Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpt hus med thermia villa classic 105 mÃ¥nga funderingar...  (läst 16773 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här är bilder,  alla röda kranar är framledningar och bredvid dom är returerna.
Stängde i dag av en av kranarna som tydligen gÃ¥r till garaget som är ihobyggt med huset. Radiatorerna där är borttagna sedan länge sÃ¥ det har cirkulerat värme dit helt i onödan i oisolerad betongplatta, totalt ca 50 meter prisolrör är den slingan dragen med.... 
Sen är det konstigt att när den slingan var inkopplad sÃ¥ var returtempen  15 grader lägre  än framledningstempen pÃ¥ den slingan??

Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #16 skrivet: 14 oktober 2015, 22:04:50 »
Förstår hur du menar men då fattar jag inte hur jag ska kunna få ett lägre delta T ? Vill ju ha ner delta T till 7.

Tror även att jag har ett 1 rörs system och att det är därför jag har så många värmeledningar från källaren, i snitt så är det 4 radiatorer på varje slinga. Bilder kommer strax.

Det kanske inte går med nuvarande cirkpump, men ha alla radiatorer fullt öppna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det kanske inte går med nuvarande cirkpump, men ha alla radiatorer fullt öppna.

FörstÃ¥r det jag med men det betyder alltsÃ¥ att om jag stänger av alla slingor utom 1 (använda 4 radiatorer)sÃ¥ kommer delta T att bli ännu högre? FörstÃ¥r att trycket ökar men flödet mÃ¥ste ju öka ocksÃ¥?  I sÃ¥nna fall beror det bara pÃ¥ hur stora ledningar man har..
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #18 skrivet: 15 oktober 2015, 09:39:14 »
Flödet genom de fyra radiatorerna som är öppna kommer naturligtvis att öka men flödet genom värmepumpen, och det bestämmer deltaT, kommer att minska jämfört med om vattnet kan fördelas på fyra till fem radiatorslingor.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Flödet genom de fyra radiatorerna som är öppna kommer naturligtvis att öka men flödet genom värmepumpen, och det bestämmer deltaT, kommer att minska jämfört med om vattnet kan fördelas på fyra till fem radiatorslingor.

Då förstår jag :) Frågan är bara hur jag gör för att få bättre flöde i systemet? Då jag nu förstår att det inte kommer att bli bättre när jag ersätter ena slingan (6 radiatorer) med golvvärme..
Konstigt att slingan som jag stängt knappt ger någon värme på returen trots att alla (koppel) där radiatorer tidigare suttit var varma?

Man funderar ju nästan på att dra om några slingor som går i plattan och ersätta dom med större ledningar och dra dom i väggarna istället, men det är ju ganska mycket jobb...
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #20 skrivet: 15 oktober 2015, 11:52:48 »
Vad har du för värme i garaget nu när radiatorerna är borttagna? Det finns väl ingen risk att den avstängda slingan fryser sönder? Jag skulle nog lämna kvar ett minimalt flöde för att undvika det.

Är alla termostater öppna eller bortplockade? Blir alla radiatorer varma?
Jag skulle öppna alla röda ventiler helt och notera hur många varv som behövs för att få dem helt öppna. Utom garaget givetvis. Mät sedan returtemperaturerna på de olika slingorna, de skall helst ligga någorlunda lika. Mät vad det blir för delta över värmepumpen med alla slingor helt öppna.
Kolla temperaturerna i de olika delarna av huset. Kanske skall du byta några radiatorer, där det blir för kallt, mot effektivare.

Detta är hur jag skulle göra, men jag är inte proffs på detta...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tror inte det är någon fara att dom fryser sönder, men kanske är bäst att ha ett flöde iaf, kan ju vara nått kallhål någonstans...
Vissare radiatorer har nyare termostater än andra och vissa har bara vred...

Ska mäta ikväll med ir mätaren men kan konstatera detta så länge.
Med alla kranar öppna: delta T 9 enligt pumpen.  3 av returledningarna vid vp är ljumen vid vp drift medans 2 returledningar är ganska kall!
Den ena slingan (kall retur) går ju till garaget så där finns inga radiatorer men alla 4 radiatoranslutningar är varma när pumpen går så returen borde vara varm men icke...
Den andra slingan (kall retur) går till källaren ( 4 radiatorer) och dom radiatorerna fungerar.

