Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken ecoheat ?  (läst 4641 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Benny A

  • Energiingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken ecoheat ?
« Svar #15 skrivet: 17 december 2007, 10:19:56 »
7,5án funkar klockrent!
Som tidigare nämnts har juh CTC´n ett shuntat system, dvs bufferttanken är redan inbygd.
Tanken är på 223 liter, dock använder VP bara de nedersta 170 (ca) de översta 50 används av övre elpatronen.
Du KAN komma åt dessa litrar ochså på ett halvbra sätt genom att ställa ned tempen på övre elpatron till typ 40 grader, dock försämras juh varmvattenkomforten REJÄLT!
(har hos olika kunder kunnat sänka ned patronen till mellan 47-52 där går tydligen smärtgränsen hos huvudelen av folket jag stöt på, finns dock lysande exampel på beda hållen...)
170/7,5=22,6 liter/kw fortfarande MYCKET bättre än kvoten man får fram på varmvattenberedaren på andra märkens kompaktmodeler.

(Exempelvis NIBE som jag ochså jobbat mycket med har på 10kW modellen en mantelvolym på 45 liter dvs 4,5 liter/kW räknar du in även varmvattenvolymen får du ca 20L/kW, dock är inte överföringeni en dubbelmantel tillräkligt snabb för att man skall räkna in hela volymen.) Men det är en annan historia!

Och för att lugna alla så finns det mig veterligt inte ett större märke ute som inte har en startfördröjning som förhindrar FÖR många starter/dygn (även om det kan bli lite väl mycket ändå....)
Benny
Energi, det enda som består!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!