Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 12 januari 2016, 07:03:34 »

Det är framför allt pumpen som är för klen. Nu vet jag inte vad det är för köldbärartemperaturer men är det normaldimensionering skulle 20 meter djupare borrhål öka värmepumpens effekt med uppskattningsvis 4-5 %. På den tiden pumpen installerades var det vanligt att dimensionera för 50-60 % effekttäckning. Idag när elen är dyrare i förhållande till borrning och pump är det ekonomiskt dimensionera för högre effekttäckning.

Jo jag vet att pumpen är lite för klen men å andra sidan kanske det är tur då gångtiden endast är runt 40min vid -3 grader, så det blir ändå många start och stopp som systemet ser ut nu :( Tror det är borrat 170meter och ca 1 meter till berg.  Båda givarna för brinne är trasig så måste byta dom så snart jag har tid.
När jag i förra huset skulle instalera VP så valde jag en som klarade ner till -30 utan tillsats, önskade det var så i denna kåk också...

Ändå ganska konstigt att om jag stänger av en slinga med en radiator på 320w effekt så orkar pumpen göra 5 grader varmare framledning när det är kalt ute...
Nu kommer jag inom dom närmsta veckorna ta bort den slingan och dra en ny slinga i träbjälklaget som är dragen till en fläktkonvektor, dock så kommer den även ersätta 2 elradiatorer på 1000w vardera så jag tror elräkningen kommer minska rätt bra om jag räknat rätt  ::)
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 januari 2016, 14:22:40 »

Börjar tro att borrhållet är boven till att vp inte orkar med...
Det är framför allt pumpen som är för klen. Nu vet jag inte vad det är för köldbärartemperaturer men är det normaldimensionering skulle 20 meter djupare borrhål öka värmepumpens effekt med uppskattningsvis 4-5 %. På den tiden pumpen installerades var det vanligt att dimensionera för 50-60 % effekttäckning. Idag när elen är dyrare i förhållande till borrning och pump är det ekonomiskt dimensionera för högre effekttäckning.
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 11 januari 2016, 10:40:15 »

Då har den första riktigt kalla perioden varit med närmare en vecka med -16 till -20 grader och nu har jag som vanligt några funderingar  ???

Första 2 dagarna med -17 så orkade vp göra 47 grader som mest, vp gick dygnet runt och när gradminuterna närmade sig -1000 så ställde jag ner värmekurvan så inte elpatronen skulle gå in.
Dag 3 -19 Vp orkar bara göra 45 gradigt vatten till framledningen, ställt ner värmekurvan ytterligare så inte elpatronen ska gå in. inomhustempen är ca 20,5 grader passar på att elda någon timme i kaminen eftersom jag sänkt värmekurvan.

Dag 4-5,  -17 ute. värmepumpen orkar bara göra 42 gradigt vatten och den har gått konstant i 5 dagar, epatronen har gåt in någon timme medans jag varit på jobbet men ställer ner värmekurvan ytterligare, gradminuterna liger hela tiden runt -500. Börjar tro att borrhållet är boven till att vp inte orkar med...

Dag 7 -5 grader ute och pumpen orkar fortfarande bara göra 42 gradigt vatten, värmekurvan uppställd och vp går hela tiden.
Testar då att stänga av garageslingan helt (den har varit 95% stängt tills nu då det bara är en radiator till slingan)
Dömm om min förvåning att efter 1 timme så är framledningstempen uppe i 47 grader???

Kan verkligen en slinga som är stängd med 95% och med endast 1 radiator kyla mitt system så mycket att vp inte orkar med?
Vp har ju tidigare orkat göra 47 gradigt vatten med slingan 95% stängd men då var det bara runt - 6 som mest, min teori är att markplattan har blivit riktigt nerkyld  så även när det blev lite mildare så var plattan fortfarande kall..

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 december 2015, 22:59:21 »

Du sparar ju pengar på att bygga ut ditt radiatorsystem så länge det inte är så kallt att eltillskott behövs, blir det kallare så är det ingen vinst, men inte heller någon direkt förlust att värma med det vattenburna systemet.
Troligen är det ändå större delen av energibehovet som krävs när det är så pass varmt ute att eltillskott inte behövs, så helt bort kastat är det inte att komplettera med fler radiatorer, men värmepumpen i sig ger inte mer effekt.
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 18 december 2015, 18:39:41 »

Okej, väntar med Vp byte till den dagen då den pajar tror jag, får bli en 12kw Vp då om borrhålet tillåter ::)

Har under 1 dyngn loggat dom båda el radiatorerna i rummet i källaren/markplan och dom har dragit 29kwh och då har snitt temperaturen legat runt 1-2 plusgrader! Tycker det låter mycket det motsvarar ju el för över 800:- Rummet är på 22kvm klinkrat golv på betongplatta.

Det måste ju löna sig att sätta in en fläktkonvektor? Tänkte köpa en sådan som ser ut som innerdelen på en luftvärmepump men hur kraftfull bör den vara? Man vill ju för det mesta kunna köra på den lägsta fläkthastigheten, och vilken rör/slangdimension bör jag dra dit 18mm? Får ju hälldre för högt flöde så man kan strypa in slinga än tvärtom

 Är det dumt att passa på att fördra så jag i framtiden kan montera en konnektor i garaget med som ligger vägg i vägg med rummet? Med tanke på att man behöver väll grövre dimension på ledningen om jag ska koppla in 2 konvektorer. Jag kommer dra ett 1 rörs system dit eftersom jag har det i övriga delar.

