbörd ställa till ett elände...   En sån hindrar inte eldningen sen!

Inge bra om det regnar ned i oanvänd skorsten...
Har jag nåt skydd... nej tyvärr  :-[


Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 04 januari 2006, 01:52:36 »

Måste rätta till följande!

När ni rengjorde filtret på VARMA sidan var det smuts i det då??

Jag verkar inte ha nått filter på varma sidan. :-\ Inget synligt som på kalla sidan.

Här missuppfattade jag frågan å det grövsta!  :-[
Med varma sidan trodde jag du menade stigaren. Pinsammt..
Men fel är till för att rättas till så här är mitt korrekta svar.
Ja! Det var rejält med skit i filtret som sitter på returledningen just innan VP.
Rengjorde det ordentligt men då gjorde det ingen märkbar skillnad på cirkulationen.
Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 04 januari 2006, 01:46:54 »

Ok du kan få koppla så, men lova att du tätar kanalen till skorsten..  Annars går det ut massor av energi där!

Absolut. Tänkte lägga in isolering i pannan och hoppas att det räcker att hålla värmen kvar.

Om du ändå ska koppla om rad kretsen. kanske en rad, i köket kan va ett alternativ.. när du tappar ur mm.

För jag tror spisen ger lite dålig effekt jämfört med en radiator!

Det beror iofs på hur mycket jobb det blir med en ny radiator, om det är värt jobbet!!

Ja, det kan ju faktiskt vara ett alternativ. Men tillsvidare får pannan stå kvar, för det blir en hel del jobb om man ska ta bort den och dra rör för en radiator till.

Jag såg nåt nu.. vattenvärmare är det vattenmantlad varmvattenberedare?
Då kan du nog inte koppla som jag sa.
Även expansinskärlet är du beroende av, den är kopplad till vedpannan?

Jajamen, men den vvb används bara när/om det kokar när man eldat för hårt, som snabb avkylning.
Alldeles korrekt, expansionskärlet är kopplat till vedpannan.

kopplar du som jag sa då måste du ha kvar expansionskärlet i "båda" kretsarna.
Det kan lösas genom ett nytt kärl till vp jag har det gamla kvar och ett nytt för VP.

Om jag kopplar som på ritning från föregående sida så blir det ett väldigt enkelt ingrepp och då går det ju använda nuvarande exp, men lämnar öppet för framtida ändringar. Om man skulle få för sig att vedpannan ska igång igen.

Det är inte så tokigt att du får mest allt flöde upp till VVB, men visst var det så att ingen värme lämnade värmepumpen när du körde en lägre kurva!?

Men du, nu när du säger det. Mycket lite värme, ingen värme, lämnade VP på kurva 38 och vid -3. Om jag inte missminner mig så kan röret till VVB ovan pannan ändå varit lite varmt. Kan det vara så jävligt att VVBn fick cirkulationen att lägga av? Har aldrig hunnit kolla detta noggrannare för när värmen blev sämre så eldade jag.

När jag säger att ingen värme lämnade pumpen så var den iaktagelsen gjord genom att hålla handen på stigaren bredvid  pumpen, mellan rör och flexslang, och där var det kallt.

Efter att systemet kopplats rätt så ska jag strypa flödet till VVB ovanför vedpannan och då borde det bli lite mera tryck ut till rad. Hoppas jag.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 03 januari 2006, 15:31:45 »

Ok du kan få koppla så, men lova att du tätar kanalen till skorsten..  Annars går det ut massor av energi där!

Om du ändå ska koppla om rad kretsen. kanske en rad, i köket kan va ett alternativ.. när du tappar ur mm.

För jag tror spisen ger lite dålig effekt jämfört med en radiator!

Det beror iofs på hur mycket jobb det blir med en ny radiator, om det är värt jobbet!!

Jag såg nåt nu.. vattenvärmare är det vattenmantlad varmvattenberedare?
Då kan du nog inte koppla som jag sa.
Även expansinskärlet är du beroende av, den är kopplad till vedpannan?
kopplar du som jag sa då måste du ha kvar expansionskärlet i "båda" kretsarna.
Det kan lösas genom ett nytt kärl till vp jag har det gamla kvar och ett nytt för VP.

Det är inte så tokigt att du får mest allt flöde upp till VVB, men visst var det så att ingen värme lämnade värmepumpen när du körde en lägre kurva!?
Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 03 januari 2006, 14:59:44 »

Men jag tycker man ska börja med det som cirkulerar hela rad-kretsen, alltså cirk-pumpen. Hade du kollat denna sa du?

Jajamen, den har jag haft isär och kollat hjulet och det ser som nytt ut.



