Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning  (läst 63450 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 621
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Tycker faktsikt att det var intressant läsning
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #46 skrivet: 18 maj 2012, 18:35:31 »
Tycker det känns som Cocacola skrev inläggen  ???    ::)    :-))

Bara skojar lite så här på fredagen

Radera det om du vill Rickard :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #47 skrivet: 18 maj 2012, 19:09:59 »
Jag tycker det Leif Eliasson (LE) skriver bitvis är rena rappakaljan. Maken till ovetenskapligt svammel var det länge sedan man kunde läsa här. Det som framförs verkar delvis motsäga sig självt. Jag skriver verkar därför att det bitvis är svårt att förstå vad som menas.

Att väggen skulle bli 0,5 grader varmare och att det skulle få en påvisbar effekt på isoleringens värmeledningsförmåga tror jag inte alls på. Skulle så vara fallet skulle isoleringsmaterials värmeledningsförmåga som funktion av fukthalten beskrivas utförligt i litteraturen. Det är luften i isoleringen som isolerar, isoleringsmaterialets funktion är att hålla luften still. Ökad halt av vattenånga i luften ger teoretiskt något högre värmeledningsförmåga eftersom vatten har lägre molekylvikt än luft men då handlar det om luftens vatteninnehåll i volymandelar, inte relativ fuktighet. Volymsandelen vatten i luften ändras inte när temperaturen ändras så länge som man håller sig över daggpunkten. 

Om väggarnas temperatur ökar kommer värmeförlusterna att öka. Något annat är en omöjlighet.

Citera
När alla Ytor är varmare än luften så torkar INFRACOMFORTS infrapaneler upp alla ytor och överför fukten till luften där den kondenseras.
Att utdrivna fukten skulle kondensera i luften blir komiskt, bildas det Cumulusmoln under taket eller dimma?

Påståendena om värmepumpars dåliga effektivitet är fel. Min pump har en års-COP över 3. LE påstår att med infravärmarna går det att sänka inomhustemperaturen 3,5 grader med samma upplevda komfort. Vi antar att det är sant. 3,5 graders temperatursänkning i snitt ger i mellansvenskt klimat en minskning av värmebehovet med 15-20 %. En värmepump med års-COP över 1,2 slår då infravärmarna. Så dåliga värmepumpar finns inte.

Om det nu är så att infravärmarna höjer temperaturen på ytan 0,5 grader över rumsluftens temperatur borde detsamma gälla kläderna vars ytskikt också skulle bli 0,5 grader varmare än det annars skulle vara. Det är inte trovärdigt att det skulle kunna upplevas som en komfortökning motsvarande 3,5 grader.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #48 skrivet: 18 maj 2012, 20:34:26 »
Det kan inte ha varit jag som skrivit *roflmao*    Det är alldeles för bra svenska . jag får inte till det så fint
cocacola wave
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #49 skrivet: 19 maj 2012, 06:45:30 »
Jag tycker det Leif Eliasson (LE) skriver bitvis är rena rappakaljan. Maken till ovetenskapligt svammel var det länge sedan man kunde läsa här. Det som framförs verkar delvis motsäga sig självt. Jag skriver verkar därför att det bitvis är svårt att förstå vad som menas.

Att väggen skulle bli 0,5 grader varmare och att det skulle få en påvisbar effekt på isoleringens värmeledningsförmåga tror jag inte alls på. Skulle så vara fallet skulle isoleringsmaterials värmeledningsförmåga som funktion av fukthalten beskrivas utförligt i litteraturen. Det är luften i isoleringen som isolerar, isoleringsmaterialets funktion är att hålla luften still. Ökad halt av vattenånga i luften ger teoretiskt något högre värmeledningsförmåga eftersom vatten har lägre molekylvikt än luft men då handlar det om luftens vatteninnehåll i volymandelar, inte relativ fuktighet. Volymsandelen vatten i luften ändras inte när temperaturen ändras så länge som man håller sig över daggpunkten. 

Om väggarnas temperatur ökar kommer värmeförlusterna att öka. Något annat är en omöjlighet.
Att utdrivna fukten skulle kondensera i luften blir komiskt, bildas det Cumulusmoln under taket eller dimma?

Påståendena om värmepumpars dåliga effektivitet är fel. Min pump har en års-COP över 3. LE påstår att med infravärmarna går det att sänka inomhustemperaturen 3,5 grader med samma upplevda komfort. Vi antar att det är sant. 3,5 graders temperatursänkning i snitt ger i mellansvenskt klimat en minskning av värmebehovet med 15-20 %. En värmepump med års-COP över 1,2 slår då infravärmarna. Så dåliga värmepumpar finns inte.

Om det nu är så att infravärmarna höjer temperaturen på ytan 0,5 grader över rumsluftens temperatur borde detsamma gälla kläderna vars ytskikt också skulle bli 0,5 grader varmare än det annars skulle vara. Det är inte trovärdigt att det skulle kunna upplevas som en komfortökning motsvarande 3,5 grader.

Ja, rent teoretiskt skulle ju väggarna bekläs med en skrovlig yta som förhindrade luftväxling mot väggen en aning, detta för att få väggarna kallare, och värmeläckaget mindre.
Med uppvärmning av väggar så anser även jag att värmeförlusterna bör öka.
Och ännu mer om man värmer dåligt isolerade golv.
Att sänka lufttemperaturen i ett rum sänker onekligen energiförbrukningen, likaså att bara värma när lokalen skall användas - och det är väl precis vad vi redan tidigt i tråden konstaterat det som verkar vara produktens primära sätt att spara energi på.