Elförbrukningen i november blev 2308kwh  och då var det ganska varmt för att vara november  :(
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 december 2015, 13:04:56 »

Om du byter ut radiatorer skall det i så fall vara i de kallaste rummen, det kan göra att du kan hålla huset lagom varmt med aningen lägre framledning, men det enda du kan tjäna på detta är någon enstaka procent i högre uteffekt i bästa fall.
Tror inte att du kan göra just något som lönar sig om du måste betala för de nya radiatorerna.
Tyvärr.
Bättre då att satsa på en värmepump med högre uteffekt, eller komplettera med ytterligare en värmepump.
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 17 december 2015, 10:51:04 »

Nja, tycker det låter märkligt om plattan skulle kyla så mycket mer för att det blir några grader kallare ute, om du nu inte har väldigt dragig dörr i garaget, då blir det ju förstås skillnad, men själva sulan och marken under den ändrar ju inte mycket i temp eller värmeavledning från en dag till en annan.
Om du får varmare än önskat inne kommer även framledningstemperaturen att stiga, det är ju tempskillnaden mellan rum och värmebärare som avgör systemets effekt, ökar rumstempen 3 grader över önskad temp så kommer vbf att stiga ca 3 grader.

Ja det låter ju konstigt att plattan skulle kyla så mycket... Inte så dragit i garaget iaf, 13grader där utan någon värme på slingan. 
Innertemperaturen ligger stadigt runt 20,5-21 grader inne.

Hade ju tänkt utöka med en vattenburen fläktkonverktor i del av källeren där det sitter 2 elradiatorer, men då kommer väll Vp orka mindre?

Om jag byter ut 2-3 radiatorer mot större så att jag kan hålla en lägre värmekurva tex från 38 till 36 men hur mycket påverkar det Vp?  Vp borde ju få svårare att göra lika varmt vatten då eftersom effekten på radiatorsystemet blir högre, så det kanske inte lönar sig att tillföra mer radiatoreffekt?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 december 2015, 06:14:08 »

Nja, tycker det låter märkligt om plattan skulle kyla så mycket mer för att det blir några grader kallare ute, om du nu inte har väldigt dragig dörr i garaget, då blir det ju förstås skillnad, men själva sulan och marken under den ändrar ju inte mycket i temp eller värmeavledning från en dag till en annan.
Om du får varmare än önskat inne kommer även framledningstemperaturen att stiga, det är ju tempskillnaden mellan rum och värmebärare som avgör systemets effekt, ökar rumstempen 3 grader över önskad temp så kommer vbf att stiga ca 3 grader.
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 16 december 2015, 19:54:12 »

OM värmepumpen går kontinuerligt vid -9 grader och framledningen är 45 grader så har värmepumpen hittat sitt jämviktsläge där husets värmesystem avger like  mycket som värmepumpen tillför för att hålla huset varmt.
Det går inte trolla fram mer effekt ur värmepumpen.


Det jag menar är att man måste ju kunna modifiera dom delar i radiatorsystemet som är dåligt byggt  .,;-

Har varit -2 grader ute nu under några timmar, har ställt upp värmekurvan så Vp går kontinuerligt. Nu har Vp gått i 2 timmar och framledningstemperaturen är på 50 grader  :) Detta måste väl ändå betyda att den oisolerade betongplattan kyler mina radiator ledningar så mycket att Vp inte orkar mer? för sådan stor skillnad ska det väll ändå inte vara?     Har ju ändå ca 100 meter gamla prisolrör ingjuten i plattan  (garageslingan på ca 30 meter är dock strypt så mycket det går utan att riskera att slingan fryser)

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 december 2015, 13:56:26 »

OM värmepumpen går kontinuerligt vid -9 grader och framledningen är 45 grader så har värmepumpen hittat sitt jämviktsläge där husets värmesystem avger like  mycket som värmepumpen tillför för att hålla huset varmt.
Det går inte trolla fram mer effekt ur värmepumpen.
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 16 december 2015, 10:47:49 »

Tack för svar :)

Hög temperatur på framledningen är inte något att sträva efter, tvärtom. Ju svalare pumpen går desto bättre effektivitet. Det viktigaste, tycker jag, är att det är varmt i huset utan eltillskott ner till "rejält kallt ute" och vad det betyder är ju olika beroende på var i landet man bor.

Ja det är klar man vill ha så låg temp som möjligt,  snart bygger jag ju bort 5 radiatorer och ersätter dom med 50 kvm golvvärme, är då sugen att montera några större radiatorer i övriga delar av huset för att på så sett kunna köra på en lägre värmekurva men mitt ettrörsystem är redan i klenaste laget...