Tänkte nämna att nu, på kurva 41, så har jag bra vämre överallt och vid temp från -3 till -16 (som det är ute just nu. brrr).
Så det är ingen panik med värmen för mig längre, det är en av anledningarna att jag konsentrerar mig på vändningen av systemet först.  :)
Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 03 januari 2006, 14:54:37 »

Jag brukar rekommendera en koppling som bara möjliggör antingen ren vedeldning eller ren VP drift... om man vill ha kvar bef panna!

Säg att du är beredd att elda 10 kbm/ved per år.. gör det vid svinkyla och stäng då av VP.  Övrig tid får VP ensam sköta uppvärmningen. Det finns andra aspekter också, om man kopplar som du har det..  ser man inte till att ALLT drag genom skorsten stoppas när du inte eldar, så läcker det ut massor med värme via skorstenen.

Nej, jag kommer inte ens i närheten av 10kbm/ved per år. Och jag kan mycket väl tänka mig sluta elda helt, lägga slanten som skulle gått till cirkpump och klaffback på en innegivare för att lättare få bort råheten på hösten och enkelt kunna dra upp tempen om det känns kyligt.

Men då har jag ett liten fråga till. Som det är nu funkar vedspisen i köket som en radiator och jag är rädd att det blir kallt i köket om jag kopplar bort den helt. Efter att läst ditt inlägg, Bertil, så känns det som det enda riktiga är att låta VP sköta allt själv och att jag kopplar det så här:



Tror du det är dumt med tanke på kallras från skorstenen?
Med ovan koppling så har jag påfyllning till systemet och expansionskärl klart. Men om du tror jag förlorar mycket värme på det, fastän draget är stängt, så kan jag koppla bort pannan helt och sätta in ett nytt expansionskärl och påfyllning direkt vid värmepumpen.

Jag tycker på goda grunder så här, koppla in vedpannan med självcirkulation direkt på raddarna. DÅ har du dessutom värme vid strömavbrott. Sen kopplar man in VP också på raddarna men inte via vedpannan utan direkt på stig o retur.

Jag har gjort det och inte eldat en pinne på 6 år!! jag har också självcirkulation så blir det ett stort strömavbrott får jag överväga ev eldning i vedpannan.

Innan VPn satt här så hade dom en cirkpump kopplad till vedspisen så jag gissar att självcirkulation är dålig, men jag ska ta upp det med röris.
Skrivet av: kylteknikern
« skrivet: 03 januari 2006, 12:33:44 »

Det verkar som att om alla hakat upp sig på växelventilen.
Men jag tycker man ska börja med det som cirkulerar hela rad-kretsen, alltså cirk-pumpen. Hade du kollat denna sa du? jag tror att skovel hjulet inne i cirk-pumpen har fragmat sönder och du har bara en halv skovel kvar nu, därför denna dårliga cirkulation på radiator och VVB.
din VP är trots allt några år och ditt vatten i radiatorena kanske innhåller nått frätande.   8)
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 03 januari 2006, 11:50:21 »

Ofta är det lite problem med att köra VP och vedeldning samtidigt.. ved är riktigt högtemp och VP är lågtemp så det passar inte så bra tillsammans. 

Vilken uttemp klara din VP? får du mycket tillksott om bara VP får värme huset?

Om den är hyfsat kraftig påstår jag det här... det är aldrig lönsamt att stödelda om VP själv klarar värmebehovet!!  Du tjänar inte ens igen vedkostnaden.. har du den gratis tjänar du inte igen kostnaden för motorsåg mm!!!!!!!!!

Hur är det möjligt.. jo besparingen om man har en bra VP anläggning blir ju bara ca 1/4 så stor mot om man tex kör en elpanna/elraddar.   3/4 är ju gratisvärme ur mark eller berg!

Jag brukar rekommendera en koppling som bara möjliggör antingen ren vedeldning eller ren VP drift... om man vill ha kvar bef panna!

Säg att du är beredd att elda 10 kbm/ved per år.. gör det vid svinkyla och stäng då av VP.  Övrig tid får VP ensam sköta uppvärmningen. Det finns andra aspekter också, om man kopplar som du har det..  ser man inte till att ALLT drag genom skorsten stoppas när du inte eldar, så läcker det ut massor med värme via skorstenen.

Det kan va så illa att det blir förlust, jag har flera såna exempel på folk som eldat i vedpannor men mest kört elpatron. Har man draget vidöppet jämt blir det en förlust trots att man eldat massor med ved!

Jag tycker på goda grunder så här, koppla in vedpannan med självcirkulation direkt på raddarna. DÅ har du dessutom värme vid strömavbrott. Sen kopplar man in VP också på raddarna men inte via vedpannan utan direkt på stig o retur.

