Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips om handlingsplan inför vintern ...  (läst 1973 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Tips om handlingsplan inför vintern ...
« skrivet: 31 augusti 2015, 21:56:20 »
Hallå allihopa!

Vi har värmt vÃ¥r pool hela sommaren med en elva Ã¥r gammal Euronompump som tickar pÃ¥ bra.  I vintras tyckte jag dock den hade lite dÃ¥lig verkningsgrad (jag har ältat detta tidigare med er pÃ¥ forumet). Nu har en vän till mig varit hemma och installerat en flödesmätare sÃ¥ nu kan jag med rätt stor säkerhet konstatera att pumpen levererar ut dryga 8 kw. Med 3,4 kw in fÃ¥r jag dÃ¥ en cop pÃ¥ ca 2,5 vid plus 18 grader utomhus. :-\

Tre frågor till alla er proffs:
1. Vad tror ni pumpen grejar i vinter när det blir minusgrader?
2. Är det värt att köra vidare tills pumpen dör eller är det bättre att byta med en gång?
3. Flödet är bara dryga 700 l/h och då står ändå cirkulationspumpen (Grundfos 45/60) i läge tre. Tycker ni det är för lågt, och kan det i så fall vara något strul med pumpen (jag har luftat den då och då...)?

Ha det bra i sensommarvärmen! "love"

VeronicaA

Edit: Kanske bör nämna att returtemperaturen till pumpen just nu är hela 42 grader och tempdiffen 10 grader. Man vill ju ha varmt i poolen :) Pumpen jobbar mot en acktank på 500 l.
« Senast ändrad: 31 augusti 2015, 22:15:22 av VeronicaA »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips om handlingsplan inför vintern ...
« Svar #1 skrivet: 01 september 2015, 22:20:54 »
COP 2,5 vid +18 °C ute är inge vidare, skulle tro att den kommer ge rätt dåligt med uteffekt då utetemperaturen kryper neråt...
Jag skulle nog börja kolla på ett alternativ.
Den sista frågan kan bero på många olika saker, men köper du nytt så se till att byta ut cirkpumpen med i så fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tips om handlingsplan inför vintern ...
« Svar #2 skrivet: 02 september 2015, 07:22:47 »
OM tanken är kopplad som arbetstank är 700 liter/h lite.
Om den är kopplad som volymförstorare så är det rörsystemet till radiatorer/poolväxlare som avgör flödet, inte tanken eller pumpen.
Svårt att svara säkert på flödesfrågan alltså.

COP är ju väldigt låg med tanke på utetempen, torde inte ge mycket till besparing när det blir minusgrader och den börjar avfrosta.
Euronom har nog gjort bra prylar, men det har hänt mycket de senaste tio åren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
SV: Tips om handlingsplan inför vintern ...
« Svar #3 skrivet: 03 september 2015, 21:35:36 »
Nu har jag på inrådan av Euronom spolat igenom värmepump och rörsystem med en vattenslang för att se att det inte satt några döda råttor i rören. Typ. Flödet är dock detsamma. Acktanken är för övrigt kopplad som arbetstank.

Med de tre olika lägena på Grundfos-pumpen får jag följande värden:
Läge 1 - 360 l/h ,  dT =17 grader  =>  P=7,1 kw
Läge 2 - 500 l/h ,  dT =13 grader  =>  P=7,5 kw
Läge 3 - 700 l/h ,  dT =10 grader  =>  P=8,1 kw

Cirkulationen är alltså riktigt kass, men det ser ut som att en ökad cirkulation ger ökad effekt. Frågan är hur länge den kurvan fortsätter stiga? Men det ser ju ut som det är värt ett skott på att testa en ny cirkulationspump. Eller ta hem ett proffs som kan kolla varför flödet är så dåligt. Eller är det lika bra att byta hela systemet. Suck. Svårt med beslut. Sc:,h

Hjälp mig  "love"
VeronicaA
« Senast ändrad: 03 september 2015, 21:45:29 av VeronicaA »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tips om handlingsplan inför vintern ...
« Svar #4 skrivet: 04 september 2015, 04:33:01 »
Ofta sitter ju ett filter någonstans i cirkulationen, har du kollat det?
Brukar se ut som en liten utbuktning på röret, med en "mutter" som går skruva bort, bakom den sitter ett cylindrisk filter som kan plockas ut och rengöras mekaniskt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
SV: Tips om handlingsplan inför vintern ...
« Svar #5 skrivet: 04 september 2015, 09:06:07 »
Jodå - det filtret har jag rengjort bortom vett och sans.

En idé kanske är att testa att flytta cirkulationspumpen jag har till värmeväxlaren för poolen för att se om flödet går upp. Tveksamt dock om jag eller någon i min vänkrets känner sig bekväm med att flytta runt på cirkulationspumpar. Är det behörig elektriker som gäller för det?

VeronicaA


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!