Ska mäta alla radiatorer + ledningarna i Vp rum men det vore bättre om det blev kallare, får öka värmekurvan före mätningen så har man längre tid på sig.
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #22 skrivet: 15 oktober 2015, 17:58:56 »
Returen på slingan bör ju ha ungefär samma temperatur som utgången från sista radiatorn...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
DÃ¥ har jag gjort Ã¥rets grovmätning, dock sÃ¥ hade ir mätaren svÃ¥rt att visa rätt värde pÃ¥ koppar rör.  Eftersom jag har ett 1 rörssystem sÃ¥ har alla radiatorer en temp diff pÃ¥ ca 1-4grader sÃ¥ skriver istället högsta och lägsta temp pÃ¥ varje radiator. Men sÃ¥ här vart resultatet

Köksslinga mellanplan. framledning 41  Retur 33
Radiator 1, 41-40grader
Radiator 2 40-33grader
Radiator 3 39-34grader
Radiator 4 39-21grader
Radiator 5 38-32grader
Radiator 6 35-27grader

Slinga övre plan framledning 41    Retur 36
Radiator 1 45-39grader
Radiator 2 43-33grader
Radiator 3 42-36grader
Radiator 4 41-38grader

Slinga markplan framledning 42 retur 32 (slinga ligger i oisolerad platta)
Radiator 1 41-36grader
Radiator 2 38-35grader
Radiator 3 35-32grader

Slinga markplan hall. Framledning 42 retur 40

Finns 3 uttag för radiatorer (borttagna sedan länge) i hall och på toa då slangen som är dragen i golvet (oisolerad betongplatta med marmorplattor) verkar räcka till som värme, dock så är dom 3 uttagen 38,33,33 grader varma så något är konstigt där

Slinga mark/källare framledning 42 retur 29
Radiator 1 44-39grader
Radiator 2 21grader termostaten verkar felande (rören är 35grader)
Radiator 3 35-29grader
Radiator 4 34-30grader
Radiator 5 32-29grader

Slinga garaget mark/källar framledning 42 retur 28
3 uttag för radiatorer 30grader (har aldrig suttit några där)
liten radiator 40*40 som är 29grader

Hur stryper jag bäst den varma slingan?
Sen kan jag ju konstatera att slingorna i betongplattan verkar kyla mycket sÃ¥ är väll svÃ¥rt att fÃ¥ till nÃ¥got bättre flöde där?  Kanske hjälper om jag fixar den trasiga termostaten..

Känns som man skulle vilja ta bort alla termostater och montera någon typ av gängat lock istället.


Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har nu bytt ut termostaten mot en manuel ventil på radiatorn som var helt kall och nu är radiatorn väldigt varm. När jag bytte ut (plunschen) den som sitter bakom termostaten och ljusterar flödet så var den gammla plat i framkanten medans den jag monterade dit var konad i framkanten vilket jag tror ger bättre flöde i radiatorn då den blir fortast varm fast den inte ligger först på slingan.
Så nu funderar jag på att det dåliga flödet i mitt system kan bero på att radiatorerna är för strypta fast alla termostater är fullt öppen, ser inte heller ut som det går att ljustera något bakanför termostaten heller. På returen finns det inget heller...
För visst måste trycket i systemet bli mindre och flödet bli bättre om mer av vattnet går genom radiatorn istället för att gå genom (kopplet under radiatorn) (1 rörs system)
Vore kanske bäst att byta ut alla termostater till manuella vred med så högt flöde som möjligt på radiatorerna som är på dom 2 slinger som har för låg returtemp?

För jag förstår inte annars hur jag kan ha så dålig flöde/cirkulation i mitt system då jag har totalt 6 olika slingor, har läst många trådar dä folk bara har 2 eller 3 slingor men fortfarande bra flöde..
Slingan som bara hade 2 grader i diff är nu strypt på framledning så diffen är 7 grader, eller är det bättre att strypa på returen? (sitter balofix koppling på returen)
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #25 skrivet: 23 oktober 2015, 20:20:47 »
Eftersom ingen annan svarar ska jag göra ett försök att förklara, med reservation för att jag inte har någon egen praktisk erfarenhet av enrörssystem. I värsta fall har du ett sk 80/60-system, dvs 80 °C framledning vid lägsta utetemp, och 60 °C retur. Ett enrörssystem är injusterat så att bara en liten del av flödet tas ut av varje radiator, resten passerar direkt vidare till övriga. Detta är ren matematik, det måste vara så, du kan inte förbättra något genom att ändra förhållandet och skicka mer vatten genom en radiator, det leder bara till att radiatorerna nedströms får svårare att lösa sin uppgift. Den sista radiatorn är då till exempel beräknad för att få 63 grader in, om du uppströms har skickat allt genom en radiator så får sista radiatorn kanske bara 45 grader och kommer inte ge tillräcklig värme.