Jag har gjort det och inte eldat en pinne på 6 år!! jag har också självcirkulation så blir det ett stort strömavbrott får jag överväga ev eldning i vedpannan.

Men min VP är så rejäl att jag har inget att tjäna på vedeldning.

Kolla lite här särskilt det från 18 nov det om vedeldning!

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,197.0.html

Skrivet av: ackeka
« skrivet: 03 januari 2006, 08:52:50 »

Just nu gör jag så att om det är på väg att börja koka (dåliga cirkulationen gör att det gärna vill bli varmt snabbt) så vrider jag om kranen till gamla vvb och skickar ut det vattnet på vanliga vv, på det viset får jag ner tempen snabbt. Räcker inte det så spolar jag varmvatten. Kanske detta sätt även skulle fungera utifall det du skrev ovan skulle inträffa, VV tillverkning i samband med kraftig eldning?
Ja, där kommer ditt system att funka som förut.

Vet du om det fanns någon cirkpump innan VP'n var intallerad, om inte.
Man kan tänka sig att det skulle gå bra med bara en kran, istället för cirkpump och klaffback, förutsatt att ni hittar vad som bromsar ditt radiatorsystem. Förutsättningen att lyckas med något sådant är att systemet blir återstält med grova rör som du bör haft tidigare och ni inte inför någon strypning där ni grenar av till VP'n. Utan ha sett ditt system är det inget jag vill rekomendera men är samtidigt den lösning som jag tror jag valt själv.

Med endast en kran som du kan öppna när du eldar ved bör radiatorvattnet självcirkulera förbi VP'n, och du kan på såvis undvika kokning.

Eller en mycket lättrörlig backventil men ingen cirkpump...  Sc:,h
Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 03 januari 2006, 02:56:42 »

Tror inte att VP bryr sig om det blir för hett för den, VP slutar att ge värme, men det är väl vittsen med att elda ved. Går inte returen förbi VP'n så lurar du styrdatorn, den räknar i gradminuter och kör du värmen förbi den så kan den tro att du har ett värmebehov trots att du eldat i spispannan.

Denna anledning som finns att ha någon form av förbigång, är att cirkulationen av radiatorsystemet stannar när VP'n gör VV, eldar du samtidigt skulle du kunna få kokning eftersom värmen kommer att stanna i spispannan. Så backventilen och cirkpumpen kanske kan vara rätt om du tänker elda en del, blir det hett i pannan så startar du din extra pump. Men magnetventilen  Sc:,h så den tror jag du ska skippa som du sa.

Ja, det där låter ju klart vettigt. Jag eldar inte så vansinnigt mycket heller. Mest om helgarna, och när det är rått eller riktigt kallt ute.

Just nu gör jag så att om det är på väg att börja koka (dåliga cirkulationen gör att det gärna vill bli varmt snabbt) så vrider jag om kranen till gamla vvb och skickar ut det vattnet på vanliga vv, på det viset får jag ner tempen snabbt. Räcker inte det så spolar jag varmvatten. Kanske detta sätt även skulle fungera utifall det du skrev ovan skulle inträffa, VV tillverkning i samband med kraftig eldning? Försöker smita undan utgiften för en extra cirkpump och klaffback.
Skrivet av: ackeka
« skrivet: 03 januari 2006, 02:27:38 »

Det är en egen konstruktion och bara ett förslag/ide på möjlig koppling från rörmockaren.
Magnet-ventilen slutade vi bort i alla fall, den är för dyr för det lilla jobb den är tänkt att göra.
Vad som är tanken är att inte skicka ner för varmt vatten i VP. Att när jag eldar så sluter jag VP-r och slår igång cirkpumpen för att få ett eget system på pannan. Vi la upp ritningen här för att kolla vad ni tycker om det hela. Bästa vore ju om man kunde skippa klaffbacksventilen och cirkpumpen och bara göra en slinga av alltihop, men jag är lite osäker på vad som händer med VP om det kommer ner för hett vatten?

Tror inte att VP bryr sig om det blir för hett för den, VP slutar att ge värme, men det är väl vittsen med att elda ved. Går inte returen förbi VP'n så lurar du styrdatorn, den räknar i gradminuter och kör du värmen förbi den så kan den tro att du har ett värmebehov trots att du eldat i spispannan.