En snabb och komfortabel värmekälla kopplad till en smart styrning kan säkert i vissa fall spara energi, och då främst i rum/lokaler som används sällan.
Jag skulle dock gärna, och jag skulle montera denna typ av radiatorer, vilja ha en väldigt hög effekt så att man verkligen effektivt, på bara någon minut kunde värma upp rummet just när det skall användas.
I detta fall verkar ju dimensioneringen vara sådan att radiatorerna bara med nöd och näppe skall kunna värma rummet trots att man tillför energi kontinuerligt.
Att snabbt värma upp ett utkylt rum med bara 30-50 W/m2 ter sig för mig som mer eller mindre omöjligt under den kalla perioden av året.

Hade uteffekten varit 100-150W/m2 hade resonemanget varit avsevärt lättare att ta till sig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #50 skrivet: 19 maj 2012, 10:33:44 »
Skulle kunna skriva mycket om detta.

Högre yttemperaturer är en fördel med hänsyn till den operativa temperaturen.
Man bör kunna sänka lufttemperaturen ngt om man har högre yttemperaturer.

Ett material som har blivit fuktigt leder värmen bättre och därmed försämras U-värdet ... fuktiga väggar.

Annars ser jag mer nackdelar än fördelar med uppvärmningssystem placerat i klimatskalet respektive i vägar och golv.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej

Leif Eliasson

  • Gäst
Leif Eliasson
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #52 skrivet: 19 maj 2012, 18:47:14 »
Hej! Roland
Det är klart att du har rätt i Stefan – Boltzmans.
Jag ser att jag har tappat bort ett helt stycke, Det skulle ha varit mera text.  Jag ska naturligtvis rätta till detta.

Till att börja med så har du hunnit med två inlägg så jag får väll försöka kommentera båda.
Och jag beklagar att det blir lite svårbegripligt men jag har svårt med stavning och att uttrycka mig i text så jag ber om lite översende,  det gör att jag ibland missar hela ord och stycken alternativt lägger in felaktiga ord samt stavar fel och det har jag lidit av i hela mitt liv.
'
 I dag är jag inte längre rädd för dessa svagheter som jag har och inte heller är jag räd för att bli sågad jag har med ålderns höst märkt att de som utövar dessa verbala angrepp oftast själva har behov av att hävda sig och det de står för.
 
Då jag var ung skulle jag aldrig ens skriv ett kort inlägg för rädslan att bli sågad och hånad, det har tyvärr varit så att dessa brister har gjort att i ställe för att försöka förstå vad jag skriver och beskriver brukar de flesta gör sig rolig på  min bekostnad eller försöka trycka ner mig som en mindre intellektuell , tänkande och analyserande varelse på två ben.

Jag har även märkt att när jag kommer med nytänkande och kontroversiella påstående så blir de första bemötanden ganska likt: 

Det bemötande  som drabbade de som påstod att jorden var rund och inte platt.
Det är tur att det i dag är den vedertagna uppfattningen att jorden är rund och inte platt.

Det ger en hopp om att utvecklingen ändå går framåt och att vi människor kan ändra uppfattning utifrån fakta.

Nu till dina inlägg:
OK kondensering var kanske inte ett korrekt ord men prova med att byta ut det med förångas, eller viket annat ord som du vill nyttja för att rätta mitt sätt att uttrycka mig så hjälper du mig istället med att beskriva det jag igentligen var ut efter, Jag har svårt att tro att du med de kunskaper om detta ämne inte skulle kunna förstå vad jag ville förklara. 

Det jag ville beskriva var att med konvektionsvärme så fungerar alla ytor som en stor avfuktare vilket inte är det bästa för ett bra inomhusklimat då luftfuktigheten är låg under vinter perioden.

 Vid Infrafärme eller som vedertaget vetenskapligt benämning Elektromagnetisk strålning så före ligger det omvända förhållande där fukten i Ytskiktet avdunstar  ut i rummet och det vid samma temperatur  på luften som vid konvektionsvärme.
När detta inträffar så bör väll det bli en och annan vatten molkyl mer i det slutna rummets  gaser. Eller har jag fel?

Vad det gäller själva isoleringen så var det inte den som torkade utan det var endast ytan före isoleringen samt att ev fukt innanför en fuktspärr går inte att påverka det trodde jag var självklart.

Att det är luften som blir stillastånde som i första hand är det som skall isolera så i det fallet har jag ingen annan uppfattning än vad du har.

Ett ytskikt är fuktigar med konvektionsvärme än med infra värme när infra värmen har förångat vattnet i ytskiktet så kommer de luftporer som ändå finns ha en lägre nivå av fukt vilket förbättra ytskiktets isolering på luften dock mycket marginelt  på grund av den tunna ytan.

Sedan är det faktiskt så att ett fuktigt mterial leder värme betydligt bättre än ett tort material och även fasta material påverkar isoleringsförmågan, det är inte enbart den stillastående luften som är den totala isoleringen utan hela konstruktionen av  klimatskalet.

Men det var inte det som var själva poängen som jag var ute efter utan mer en liten marginell skillnad utan större betydelse för hur infraväme fungerar, utan en bieffekt av strålningsvärmens egenskaber.

Dessa biefekter går att nyttja för att torka upp metrial som blivit fuktiga och som helst bör vara torra för att undvika mögel etc.

Då våra infrapaneler kan monteras i princip vart som helst  och är ”mobila ” med vägg, tak fästen samt benställning vi har även gipspaneler för direkt montering i regelverk alternativt industritak och håller en temp under 50 gr så de går tilll och med nyttja i snickerier.

Dessutom går de även att få med bilder, speglar, dekorglas etc . som kan hängas på väggen och utgöra en dekoration .
Så de är dessutom ett värmesystem som kan nytjas till att dekorera rum och lokaler vilket är en unik möjlighet då de flest vill ha diskreta system.