En värmepump fungerar ju så att den börjar göra värme när utetempen går under +17 grader (typiskt) och sedan går den större och större del av tiden tills den måste gå kontinuerligt för att hålla huset varmt, i ditt fall verkar det vara vid ca -10 grader ute.
Blir det kallare ä'n så lär du behöva eltillskott för att hålla huset varmt.
Har du elpatron avstängd så kommer börvärdet att bli kanske 50 grader är det är -13 grader ute, men värmepumpen kommer fortfarande bara att kunna värma till 45 grader...

Uteffekt och COP ökar om du på något sätt kan öka värmeavgivningen genom att öka flödet, m en det blir ju inga jätteskillnader, du kanske kan vinna en erller ett par grader som det kan bli kallare ute innan eltillskottet behövs.

Jag förstår det, ska försöka bygga om så jag får lite högre flöde. Men frågan är ju vad som är den största orsaken till att pumpen inte orkar?
1, Markplattan stjäl för mycket energi när det blir kallt ute, ska tvångsköra pumpen när det är 0 gradigt och se om pumpen orkar då mer då. orkar den med 50g så är ju boven där..
2, Antalet radiatorer/effekten är  mer än vad pumpen klarar. Tror inte det, men vet ej?
3, Har vattenvolymen i radiatorerna något att göra med detta, tex ta 2 radiatorer som genererar lika mycket effekt, den ena rymmer 4 liter vatten medans den andra rymmer 10liter, det borde väll inte ha någon betydelse?
4, Om jag stryper systemet/ stänger av 1 slinga eller 2 borde ju vp klara mycket mer? eller blir mottrycket för höggt i mitt redan lågt flödande system så att det påverkar vp?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 december 2015, 10:08:45 »

En värmepump fungerar ju så att den börjar göra värme när utetempen går under +17 grader (typiskt) och sedan går den större och större del av tiden tills den måste gå kontinuerligt för att hålla huset varmt, i ditt fall verkar det vara vid ca -10 grader ute.
Blir det kallare ä'n så lär du behöva eltillskott för att hålla huset varmt.
Har du elpatron avstängd så kommer börvärdet att bli kanske 50 grader är det är -13 grader ute, men värmepumpen kommer fortfarande bara att kunna värma till 45 grader...

Uteffekt och COP ökar om du på något sätt kan öka värmeavgivningen genom att öka flödet, m en det blir ju inga jätteskillnader, du kanske kan vinna en erller ett par grader som det kan bli kallare ute innan eltillskottet behövs.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 16 december 2015, 09:10:35 »

Hög temperatur på framledningen är inte något att sträva efter, tvärtom. Ju svalare pumpen går desto bättre effektivitet. Det viktigaste, tycker jag, är att det är varmt i huset utan eltillskott ner till "rejält kallt ute" och vad det betyder är ju olika beroende på var i landet man bor.
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 16 december 2015, 07:17:48 »

Kan det ha att göra med att jag har högt tryck/klent flöde i mitt system?
Tycker det ändå låter ganska konstigt att pumpen ska gå dyngnet runt när den kräver 45 grader på framledningen och så har vp en gångtid på ca 2 timmar vid 44 grader framledning ... 
Är för snål för att låta elpatronen gå in så jag vill ju gärna åtgärda detta, över 50 grader vill man ju pumpen ska klara!

Kan man räkna ut detta på någe vis? 
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 15 december 2015, 20:17:42 »

I natt var det -9 grader ute och börvärdet på framledningen är då 45 grader, men pumpen verkar inte vilja göra varmare vatten än 45 grader. Under dom 2-3 timmarna jag kollade så stog pumpen kvar och tuggade på 45grader (returen 36 grader) Dock så jobbar pumpen ganska snabbt upp sig till 45 grader när den stått still ca 25min..

Vad kan detta bero på?

Det var nog så att radiatorsystemet avgav lika mycket effekt som kompressorn kunde ge, därför ökade inte framledningen mera. Om 45 °C inte räcker för att hålla huset varmt måste eltillskott användas. När det ligger precis på gränsen till eltillskott kan kompressorn gå dygnet runt med 45 °C, det är helt i sin ordning.

intergralen är satt på 60, testade att ställa om den till 100 i två veckor men resultatet vart inte mycket bättre då gångtiden på pumpen vart det dubbla medans vilotiden endast ökade med ca 5%. det beror nog på att mitt system kyls av rätt snabbt.

Men om pumpen går mera så måste väl innetempen öka?
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 15 december 2015, 11:07:54 »

I natt var det -9 grader ute och börvärdet på framledningen är då 45 grader, men pumpen verkar inte vilja göra varmare vatten än 45 grader. Under dom 2-3 timmarna jag kollade så stog pumpen kvar och tuggade på 45grader (returen 36 grader) Dock så jobbar pumpen ganska snabbt upp sig till 45 grader när den stått still ca 25min..

Vad kan detta bero på?
intergralen är satt på 60, testade att ställa om den till 100 i två veckor men resultatet vart inte mycket bättre då gångtiden på pumpen vart det dubbla medans vilotiden endast ökade med ca 5%. det beror nog på att mitt system kyls av rätt snabbt.

Hur snabbt bör ett bra fungerande system kylas ner? tror mitt kyls ner runt 15-18 grader på 20 min!!