Denna anledning som finns att ha någon form av förbigång, är att cirkulationen av radiatorsystemet stannar när VP'n gör VV, eldar du samtidigt skulle du kunna få kokning eftersom värmen kommer att stanna i spispannan. Så backventilen och cirkpumpen kanske kan vara rätt om du tänker elda en del, blir det hett i pannan så startar du din extra pump. Men magnetventilen  Sc:,h så den tror jag du ska skippa som du sa.
Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 03 januari 2006, 02:02:32 »

Ditt system går mot självcirkulationen helt klart, men jag tror fortfarande att du har något mer som hindrar flödet. Tänk på att det har funkat tidigare år, i alla fall som jag förstår dig. Visst systemet måste fixas för att bli bra, men det borde finnas något sätt att få igång cirkulationen sanbbt utan för stora ingrepp.

Där har du verkligen en poäng. Det är en gåta varför det inte fungerade som tidigare. Men efter min kruvhöjning från 38 till 41 så har det faktiskt fungerat helt smärtfritt med en jämn temperatur på 21 grader. Men det har sedan höjningen varit mellan -5 och -2 ute så vad som händer när det blir kallare vet jag inte riktigt.  Känns ändå som att den största boven i dramat är det felvända systemet tillsammans med en massa skit som fick cirkulation att sjunka så pass att den stannade helt. Känner att jag måste vända systemet till att börja med och sen gå vidare därifrån om den dåliga cirkultionen fortsätter.

Varför vill din rörmockare ha en magnet-ventil på VB-r?
Är han rädd att du får för hög retur temperatur, då du eldar i kökspannan?
Kan han motivera det och en extra cirkulationspump, i ett som jag förmodar självcirkulerande system, så verkar det okej.

Fråga snällt om det är en Thermia system lösning eller egen konstruktion. Jag är av uppfattningen att de av tillverkarna framtagna lösningarna är bra, i varje fall om de inte är mer komplexa än detta. Det är trots alla proplem bara en VP och en vedpanna.

Det är en egen konstruktion och bara ett förslag/ide på möjlig koppling från rörmockaren.
Magnet-ventilen slutade vi bort i alla fall, den är för dyr för det lilla jobb den är tänkt att göra.
Vad som är tanken är att inte skicka ner för varmt vatten i VP. Att när jag eldar så sluter jag VP-r och slår igång cirkpumpen för att få ett eget system på pannan. Vi la upp ritningen här för att kolla vad ni tycker om det hela. Bästa vore ju om man kunde skippa klaffbacksventilen och cirkpumpen och bara göra en slinga av alltihop, men jag är lite osäker på vad som händer med VP om det kommer ner för hett vatten?

Och vad händer om man kopplar det som ovan, fast med en kran istället för mag-ventil, och styper VP-r när jag eldar utan att stänga av VP?

En sak som inte är med i dina ritningar, är den golvvärmeshunt som du skrev om i ett tidigare inlägg. Eftersom ditt värmesystem har fungerat tidigare tots det är felvänt, så har du troligtvis mycket stor elementarea i förhållande till ditt värmebehov. Detta är ganska vanligt vid äldre hus som sedan har tillägsisolerats, och är också mycket bra när du har VP. Men när man sedan ansluter en golvvärmeshunt till radiatorsystemet, kan det bli så att den vill ha högre temperatur än vad som finns i systemet.

Golvvärmeshunten är kopplad på en gammal rad. som satt i hallen där det nu är en liten golvvärme slinga. Den blev mycket riktigt felvänd för varmt kommer på returen, men den har ändå fungerat och jag har fått lite temp på klinkersen. Just nu är den avstängd tills det att systemet är vänt.

Kanske skulle slå en signal till Thermia och höra vad dom tycker om spispannan och om dom har någon enkel lösning på det hela.

Jag har börjar fundera på att skippa spis-pannan helt och hållet och bara koppla VP direkt på rad. Så enkelt och garanterat fungerande. Men... då kanske man får kallras från skorsten, och jag förlorar ett element i köket.

Tar villigt emot förslag på hur det ska kopplas, eller vad jag inte ska koppla.
(Hoppas ni förstår något av mitt svammel.)[
Skrivet av: ackeka
« skrivet: 03 januari 2006, 01:09:29 »

Ok. Nu ska ni få se hur mitt system är kopplat.  studs
 "bild"
Så fantastikst är det idag. Då kanske man förstår varför det går lite tungt runt.
Ditt system går mot självcirkulationen helt klart, men jag tror fortfarande att du har något mer som hindrar flödet. Tänk på att det har funkat tidigare år, i alla fall som jag förstår dig. Visst systemet måste fixas för att bli bra, men det borde finnas något sätt att få igång cirkulationen sanbbt utan för stora ingrepp.