INFRACOMFORT kan erbjuda ett steg till dvs ett värmesystem som kan framhävas  och höja rummens design.

ÅTER TILL De stora skillnaderna.
 
Är att termodynamikens regler inte går att applicera på infra värme som ligger under kvantfysikens regler och lagar.
Det är här de allra flesta tappar bort sig och envist håller fast vid termodynamikens förutsättningar på infravärme vilket får återkommande felaktigheter och slutsatser. 

När det gäller verkningsgrader på  geo pumpar så har jag alldrigt sagt att deras verkningsgrad blir 1 till 1 utan det jag försökte beskriva var , vilka faktorer som påverkar verkningsgraden på olika värmesystem och om var och en går in och tittar på leverantörernas data blad så beskriver de flesta märken olika verkningsgrader vid olika ut lednings temperaturer, samt att många har även direktverkande el patroner som slår till vid behov och då pratar om direktverkande el  och under termodynamiska förutsättningar.

Jag har svårt att tro att du skulle missförstå min beskrivning så fatalt jag tror då mer på att ni försöker hitta något som ni kan nyttja för att få mig att reagera. 

De 0,5 grader på väggar kan var 4 grader och det vi då mäter är inte termiskvärme utan det vi mäter är infravärme som är en strålningsvärme och uppförsig och lyder inte enligt termodynamikens regler utan under kvantfysikens regler.

Jag har försökt gör enkla beskrivningar så att det skulle vara lätt att förstå men uppenbart har jag misslyckats fullständigt så jag får väll försöka vara lite tydligare och lyfta fram kavntfysikens egenskaper så kanske jag kan ge en beskrivning som ger en försåelse.

Det lilla styck jag inte fick med var uttalanden om infravärmens fördelar och möjligheter i punkt 1, Tysken som försvann och en hänvisning till Stefan å boltzmans  konstant.

NU HAR JAG LAGT TILL mer information (punkt 2 och punkt 3) som
Förhoppnings vis ger lite mer (rabakalja av vetenskaplig karaktär) att oja sig över då det beskriver de stora bristerna  för det vedertagna resonemanget som appliceras på infra värmen utifrån termodynamikens regler. Vilket beskriver logiskt Tank experiment utifrån de gamla lärorna och beskrivning av konsekvenser.


Tysken : Prof. CLAUS MEIER - ARCHITECT SRL WISS: DIRECTOR
NEUENDETTELSAUER STARASSE 39 - 90 449 NURENBERG
TEL: (0911) 6897 526
(citat ej egna påståenden)
Uttalande om användning av infravärme:

Av alla värmesystem är infravärme det klart mest effektiva och mest idealiska enligt rådande vetenskapliga och därmed också ur tekniska begränsningar, de fysiologiska fördelarna för andvändaren och även med hänsyn till behovet av energibesparande lösningar både nu och i framtiden. I detta avseende uppfyller installationen av detta uppvärmningssätt behoven både nu och i framtiden.

1;FÖRDELARNA MED INFRAVÄRME:
A Begreppet infra värme bygger på följande grundläggande principer för vetenska och fysik: Värmevågor i form av en infraröd radiator är en elektromagnetiskvåg, ungefär som ljus, elektriskström.
DET BETYDER : Värmevåger = infra värme / våger = strålning är i termer av fysik något helt annat än normal konvektionsuppvärmning. Värmevåger lyder under kvantfysiken, medan konvektionsvärme är föremål för termodynamik. Energiskillnaderna är enorma.

B De våglängder som kan andvändast för uppvärmning i det elektromagnetiska spektrumet är ungefär, mellan2 och 50 mikrometer Det betyder att de är helt ofalrig Det skulle verkligen vara absurt att plötsligt se en poteniell fara med värmevåger, som har varit efektiva i tusental år

C:Värmevåger värmer bara fasta och flytande kroppar. Luft, å andra sidan är DIATREMISK, dvs den tillåter termiska vågor att passera. DET BETYDER: den omgivande luften värms inte upp av termiskavågor, därför effekten behaglig

D:Preferenstemperaturen är ungefär medeltemperturen mellan luften och ytorna i rummet. Konvektionsvärme där den omgivande luften värmer väggarna, resulterar i yttemperaturen på ca 16 grader med luft på ca 20 grader. värmevåger, å andra sidan producerar motsatt temperaturförhållande på grund av de termiska vågor värmer väggarna direkt detta leder då till följande temperaturer luften ca 16 grader och ytorna ca 20 grader.
DET BETYDER: på grund av att yttemperaturen på de omgivande områdena är högre än luftens temperatur, mögel kan inte bildas efttersom luften kondenseras endast när den blir kallaare. Den relativa fuktigheten i luften spelar därför inte någon roll, eftersomm den svalasre luften värms upp på den varmare väggen och kyls inte som i fallet med konvektionsvärme, Den relativa fuktigheten i den omgivande luften minskar med konvektionsvärme.

E: Som en följd av låga temperaturer sparas energi och den luftomsättning som behövs av hygienska skäl kan hållas lägre. DET BETYDER; Denna konstellation som induceras av fysik gör att värmevåger tillgodser kravet på energibesbaringar i mycket hög grad. på grund av den statiska luften( inget luftflöde och därmed inga dammrörelser som i fallet med konvektionsvärme) är ventilationen som styr utbytetav luft som behövs av hygenska skäl lägre. DET BETYDER: Det lägre behovet med utbytet av luft leder till ytterligare besbaringar.