Vid - 7 grader så är börvärdet ca 43 grader och gångtiden på pumpen då är ca 1,5 timmar ungefär så den har inga problem då..
Garage slingan är till 95% avstängd, låter kranen vara lite uppen så jag inte riskerar att slingan ska frysa iaf, utan den slingan är det ungefär runt 80 liter vatten i systemet så det är därför den har korta gångtider.

Ska testa att tvångsköra pumpen när det är 0 gradigt och se om det kan vara markplattan som kyler ner slingorna för mycket, men det borde väll inte vara något problem?
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 04 november 2015, 07:10:14 »

Större cirkpump är i regel ingen bra lösning, du har troligen något annat fel som gör att flödet inte blir som det skall vara.
Om du vill jämföra så finns det pumpkurvor att hitta på nätet om du säker på cirkpumpens namn, jämför det sedan med nya pumpars pumpkurvor.

Nä helst vill man ju inte öka flödet mer med tanke på att systemet redan går trögt men har  snart testat allt, och förstår inte hur mitt system kan ha så dåligt flöde på vissa slingor, speciellt när man läser om dom som har 2-3 slingor och endast 12mm rör och ändå får hyfsat flöde...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 november 2015, 03:39:06 »

Större cirkpump är i regel ingen bra lösning, du har troligen något annat fel som gör att flödet inte blir som det skall vara.
Om du vill jämföra så finns det pumpkurvor att hitta på nätet om du säker på cirkpumpens namn, jämför det sedan med nya pumpars pumpkurvor.
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 03 november 2015, 21:34:39 »

Tittade i dag och såg att cirkulationspumpen är en Grundfos ups 25-60 180. Är den standard i thermia? Den borde väll ändå vara stor nog? Funderar på att köpa en större men vilken ska man då köpa
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 29 oktober 2015, 22:04:48 »

Okej, jag har blandat ihop 2 slingor, dom är tydligen dragna lite hur som helst... Det är precis som det ska vara i ett ettrörssystem, stänger jag av den första radiatorn så får den sista radiatorn lite mer värme..startar en ny tråd i forum för radiatorer då det är ettrörssystemet som måste ljusteras och inte pumpen.. Flödet är boven i mitt system...
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 29 oktober 2015, 10:59:30 »

Det justerar du in med trimventilen på fördelaren för golvvärmen.
Du skall ha rätt högt flöde i golvvärmeslingorna, och troligen lägre i ledningen till/från eftersom dina radiatorer behöver varmare vatten än golvvärmen, skillnaden mellan vad radiatorerna och golvvärmen behöver justeras alltså in på en trimventil som begränsar hur stort flöde som kan gå in/ut ur golvvärmefördelaren.

Okej, var som jag trodde :)

Räknade i går ut hur långa mina slingor är och totalt är dom ca 150 meter fördelat på 6 slingor, den kortaste ca 14 meter och den längsta ca 44meter... Den längsta slingan har bara en radiator inkopplad och DT är 13 på den slingan, ska testa stänga av den radiatorn i dag och se om det blir någon skillnad, men jag tycker det verkar som att ledningarna är för veka så Flödet på dom två längsta slingorna blir för dåligt..
Verkar vara 15mm diameter på rören +plasthöljet (prisolrör) vid radiatorerna men dock så har är en en av dom långa slingorna bara 12mm framledningsrör ner i plattan för att sedan bli grövre vid första radiatorn?? inte konstigt att flödet är lågt och trycket högt i systemet...

Är det någon som är bra på att räkna ut hur mycket effekt man kan ta ut på olika rördimensioner kontra flöde/tryck, eller finns det något bra dimensioneringsprogram?

 
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 oktober 2015, 15:09:38 »

Det justerar du in med trimventilen på fördelaren för golvvärmen.
Du skall ha rätt högt flöde i golvvärmeslingorna, och troligen lägre i ledningen till/från eftersom dina radiatorer behöver varmare vatten än golvvärmen, skillnaden mellan vad radiatorerna och golvvärmen behöver justeras alltså in på en trimventil som begränsar hur stort flöde som kan gå in/ut ur golvvärmefördelaren.
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 28 oktober 2015, 10:52:03 »

Då blir det till att behålla mitt ettrörssystem och kanske modifiera det om det behövs.. köper en logger 2020 snart så slipper man bosätta sig i pannrummet då :)

Då ena slingan ska ju i december bytas ut mot golvvärme, vad kan man då förvänta sig få tillbaka i returtemp med tanke på att jag har CP på läge 3 på VP. Kommer att bli ca 2 meter rördragning från VP till golvvärme styrningen (fördelare,shunt cirkulationspump,mm)


Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 oktober 2015, 15:07:17 »

Att blanda olika system är inte omöjligt, men det kräver att du har tryckstyrda cirkulationspumpar och får din anläggning injusterad av någon som verkligen förstår sig på sånt.
STAD-ventiler på varje stam och ett instrument som man kan verifiera flödena med.
Det blir dyrt.
Bäst är det att i så fall dra nytt i hela kåken.
Eller (talar i egen sak) sätta in en logger och själva försöka justera in det så det befintliga fungerar så bra som möjligt.
Bäst vore det ju självklart om du kunde få det befintliga systemet att fungera.
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 27 oktober 2015, 12:41:57 »

Du skulle nog ha god nytta av en Logger 2020 för att kunna trimma in din anläggning.

