Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvatten och solenergi  (läst 1196 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nitch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Luftvatten och solenergi
« skrivet: 19 april 2011, 16:09:32 »
Finns det någon ekonomi i att kombinera LV med solenergi? Vad bör man tänka på? Har idag CTC eco air med eco el.

Utloggad optimizer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvatten och solenergi
« Svar #1 skrivet: 29 april 2011, 09:19:11 »
Nej, det är nog svårt att ekonomiskt försvara solenergi i kombination med LVVP och med dagens energipris.
När solen är effektiv är luften också varm med hög verkningsgrad på LVVP. Var själv inne på solenergi ett slag.
Möjligtvis att ekonomin kan gå ihop i kombination med bergvärme som har lägre verkningsgrad än LVVP på varma delen av året.
Just nu ser jag att investering i småskalig solenergi i Sverige är mer för miljösamvetet än för plånboken, men går elpriset upp mer så kan det bli lönsamt. Men då investerar jag nog i första hand på bergvärme som ger bättre verkningsgrad då jag verkligen behöver energi på vintern.

Hälsningar Tobbe
1,5 plans villa i Lerum från 1936 på 132 kvm.
Nibe Fighter 2025-8 med VVM300 installerad januari 2010. Tidigare förbrukning 2,5 m^3 olja och 6000 kWh hushållsel. VVM börjar spetsa vid ca -7.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!