Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bästa varmvatten start /stopptemp?  (läst 8912 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lord Vader

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nora
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bästa varmvatten start /stopptemp?
« skrivet: 03 januari 2010, 12:38:31 »
Vilken är den mest fördelaktiga inställningen på en 1250 både för plånboken och pumpen:

Start 47 ºC
Stopp 54 ºC
(fabriksinställning enligt NIBE)

eller som jag har kört
Start 42 ºC
Stopp 52 ºC

Jag undrar varför NIBE rekommenderar en så hög starttemp på VV?

Kommentera gärna och kom med förslag!  :)
NIBE Fighter 1250 sambo med en UKV100, 205 meter borrhål (200 m aktivt). Bor i Nora norr om Örebro. Värmer ca 200m2 boyta och 220m2 biyta. Grundtemp inne ca 18 grader + vedeldning. Årsförbrukning på VP ca 5700kWh.

Utloggad laros514

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-10
SV: Bästa varmvatten start /stopptemp?
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2010, 13:07:47 »
Hej!

Intressant fråga. Jag kan inte svara, men undrar något annat.
Vet du om Nibe-pumparna bara laddar varmvatten om man underskrider start-tempen eller om den också kör om tempen för ögonblicket ligger i spannet mittemellan? Detta för att undvika onödiga startar bara för att värma varmvatten.

//Lars
Hus: 200 kvm hus (21,5 gr), byggt 1927, två plan, krypgrund, tilläggsisolerat, 3-glas fönster, 44 kvm garage i del av ladugård (10 gr), Umeå
Pump: Nibe 1145-10 installerad nov 2009, beg VPA 200/70, 20 m gammal kulvert från pannrum i ladugård till boningshus (4 järnrör i betongrör med isolering), VPA:n "förvärmer" vatten till 110 liters el-vvb i hus (pga få rör i kulvert)
Kalla sidan: 2 x 375 m ytjordvärme-slang
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
År 0: tot ca 18000 kWh (med Thorvent värmepump anno 1991)
År 1: värme 9425 kWh + hushåll 5509 kWh = tot 14934 kWh
Byte pga kylmedium-läckage, komforten har också höjts till 21,5 gr

Utloggad Lord Vader

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nora
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa varmvatten start /stopptemp?
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2010, 15:18:45 »
Hej!

Intressant fråga. Jag kan inte svara, men undrar något annat.
Vet du om Nibe-pumparna bara laddar varmvatten om man underskrider start-tempen eller om den också kör om tempen för ögonblicket ligger i spannet mittemellan? Detta för att undvika onödiga startar bara för att värma varmvatten.

//Lars

Hej!

Jag har för mig att min 1250 bara laddar om tempen kommer under inställt startvärde. Kanske någon annan vet?

Såg i din profil att du har en vv-beredare i huset efter kulvert. Är inne på samma tanke eftersom jag har 25 m kulvert in från uthuset och får spola ganska stora mängder varmvatten för att få fram till disk, dusch mm. Fungerar det bra?
NIBE Fighter 1250 sambo med en UKV100, 205 meter borrhål (200 m aktivt). Bor i Nora norr om Örebro. Värmer ca 200m2 boyta och 220m2 biyta. Grundtemp inne ca 18 grader + vedeldning. Årsförbrukning på VP ca 5700kWh.

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
SV: Bästa varmvatten start /stopptemp?
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2010, 15:28:07 »
Jag kör för närvarande start vid 40 och stopp vid 50 och har ingen susning om vad som är bäst start och stopp. Min Nibe 1235 verkar bara gå på VV-produktion då temperaturen är under starttemperaturen, dvs 40 grader i mitt fall. Den verkar också starta och gå in mitt i värmeproduktionen om värdet på VV går under 40 grader för att sedan återgå till värmeproduktion igen. Jag är inte helt säker eftersom jag inte har bosatt mig i pannrummet, men såvitt jag har sett verkar detta stämma. /Jesper
Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa varmvatten start /stopptemp?
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2010, 15:57:48 »
Har för mig att det står i manualen (1X35) slår om växellventilen till varmvatten om tempen sjunker under inställt startvärde eller om tempen är 2 grader ifrån inställt startvärde efter avslutad körning mot rad krets.

1250 har jag ingen susning om.