Jo har funderat på det, kommer nog köpa en sådan inom en snar framtid..

Pratade i dag med en vvs gubbe, han rekomenderade mig till att byta ut cirkulationspumpen till en större för att få bättre cirkulation på dom problematiska slingorna, han pratade även om eventuellt större expansionskärl?
Nackdelen med  större cirkulationspump är väll att jag då måste strypa dom slingor som idag fungerar bra?
Har även läst att man kan räkna ut hur mycket effekt man kan ta ut på olika rördimmensioner för varje slinga mm, men det verkar ju vara en halv vetenskap....

Har börjat överväga att dra ett 2 rörs system för étage 1 och 2 , då jag kan passa på att dra rör i bjälklaget ovanför etage 1 när jag ändå ska dra golvvärme där, blir lite klurigare att dra till etage 2, men på det etaget står ju pumpen så ledningarna blir inte så långa iaf.

Skulle jag göra det blir systemet som sådant:
En slinga (ettrörs system) till etage 4 Fungerar superb i dagsläget, 4 radiatorer där.
Golvvärme på etage 3 (50 kvadrat) ersätter 6 radiatorer.
Två rörs system på etage 2 och etage 1, ersätter totalt 12 radiatorer.
Eller är det dåligta att blanda så många olika system?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 oktober 2015, 13:05:38 »

Du skulle nog ha god nytta av en Logger 2020 för att kunna trimma in din anläggning.
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 26 oktober 2015, 10:41:39 »

Om du stänger av termostaterna på x antal radiatorer på en slinga så skall tempen stiga på de som kommer efter. (Och i övriga slingor)
Om det inte gör det så spökar det.
Jag kan inte alla fall inte hjälpa dig, men det finns troligen en naturlig förklaring, det brukar göra det.  ;)

För att göra den där typen av experiment måste du se till att värmepumpen går kontinuerligt så att temperaturvariationerna inte beror på att kompressorn startar/stoppar.

Något spökar eller så gör jag fel... Måste nog göra många fler tester innan jag kan utesluta nått, synd att man har ont om tid bara. Brukar alltid ställa upp värmekurvan några snäpp när jag gör dessa mätningar så jag inte riskerar att pumpen stannar.

Återkommer när jag gjort fler tester,
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 oktober 2015, 06:03:05 »

Om du stänger av termostaterna på x antal radiatorer på en slinga så skall tempen stiga på de som kommer efter. (Och i övriga slingor)
Om det inte gör det så spökar det.
Jag kan inte alla fall inte hjälpa dig, men det finns troligen en naturlig förklaring, det brukar göra det.  ;)

För att göra den där typen av experiment måste du se till att värmepumpen går kontinuerligt så att temperaturvariationerna inte beror på att kompressorn startar/stoppar.
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 25 oktober 2015, 19:57:21 »

Här är bild från en radiator som jag tog bort igår.
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 25 oktober 2015, 00:29:52 »

Tack för svaren, men vet inte om jag litar på mattematiken 😉
Jag tror fortfarande att kopplet/bypasen är lite av boven.. För om jag har 8grader skillnad på en slinga med 6 radiatorer och sedan stänger alla termostater så är skillnaden 12 grader på slingan, det måste betyda att flödet blir sämmre? Samma sak om jag stänger olika slingor blir ingen skillnad i returtemp på dom andra slingorna enda skillnaden blir att pumpen jobbar ännu snabbare....
Testade även att bara stänga av dom 3 första termostaterna på en slinga och då vart sista radiatorn 1 grad kallare än innan, borde ha blivit tvärtom annars...

Tror inte jag har ett 80/60 system då jag kör på kurva 38  och rumsbör på 20 vilket ger ett börsvärde (framledning) på ca 40 grader vid 0 grader ute och då är det runt 20-21 i huset.
Pumpen har ju än så länge väldigt korta gångtider vilket tyder på att den orkar med bra eller så är vattenmängden i systemet för liten..
Väntar fortfarande på lite kallare väder så jag få se hur pumpen reagerar, målet är iaf att knappt behöva använda elpatron.

Tänkte passa på att spola igenom systemet när jag framöver ska lägga golvvärme, har även börjat spåna på att dra om värmesystemet så jag slipper ha många av rören i betongplattan, men vet inte hur mycket jag vinner på det..
Ska ladda upp en bild på mina koppel i morgon
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 oktober 2015, 08:56:02 »

Bra förklarat.  tummenupp

Jag tycker ändå att du bör försöka sikta på att ha samma returtemp från alla slingor.
Försök trimma in så du har (med värmepumpen i kontinuerlig drift) samma temperaturfall mellan in/ut på alla radiatorer, t.ex. 3 grader, försök även se till att du har samma returtemp på alla slingor.
Idealt ca 6-10 grader lägre än framledningen.
Alltså t.ex. 42/35 på alla slingor när värmepumpen går kontinuerligt.

Jag vet inte hur man justerar grundflödet över dina radiatorer, kan du bifoga bilder på dina koppel så kanske det finns någon som vet...

Att ersätta termostaterna med fasta vriddon känns annars som en möjlig väg att ställa in ett vettigt grundflöde över varje radiator och i alla slingor.