F: vågorna på en uppvärmd Yta lyder under Stefan - Boltzmanns lag och är proportionellt upphöjt till fyra av den absoluta temperaturen i värmevågsområdet. Konvektionsvärmare, å andra sidan måste "ÖVERTEMPERERAS" - dvs temperturskillnader till den omgivande luften för att kunna värma den. DET BETYDER varje yta avger värmevågor, även en putsad vägg på 22 grade, till exempel. Temperatur skillnader som behövs för konvektionsvärme som över eller undertemperaturer (motorkylning) tillämpas inte ivärmevågor. Andvändningen av Temperturskillnader är därför fel i fallet med värmevågor. KOMMENTAR: Den felaktigta teoretiska tillämpningen av värmevågor som felaktigt anpassad till termodynamiska regler för konvektionsvärme resulterar alltid i en överdimensionering av värmesystemet på kundens bekostnad, till mycket förtret för kunden, men till glädje för värmeindustin.

G: Den långvågiga värmevågen från ett värmesystem kan inte tränga igenom vanligt glas. det blir kvar i rummet, vilket ger " växthuseffekt" DET BETYDER; att tre glasfönster med låga u värden, som för närvarande rekommenderas överalt är överflödiga i fallet med värmevågor.

H: Därimot tränger den kortvågiga värmevågorna från solen genom normala glas. DET BETYDER; fördelaktig solenergi kan också användas bakom glaset  i fråga om glasfasader, vilket faktiskt händer. Man måste dock se till att det också finns tillräcklig lagringkapacitet i form av tillräcklig massa för att undvika överhettning.

I: Alla ytors temperatur i rummet anpassar sig till varandra som en följd utjämning av värmevågorna. Detta sker med ljusets hastighet DETTA BETYDER: Produktionen av jämt uppvärmda kringliggande områden (strukturell komponentuppvärmning), inklusive möbler. Det faktum att yttemperaturen är utjämnad skapa ett bra inneklimat.
KOMMENTAR; Eftersom det bara är yttemperaturen på en yta som är värmevågseffekt som energikälla, bör därför den energikälla som krävs för detta inte placeras i väggen på grund av förluster i energieffektivitet som förekommer i detta avseende som ett resultat av enbart sekundär uppvärmning av ytan som sedan sker genom värmeledning från insidan till utsidan detta är en nackdel. Det är alltså tillräckligt att ha en värmepanel på eller framför väggen som värmer ytor i rummet direkt som värmevågor. Dvs, dess effektivitet minskas inte genom infallande värmeledning.

J: Värmevågens uppgift är att säkerställa adekvat yt temperatur på omkring 20-22 grader (den omgivande luften är inte uppvärmd) Konvektionsvärmens uppgift är däremot att säkerställa tillräcklig omgivnings temperatur som måste vara mycket hög och som tyvärr har en negativ inverkan på människor ur fysiologisk synpunkt. Detta bör hållas i åtanke. DET BETYDER: Denna tekniska viktiga skillnaden är mycket betydande. Med dagens praxis gällande är ett seriöst svar som skall ges till frågan om hur klokt det är att också värma, använda och därför "missbruka" andningsluft som är så viktig för människor, som bör vara så sval som möjligt av fysiologiska skäl, för den nödvändiga transporten av värme. Dessutom bör värmevågorna regleras på långsikt genom mäta temperaturen på ytorna i rummet, genom att värmevågorna endast påverkar yt temperaturen - och inte som är vanligt genom att mäta temperaturen i luften. Detta skulle då endast utgöra en indirekt feglering av värmevågorna.
I Huvudsak: Dessa fysik-relaterade situationer är nästan tvingande för valet med värmvågor. Att ignorera detta skulle innebära ett oförlåtligt misstag när det gäller att ta nödvändig hänsyn till tekniska framsteg. Detta händer emellertid ständigt för närvarande, att värme teknik branschen fortfarande gynnar värmeteknik byggd på konvektion, vilket är skadligt för människors hälsa. Det kan även antas att värmeindustrin inte känner till - eller inte vill vara medveten - om den fysiska och hälsomässiga fördelen med infravärme. Värme system av infra typ som installerats visar redan att detta progressiva och humana uppvärmningssätt kommer att bli allt vanligare i framtiden. Det kan i varje fall anges med entydigt och empirisk säkerhet att brukarens komfort garanteras när alla värme vågs ytors temperatur i ett rum mäts till omkring 21 grader. så det skulle bara vara att genom utbyte av infravärme vågor som alltid är närvarande, säkerställa att de omgivande strukturella komponenterna kan värmas på et adekvat sätt alla problem skulle då vara löst.


2) BERÄKNING ENLIGT MAX PLANCK OCH STEFAN/BOLTZMANN
 Det har redan nämnts att infravärme= strålning  efter Stefan och Boltzmanns är "proportionellt" Upphöjt till fyra av den absoluta temperaturen Detta innebär sedan i termer av watt per kvadratmeter
 Enligt: qr -T⁴ (w/kvm)

Den absolutatemperaturen T (i kelvin) börjar vid -273,15 grader c, vilket innebär att nollpunkten 0grader C är identisk med 273 K
Det betyder :varje uppvärmd yta avger elektromagnetiska vågor. Frågan är då: Vilka proportionalitetskonstanter måste beaktas vid fastställande av ett infravärmesystems prestanda?
Följande är värt att nämna i detta avseende:
 a) Stefan - boltzmasnns konstant (σ),
 b)Emissionsförhållande ɛ måste eventuellt beaktas,
 c)Faktor 2.

Beträffande a) : Stefan - Boltzmanns konstant (qa) Denna konstant har storleksordningen
 5,67*10  ̄⁸ W/kvm *K⁴

Beträffande b) Emissionsförhållande ɛ:
Emissionsförhållande e måste beaktas vid ett enstaka tillfälle för emission (Värden för långvågiga värmevågor är mellan 0,88 och 0,93). Däremot kan emissionens förhållandet ɛ antas vara 1 för ett stort antal ständigt upprepade emissioner, absorption, reflektion och därmed sedan spridningen som inträffar på grund av den reflekterade vågen som upprepade gånger upp till så småningom då ingen mer infravåg reflekteras.
Detta var också anledningen till att Max Planck valde ihåliga rör för sina experiment för att sedan få "svartkroppsstålning" asymptotiskt via denna form.