 *vinkar* SP
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad laros514

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-10
SV: Bästa varmvatten start /stopptemp?
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2010, 16:17:17 »
Hej Lord Vader!

Jag vet inte om det fungerar bra. Problemet är att jag inte kan cirkulera varmvattnet pga bara 3 rör i kulverten (jag hoppas att kallvattnet inte ligger i den) och kanske inte heller vill eftersom jag inte vet hur bra kulverten är.

Kör varmvatten 45-50 grader i pannrummet och typ 40 grader på elvvb inomhus. Ska sätta in en extra elmätare på elvvb inom de närmsta dagarna för att se om den går något överhuvudtaget. Sedan automat-legionella-kör jag vvb pannrum och manuellt elvvb.

Har också planer på att börja logga mätpunkter typ kulvert in, kulvert ut, etc.
Vet att vvb pannrum står för 15-19% av vp:ns drifttid.

//Lars
Hus: 200 kvm hus (21,5 gr), byggt 1927, två plan, krypgrund, tilläggsisolerat, 3-glas fönster, 44 kvm garage i del av ladugård (10 gr), Umeå
Pump: Nibe 1145-10 installerad nov 2009, beg VPA 200/70, 20 m gammal kulvert från pannrum i ladugård till boningshus (4 järnrör i betongrör med isolering), VPA:n "förvärmer" vatten till 110 liters el-vvb i hus (pga få rör i kulvert)
Kalla sidan: 2 x 375 m ytjordvärme-slang
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
År 0: tot ca 18000 kWh (med Thorvent värmepump anno 1991)
År 1: värme 9425 kWh + hushåll 5509 kWh = tot 14934 kWh
Byte pga kylmedium-läckage, komforten har också höjts till 21,5 gr

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
SV: Bästa varmvatten start /stopptemp?
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2010, 21:11:31 »
:) Kollade faktiskt idag då ja hade frågan i bakhuvudet och det stämde som jag skrev tidigare, jag hade dock inte en susning om att kompressorn börjar arbeta även med varmvattnet då den ändå är igång efter körning mot värmeelment (2grader ovanför startvärdet i alla fall). /Jesper
Har för mig att det står i manualen (1X35) slår om växellventilen till varmvatten om tempen sjunker under inställt startvärde eller om tempen är 2 grader ifrån inställt startvärde efter avslutad körning mot rad krets.

1250 har jag ingen susning om.

 *vinkar* SP
Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

Utloggad Lord Vader

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nora
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa varmvatten start /stopptemp?
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2010, 21:30:53 »
Jag kör för närvarande start vid 40 och stopp vid 50 och har ingen susning om vad som är bäst start och stopp. Min Nibe 1235 verkar bara gå på VV-produktion då temperaturen är under starttemperaturen, dvs 40 grader i mitt fall. Den verkar också starta och gå in mitt i värmeproduktionen om värdet på VV går under 40 grader för att sedan återgå till värmeproduktion igen. Jag är inte helt säker eftersom jag inte har bosatt mig i pannrummet, men såvitt jag har sett verkar detta stämma. /Jesper

Jag tror också det stämmer på min 1250. Frågan kvarstår dock om det är mer lämpligt att ha standardinställningarna 47-54 eller en egen tex 40-50? Sc:,h

Man vill ju försöka få ut bästa ekonomin ur pumpen...
NIBE Fighter 1250 sambo med en UKV100, 205 meter borrhål (200 m aktivt). Bor i Nora norr om Örebro. Värmer ca 200m2 boyta och 220m2 biyta. Grundtemp inne ca 18 grader + vedeldning. Årsförbrukning på VP ca 5700kWh.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Bästa varmvatten start /stopptemp?
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2010, 22:26:46 »
Jag kör något högre startvärde på vv vintertid, därför då är det troligt att man får med vv -körningen ihop med en värmekörning, alltså på samma kompressorstart
Fast det har ju ingen större betydelse om man har en 1250.
Då är det nog vv -komforten som avgör, och lite mer ekonomiskt blir det ju lägre man sätter både start och stopptemp.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Lord Vader

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nora
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa varmvatten start /stopptemp?
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2010, 11:35:43 »
Hej Lord Vader!