Skulle framledningen vid kontinuerlig drift bli så hög att kompressorn stannar p.g.a. hög temp/högt tryck så är du i en knepig situation, då måste du försöka öka flödet i kretsarna, eller uppgradera ett antal radiatorer så du säkerställer att radiatorkretsen i vart fall kan göra av med den av kompressorn producerad effekten.

Om eltillskottet driver upp fram/returtemperaturen så mycket att kompressorn stängs av är det bättre att spärra eltillskottet och köra med en eller ett par elradiatorer som komplement om/när det blir riktigt kallt ute.
Skrivet av: rgx107
« skrivet: 23 oktober 2015, 20:20:47 »

Eftersom ingen annan svarar ska jag göra ett försök att förklara, med reservation för att jag inte har någon egen praktisk erfarenhet av enrörssystem. I värsta fall har du ett sk 80/60-system, dvs 80 °C framledning vid lägsta utetemp, och 60 °C retur. Ett enrörssystem är injusterat så att bara en liten del av flödet tas ut av varje radiator, resten passerar direkt vidare till övriga. Detta är ren matematik, det måste vara så, du kan inte förbättra något genom att ändra förhållandet och skicka mer vatten genom en radiator, det leder bara till att radiatorerna nedströms får svårare att lösa sin uppgift. Den sista radiatorn är då till exempel beräknad för att få 63 grader in, om du uppströms har skickat allt genom en radiator så får sista radiatorn kanske bara 45 grader och kommer inte ge tillräcklig värme.

Några skriver att de har fått bättre flöde efter att ha spolat igenom systemet, det kan ha samlats smuts och annat genom åren. Du kanske också kan trimma elspetsen så att den går in lagom snabbt, och inte i för stora steg, så att du kan lyckas få framledning en bit över 55 °C och ändå inte överstiga 48 °C retur som är max vad pumpen tolererar innan den stänger av sig. Passerar du dessa temperaturer (på pumpen) så går systemet helt över till elpatrondrift, kanske är det därför du har så hög elräkning. Om inte detta hjälper så återstår bara att acceptera faktum, eller installera fler och större radiatorer så du kan sänka framledningen. Självklart kan det vara bra att justera flödet mellan slingorna men det kommer ändå alltid vara en slinga som kräver högst framledning, den kommer att bestämma när elpatronerna tar över. Huvudsaken är att du inte har någon slinga som stjäl för mycket flöde, så de övriga får för lite.
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 22 oktober 2015, 10:51:27 »

Har nu bytt ut termostaten mot en manuel ventil på radiatorn som var helt kall och nu är radiatorn väldigt varm. När jag bytte ut (plunschen) den som sitter bakom termostaten och ljusterar flödet så var den gammla plat i framkanten medans den jag monterade dit var konad i framkanten vilket jag tror ger bättre flöde i radiatorn då den blir fortast varm fast den inte ligger först på slingan.
Så nu funderar jag på att det dåliga flödet i mitt system kan bero på att radiatorerna är för strypta fast alla termostater är fullt öppen, ser inte heller ut som det går att ljustera något bakanför termostaten heller. På returen finns det inget heller...
För visst måste trycket i systemet bli mindre och flödet bli bättre om mer av vattnet går genom radiatorn istället för att gå genom (kopplet under radiatorn) (1 rörs system)
Vore kanske bäst att byta ut alla termostater till manuella vred med så högt flöde som möjligt på radiatorerna som är på dom 2 slinger som har för låg returtemp?

För jag förstår inte annars hur jag kan ha så dålig flöde/cirkulation i mitt system då jag har totalt 6 olika slingor, har läst många trådar dä folk bara har 2 eller 3 slingor men fortfarande bra flöde..
Slingan som bara hade 2 grader i diff är nu strypt på framledning så diffen är 7 grader, eller är det bättre att strypa på returen? (sitter balofix koppling på returen)
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 15 oktober 2015, 23:10:04 »

Då har jag gjort årets grovmätning, dock så hade ir mätaren svårt att visa rätt värde på koppar rör.  Eftersom jag har ett 1 rörssystem så har alla radiatorer en temp diff på ca 1-4grader så skriver istället högsta och lägsta temp på varje radiator. Men så här vart resultatet

Köksslinga mellanplan. framledning 41  Retur 33
Radiator 1, 41-40grader
Radiator 2 40-33grader
Radiator 3 39-34grader
Radiator 4 39-21grader
Radiator 5 38-32grader
Radiator 6 35-27grader

Slinga övre plan framledning 41    Retur 36
Radiator 1 45-39grader
Radiator 2 43-33grader
Radiator 3 42-36grader
Radiator 4 41-38grader

Slinga markplan framledning 42 retur 32 (slinga ligger i oisolerad platta)
Radiator 1 41-36grader
Radiator 2 38-35grader
Radiator 3 35-32grader

Slinga markplan hall. Framledning 42 retur 40

Finns 3 uttag för radiatorer (borttagna sedan länge) i hall och på toa då slangen som är dragen i golvet (oisolerad betongplatta med marmorplattor) verkar räcka till som värme, dock så är dom 3 uttagen 38,33,33 grader varma så något är konstigt där

Slinga mark/källare framledning 42 retur 29
Radiator 1 44-39grader
Radiator 2 21grader termostaten verkar felande (rören är 35grader)
Radiator 3 35-29grader
Radiator 4 34-30grader
Radiator 5 32-29grader

Slinga garaget mark/källar framledning 42 retur 28
3 uttag för radiatorer 30grader (har aldrig suttit några där)
liten radiator 40*40 som är 29grader

Hur stryper jag bäst den varma slingan?
Sen kan jag ju konstatera att slingorna i betongplattan verkar kyla mycket så är väll svårt att få till något bättre flöde där?  Kanske hjälper om jag fixar den trasiga termostaten..