Detta resulterade när det gäller c) Faktor 2,
som är ett resultat av Plancks experiment och karaktiserar hålighetsstrålning som polariserade strålning som produceras av denna. Faktor ” 2 ” måste därför beaktas för uppvärmning där utbytet av infravågor är effektiva som ett resultat av de många absorptioner, utsläpp, reflektioner och spridningarna.

KOMMWENTAR: Den normala facklitteraturen behandlar endast ICKE polariserande strålning i samband med fastställande av produktionerna av värmevågor. Detta är dock vågor med enstaka värden för emission. Faktor 2 skulle då inte tillämpas i detta fall. referens görs sedan i detta avsende till "Halv-space våg/strålning" som ett resultat av den associerade halveringen av värmevågsproduktionen. Detta innebär att grunden för beräkning av effekt i förhållande till värmevågen, enligt definitionen nedan under 3), ges.
För fullständighetens skull måste också kort hänvisning  göras till de imaginära villfarelser som för närvarnade gäller, vilket leder till fel och drar iväg i fel riktning när det gäller att fastställa uteffekten av infravärme.

3) Felaktig behandling av infravärme i teori och praktik.

Först av allt, som redan tidigare nämnts, utgångspunkten utgick alltid från att värmevågorna är ICKE polariserade Värmevågens uppgift är att säkerställa adekvat yttemperatur på omkring 20-22 grader ( den omgivande luften är inte uppvärmd) Konvektionsvärmens uppgift är däremot att säkerställa tillräcklig omgivnings temperatur som måste vara mycket hög och som tyvärr har en negativ inverkan på människor ur fysiologisk synpunkt. Detta bör hållas i åtanke.

DET BETYDER: Denna tekniska viktiga skillnaden  är mycket betydande. Med dagens praxis gällande är ett seriöst svar som skall ges till frågan om hur klokt det är att också värma, använda och därför "missbruka "andnings luft som är så viktig för människor, som bör vara så sval som möjligt av fysiologiska skäl, för den nödvändiga transporten av värme. Dessutom bör värmevågorna regleras på långsikt genom att mäta temperaturen på ytorna i rummet, genom att värmevågorna endast påverkar yt temperaturen - och inte som är vanligt genom att mäta temperaturen i luften. Detta skulle då endast utgöra en indirekt reglering av värmevågorna.
I Huvudsak: 
Dessa fysik - relaterade situationer är nästan tvingande för valet med värmevågor. Att ignorera detta skulle innebära ett oförlåtligt misstag när det gäller att ta nödvändig hänsyn till tekniska framsteg. Detta händer emellertid ständigt för närvarande, att värmeteknikbranschen fortfarande gynnar värme teknik byggd på konvektion, vilket är skadligt för människors hälsa. Det kan även antas att värmeindustrin inte känner till - eller inte vill vara medveten - om den fysiska och hälsomässiga fördelen med infravärme. Värme system av infra typ som installerats visar redan att detta progressiva och humana uppvärmes sätt kommer att bli allt vanligare i framtiden. Det kan i varje fall anges med entydigt och empirisk säkerhet att brukarens komfort garanteras när alla värmevågs - ytors temperatur i ett rum mäts till omkring 21 grader. så det skulle bara vara att genom utbyte av infravärme vågor som alltid är närvarande, säkerställa att de omgivande strukturella komponenterna kan värmas på et adekvat sätt alla problem skulle då vara löst.

Det betyder :varje uppvärmd yta avger elektromagnetiska vågor. Frågan är då: Vilka proportionalitets konstanter måste beaktas vid fastställande av ett infravärmesystems prestanda?

3) Felaktig behandling av infravärme i teori och praktik.
Först av allt , som redan tidigare nämnts, utgångspunkten utgick alltid från att värmevågarna är ICKE polariserade, vilket inte existerar i frågan om infravärmesystem som avsetts för rum i en byggnad Vid bestämning av uteffekten är det därför i allmänhet en frånvaro av faktor 2 som krävs för polariserad strålning. Mycket mer avgörande är dock det i allmänhet felaktigt antagande att strålningsproduktionen av en strålnings yta bestäms av omfattningen av utbytet av strålning mellan två strålande ytområden. I kvantitativa termer är detta då uttryckt som skillnaden mellan två utgångsvärden, qa1 och qa2 med motsvarande temperatur T1 och T2 i enlighet med # Stefan – Boltzmanns ". även om det först kan verka rimligt, kan felaktigheter av detta antagande tydligt vissas genom logiska slutsatser. Låt oss helt enkelt följa två strålnings ytor av samma storlek med den accepterade yttemperaturer  T1 och T2 som utbyter strålning ömsesidigt

a1) om. tillexempel T1 >=70 gr c (strålningsplan) och T2 = 20 gr c (gipsyta) är utbytet av strålning, dvs strålningsskillnaden är mycket stor. Detta skulle därför leda till en mycket stor ” strålnings output”

b1) Om T2 till exempel sedanhöjs till  50 gr c (detta skulle då vara en måttlig uppvärmd strålande panel), Skulle detta minska utbytet av infravärme. Men detta skulle då enligt rådande uppfattning, leda till en ”lägre strålning ut” . Faktum är att strålningseffekten av område 2  ökar dock, på grund av dess avgivande av strålningen vi 50 gr c i stället för 20 gr c – så något står inte rätt till.

