Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: legionellahöjning???  (läst 8249 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: i Värmlandsskogen
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
legionellahöjning???
« skrivet: 21 december 2004, 11:54:20 »
Kan någon hjälpa mig med mina funderingar, om legionellahöjningar på min Diplomat 10:a.

Har läst någonstans ”här” att tempen höjs var fjortonde dag, men hur länge är elen inkopplad. Har haft VP i drift i fyra månader, och fortfarande har det inte blivit 1 timme i el-tillskott.

Utloggad JohanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:legionellahöjning???
« Svar #1 skrivet: 21 december 2004, 13:09:32 »
Den är inkopplad så lång tid det tar att värma vattnet till ca 65 grader har jag för mig.
Har haft pumpen sen i juni och endast 3 timmar tillskott so far..  :D
226 kvm från 1963. Blandat gamla högtempkonvektorer med nya kompaktradiatorer. Villavent FTX med dubbla vattenbatterier. Thermia Diplomat 12 och 210m hål.

Utloggad Everest

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "So let it be written, so let it be done"-J Ceasar
Re:legionellahöjning???
« Svar #2 skrivet: 21 december 2004, 22:35:09 »
Man kan ställa TOPPV.INTERVALL mellan 0 och 90 dagar (det sistnämnda rekommenderas EJ!) och TOPPV.VÄRME mellan 50 och 65 grader. Det tar knappast speciellt lång tid för elpatronen att värma vv från 57 till 65 grader så det blir inte många timmar per år som syns i displayen, så vi kan nog vara lugna. Detta bygger på tre antaganden som jag inte hunnit testa men som ngn annan kanske kan verifiera:

1. VP kör först upp vv utan tillskott till 57 grader innan tillsatsen går in. Borde ju verkligen vara så!

2. Den håller inte 65 grader speciellt länge eftersom det inte behövs, elakingarna dör ju även under tiden från 57 till 65 och från 65 till 57.

3. Drifttiden räknas och summeras i minuter trots att vi bara ser ser hela timmar. (Men hur sker avrundningen? blir tex 1,45 en timme eller två timmar?)

Allt detta kan man ju iof ringa Thermia och fråga, men det är ju fusk. ;D

Funderar på hur jag skall hitta min legionellastart så jag kan övervaka vad som händer. Kanske nollställa och sätta intervallet tillfälligt på 1 dag, eller finns det bättre alternativ? Man ser ju dessutom 1 och 40 minuter tillbaka i tiden så det borde ju inte vara så svårt att hitta det då. Om det tar exv 5 min att värma vv från 57 till 65 grader så blir det bara 5* (365/14) = 130 min dvs ca 2 timmar per år. En billig livförsäkring och inget ekonomiskt argument för IVT HT eller Thermia TWS i alla fall!
Thermia Diplomat 8, igång 6 dec 2004

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:legionellahöjning???
« Svar #3 skrivet: 22 december 2004, 16:11:04 »
Har för mig att om man ställer in intervallen på 1 då görs Legionellahöjning vid varje VV cykel.. Men jag är osäker .  Ni kan  väl testa...
Jag har haft min Thermia villa i 5 år jag har bara sett legionellakörningen 1 gång!!!   den körde upp till nära maxtemp sen tog elpatronen över tills önskad temp nåddes.
Under 2003 hade jag 4 timmar eltillskott för Legionella, så kostnaden är helt försumbar....

Den verkar bara köra tills den uppnår önskad temp sen återgår den till normal drift.... värmedrift om det finns behov..

Den räknar säkert minuter.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Re:legionellahöjning???
« Svar #4 skrivet: 22 december 2004, 18:38:46 »
Vår Diplomat 10 är inställd på att höja till bara 60 grader. Borde jag höja det till 65?

Utloggad Everest

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "So let it be written, so let it be done"-J Ceasar
Re:legionellahöjning???
« Svar #5 skrivet: 22 december 2004, 19:32:25 »
Se länken.

http://www.boverket.se/bygga/milj-ochhlsoriktigtbyggande/legionella/Allmninformationomle.htm

"Tid för avdödning är också av stor betydelse när man använder sig av temperaturen på varmvattnet för att ta död på bakterierna. Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatten installationen är 50 C tar det mellan 5-10 timmar för att ta död på 90% av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 C mindre än 10 sekunder."