Jag vet inte om det fungerar bra. Problemet är att jag inte kan cirkulera varmvattnet pga bara 3 rör i kulverten (jag hoppas att kallvattnet inte ligger i den) och kanske inte heller vill eftersom jag inte vet hur bra kulverten är.

Kör varmvatten 45-50 grader i pannrummet och typ 40 grader på elvvb inomhus. Ska sätta in en extra elmätare på elvvb inom de närmsta dagarna för att se om den går något överhuvudtaget. Sedan automat-legionella-kör jag vvb pannrum och manuellt elvvb.

Har också planer på att börja logga mätpunkter typ kulvert in, kulvert ut, etc.
Vet att vvb pannrum står för 15-19% av vp:ns drifttid.

//Lars

Min tanke var att köpa en liten VVB (ca 30-50 l) och ha inne i boningshuset på inkommande varmvatten. Då får vi varmvatten snabbt medans det fyller på varmt i kulverten som sedan går in i beredaren.

Är det så du har kopplat?

Mvh
Anders
NIBE Fighter 1250 sambo med en UKV100, 205 meter borrhål (200 m aktivt). Bor i Nora norr om Örebro. Värmer ca 200m2 boyta och 220m2 biyta. Grundtemp inne ca 18 grader + vedeldning. Årsförbrukning på VP ca 5700kWh.

Utloggad Minime

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa varmvatten start /stopptemp?
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2010, 15:01:45 »
Hej Lord Vader!

Jag vet inte om det fungerar bra. Problemet är att jag inte kan cirkulera varmvattnet pga bara 3 rör i kulverten (jag hoppas att kallvattnet inte ligger i den) och kanske inte heller vill eftersom jag inte vet hur bra kulverten är.

Kör varmvatten 45-50 grader i pannrummet och typ 40 grader på elvvb inomhus. Ska sätta in en extra elmätare på elvvb inom de närmsta dagarna för att se om den går något överhuvudtaget. Sedan automat-legionella-kör jag vvb pannrum och manuellt elvvb.

Har också planer på att börja logga mätpunkter typ kulvert in, kulvert ut, etc.
Vet att vvb pannrum står för 15-19% av vp:ns drifttid.

//Lars

Min tanke var att köpa en liten VVB (ca 30-50 l) och ha inne i boningshuset på inkommande varmvatten. Då får vi varmvatten snabbt medans det fyller på varmt i kulverten som sedan går in i beredaren.

Är det så du har kopplat?

Mvh
Anders

Hej Anders

Jag har det kopplat på samma sätt jag också och jag har haft en elmätare kopplat till den lilla VV Beredaren sedan 080301 och min vv beredare har dragit 57Kwh i månaden i snitt sedan dess.
Den är på 55 liter och jag kör upp den till ca 50 grader (svårt att mäta exakt pga blandningsventil och ingen bra gradering på beredaren)
Förut tog det ca 1,5 minut innan jag fick varmt vatten i kranen och nu tar det ca 9 sekunder.
Jag kör start 40 ºC - stopp 52 ºC på sommaren pga att pumpen troligen gör varmvattnet billigare än VV beredaren
och start 46 ºC stopp 52 ºC på vintern för att få med VV laddning så ofta det går då pumpen tillverkar värme.
En liten tankevurpa som varken jag eller rörkrökaren tänkte på var att blandningsventilen fyller ingen större funktion då det är kopplat på det sättet eftersom det blir att blanda kanske 70 gradigt vatten med 52 gradigt från värmepumpen och det blir fortfarande j*ligt varmt vatten i kranen.

Mvh Minime
« Senast ändrad: 04 januari 2010, 21:22:44 av Minime »
Nibe dekaltrimmad 1125-12 till 1115-10
Borö TI500 , FR200
Ca 700m slang
Ort : Umeå
Hustyp : Västerbottensgård
Ca 220m2 uppvärmd yta

Utloggad Lord Vader

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nora
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa varmvatten start /stopptemp?
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2010, 19:26:03 »
Hej Lord Vader!

Jag vet inte om det fungerar bra. Problemet är att jag inte kan cirkulera varmvattnet pga bara 3 rör i kulverten (jag hoppas att kallvattnet inte ligger i den) och kanske inte heller vill eftersom jag inte vet hur bra kulverten är.