c1)Om t2 liksom T1 nu höjs till 70 gr c, innebär det att strålningsområdet och därmed utbytet av strålningen fördubblas för rummet, sedan resulterar i ett utbyte av strålningen från noll för varje strålningspanel. DETTA är dock helt meningslöst och Visa MYCKET TYDLIGT den bristande överensstämmelsen mellan den accepterade teorin och befintlig empirism. Ett sådant resultat är absurt och kan inte vara rätt eftersom båda ytor nu mycket tydligt avger infravärme vid 70 gr c

d1) Om alla ytor i rummet , inklusive möbler hade en temperatur  på 20 grader c som ett resultat av utbytet av förekommande strålning , skulle kraven på komfort i rummet uppfyllas helt, till de boendes känsla av belåtenhet. Emellertid skulle dock utbytet av strålning i sin tur vara noll. Strålningseffekten kan aldrig vara ”noll”, dock, eftersom leverans av värme är fult garanterat och komforten i rummet säkerställd. FÖLJANDE måste därför otvetydigt klarläggas: Utbytet av strålningen kan aldrig vara strålningens uteffekt. Detta är dock tänkt att vara korrekt enligt rådande ”Expertutlåtanden” med dessa meningslös ”beräkningsformler” som därför följs överallt.

DETTA INNEBÄR dock att helt absurda resultat uppnås som gång på gång motsäger de empiriska resultaten.  Tillståndet för ”strålningsfysiken” är således ganska förvirrande och missvisande.

e1) Det finns bara ett fall där omfattningen av utbytet av strålningen motsvarar strålningseffekten dvs  om den andra strålningskällan antar temperaturen  av den absoluta nollpunkten -273 gr c och därför inte avger strålning, skulle då endast värdet för t1 bli effektiv när det gäller strålning vid subtraktion. Denna utopiska situation när det gäller temperaturteknik visar på detta intellektuella nonsens.  Om ”suptraktion” var verkligen rätt inställning, skulle detta leda till följande slutsats: Ju mindre stålning yta 2 avger desto större ”strålningseffekt” skulle det vara.” VETENSKAP” Kunde inte vara mer kaotisk. Vad som därför är avgörande för att bestämma effekten av infravärme är i varje enskilt fall, summan av alla de strålande ytområden och som sedan får tillägg, men ALDRIG subtraktion.

f1)Att tro att subtraktion skulle ge den sanna s trålningseffekten är ett fantastiskt fel som vem som helst kan förstå sig på empiriskt. EN PERSON PLACERAR SIG HELT ENKELT SJÄLV MELLAN TVÅ YTOR UPPHETTADE TILL EN HÖG TEMPERATUR (50, 100 eller tom 500 gr c) inbillande sig själv att utbytet av strålningen var noll, erfarenheten visar dock att den personen kommer att bli mycket het. TROTS detta är den teoretiska hanteringen och praktiska tillämpningen av infravärme/ strålningsvärme, är värmeavgivningsvärdet noll beräknat för de två ytorna som en följd av subtraktionsförfarande i allmänhet fastställt med stöd av att den absorberande och emitterade energin är lika. Vad som beräknas här är bara det faktum att det inte längre är UTBYTE AV INFRAVÄRME/ STRÅLNING PÅ GRUND AV ATT  DE TVÅ STRÅLANDE YTORNA HAR SAMMA TEMPERATUR. Men detta har verkligen inte något att göra med effekten av de strålande källor.

Detta logiska tanke experiment visa obestridligt att: TERMODYNAMISKA tankegångar  med sina nödvändiga differentieringar/subtraktion kan inte appliceras för elektromagnetisk strålning med sina övervägande i kvantfysiken. Den subtraktionsmodell som normal och rätt i termodynamik fungerar inte för strålningsvärme.

Kommentar: inom uppvärmningssektorn, är den energi som produceras av en strålningsyta, enligt DIN 4703/04 eller EN 442, analogt till konventionell uppvärmning som också (nästan) är proportionell mot den överskjutande temperaturen Δt. Detta skulle då innebära i watt per kvadrat meter:

 Enligt: qr (Δt)ⁿ (W/m*m)
Det finns två allvarliga fel som måste påpekas här:
1:
En temperaturskillnad Δ mellan värme ytan och den omgivande luften anger förvirrat och absurt tänkande när det gäller strålning. Skillnader är på sin plats i förhållande till strålning ”(se exempel a)-f)” Felaktig behandling av strålningsvärme i teori och praktik).
2:
Omgivande luft kan helt enkelt inte värmas genom strålning, Det är fysiskt omöjligt, det är en utopi på grund av att omgivande luft är DIATERMISK för strålning (infravärme). Den teoretiska och praktiska tillämpningen av strålning är absurt och felaktig överallt, med dominans av omfattande missförstånd i den officiella uppvärmningssektorn.
3:
Beräkning av energiutbytet i watt per kvadrat cm vid en yttemperatur på 100grade C.
Med beaktande av de förklaringar som ges under 2) ”beräkning i enlighet med MAX PLANCK och STEFAN / BOLTZMAN” , kan den energi som produceras beräknas enligt följande:
Stefan – Boltzman konstant är 5,67*10‾⁸ w/kvm*K⁴.
Yttemperaturen på 100 grader C motsvarar en absolut temperatur av ca 373 K. När det gäller polariserade strålning/infravärme (dvs med faktor 2) och ett emissionsförhållande ɛ av 1, är den energi som produceras:

Enligt: qr= 2*5,67*10 ̄⁸*1*373⁴=2195 W/kvm

Per kvadratcentimeter, skulle detta då vara:  qr=0,22w/kvcm.

