Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är detta en vettig kombination/investering för mej?  (läst 5418 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bernst-Gunnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • I Love Pumps!
    • http://www.bernst-gunnar.mine.nu/Temperatur.html
Funderar på att köpa kombinationen Nibe fighter 2010 (6 eller 8 KW) och en VVM240, och e inte riktigt så superhemma på om det är rätt investering för vårt hem.
Kanske någon har någon annan kombination eller lösning på mitt värme problem.(bergvärme?) Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Har idag en gammal Kombipanna (Euronom A25 Tariff) som sjunger på sista versen.
Jag förbrukar ca 25000KW/år inkl.hushålls el
Bor i STHLM i ett 40talshus (suteräng) 2X70kvadrat (egnahem)
har 6 st normalstora radiatorer som kommer att kompletteras med ytterligare 2 eller 3 radiatorer och ett vattenburet värmegolv på ca 25 kvadratmeter.
Braskamin centralt placerad i enterplan vid trappen upp som kan användas att toppa med på kalla dagar.

Jag har hört att man bör ha ca 20 liter vatten i värmesys. / 1KW för att få ut bästa effekt förklara gärna detta för mej. jag har/kommer att ha, förmodligen mindre!
Är det nån fördel att ha nån acktank eller nåt sånt?
Eller finns det nåt annat "lull lull" som kan vara bra?

Please Help

/ Bernst-Gunnar
Fighter 2010-8 dockad till VVM240.
1 1/2 plans sutteräng kåk på 140m2 varav 120m2 uppvärmt. Huset är byggt 1944 och ligger i Sthlm.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vi har likadana oljepannor  :)
Min läcker lite från olika spännande ställen, bland annat hade termometern för framledningstemperatur rostat sönder och droppade duktigt förra året. Inte svårt att motivera byte av värmeanläggning. Tror inte att de här maskinerna byggdes för att hålla särskilt länge  :(

Vattenvolymen hjälper dig att få hög verkningsgrad på en värmepumpslösning, gamla hederliga radiatorer (och många) är också goda nyheter. Vattenburen golvvärme är också en signal på att det kommer att kunna bli en bra lösning för dig. Om du har för låg vattenvolym är en ackumulatortank ett sätt att ge en värmepump bra driftförutsättningar. Innegivare är värdefullt om du tänker hjälpa till med braskaminen på allvar.

En uteluftsvärmepump kan gå att räkna hem i Stockholmsklimat men den senaste veckan hade du fått se elmätaren varva ordentligt. Markvärme funkar även när det är riktigt kallt. En seriös leverantör hjälper dig att räkna. Du har inte lika stort effektbehov som jag så den kombination du nämner är ett av alternativen.

Men om du kan leva med investeringen och har möjlighet att borra så tror jag personligen mer på markvärme. Elpriset lär inte sjunka. Och utedelen av en luftvärmepump är inte tyst vilket gör att jag faktiskt har valt bort den varianten.

Lägg några timmar på att söka och läsa på forumet, kontakta minst tre leverantörer och ställ fler frågor så får du hjälp av alla glada på forumet sen!

Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

admin

  • Gäst
admin
SV: Är detta en vettig kombination/investering för mej?
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2005, 11:08:44 »
OM du skall köra radiatorer och golvärme samtidigt så kan det vara en fördel med en värmepump som har separat styrning för en extra shuntgrupp (för golvvärmen).
Radiatorer och golvvärme arbetar nämligen oftast inte med samma framledningstemperaturer.

Om jag inte minns fel har Viessmann det i sina luftvärmepumpar, om Viessmann har det så har förb modligen Stiebel Eltron det med (tyska tillverkare)

Kolla upp detta innan du investerar.

Det kan hända att IVT eller Nibe har detta också, men jag tror inte det, värt att kolla dock.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta en vettig kombination/investering för mej?
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2005, 11:16:41 »
Jo, Stiebel har styrning av två värmekretsar.

Jag har den ena till radiatorerna i huset och den andra via en shuntgrupp till golvvärmen i garaget/förådet.

Kretsarna styrs separat, med separat temp, kurva, max framledning, nattsänkningsprogram mm.

Tyvärr finns ingång bara för en innegivare, och man måste välja vilken krets den skall styra. Inget större problem. Jag har inte någon innegivare alls ännu..

Trögheten kan tyvärr inte heller styras separat. Betongplattan i garaget är betydligt trögare än radiatorerna i huset.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bernst-Gunnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • I Love Pumps!
    • http://www.bernst-gunnar.mine.nu/Temperatur.html
Jag kunde inte hålla mej utan ringde en leverantör(Installationstekniker) angående acktank och andra frågor och enligt honom var det helt förkastligt att ha en sådan på radiatorsidan då han menade att pumpen skulle gå för fullt jämt och den skulle "säga upp sig" flera år i förtid!? Med Luft/vattensystem skall man aldrig installera acktank(typ 500 liter) enligt honom! --/ jag trodde start och stopp inte var bra men det var värre att det gick för hårt enligt honom.
Enligt teknikern hade jag lågtempearaturradiatorsystem(härligt långt ord) (framledningstemperaturen i radiatorerna ca 43-46 grader) som skulle vara perfekt i kombination med vattenburen golvvärme och ett Nibe system! givetvis bör man ha en separat grupp för golvet.
LÃ¥ter allt detta rimligt?

/B-G
« Senast ändrad: 05 mars 2005, 14:15:08 av Bernst-Gunnar »
Fighter 2010-8 dockad till VVM240.
1 1/2 plans sutteräng kåk på 140m2 varav 120m2 uppvärmt. Huset är byggt 1944 och ligger i Sthlm.

Utloggad Bernst-Gunnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • I Love Pumps!
    • http://www.bernst-gunnar.mine.nu/Temperatur.html
Fighter 2010-8 dockad till VVM240.
1 1/2 plans sutteräng kåk på 140m2 varav 120m2 uppvärmt. Huset är byggt 1944 och ligger i Sthlm.

admin

  • Gäst
admin
SV: Är detta en vettig kombination/investering för mej?
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2005, 05:04:15 »
Tyder på okunnighet, en acktank skonar värmepumpen då den får arbeta i längre perioder utan en massa start och stopp.

Branschen har en förmåga att rekomendera "för små" värmepumpar just av denna anledning, för att få långa gångtider utan en massa start och stopp.

Desstom kan man låta den arbeta med mindre temperaturförändringar än vad som blir fallet om den reglerar mot en liten volym.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta en vettig kombination/investering för mej?
« Svar #7 skrivet: 10 mars 2005, 23:47:14 »
Terminologi kanske,

när et skrivs acktank här, menas ofta volymsutökning av radiator kretsen, eller?

BTW, IVT kan styr en extrashunt grupp.  Iallafall HT - modellen.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!