Nu har jag haft rörmockaren här och detta är vad vi pratat om.
 "bild"
Så, vad tror ni om detta? Vill verkligen höra vad ni har att säga om detta innan jag börjar bygga om.
Varför vill din rörmockare ha en magnet-ventil på VB-r?
Är han rädd att du får för hög retur temperatur, då du eldar i kökspannan?
Kan han motivera det och en extra cirkulationspump, i ett som jag förmodar självcirkulerande system, så verkar det okej.

Fråga snällt om det är en Thermia system lösning eller egen konstruktion. Jag är av uppfattningen att de av tillverkarna framtagna lösningarna är bra, i varje fall om de inte är mer komplexa än detta. Det är trots alla proplem bara en VP och en vedpanna.

Jag skrev i en annan tråd att "jag var 15-år när jag började i branschen 1980", men jag slutade också 1997 så möjligen att jag inte är uppdaterad här :'(
Vi får hoppas Bertil eller någon annan av de aktiva också vill svara.

En sak som inte är med i dina ritningar, är den golvvärmeshunt som du skrev om i ett tidigare inlägg. Eftersom ditt värmesystem har fungerat tidigare tots det är felvänt, så har du troligtvis mycket stor elementarea i förhållande till ditt värmebehov. Detta är ganska vanligt vid äldre hus som sedan har tillägsisolerats, och är också mycket bra när du har VP. Men när man sedan ansluter en golvvärmeshunt till radiatorsystemet, kan det bli så att den vill ha högre temperatur än vad som finns i systemet.
Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 02 januari 2006, 09:38:26 »

Ok. Nu ska ni få se hur mitt system är kopplat.  studs



Så fantastikst är det idag. Då kanske man förstår varför det går lite tungt runt.
---

Nu har jag haft rörmockaren här och detta är vad vi pratat om.



Så, vad tror ni om detta? Vill verkligen höra vad ni har att säga om detta innan jag börjar bygga om.
Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 30 december 2005, 14:43:44 »

Ja, det är verkligen skumt. Alla jag frågat blir lika ställda.

Vi får helt enkelt börja med att vända systemet rätt och börja där.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 30 december 2005, 14:26:53 »

vad som är fel är svårt att säga. Om växelventilen kärva i halvöppet läge borde du ha svalt varmvatten också!!

Det lustiga är att du får fram (lite) värme om det är kallare ute!

Cirkpumparna kan va kluriga, jag har varit med om några konstiga fel..
Att pumphjulet börjar lossna att axeln snurrar, men pumphjulet snurrar bara när det har lust och med bra eller dålig fart.

Det brukar man kunna höra om man lyssnar på cirkpumen med tex en skruvmejsel (stetoskop) stänger man av och startar kan man höra ett (o)ljud som ett tickande just när det ska starta och stoppa...

Men jag tror inte heller det är felet men kan va värt att kolla....

Är det ett äldre hus ska man absolut ha ett smutsfilter på varma sidan, annars kan det bli problem med cirkulationen.

Men ditt fel är lite lurigt eftersom det är tempberoende, så jag fattar nog inte riktigt  :-[
Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 30 december 2005, 14:10:26 »

Med den där (höga) kurvan kan du få pumpstopp pga för hög returtemp.. så du måste vaka över pumpen eller sänka lite!

Pumpen hade löst ut tidigare idag, själva kompressorn, så nu är det rätt kallt igen.

En lite lurig grej (som nog alla rörisar kollar) är att det kan bli luft i själva cirkpumpen, det kan ge dålig cirkulation.

Japp, den är kollad, men ingen luft där.

När ni rengjorde filtret på VARMA sidan var det smuts i det då??

Jag verkar inte ha nått filter på varma sidan.  :-\  Inget synligt som på kalla sidan.

Nu går pumpen igen, och sakta kommer det lite värme på rad, men så ytterst lite. Bara -3 ute så..
Men det är växelgivaren som ställer till detta, eller är ett kombinerat problem?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 30 december 2005, 13:31:18 »

Nog går det tungt alltid, du har ett mycket lågt flöde.

Med den där (höga) kurvan kan du få pumpstopp pga för hög returtemp.. så du måste vaka över pumpen eller sänka lite!

En lite lurig grej (som nog alla rörisar kollar) är att det kan bli luft i själva cirkpumpen, det kan ge dålig cirkulation.

Det finns en stor centrumskruv på cirkpumpen (den på varma sidan) om man kör pumpen i läge 3 det högsta kan man ta bort den där skruven då ser du om det kommer luft... (åtminstone om det är en Grundoss pump)
Sen kan man stanna anläggningen och öppna skruven då också, för att se om man kan tvinga ut nån luft.