Känns som man skulle vilja ta bort alla termostater och montera någon typ av gängat lock istället.


Skrivet av: Olle61
« skrivet: 15 oktober 2015, 17:58:56 »

Returen på slingan bör ju ha ungefär samma temperatur som utgången från sista radiatorn...
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 15 oktober 2015, 12:48:56 »

Tror inte det är någon fara att dom fryser sönder, men kanske är bäst att ha ett flöde iaf, kan ju vara nått kallhål någonstans...
Vissare radiatorer har nyare termostater än andra och vissa har bara vred...

Ska mäta ikväll med ir mätaren men kan konstatera detta så länge.
Med alla kranar öppna: delta T 9 enligt pumpen.  3 av returledningarna vid vp är ljumen vid vp drift medans 2 returledningar är ganska kall!
Den ena slingan (kall retur) går ju till garaget så där finns inga radiatorer men alla 4 radiatoranslutningar är varma när pumpen går så returen borde vara varm men icke...
Den andra slingan (kall retur) går till källaren ( 4 radiatorer) och dom radiatorerna fungerar.

Ska mäta alla radiatorer + ledningarna i Vp rum men det vore bättre om det blev kallare, får öka värmekurvan före mätningen så har man längre tid på sig.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 15 oktober 2015, 11:52:48 »

Vad har du för värme i garaget nu när radiatorerna är borttagna? Det finns väl ingen risk att den avstängda slingan fryser sönder? Jag skulle nog lämna kvar ett minimalt flöde för att undvika det.

Är alla termostater öppna eller bortplockade? Blir alla radiatorer varma?
Jag skulle öppna alla röda ventiler helt och notera hur många varv som behövs för att få dem helt öppna. Utom garaget givetvis. Mät sedan returtemperaturerna på de olika slingorna, de skall helst ligga någorlunda lika. Mät vad det blir för delta över värmepumpen med alla slingor helt öppna.
Kolla temperaturerna i de olika delarna av huset. Kanske skall du byta några radiatorer, där det blir för kallt, mot effektivare.

Detta är hur jag skulle göra, men jag är inte proffs på detta...
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 15 oktober 2015, 10:52:39 »

Flödet genom de fyra radiatorerna som är öppna kommer naturligtvis att öka men flödet genom värmepumpen, och det bestämmer deltaT, kommer att minska jämfört med om vattnet kan fördelas på fyra till fem radiatorslingor.

Då förstår jag :) Frågan är bara hur jag gör för att få bättre flöde i systemet? Då jag nu förstår att det inte kommer att bli bättre när jag ersätter ena slingan (6 radiatorer) med golvvärme..
Konstigt att slingan som jag stängt knappt ger någon värme på returen trots att alla (koppel) där radiatorer tidigare suttit var varma?

Man funderar ju nästan på att dra om några slingor som går i plattan och ersätta dom med större ledningar och dra dom i väggarna istället, men det är ju ganska mycket jobb...
Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 oktober 2015, 09:39:14 »

Flödet genom de fyra radiatorerna som är öppna kommer naturligtvis att öka men flödet genom värmepumpen, och det bestämmer deltaT, kommer att minska jämfört med om vattnet kan fördelas på fyra till fem radiatorslingor.
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 14 oktober 2015, 22:32:45 »

Det kanske inte går med nuvarande cirkpump, men ha alla radiatorer fullt öppna.

Förstår det jag med men det betyder alltså att om jag stänger av alla slingor utom 1 (använda 4 radiatorer)så kommer delta T att bli ännu högre? Förstår att trycket ökar men flödet måste ju öka också?  I sånna fall beror det bara på hur stora ledningar man har..
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 14 oktober 2015, 22:04:50 »

Förstår hur du menar men då fattar jag inte hur jag ska kunna få ett lägre delta T ? Vill ju ha ner delta T till 7.

Tror även att jag har ett 1 rörs system och att det är därför jag har så många värmeledningar från källaren, i snitt så är det 4 radiatorer på varje slinga. Bilder kommer strax.

Det kanske inte går med nuvarande cirkpump, men ha alla radiatorer fullt öppna.
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 14 oktober 2015, 22:03:57 »

Här är bilder,  alla röda kranar är framledningar och bredvid dom är returerna.
Stängde i dag av en av kranarna som tydligen går till garaget som är ihobyggt med huset. Radiatorerna där är borttagna sedan länge så det har cirkulerat värme dit helt i onödan i oisolerad betongplatta, totalt ca 50 meter prisolrör är den slingan dragen med.... 
Sen är det konstigt att när den slingan var inkopplad så var returtempen  15 grader lägre  än framledningstempen på den slingan??

Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 14 oktober 2015, 21:25:42 »

Det är fullt naturligt att deltaT stiger när man stänger av ett antal radiatorer. Värmebärarflödet minskar då strömningsmotståndet ökar.

Förstår hur du menar men då fattar jag inte hur jag ska kunna få ett lägre delta T ? Vill ju ha ner delta T till 7.

Tror även att jag har ett 1 rörs system och att det är därför jag har så många värmeledningar från källaren, i snitt så är det 4 radiatorer på varje slinga. Bilder kommer strax.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 14 oktober 2015, 19:48:59 »

Det är fullt naturligt att deltaT stiger när man stänger av ett antal radiatorer. Värmebärarflödet minskar då strömningsmotståndet ökar.
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 14 oktober 2015, 00:11:02 »

Har nu testat att stänga av kranen för övervåningen och kranen för mellan plan. Totalt är det 10 radiatorer som nu stängts av.
Vp klarade nu körningen på 17min mot tidigare 29min, men det konstiga är att delta T nu är 11 mot tidigare trots att jag nu stängt 50% av värmesystemet .. ska fortsätta kolla imorgon men börjar fundera om den oisolerade markplattan kan kyla ledningarna för mycket?  Ska se om jag kan lägga in en bild på alla  kopplingarna i morgon
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 13 oktober 2015, 23:55:31 »

Börja med att se varför de olika slingorna inte har lika bra flöde, det kan lösa en del problem med driftstiderna och stilleståndstiderna.

Som jag ser det behöver man normalt ingen shunt till golvvärmen, det finns ju en trimventil på returen från pushgruppen där du kan ställa "shuntningen" mellan radiatorer och golvvärme.
Ju mer du stryper på den desto kallare får du i golvvärmen.
Den del av flödet som cirkpumpen för golvvärmen inte "får" från värmepumpen tar den via bypass i golvvärmekretsen, den rundpumpar alltså lokalt i golvvärmefördelaren, och det varma vattnet från värmepumpen släpps bara in i kretsen i samma omfattning som du släpper tillbaks till värmepumpen via trimventilen på pushgruppens retur.
         
Har läst om att styra golvvärmen så, får fundera vad som blir lättast och mest ekonomiskt att köra på..
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 oktober 2015, 04:54:39 »

Börja med att se varför de olika slingorna inte har lika bra flöde, det kan lösa en del problem med driftstiderna och stilleståndstiderna.

Som jag ser det behöver man normalt ingen shunt till golvvärmen, det finns ju en trimventil på returen från pushgruppen där du kan ställa "shuntningen" mellan radiatorer och golvvärme.
Ju mer du stryper på den desto kallare får du i golvvärmen.
Den del av flödet som cirkpumpen för golvvärmen inte "får" från värmepumpen tar den via bypass i golvvärmekretsen, den rundpumpar alltså lokalt i golvvärmefördelaren, och det varma vattnet från värmepumpen släpps bara in i kretsen i samma omfattning som du släpper tillbaks till värmepumpen via trimventilen på pushgruppens retur.
Skrivet av: rgx107
« skrivet: 13 oktober 2015, 02:46:15 »

Det låter som att pumpen är ganska väl avpassad - till värmesystemet. Vad kan framledningen bli när pumpen går kontinuerligt, runt 50 °C?
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 13 oktober 2015, 00:31:57 »

Har under kvällen loggat hur pumpen jobbar då temperaturen legat stabilt på +1 grad ute.. 
Vp går i 29-30 min under dom 4 körningar jag satt där och efter varje körning så står sedan Vp i 14 min innan den startar igen.
Börsvärdet för framlednings temp var 40grader, när Vp stannade hade den nått 44grader. Retur tempen var då 35grader. När Vp sedan startar ligger fram och returtemp på 31grader...

Känns som att när jag ändrade integralen från -60 till -100 så var det mest driftstiderna som ändrades, ska ändra tillbaka till -60 och mäta när tempen är +1 ute igen. Känns som det underlättar om man köper en datalogger. 

Kan även konstatera att jag har 5st framledningar och 5 stycken returledningar som går till olika ställen i huset. (Inte  7 som jag tidigare nämt) När Vp går så är alla 5 rören ( framledningar förgreningarna) varma men på retursidan är det 2st retur ledningar som inte blir några varmare medans pumpen kör... Dom resterande 3 returledningarna blir ju varma. Dom är heller inte märkta vart dom går så det blir å göra framöver.

Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 12 oktober 2015, 10:49:14 »

Glömde ir mätaren på jobbet så har ej kunnat mäta i helgen.
Har förståt själv att  pumpen är underdimensionerad... men det borde gå att optimera hela systemet så det fungerar bättre. När det var -1 ute gick pumpen i 21min innan den slog av, retur tempen var då 4 grader under börvärdet för framledning temp vilket gör att den börjar räkna ner gradmin rätt fort så att få till bättre flöde i systemet måste göra rätt mycket?

För 25min gångtid som längsta sammanhängade gångtid och totalt 13 timmar gångtid på 1 dygn känns som en dålig ekvation! och så har pumpen gått sen 2001..... hade varit kul att se antalet starter sen pumpen togs i drift.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!