Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur djupt kan man borra?  (läst 12374 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lamarr

  • Lamarr
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Hur djupt kan man borra?
« skrivet: 08 november 2006, 14:17:24 »
Vad klarar en vanlig bergborr att borra? Och är det samma effekt vilket djup man än borrar? En installatör antydde att effekten är störst i början av hålen, därför kan det vara bättre med två hål. Stämmer det eller är det goja?

Hade hoppats att vi skulle slippa tvÃ¥ hÃ¥l eftersom det väl antagligen springer iväg pÃ¥ lite mer. Vi har fÃ¥tt tre offerter och de ligger pÃ¥ 164-180 m djup, nÃ¥got oklart specificerat om det är aktivt hÃ¥l eller ej. Vet att man inte ska snÃ¥la pÃ¥ borrdjupet, men vill veta hur djupt det GÃ…R att borra i ett hÃ¥l. Tänkte be dem borra sÃ¥ djupt det gÃ¥r  ;D

Förutsättningar: 190 boyta, 60 källa. Dryga 4 kbm olja med snålvärme i bostaden och rätt kallt i källaren. 5 kbm är kanske riktigare? Det behöver dock inte vara lika varmt i källaren som i boytan.

Lamarr


Tillägg: Vi bor direkt på berg om det nu gör nån skillnad
« Senast ändrad: 08 november 2006, 14:19:37 av Lamarr »
Nationalromantisk trävilla byggd 1906 i Stockholm, 190 kvm boyta, källare ca 60 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11, 300 l vv-beredare. Borrhål 215 m, varav 205-210 (?) m aktivt. Driftsatt 2007-01-27. VP-lärling.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur djupt kan man borra?
« Svar #1 skrivet: 08 november 2006, 15:50:52 »
Vad klarar en vanlig bergborr att borra? Och är det samma effekt vilket djup man än borrar? En installatör antydde att effekten är störst i början av hålen, därför kan det vara bättre med två hål. Stämmer det eller är det goja?

Hade hoppats att vi skulle slippa tvÃ¥ hÃ¥l eftersom det väl antagligen springer iväg pÃ¥ lite mer. Vi har fÃ¥tt tre offerter och de ligger pÃ¥ 164-180 m djup, nÃ¥got oklart specificerat om det är aktivt hÃ¥l eller ej. Vet att man inte ska snÃ¥la pÃ¥ borrdjupet, men vill veta hur djupt det GÃ…R att borra i ett hÃ¥l. Tänkte be dem borra sÃ¥ djupt det gÃ¥r  ;D

Förutsättningar: 190 boyta, 60 källa. Dryga 4 kbm olja med snålvärme i bostaden och rätt kallt i källaren. 5 kbm är kanske riktigare? Det behöver dock inte vara lika varmt i källaren som i boytan.

Lamarr


Tillägg: Vi bor direkt på berg om det nu gör nån skillnad

Effektuttaget är samma oberoende av djupet. 200 meter brukar de flesta borriggar klara, djupare verkar de flesta inte vilja gÃ¥. Men man bör tänka pÃ¥ att ett djupt hÃ¥l drar mer effekt för köldbärarpumpen sÃ¥ där finns en gräns ocksÃ¥ för hur djupt hÃ¥l man bör ha. Med huset direkt pÃ¥ berget behöver det inte kosta sÃ¥ mycket mer med tvÃ¥ hÃ¥l dÃ¥ det är foderrör och borrning i jord som fÃ¥r kostnaden att dra iväg. HÃ¥len skall i sÃ¥ fall vinklas mot varandra eller ligga en bit frÃ¥n varandra. 

Omräkning från m3 olja till kWh/år är besvärlig, pannans verkningsgrad kan variera så mycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hur djupt kan man borra?
« Svar #2 skrivet: 08 november 2006, 15:56:30 »
Är inte en begränsande faktor för djupa hål den luftkompressor som skall pressa bort vatten och kax?

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur djupt kan man borra?
« Svar #3 skrivet: 08 november 2006, 16:26:52 »
Men man bör tänka på att ett djupt hål drar mer effekt för köldbärarpumpen så där finns en gräns också för hur djupt hål man bör ha.


Knappast! där blir det bakläxa. Det är friktionsförlusterna i köldbärar slangen som sätter den gränsen och dom beror på längden av slangen oavsett om det är horisontal (fram till hålet) eller vertikalläge (i hålet).

Slangen går ju både upp och ner ur hålet, på nervägen trycker dess tyngd på i röret så att det balanserar tyngden på uppvägen precis, det är bara flödesförlusterna (friktionen i slangen) som pumpen behöver övervinna.

