Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lönsamt eller inte lönsamt med fjärrvärme i nytt hus  (läst 6851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
Så här kan det bli när man ska bygga energisnålt eller också bygger man inte det,
läs denna artikel hur det är i Luleå.
http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=81965&cat=1&pageIndex=0&arkiv=False

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Intressant också att all värmepumpsel alltid kommer från kolkraft fiR:
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Lönsamt eller inte lönsamt med fjärrvärme i nytt hus
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2013, 20:38:58 »
Fjärrvärme är ofta olönsamt till villor idag vid nyinstallation inget nytt direkt.  ::)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Den bästa lösningen är den som är bäst för miljön, utnyttjar befintlig infrastruktur och kostar minst pengar över sin livstid.

Om en kwh värme från en bergvärmepump kostar hälften av en kwh värme från fjärrvärme så är det nog en ganska enkel kalkyl. Speciellt givet att husägaren troligen behöver ett elabonnemang oavsett om man har fjärrvärme eller inte.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
En annan fick läsa det tre gÃ¥nger för att fatta vad de menar. Husen kräver alltsÃ¥ sÃ¥ lite värme - bl a med hjälp av Ã¥tervinning av frÃ¥nluftsvärmen - att det blir olönsamt för fjärrvärmebolaget. SÃ¥ bolaget kräver att husen görs mindre energisnÃ¥la, t ex genom att man blÃ¥ser frÃ¥nluften rakt ut.  :o
160 kWh / m2 är väl ganska mycket även för ett hus i Luleå, de får nog börja vänja sig vid lägre siffror. Skulle det ens räcka att ta bort FLVP som de hävdar? Mitt hus har ingen återvinning (mekanisk frånluft) och tar inte så mycket ens om man räknar med COP=3, och det är inte extremt energisnålt. (Annat klimat men ett nybyggt hus i Luleå är säkert bättre isolerat.)
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
precis. Det var troligen den absolut mest fantastiskt dumma argumentation jag någonsin läst (artikeln alltså).

Det enda man kan skriva under på, om man nu vore planekonomiskt lagd, är att fjärrvärmebolaget skulle kunna resonera, utan vinstkrav, som att det trots ekonomisk förlust, vore bättre för samhället att leverera fjärrvärme även till snåla hus.

I min bok är det då bättre att försöka kombinera energisnåla hus och god lönsamhet genom att välja ett annat energislag. Om elen då är grunden i detta så är det ju en fördel om den kommer från kraftslag med mycket låg miljöpåverkan - något som är lätt tillgängligt i vårt kära avlånga land.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ulrix

  • Energinörd
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…hus
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kul att du tittar pÃ¥ vad jag tänker pÃ¥ och skriver
    • Till min blogg
SV: Lönsamt eller inte lönsamt med fjärrvärme i nytt hus
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2013, 23:21:01 »
Fjärrvärme är just en produkt som många styrs in på idag, nästan tvingas på. Personligen så är jag emot alla system där man är låst till en leverantör som styr energipriset. En leverantör som dessutom kontrollerar ens abbonemang och ens nätavgifter. Löpande energikostnad: Idag rimlig I morgon osäker- Miljö: Bra- Effektivt: De påstår ja - Inköp: något dyr - Reperationer: OK - Livslängd: 30år - Driftsäkerhet: Mycket bra - Eget arbete: Fylla på avhärdnings salt.
Jag är för smarta energilösningar som är prisvärda i längden.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Du tittar på´t från konsumentens sida? Konsumenten sköter inte avhärdningen av fjärrvärmevattnet.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!