Kör varmvatten 45-50 grader i pannrummet och typ 40 grader på elvvb inomhus. Ska sätta in en extra elmätare på elvvb inom de närmsta dagarna för att se om den går något överhuvudtaget. Sedan automat-legionella-kör jag vvb pannrum och manuellt elvvb.

Har också planer på att börja logga mätpunkter typ kulvert in, kulvert ut, etc.
Vet att vvb pannrum står för 15-19% av vp:ns drifttid.

//Lars

Min tanke var att köpa en liten VVB (ca 30-50 l) och ha inne i boningshuset på inkommande varmvatten. Då får vi varmvatten snabbt medans det fyller på varmt i kulverten som sedan går in i beredaren.

Är det så du har kopplat?

Mvh
Anders

Hej Anders

Jag har det kopplat på samma sätt jag också och jag har haft en elmätare kopplat till den lilla VV Beredaren sedan 080301 och min vv beredare har dragit 57Kwh i månaden i snitt sedan dess.
Den är på 55 liter och jag kör upp den till ca 50 grader (svårt att mäta exakt pga blandningsventil och ingen bra gradering på beredaren)
Förut tog det ca 1,5 minut innan jag fick varmt vatten i kranen och nu tar det ca 9 sekunder.
Jag kör start 40 ºC - stopp 52 ºC på sommaren pga att pumpen troligen gör varmvattnet billigare än VV beredaren
och start 46 ºC stopp 52 ºC på vintern för att få med VV laddning så ofta det går då pumpen tillverkar värme.
En liten tankevurpa som varken jag eller rörkrökaren tänkte på var att blandningsventilen fyller ingen större funktion då det är kopplat på det sättet eftersom det blir att blanda kanske 70 gradigt vatten med 52 gradigt från värmepumpen och det blir fortfarande j*ligt varnt vatten i kranen.

Mvh Minime

Stort tack för svaret som jag tyckte var jättebra!!  :) Nu vet jag att det fungerar att koppla sÃ¥, och ska nog investera i en 55 liters blandare. Gud vad skönt att slippa spola fram varmvatten och tvätta händerna kallt!

Tycker det låter vettigt med det start/stopp tempar som du anger, ska prova med samma inställningar själv.

 *vinkar* Anders
NIBE Fighter 1250 sambo med en UKV100, 205 meter borrhål (200 m aktivt). Bor i Nora norr om Örebro. Värmer ca 200m2 boyta och 220m2 biyta. Grundtemp inne ca 18 grader + vedeldning. Årsförbrukning på VP ca 5700kWh.

Utloggad laros514

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-10
SV: Bästa varmvatten start /stopptemp?
« Svar #12 skrivet: 05 januari 2010, 00:28:15 »
Hej Anders och Minime!

Börjar kallna på nu på kvällningen.

Precis Anders, kopplat på inkommande varmvatten.

Jag har en 110 l eftersom det var den jag hade. Håller med att det borde vara en liten. Vilken storlek kan man säkert dividera om länge (kulverten kyler, liten effekt vvb, utspädningsprincipen, vattnetsförmåga att behålla värme). Det får någon annan göra.

Kör också olika sommar-/vinter-inställningar av samma anledning som Minime. Varmvatten-tillverkning vp är inte prioriterad när det blir kallt.
Har el vvb inställd på drygt 40 gr och kör på kvantitet istället 110 + 200 = 310 liter. Hade ju varit skoj med en sådan där Euronom-tank med solslinga som mexitegel har. Men får köra slut på VPA:n först.

Hur långa, ålder och typ av kulvertar har ni?
Vet ni om det är mycket svinn?

Håller som bäst på att koppla in element i pannrum och fläktkonvektor i garage, därför har jag inte svarat. Fick låna batteridriven klämkopplings-tång ikväll. Det var skoj.