Vore det inte så utan pumpen skulle suga upp vätskan ur hålet skulle man inte kunna ha djupare hål än 8-10 meter.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hur djupt kan man borra?
« Svar #4 skrivet: 08 november 2006, 17:01:29 »
Men man bör tänka på att ett djupt hål drar mer effekt för köldbärarpumpen så där finns en gräns också för hur djupt hål man bör ha.


Knappast! där blir det bakläxa. Det är friktionsförlusterna i köldbärar slangen som sätter den gränsen och dom beror på längden av slangen oavsett om det är horisontal (fram till hålet) eller vertikalläge (i hålet).

Slangen går ju både upp och ner ur hålet, på nervägen trycker dess tyngd på i röret så att det balanserar tyngden på uppvägen precis, det är bara flödesförlusterna (friktionen i slangen) som pumpen behöver övervinna.

Vore det inte så utan pumpen skulle suga upp vätskan ur hålet skulle man inte kunna ha djupare hål än 8-10 meter.

200m ner och 200m upp = 400m slangländ, d v s max vad många standardpumpars KB-cirk är specade för.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur djupt kan man borra?
« Svar #5 skrivet: 08 november 2006, 18:19:35 »
Rätt insnöat att bara ange håldjup. Återigen det är friktionsförlusterna inte håldjupet som avgör.

I så fall får man förutsätta att det bara gäller vid et visst köldbärarflöde, en viss diameter och en viss inneryta på slangen, samt bara en enda speciell köldbärar typ.

Med en smalare slang, eller en som ger mindre laminär strömning, högre flöde och en annan köldbärarblandning kan du inte ens ha 400m.

Omvänt med en grövre slang med bättre laminär strömning och kanske dessutom lägre flöde och en köldbärare med bättre flödesegenskaper i slangen kan samma pump klara 800m eller 1000m.

Bättre kan du Maha

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur djupt kan man borra?
« Svar #6 skrivet: 08 november 2006, 18:21:47 »
Citera
Vad klarar en vanlig bergborr att borra? Och är det samma effekt vilket djup man än borrar? En installatör antydde att effekten är störst i början av hålen, därför kan det vara bättre med två hål. Stämmer det eller är det goja?

ren goja och dessutom lögn!

Början på hålet är ju torrt det hjälper inte till ett enda dugg.
Har man långt till berg ger den delen dessutom mycket mindre (det slipper du !)

Sen är borrningen ned till berg svindyr!! Den sträckan ska alltid vara minst 6 meter oaktat om berget är i dagen. Detta för att täta ev sprickor i berget!

Har dom en nyare kraftig borrvagn är det mycket större chans att nå större djup!!

Behöver man upp till 200 meter så ska det absolut va i ett hål. Det enda som kan sätta käppar i hjulen är väldigt högt vattenflöde, då kan det va svårt att nå fullt djup.

Det där med oljan omräknat till effektbehov... har du offerter så vill vi veta vilken förbrukning dom räknat med och vilken verkningsgrad på oljepannan dom räknat med.

Osså ungefärlig ålder på panna och oljebrännare.

De é mycké nu  ^-^
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur djupt kan man borra?
« Svar #7 skrivet: 08 november 2006, 18:28:31 »
Han som borret hos meg hadde vært nede på 250m før, så det er ikke noe problem om man har skikkelig utstyr (les:stor nok kompressor).

Jeg stoppet på 200m og har for tiden en KBin på omkring 7 grader.
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hur djupt kan man borra?
« Svar #8 skrivet: 08 november 2006, 18:38:55 »
Bättre kan du Maha

Ingen förde uppfordringsdjup "a la bevattningspump" på tal förrän du kom dragandes med dina 8-10 meter Vilket var dagens "goddag yxskaft"
Ingen bad heller om en teoretisk beskrivning om hur vattenpelarnas tryck tar ut varandra (även om det var sakligt rätt).

Självklart spelar slagdimension roll för flödesmotståndet men eftersom majoriteten av alla installationer görs med PEM 40 valde jag att förekla inlägget lite.
« Senast ändrad: 08 november 2006, 19:05:19 av maha6305 »

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Hur djupt kan man borra?
« Svar #9 skrivet: 08 november 2006, 20:04:35 »
Min Duo 12 1982 hade  till en början markkollektor. P.g.a. tjälskjutning lät jag borra 229 m. Valde den kraftigast borranläggningen jag kunde hitta. Borrningen gick som en dans.  Värmepumpsanläggningen fungerar utmärkt.
(I en annan vp-anläggning blev det stopp efter 138 m p.g.a. hålet rasade igen.) Så man vet aldrig hur det går att borra i förväg.