Jag hade höjt till 65 grader. Det kostar inte många kronor per år att minska risken lite grann. Frågan är tex var temperatuten i vv-beredaren mäts? Det kan ju finnas delar som inte kommer upp mer än 60 grader. I princip tycker jag dock det verkar svårt för bakterierna att leva inne i behållaren, men däremot i rör osv. Så säker är man ju inte ändå. Man borde väl spola igenom alla rör med 65 grader också.
Thermia Diplomat 8, igång 6 dec 2004

Utloggad 1tin

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: E-tuna
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:legionellahöjning???
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2005, 12:37:55 »
Jag har höjt min till 65 grader. Skulle må ganska dålligt om någon av mina smågrabbar (5 mån resp 3 år) skulle bli sjuka för att jag skulle spara några kronor...

Thermia Eko 155

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
Re:legionellahöjning???
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2005, 22:27:32 »
Jag är lite konfunderad över Diplomaten, har nämligen ingen bruksanvisning mer än den lilla folder som står under luckan. Vad är det för skillnad på "Toppvärmestopp" & "Varmvattenstopp"?

Från en bekant med Villapumpens instruktionsbok, vars styrsystem inte utvecklats nämvärt till Diplomaten förutom statistik bakåt, skummade jag mig till att vid legionellahöjning kör den både VP och TS direkt från start - om jag minns rätt. Men saker tycks ju skilja mellan det tryckta och inställda, i instr.boken står det 65 grader medan båda nämnda värden ovan är inställda på 60 grader!?

Sen dyker ju även temp rätt snabbt till de stabilare nivåerna efter VV-cykel, något som säger att inte allt vatten är uppe på sluttemperaturen.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:legionellahöjning???
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2005, 23:09:24 »
Varmvattenstopp= inget varmvatten!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
Re:legionellahöjning???
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2005, 23:19:22 »
Varmvattenstopp= inget varmvatten!
Ehm, err... Har inget med varmvatten att göra eller den bryter vid den temperaturen? Alltså ska jag ställa båda på 65 grader för att få legionellan till detta värde annars bryter en av dem innan? Jag missade nog något, vad är det för skillnad på dem?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:legionellahöjning???
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2005, 23:51:29 »
Hmm fel av mig, trodde att det var lika som med värmestopp=ingen värme vid viss utetemp. Men det var fel glöm det!!!

Utdrag ur boken....

Så här ska det va....
Drift tillsats= reglerdatorn tillåter enbart tillsatsvärmen att vara i drift. detta driftläge kan användas i samband att en ny anläggning tas i bruk, då köldbärarsystemet inte är klart för drift.

varmvattenstopp (finns under rubriken Tillsats) Stopptemperatur vid Drift TILLSATS.

 egen kommentar... Varmvattenstopp är alltså stopptemp vid enbart tillsatsdrift ( pumpen körs som en elpanna med enbart tillskottet tillåtet).

  Toppvärmedrift (Legionellafunktion) tillsatsen kopplas in 2 minuter efter start av varmvattendrift.

Toppvärmeintervall = Intervall i dygn mellan toppvärmeladdning. 1 = alltid.

Toppvärmestopp =   Stopptemperatur toppvärme (under rubriken Varmvatten)

Gick det förstå??  :-[


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
Re:legionellahöjning???
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2005, 10:49:41 »
Bra, borde man ju ha räknat ut då VP stoppar VV-prod av andra orsaker... Så blev det också klarlagt hur TS går in vid legionellahöjning.

Jag ökar "Toppvärmestopp" till 65 grader omedelbums!

Den här boken du bläddrat i - tjock, många sidor...?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:legionellahöjning???
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2005, 00:28:47 »
52.... Be inst om att få /få ta del av...
Installationsanvisningen
Påstå att det du fått är helt otillräckligt, vilket ju är sanningen!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
Re:legionellahöjning???
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2005, 14:22:17 »
Ska be om ett exemplar!

En fundering till,  VP kommer nu att slå av (och vara av enligt inställd tid = 20 min) istället för som normalt växla över till VV (om behov finns) medan elpatronen lyfter vattentemperaturen sista biten vid legionellahöjningen? Bara så man vet hur den kommer att uppföra sig...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:legionellahöjning???
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2005, 18:46:08 »
Som jag sett det så passar det på att bli en "legionellahöjning" när det ändå ska göras varmvatten. Då går först VP ett tag, sen startar elpatronen och kompressorn stannar.
Det tar ingen lång tid så det stör inte värmeproduktionen.

Jag har sett det 1 gång på 5 år!!!  kom ned i källaren allt var tyst, lampor lyste för vv laddning o elpatron. Första tanken var att nu har Vp pajat!!  :o
Som tur var det inte så  ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!