Men varför du helt plötsligt skulle ha luft nu, ja det verkar inte troligt  :-[

När ni rengjorde filtret på VARMA sidan var det smuts i det då??
Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 30 december 2005, 02:22:03 »

Det händer att gummit inuti spjälkas och devis följer med, varvid en del av vattnet hamnar mellan det som är kvar utåt och det som börjat lossna, så att det som lossnat trycks ihop.

Aha! Där ser man. Det ska kollas, och passar bra att kollas när vi liks måste tappa ur systemet.
Det ska bli riktigt intressant att se vad som ställt till alla problem. Förmodligen en kombination av allt.
Skrivet av: ackeka
« skrivet: 30 december 2005, 02:17:14 »

Citat från: ackeka
Någonting gör att det går tungt runt hos dig, växelventil är ett bra tips, men börjar fundera på flexslangarna också.

(Titta, quote.  8) )
Ja det här forumet har tydligen många möjligheter, lär man sig inte om VP's så lär man sig annat, själv försöker jag lära mig att stava   :D

Rörmockaren ska absolut få ta en nogrann titt på växelventilen. Men flexslangarna? Vad kan ha hänt med dom. Kan dom slagga igen? Kanske den här tungroddheten beror på det bakvända systemet också?

Det händer att gummit inuti spjälkas och devis följer med, varvid en del av vattnet hamnar mellan det som är kvar utåt och det som börjat lossna, så att det som lossnat trycks ihop.
Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 30 december 2005, 01:44:32 »

Citat från: ackeka
Någonting gör att det går tungt runt hos dig, växelventil är ett bra tips, men börjar fundera på flexslangarna också.

(Titta, quote.  8) )

Rörmockaren ska absolut få ta en nogrann titt på växelventilen. Men flexslangarna? Vad kan ha hänt med dom. Kan dom slagga igen? Kanske den här tungroddheten beror på det bakvända systemet också?

De har en liten spak i en av gavlarna så man kan manuvrera den manuelt, och var lite säkrare än de nya, men tyvärr så tror jag du måste byta hela. De nya (svarta) har en insats som man byter på 5minuter.

Precis den spaken kastade röris om men det gjorde ingen skillnad. Fick ändå ingen cirkulation då.
Skrivet av: ackeka
« skrivet: 30 december 2005, 01:35:41 »

Bertils råd verkar ha gett resultat, vilket jag är mycket glad över.

Ja det var smart tänkt.

Växelventilens hölje är alu färgat.

De har en liten spak i en av gavlarna så man kan manuvrera den manuelt, och var lite säkrare än de nya, men tyvärr så tror jag du måste byta hela. De nya (svarta) har en insats som man byter på 5minuter.
Skrivet av: ackeka
« skrivet: 30 december 2005, 01:26:09 »

Jajamen, nu får jag cirkulation. Har gått ca 1 timme på kurva 46 och nu lyder resultatet 58 grader på framledning, 35 grader på retur. Det är inte så värst bra förstår jag, men jag har värme och efter att systemet vänts rätt väg så borde det gå lättare att finna den rätta kurvan.

Men nu betyder detta att växelventilen är trasig eller att den kärvar? Ska jag säga åt rörmockarn att byta den eller är ska jag köra på en högre kurva?

Tackar hjärtligt för tipset. Äntligen lite värme i stugan.  :)

 studs studs fantastiskt system och så långt bort, nyfikenheten är svår nu.

Klart du ska vända systemet rätt, men med 21º diff mellan framledning och retur så känns det inte akut, det rusar ju inte bara igenom, då skulle diffen bara vara någon grad.

Någonting gör att det går tungt runt hos dig, växelventil är ett bra tips, men börjar fundera på flexslangarna också.
Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 30 december 2005, 01:18:39 »

50-60 mil var lite för långt. Men vi har priskrig på bensin så den kostar bara runt 10kr litern.  :)

Bertils råd verkar ha gett resultat, vilket jag är mycket glad över.

Växelventilens hölje är alu färgat.
Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 30 december 2005, 01:12:53 »

Jajamen, nu får jag cirkulation. Har gått ca 1 timme på kurva 46 och nu lyder resultatet 58 grader på framledning, 35 grader på retur. Det är inte så värst bra förstår jag, men jag har värme och efter att systemet vänts rätt väg så borde det gå lättare att finna den rätta kurvan.

Men nu betyder detta att växelventilen är trasig eller att den kärvar? Ska jag säga åt rörmockarn att byta den eller är ska jag köra på en högre kurva?