Även vid acceptans av en ständig praktiserande tanke, dock orealistisk, dvs antagande av icke Poliariserad strålning och emissionsförhållande ɛ av 0,93 skulle strålningseffekten då bli:

Enligt: qr= 5,67*10 ̄⁸*0,93*373⁴=1021 W/kvm

Per kvadratcentimeter, skulle detta då vara: qr=0,1021w/kvcm

På grund av att strålningseffekten är helt beroende av den absoluta strtålningensytans yttemperatur och inte på något sätt beroende av skillnader i temperatur på luften, kan strålningstemperaturen i ett strålningsområde också minskas – medan en betydande och effektiv strålningseffekt fortfande kan garanteras.

Med vänlig hälsning  Leif Eliasson



Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #53 skrivet: 19 maj 2012, 19:27:16 »
Ett ytskikt är fuktigar med konvektionsvärme än med infra värme

Man bör ju undvika kondens på väggar!
Bland annat ska isoleringen vara rätt dimensionerad dvs. tillräckligt låg U-värde (men det behövs ändå idag) .... inga köldbryggor osv.

Helst bör den relativa fuktigheten vid ytan inte överstiga 80 %.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Är det någon som orkar läsa hela inlägget och försöka ge ett "kondensat" till oss andra tvivlare  a:gl
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Leif Eliasson

  • Gäst
Leif Eliasson
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #55 skrivet: 19 maj 2012, 23:44:31 »
Hej Rickard  jag ska ge en kort kommentar på nedanstående citat funderingar.

Ja, rent teoretiskt skulle ju väggarna bekläs med en skrovlig yta som förhindrade luftväxling mot väggen en aning, detta för att få väggarna kallare, och värmeläckaget mindre.
Med uppvärmning av väggar så anser även jag att värmeförlusterna bör öka.
Och ännu mer om man värmer dåligt isolerade golv.
Att sänka lufttemperaturen i ett rum sänker onekligen energiförbrukningen, likaså att bara värma när lokalen skall användas - och det är väl precis vad vi redan tidigt i tråden konstaterat det som verkar vara produktens primära sätt att spara energi på.

En snabb och komfortabel värmekälla kopplad till en smart styrning kan säkert i vissa fall spara energi, och då främst i rum/lokaler som används sällan.
Jag skulle dock gärna, och jag skulle montera denna typ av radiatorer, vilja ha en väldigt hög effekt så att man verkligen effektivt, på bara någon minut kunde värma upp rummet just när det skall användas.
I detta fall verkar ju dimensioneringen vara sådan att radiatorerna bara med nöd och näppe skall kunna värma rummet trots att man tillför energi kontinuerligt.
Att snabbt värma upp ett utkylt rum med bara 30-50 W/m2 ter sig för mig som mer eller mindre omöjligt under den kalla perioden av året.

Hade uteffekten varit 100-150W/m2 hade resonemanget varit avsevärt lättare att ta till sig.


Jag kan bara instämma i att dessa reflektioner är relativt korekta men det gäller konvektionsvärme och inte för infravärme

En infravärmepanel är inte ett direktverkande element, det är en panel som läger ut en elektromagnetisk våg/ strålning som inte värmer luft utan föremål och kan inte värma luften. Detta beror på vilken våglängd energin består av.

Det är samma fenomen med enrgiglas ets en våglängd soljus tar sig in men konvektionsväremens våglängd tränger inte ut.

Där av är det bara lufttemperaturen som går genom väggen och isoleriingen.
Även om vi har 4 grader högre temperartur på väggen så är det en  temperaturen av elektomagnetisk värmestrålning. De elektomagnetiska  värmevågerna tränger endast in 1,5 mm i de fasta föremålen för att därefter stråla ut tills jämnvikt av infravärme på samtliga ytor är uppnåd. så ingen yta som strålar infravärme värmer luften utan det är den del som omvandlats till konvektionsvärme vi pratar om olika vågländer som har olika egenskaper

Elektomagnetiskavärmevåger värmer inte luften och därmed värmer den inte upp luften till 4 grader högre i isoleringen eftersom merparten är luft, däremot det som omvandlats till konvektionsvärme dvs enligt termodynamiken det är den temperatur som luften har och den gäller för ditt resonemang inte för den temperatur vi mäter på ytorna det är infravärme eller elektromagnetisk strålning.

NU HAR JAG NYTTJAT de verkliga effekterna av de fysikaliska lagar som gäller men även de beskrivningar om att isolationsmotståndet är mindre ut till den fria luften än genom väggen gäller som tidgare beskrivit men det är den del av termodynamisk uppvärmning av luften, där ytor har våglängder för gällande konvektionsvärme den har en aningen högre temperatur än luften. vilket är en förutsättning för att luften skall kunna värmas.

Jag skulle kunna beskriva det som vid en skogsbrand elda på den yta du vill att elden ska stanna. dvs gör en brandgata.

Utloggad Minime

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #56 skrivet: 20 maj 2012, 00:07:50 »

Hej Leif (och alla andra)

Ett klargörande för alla, det är inte Leif som jag har köpt systemet av utan en annan som det har framkommit i efterhand
att han har bara fått utbildning i ca 3 dagar på systemet innan vi köpte det och att beräknings grunderna för att räkna ut effektbehovet var fel.
Panelerna var även fel monterade och till en början var även fel typ av paneler monterade (väggpaneler monterade i taket)

Men Leif, som jag sa så om dimensioneringen hade varit rätt från början så skulle vi inte ens ha tänkt vidare på detta system eftersom
priset då hade blivit mycket högre.

Leif är otroligt duktig på siffror så ingen skugga ska falla över honom för det, för han har gjort ett jätte jobb med programmet som han skrev om i tidigare inlägg. Jag har också detta program och Leif det är helt ok för oss att du skickar alla mätdata till Rickard , både vår tidigare och vinterns mätningar om du vill.