//Lars
« Senast ändrad: 05 januari 2010, 00:30:18 av laros514 »
Hus: 200 kvm hus (21,5 gr), byggt 1927, två plan, krypgrund, tilläggsisolerat, 3-glas fönster, 44 kvm garage i del av ladugård (10 gr), Umeå
Pump: Nibe 1145-10 installerad nov 2009, beg VPA 200/70, 20 m gammal kulvert från pannrum i ladugård till boningshus (4 järnrör i betongrör med isolering), VPA:n "förvärmer" vatten till 110 liters el-vvb i hus (pga få rör i kulvert)
Kalla sidan: 2 x 375 m ytjordvärme-slang
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
År 0: tot ca 18000 kWh (med Thorvent värmepump anno 1991)
År 1: värme 9425 kWh + hushåll 5509 kWh = tot 14934 kWh
Byte pga kylmedium-läckage, komforten har också höjts till 21,5 gr

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Bästa varmvatten start /stopptemp?
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2010, 08:55:46 »
Har för mig att det står i manualen (1X35) slår om växellventilen till varmvatten om tempen sjunker under inställt startvärde eller om tempen är 2 grader ifrån inställt startvärde efter avslutad körning mot rad krets.

Kan verifiera att så är fallet med xx30 och xx35.
Har tittat i handboken för xx45 och xx50, men inte hittat några uppgifter om detta.
Men Nibe kan väl inte vara så korkade att de tagit bort denna funktion (för att minska antalet starter) på de nyare modellerna.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Lord Vader

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nora
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa varmvatten start /stopptemp?
« Svar #14 skrivet: 05 januari 2010, 17:47:11 »
Hej Anders och Minime!

Börjar kallna på nu på kvällningen.

Precis Anders, kopplat på inkommande varmvatten.

Jag har en 110 l eftersom det var den jag hade. Håller med att det borde vara en liten. Vilken storlek kan man säkert dividera om länge (kulverten kyler, liten effekt vvb, utspädningsprincipen, vattnetsförmåga att behålla värme). Det får någon annan göra.

Kör också olika sommar-/vinter-inställningar av samma anledning som Minime. Varmvatten-tillverkning vp är inte prioriterad när det blir kallt.
Har el vvb inställd på drygt 40 gr och kör på kvantitet istället 110 + 200 = 310 liter. Hade ju varit skoj med en sådan där Euronom-tank med solslinga som mexitegel har. Men får köra slut på VPA:n först.

Hur långa, ålder och typ av kulvertar har ni?
Vet ni om det är mycket svinn?

Håller som bäst på att koppla in element i pannrum och fläktkonvektor i garage, därför har jag inte svarat. Fick låna batteridriven klämkopplings-tång ikväll. Det var skoj.

//Lars

Hej Lars!

VÃ¥r kulvert som är 25m var nergrävd pÃ¥ mitten av 70-talet av min far och bestod av cementrör med stenullsisolerade järnrör för värme och varmvatten, kallvattnet i plastslang. Den läckte till slut som ett sÃ¥ll, rörkrökaren hade aldrig sett nÃ¥t sÃ¥ murket förut  :-\ Den nya tror jag är riktigt bra faktiskt, inte mycket spillvärme alls.

2007 sprättade vi ner en Uponorkulvert (tror jag), en grov och ohanterlig plastslang med gul frigolitfyllning som leder VB fram och retur. Har även en likadan på 9 meter fast med någon mindre dimension upp till ett timmerhus på 160m2 på tomten. Driver 4 Purmo C22 600mm med den som underhållsvärme + elementfläktar www.elementflakten.se.

Rörisen hade beställt huvudkulverten med 2 grövre rör för värme, och 2 mindre rör i samma för varmvatten och vv-cirk. Tyvärr fick vi inte ner den i befintlig kulvert, och grävmaskinisten ville inte gräva upp vÃ¥r asfalterade gÃ¥rd med tjäle i februari. SÃ¥ det slutade med bara 2 värmerör och tvÃ¥ pluspressol för varmvattnet. Kan bara säga att jag Ã¥ngrar mig enormt idag  :'( skulle gjort det ordenligt frÃ¥n början och grävt upp. Varmvattnet blir snabbt kallt när vi inte spolar, sÃ¥ avkylningen är stor utanför kulverten...

Förhoppningsvis kommer det bli bra med en förvärmare, men frågan är om jag ska köpa 30 eller 50 liter? Har "provspolat" och det går åt cirka 15 liter vatten för att få fram varmt.

Lycka till med rörklämmandet  *vinkar*

/Anders

NIBE Fighter 1250 sambo med en UKV100, 205 meter borrhål (200 m aktivt). Bor i Nora norr om Örebro. Värmer ca 200m2 boyta och 220m2 biyta. Grundtemp inne ca 18 grader + vedeldning. Årsförbrukning på VP ca 5700kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!