Tackar hjärtligt för tipset. Äntligen lite värme i stugan.  :)
Skrivet av: ackeka
« skrivet: 30 december 2005, 01:09:54 »

Jag bor mitt mellan Umeå och Skellefteå och du är mer än välkommen att komma och kika på underverket.  ;D

Tackar, men tyvärr är det 50-60mil dit för mig, 10-15 och jag hade tagit mig en tur och tittat in på en kopp  :)

VP går bara i 1-2 minuter sen stannar den av, för flöder åker ingenstans verkar det som.

Det var kort gångtid det, VP'n är ju ganska liten så det kan kanske vara helt stop ändå, men hur kan du då få värme när det är kalt ute  Sc:,h

Men om man tittar på lamporna så lyser vv lampan men varken vp eller tillsats just nu. Går då vv på vp eller är det en egen patron på den?

Nej VV ska produceras med VP.
Thermia har haft en del olika styrdatorer, troligen är din så att VV lampan inte tända av styrdatoren, utan funkar som en indikeringslampa för att växelventil är i läge för VV-drift

Rörmockaren ställde om växelventilen manuellt men cirkulationen stog ändå stilla. Växelventilen kanske kärvar ändå? Hystervädet är satt på ±9º och det kan nog vara den som stänger av pumpen när den börjar gå.

Har du ett aluminium färgat eller svart motorhölje på växelventil?

Så styrdatorn kan stänga av flödet? Så det bara går runt inne i pumpen för vv?

Vid VV så är flödet intärnt, VVB => kondensor => cirkulationspump => VVB alltså inget utgående radiatorflöde.

Ska bli kul att höra resultatet av Bertils råd med kurhöjning, du borde få varmt.

Undrar om det kan bete sig så här då det är flexslangarna som bråkar, men hur  Sc:,h
Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 29 december 2005, 23:55:09 »

Jag har gott om varmvatten, inga problem alls där. Men jag blev verkligen osäker på om kompressorn går när den gör varmvatten. Tror inte det. Men borde inte tillsattslampan tändas om den värmde på patron?

Har höjt kurvan nu från 38 till 46 för att se vad som händer.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 29 december 2005, 23:46:20 »

Citera
Så styrdatorn kan stänga av flödet? Så det bara går runt inne i pumpen för vv?

Den kan inte stänga av flödet, men jag tänkte på att det funkade vid kyla.... Då kanske det kan hjälpa "akut" att höja kurvan.

Hysteres kan du också höja om det inte hjälper med kurvan.

Men det är konstigt borde inte kunna bli så här!

Har du varmvatten??  varmvatten ska alltid göras av kompressórn men den hör du ju lätt. 
Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 29 december 2005, 23:30:33 »

utopiazz:
Det finns en golvvärmeshunt i hallen, men den har jag stängt av tillsvidare. Den är kopplad "rätt" mot det felkopplade systemet, men tänkte inte göra nått åt det eftersom systemet ska vändas rätt. Den shunten är inkopplad på rören till radiatorn som tidigare suttit i hallen. Den radiatorn har varit avstängd helt och hållet framtill inkopplandet av shunten, så att den är avstängd borde inte påverka cirkulatioen. Den gjorde inte det när det var kallt i alla fall.
---
ackeka:
Jag bor mitt mellan Umeå och Skellefteå och du är mer än välkommen att komma och kika på underverket.  ;D

VP går bara i 1-2 minuter sen stannar den av, för flöder åker ingenstans verkar det som.

Men om man tittar på lamporna så lyser vv lampan men varken vp eller tillsats just nu. Går då vv på vp eller är det en egen patron på den?

Rörmockaren ställde om växelventilen manuellt men cirkulationen stog ändå stilla. Växelventilen kanske kärvar ändå? Hystervädet är satt på ±9º och det kan nog vara den som stänger av pumpen när den börjar gå.

Så styrdatorn kan stänga av flödet? Så det bara går runt inne i pumpen för vv?
---
Bertil:
Det är verkligen tragiskt att det verkar hända så ofta, med felvändningarna.

Låter ju onekligen som det är växelventilen.
Jag ska genast testa höja kurvan och se om det händer något.

Ytterst tacksam för all eran hjälp.
Är så okunning att det blir mest bara  Sc:,h
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 29 december 2005, 23:14:34 »

Att värmesytemen är felkoppklade är alltför vanligt!!!   Eländes yrkesmän, två saker att ha koll på men det klarar dom inte  >:(

När det är "felvänt" kommer vattnet in i botten på radiatorn och rusar rakt upp (det varma är lättare) och ut via det som ska va matningen.

Detta gör att returtempen stiger mycket snabbt!!  Vid strängare kyla är värmekurvan så hög att pumpen går länge innan stopptemp nås då blir en större del av radiatorn varm.

Detta borde göra att kompressorn stannar "för" snabbt vid varmare väder.