En samman fattning av vad vi har beställt är ett system med 50-70% besparing och det skulle synas på vår separata elmätere.
Det skulle det göra med ca +20 grader inne, det var aldrig sagt något om att vi måste sänka tempen under tiden som man inte var i huset för att uppnå denna besparing.
Vi var överens med säljaren om att ca 8000kw (inte Leif) av dom ca 10 000kw som var förbrukade under tidigare år var för uppvärmning och resten hushållsel.

Detta är ett verkligt hus med kanke inte den bästa isoleringen på alla ställen men isoleringen är lika bra eller dålig om man kör med direkt el eller paneler.
I ett riktigt hus öppnar man ytterdörren ibland också med allt vad det innebär av nerkylning mm.

Detta system kan säkert vara bra beroende på vad man är ute efter, men då måste man som kund får rätt information så att man kan ha rätt förväntningar på systemet.
Det blev mindre golvkallt med paneler och det var inget fel med att det inte blev varmt i luften, det kan kanke bli besparing också om det är rätt dimensionerat, det är inte testat hos oss men eftersom huvud anledningen för oss var att det skulle spara ström och vi inte kunde se det som vi hade kommit överens om så är det inget system för oss.

MvH Minime
Nibe dekaltrimmad 1125-12 till 1115-10
Borö TI500 , FR200
Ca 700m slang
Ort : Umeå
Hustyp : Västerbottensgård
Ca 220m2 uppvärmd yta

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #57 skrivet: 20 maj 2012, 00:35:11 »
Men du säger att det är bättre att värma upp möblemanget istället för konvektionsvärme?
Blir det inte konvektionsvärme från möblerna till luften då?

Om man sitter där själv så förstår jag att det fungerar, precis som infravärmen på altanen.

Vi har konstaterat att det är samma energi in som ut så jag förstår fortfarande inte varför detta är skulle vara bättre än konvektionsvärme?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Leif Eliasson

  • Gäst
Leif Eliasson
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #58 skrivet: 20 maj 2012, 01:05:59 »
Hej Minime.
Det var ett tag sedan jag hoppas att ni har det bra. har tänkt komma förbi vid några tillfällen men det har alltid blivit försent för mig jag har ju en stege hoss er som jag borde hämta.
Jag kan  nämna att jag har utvecklat programet lite till för att gör det mer kundvänligt det var rätt svårtolkat för den oinvigda. jag får tacka för att det är ok att visa underlagen om de nu vill se dom. hm ja sen blev det ju strömavbrott vilket stökade till det lite.
Jo jag vet att det var många faktorer som inte var de bästa och det är inte lyckat för någon av oss. men vi fick ju en del nya erfarenheter så här i efterhand kan vi säkert ha nytta av det, och jag hoppas att jag ändå kunde tillföra lite nyttiga kunskaper som ni kan nyttja för att sänka energi kostnaderna även på ert befintliga uppvärmningssystem.
mvh Leif Eliasson

Leif Eliasson

  • Gäst
Leif Eliasson
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #59 skrivet: 20 maj 2012, 02:21:12 »
Jag har förklaringen i de beskrivningar om MAX P och faktor 2 dvs. då vi ser den utstrålande elektromagnetiskavärmevågen så har den en given effekt men skillnaden ligger i om vi ser vågen som en polariserad eller icke polariserad våg dvs vid infra vågor med termiska tanke sätt skulle man kunna förenkla det med att värmevågen sänds ut och däreffter upphör den som energi eller är förbrukad. vilket inte är fallet i verkligheten se även förklaringar kring subtraktion

Men med fysikens lagar enligt Max P så reflekteras värmevågen tills den inte längre reflekterar i rummet det medför faktor 2 som ger en verklig effekt på det dubbla då värmevägen inte upphör, och detta fenomen förekommer runt dig hela tiden även snö avger infravärme!

Men den utsända effekten är densamma som den inmatade och om vi då bara skulle mäta den utsända elektromagnetiska strålningen, så om vi då kör in 1 Kwatt sänder den ut 1 Kwatt men den elektromagnetiska vågen fortsätter att stutsa runt i rummet och återandvänds.

Det är som med soljuset om det inte stutsade och skulle du få helt mörkt under ett bord eller när ljuset träffar en vattenpöl så reflekteras den det är dessa fenomen som gör att du kan ha polaridglasögon och slippa reflexer. 

Det var dessa fenomen Max P uptäckte när han studerade elektromagnetiskstrålning med sitt ihåliga rör "svartkroppsenergi"
Detta är en förenklad beskrivning och är man inte insatt i detta och sitter fast i de termiska tanke sättet kommer det här förmodligen gör dig ännu mer förvirrad

Mitt tipps är att försöka ta dig igemom det jag skrev till Roland och tanke exprimentet men jag har full förståelse om det ändå blir svårbegripligt detta är inte enkelt och jag har lite svårt att förklara saker och ting på ett enkelt sätt

Jag tror att detta får vara mitt sista inlägg jag har gett mer information än jag hadde tänkt så ni får väll spekulera vidare utan min närvaro ni har ändå fått ganska mycket beskrivit så jag hoppas att ni kan få någon nytta och förståelse i detta ämne, det viktiga är att kunna släppa våra inpräntade tankebaner utifrån termodynamiken och in i kvantfysiken vilket har helt olika förutsättningar.

Det är vår nyfikenhet som ger oss möjlighet att lära oss nya saker och gör att vi stimuleras.
Jag hoppas att ni vågar prova att tänka utanför ramarna och inte strävar effter att hitta fel och brister i varandras inlägg utan hjälp varandra med konstruktiva inlägg och försök att fårstå och sätt er på andra sidan bordet så förändras det som ni ser.
mvh LE
MVH Leif Eliasson

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!