Några skriver att de har fått bättre flöde efter att ha spolat igenom systemet, det kan ha samlats smuts och annat genom åren. Du kanske också kan trimma elspetsen så att den går in lagom snabbt, och inte i för stora steg, så att du kan lyckas få framledning en bit över 55 °C och ändå inte överstiga 48 °C retur som är max vad pumpen tolererar innan den stänger av sig. Passerar du dessa temperaturer (på pumpen) så går systemet helt över till elpatrondrift, kanske är det därför du har så hög elräkning. Om inte detta hjälper så återstår bara att acceptera faktum, eller installera fler och större radiatorer så du kan sänka framledningen. Självklart kan det vara bra att justera flödet mellan slingorna men det kommer ändå alltid vara en slinga som kräver högst framledning, den kommer att bestämma när elpatronerna tar över. Huvudsaken är att du inte har någon slinga som stjäl för mycket flöde, så de övriga får för lite.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Bra förklarat.  tummenupp

Jag tycker ändå att du bör försöka sikta på att ha samma returtemp från alla slingor.
Försök trimma in så du har (med värmepumpen i kontinuerlig drift) samma temperaturfall mellan in/ut på alla radiatorer, t.ex. 3 grader, försök även se till att du har samma returtemp på alla slingor.
Idealt ca 6-10 grader lägre än framledningen.
Alltså t.ex. 42/35 på alla slingor när värmepumpen går kontinuerligt.

Jag vet inte hur man justerar grundflödet över dina radiatorer, kan du bifoga bilder på dina koppel så kanske det finns någon som vet...

Att ersätta termostaterna med fasta vriddon känns annars som en möjlig väg att ställa in ett vettigt grundflöde över varje radiator och i alla slingor.

Skulle framledningen vid kontinuerlig drift bli så hög att kompressorn stannar p.g.a. hög temp/högt tryck så är du i en knepig situation, då måste du försöka öka flödet i kretsarna, eller uppgradera ett antal radiatorer så du säkerställer att radiatorkretsen i vart fall kan göra av med den av kompressorn producerad effekten.

Om eltillskottet driver upp fram/returtemperaturen så mycket att kompressorn stängs av är det bättre att spärra eltillskottet och köra med en eller ett par elradiatorer som komplement om/när det blir riktigt kallt ute.
« Senast ändrad: 24 oktober 2015, 09:00:51 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaren, men vet inte om jag litar pÃ¥ mattematiken 😉
Jag tror fortfarande att kopplet/bypasen är lite av boven.. För om jag har 8grader skillnad på en slinga med 6 radiatorer och sedan stänger alla termostater så är skillnaden 12 grader på slingan, det måste betyda att flödet blir sämmre? Samma sak om jag stänger olika slingor blir ingen skillnad i returtemp på dom andra slingorna enda skillnaden blir att pumpen jobbar ännu snabbare....
Testade även att bara stänga av dom 3 första termostaterna på en slinga och då vart sista radiatorn 1 grad kallare än innan, borde ha blivit tvärtom annars...

Tror inte jag har ett 80/60 system dÃ¥ jag kör pÃ¥ kurva 38  och rumsbör pÃ¥ 20 vilket ger ett börsvärde (framledning) pÃ¥ ca 40 grader vid 0 grader ute och dÃ¥ är det runt 20-21 i huset.
Pumpen har ju än så länge väldigt korta gångtider vilket tyder på att den orkar med bra eller så är vattenmängden i systemet för liten..
Väntar fortfarande på lite kallare väder så jag få se hur pumpen reagerar, målet är iaf att knappt behöva använda elpatron.

Tänkte passa på att spola igenom systemet när jag framöver ska lägga golvvärme, har även börjat spåna på att dra om värmesystemet så jag slipper ha många av rören i betongplattan, men vet inte hur mycket jag vinner på det..
Ska ladda upp en bild på mina koppel i morgon
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här är bild från en radiator som jag tog bort igår.
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om du stänger av termostaterna på x antal radiatorer på en slinga så skall tempen stiga på de som kommer efter. (Och i övriga slingor)
Om det inte gör det så spökar det.
Jag kan inte alla fall inte hjälpa dig, men det finns troligen en naturlig förklaring, det brukar göra det.  ;)

För att göra den där typen av experiment måste du se till att värmepumpen går kontinuerligt så att temperaturvariationerna inte beror på att kompressorn startar/stoppar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!