Men om kompressorn går trots att raddarna är kalla, ken det nog bara vara ett fel.
Växelventilen för VV kärvar.   Du kan ju lyssna på cirkpumpen så den går och känna på ledningarna efter växelventilen.
Cirkpumpen hör man om inte annat med en skruvmejsel mot höljet osså mot örat...

Vad göra "akut"... höj värmekurvan rejält det funkar för pumpen som om det blivit kallare!

Sen vill vill vi gärna veta vilket felet var!
Skrivet av: ackeka
« skrivet: 29 december 2005, 22:39:40 »

Vad jag vet nu, med hjälp av rörmockaren, är att systemet är backvänt, att stigaren går in på returen, men jag kan inte kasta om kopplingarna för om jag då eldar lite i min gamla vedspis i köket så åker det direkt ner i VP vilket inte är så bra.

Hej

Var bor du? Det värmesystemet skulle var kul att se  studs studs

Producerar VP'n värme måste den ta vägen åt något håll, är flödet (cirkulationen) noll över kondensorn, bryter den efter max 1minut oftast hinner inte styrdatorn med utan HP löser.

En teori är kärvande växelventil, om den inte stänger till VVB när VP'n går för värme.

När det inte är så kallt ute krävs inte så hög VB-f, men eftersom stor del av flödet går över VVB stiger temperaturen på VB-f snabbt och styrdatorn bryter efter några minuter på hystervärdet (±7º).

När det blir kallare krävs högre temperatur på VB-f varvid allt funkar  Sc:,h

Eller kan styrdatorn blivit  _/- och helt enkelt inte tror du behöver någon värme förän det blir -20, men går då och då för VV?
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 29 december 2005, 21:17:24 »

Sitter det någon utrustning, shunt eller cirkulationspump eller annat, utanför din VP?

/Johan
Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 29 december 2005, 20:48:23 »

Japp, jag får VV med VP.

Alla elementen har dom riktigt gamla mässing vreden som är öppna helt, och om jag står nere vid värmepumpen och lägger handen på stigaren så är kopplingen just ovanför pumpen varm, men inte ledningen. Returen är kall. Just nu 50grader framledning, 27 på returen men ingen värme på rad.

Problemet är ju att det funkar när det blir riktigt kallt ute.
Någon motorshunt har jag inte lyckas hitta. Börjar bli smått förtvivlad.

Kommer bli en lång helg.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 29 december 2005, 19:14:20 »

Har en teori om att VP går endast runt via baypass tillbaka igen så att rad systemet ej får´värme.

1....Får du VV med VP?

2...Om det är som jag beskriver kan det vara något blockering på rad kretsen. Öppna alla elementen, ta bort om du har några termostater på radiatorerna.

3...Kolla radiator kopplingarnas retur (kanske blockerad).

4...Du kan ha en motorshunt som ej öppnar som ett annat fel..

Detta är några trevande försök från mig...
Kämpa på, jag tror på att du löser allt.

Janne
Skrivet av: Wiklund
« skrivet: 29 december 2005, 18:59:04 »

Hej.

Jag har haft stora problem med cirkulationen av värmen. Jag har en Thermia Villa 60, installerad i December 1997. Den har fungerat felfritt för både jag och dom 2 förgående ägarna fram till nu. Problemet jag har är att värmen vill inte lämna pumpen. Pumpen går och producerar värme men det är helt dyngpall, det lämnar inte pumpen.

Jag har luftat alla element, haft isär cirkpumpen, rengjort filtret på returledningen. Jag har haft hit en rörmockare som inte begriper vad som är fel. Vad jag vet nu, med hjälp av rörmockaren, är att systemet är backvänt, att stigaren går in på returen, men jag kan inte kasta om kopplingarna för om jag då eldar lite i min gamla vedspis i köket så åker det direkt ner i VP vilket inte är så bra.

Att systemet är felvänt ska absolut åtgärdas, men det känns som om det inte är felet för det har ju fungerat felfritt sen Decemeber 97.

Men nu till det "roliga". Värmen fungerar perfekt och utan problem så länge det är -10 eller mer. Jag var utan värme hela julen för då var det mellan -6 och -3, sen blev det -20 och då sprang systemet igång och jag fick gott om värme. Men nu idag så är det -6 och cirkultionen stannar av igen. Pumpen går, men ingen värme kommer ut på elementen.  Sc:,h

Så nu slog en tanke mig, kan pumpen stänga av returvattnet? Att det är nått fel på utegivaren, har ingen rumsgivare, som gör att pumpen sluter cirkulationen, men varför fortsätter då pumpen producera värme?

Någon här som varit med om något liknande?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!