Utloggad Lamarr

  • Lamarr
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hur djupt kan man borra?
« Svar #10 skrivet: 09 november 2006, 09:14:48 »
Ok, tack för svar. Jag tolkar det som att en vanlig utrustning klarar upp till ca 200 m djup. Extra stora riggar klarar djupare. Jag gissar att våra offertgivare har vanliga borriggar.

En av installatörerna har offererat 200 m borrning (enl normbrunn 97), men i beräkningarna angett 170 m aktivit djup. Är det en rimlig fördelning av borrdjup kontra aktivt borrdjup? Eller skiljer det sig väldigt mycket? Och vad innebär det i kontraktssammanhang - han borrar 200 m men det aktiva hålet är bara 150 m. Måste vi borra ett hål till, och måste jag då bekosta det själv?

(Installatören har beräknat fastighetens nettobehov till 37 300 kWh (brutto 49800) och föreslår IVT Greenline HT E 11 Plus, med tot borrdjup 200 m (aktivt 170)).
Nationalromantisk trävilla byggd 1906 i Stockholm, 190 kvm boyta, källare ca 60 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11, 300 l vv-beredare. Borrhål 215 m, varav 205-210 (?) m aktivt. Driftsatt 2007-01-27. VP-lärling.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur djupt kan man borra?
« Svar #11 skrivet: 09 november 2006, 13:20:37 »
En av installatörerna har offererat 200 m borrning (enl normbrunn 97), men i beräkningarna angett 170 m aktivit djup. Är det en rimlig fördelning av borrdjup kontra aktivt borrdjup? Eller skiljer det sig väldigt mycket? Och vad innebär det i kontraktssammanhang - han borrar 200 m men det aktiva hålet är bara 150 m. Måste vi borra ett hål till, och måste jag då bekosta det själv?

En vanlig skrivning i offertern är att man anger att den borras enl. Normbrunn 97. Sen stÃ¥r det ibland att 3m foderrör ingÃ¥r och tillkommande meter kostar XYZ:-. Enligt Normbrunn 97 ska det vara minst 6m foderrör (varav minst 3m i berg) sÃ¥ det borde dÃ¥ ingÃ¥  i det offererade priset.

När det dom anger aktivt resp borrdjup borde det vara det aktiva som är et viktigaste. Men borrar dom 200m så kommer med stor sannolikhet ditt aktiva djup vara längre än 170m. Finns iofs undantag där hålen varit torra eller man har borrat mitt på en hög bergknalle. Är hålet helt torrt kan man antingen fylla det med vatten. Rinner det inte in vatten lär det inte heller rinna ut. Ett annat sätt är att fylla med bentonitlera.

En annan vanlig skrivning är att borraren förebehåller sig rätten att borra ett nytt hål om det finns ras/krosszoner i berget eller om tillrinningen är hög. Hur mycket tillrinning det ska vara för att det ska räknas som "högt" står inte utan är upp till borraren att avgöra från fall till fall. Om dom borrar fler hål blir det mer foderrör att betala för dig plus borrning ner till vattennivå i det nya hålet.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur djupt kan man borra?
« Svar #12 skrivet: 09 november 2006, 14:54:16 »
För att va säker borde kalkylerna räkna med en högre förbrukning. "snålvärmen" blir ni nog less på sen när det blir billigare att värme. men det har jag väl sagt tidigare ^-^

Sen kommer vv förbrukningen att stiga i takt med att småttingerna växer, det bör oxå va med.

Hur är er oljepanna  och oljebrännare nyare eller äldre!?


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Lamarr

  • Lamarr
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hur djupt kan man borra?
« Svar #13 skrivet: 09 november 2006, 18:21:55 »

Panna och brännare är från -85, så halvgamla är de. Vi har som sagt att vi snålat på värmen. En av installatörerna har räknat på 5 kbm, de andra är jag mer osäker på. Jag har uppgett samma sak för alla tre - dryga 4 kbm idag med snålning!

Vi vill inte köpa för lite anläggning nu när man ändå gör en sån stor investering. Viktigt för oss är också att komplettera med fler radiatorer källare (1st) och på bv(1 eller 2 modell feting).
Nationalromantisk trävilla byggd 1906 i Stockholm, 190 kvm boyta, källare ca 60 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11, 300 l vv-beredare. Borrhål 215 m, varav 205-210 (?) m aktivt. Driftsatt 2007-01-27. VP-lärling.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur djupt kan man borra?
« Svar #14 skrivet: 09 november 2006, 19:20:32 »
Den billigaste i inköp brukar va den vekaste och med kortaste borra. Den blir garanterat dyrast på lite sikt!!
Ok.. bra nu har jag skrämt upp dig tillräckligt  ^-^

Kör hårt!





Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!