Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Manna
« skrivet: 05 januari 2011, 10:20:19 »

Citera

Vet inte hur Auto fungerar, någon annan kanske kan svara.

Ok, man kan ju sätta pumpen i olika driftlägen Auto, Värmepump, Vatten, Tillsats osv.

Är den i Auto så borde den köra utan tillsats så länge det går, men jag upplever att den kör igång tillsatsen alldeles för ofta vilket man borde kunna lösa med någon inställning, får hoppas att någon annan här kan ge mig lösningen på detta.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 januari 2011, 10:15:30 »


Du har inga tips på hur jag kan få till det med Auto-funktionen som jag frågade om tidigare?


Vet inte hur Auto fungerar, någon annan kanske kan svara.
Skrivet av: Manna
« skrivet: 05 januari 2011, 07:42:44 »


I ett tvårörssystem är alla radiatorer kopplade parallellt mellan en framledning och en returledning. Alla radiatorer har samma temperatur på ingående vatten borsett från värmeförluster från matningsröret.

I ett enrörssystem är radiatorerna kopplade efter varandra så att vattnet först passerar radiator nr 1 sedan nr 2 osv. Det kan vara flera parallella slingor med 3-4 radiatorer på varje slings. Temperaturen på inkommande vatten till radiatorerna minskar mot slutet av slingan vilket kompenseras med att det sitter större radiatorer mot slutet av slingan. 

Ok, då har jag både en och tvårörssystem i huset med andra ord, men i huvudsak enrörs.

Min genomgång av alla radiatorer i går verkar haft effekt nu hade jag 1,1 grad varmare i vardagsrummet i morse trots att jag kört helt utan tillsats. Tackar! :)

Du har inga tips på hur jag kan få till det med Auto-funktionen som jag frågade om tidigare?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 januari 2011, 22:47:00 »

Hur vet jag om det är en eller tvårörssystem? Det är alltid ett rör in och ett ut till respektive radiator kopplat i serie bortsett från de två nya stora konvektorelementen i vardgasrummet som är parallellkopplade.

I ett tvårörssystem är alla radiatorer kopplade parallellt mellan en framledning och en returledning. Alla radiatorer har samma temperatur på ingående vatten borsett från värmeförluster från matningsröret.

I ett enrörssystem är radiatorerna kopplade efter varandra så att vattnet först passerar radiator nr 1 sedan nr 2 osv. Det kan vara flera parallella slingor med 3-4 radiatorer på varje slings. Temperaturen på inkommande vatten till radiatorerna minskar mot slutet av slingan vilket kompenseras med att det sitter större radiatorer mot slutet av slingan. 
Skrivet av: Manna
« skrivet: 04 januari 2011, 20:19:45 »

Jag har noll grader ute nu och ändå vill pumpen gå med tillsats. Jag ändrade från Drift Auto till Drift Värmepump eftersom det ändå brukar hålla tempen inne utan tillsats vid dessa temperaturer för att inte förbruka onödiga kwh. Jag hade velat ha den på Auto hela tiden, men då lyckas få den på auto utan tillsats. Kan jag lösa det med inställningarna på något sätt?

Nu har jag Följande inställningar:
Kurva 48 grader
Kurva min 10 grader
Kurva max 65 grader
Kurva 5 0
Kurva 0 0
Kurva -5 0 (precis ändrad från -5)
Värmestopp 17 grader
Sänkning 2 grader
Skrivet av: Manna
« skrivet: 04 januari 2011, 20:10:45 »

Citera

Sist på slingan låter som om det kan vara enrörssystem så då blir frågan om det är enrörs- eller tvårörssystem.

När det gäller tvårörssystem skall ingen radiator skall ha en differens mindre än 5 grader. Det tycker jag är viktigast. Om det sen blir så i några rum med stora radiatorer i förhållande till värmeläckaget att differensen blir 15 grader så är det inget problem.


Hur vet jag om det är en eller tvårörssystem? Det är alltid ett rör in och ett ut till respektive radiator kopplat i serie bortsett från de två nya stora konvektorelementen i vardgasrummet som är parallellkopplade.

Jag lånade hem en termograferingskamera från jobbet och labbade runt lite. De flesta radiatorerna hade en diff på 8 grader förutom 1 på vinden (plan 5) samma temp, ett på plan 3 samma temp och de stora konvektorelementen hade 2-3 grader i diff och var svalare än övriga radiatorer. Sedan var den första lilla radiatorn närmast pumpen med låg diff, vilket jag ströp nu.

Om det är samma temp hur skall jag justera? Vissa vara varma och på max vissa kalla på 2 av 5 med samma in ut temp. I vardagsrummet hade jag bara runt 29 grader in och 26 ut så jag provade att maxa dessa för att få ner ut-tempen är det rätt tänkt?
Skrivet av: Manna
« skrivet: 04 januari 2011, 19:59:05 »

Vänta, har du termostater på alla radiatorer?

Jag har termostater på alla radiatorer utom ett i förrådet som jag missade att beställa till när jag gick över alla i höstas.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 januari 2011, 19:20:38 »

Du mäter på rör in och ut från radiatorn antar jag? Skall jag sikta på 5 grader +-1 grad eller hur noga är det, låter som ni heldre ser 7 grader än 3 i diff? Borde inte detta riskera att jag tillslut vill öppna alla radiatorer max för att få tempdiffen och då hamna tillbaka på ruta ett med de radiatorer som jag har sist på slingan som nu är varma, men som var kalla innan jag började labba med alla termostater?

Sist på slingan låter som om det kan vara enrörssystem så då blir frågan om det är enrörs- eller tvårörssystem.

När det gäller tvårörssystem skall ingen radiator skall ha en differens mindre än 5 grader. Det tycker jag är viktigast. Om det sen blir så i några rum med stora radiatorer i förhållande till värmeläckaget att differensen blir 15 grader så är det inget problem.

 
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 04 januari 2011, 19:05:01 »

Vänta, har du termostater på alla radiatorer?
Skrivet av: Manna
« skrivet: 04 januari 2011, 15:11:31 »


Citera

Just det, alla radiatorer skall kollas var för sig. Ofta finns det små radiatorer eller radiatorer i närheten av pumpen där temperaturen in och ut är nästan lika, kortslutande radiatorer brukar de kallas här på forumet. Det gör att pumpen får arbeta vid onödigt hög temperatur. Jag har själv lyckats med att kunna få ner returtemperaturen ca 2 grader och ändå få lite varmare inne genom att strypa sådana radiatorer. Har man el- eller oljepanna spelar sådana radiatorer ingen roll men med värmepump kostar de.

Fönster och L/L-pump har jag ingen uppfattning om.

Vad menar du med att du lyckats få ner tempen 2 grader, men ändå fått varmare inne? Att du ställt ner tempen på pumpen från exempelvis 20 till 18 grader eller?

Om jag har radiatorer som jag inte vill använda kan jag då sätt dom på frostfritt istället för att helt strypa utan att det blir "kortslutande"? De har väl då ingen skillnad i temp in och ut om hela radiatorn är kall antar jag?

Du mäter på rör in och ut från radiatorn antar jag? Skall jag sikta på 5 grader +-1 grad eller hur noga är det, låter som ni heldre ser 7 grader än 3 i diff? Borde inte detta riskera att jag tillslut vill öppna alla radiatorer max för att få tempdiffen och då hamna tillbaka på ruta ett med de radiatorer som jag har sist på slingan som nu är varma, men som var kalla innan jag började labba med alla termostater?

Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 januari 2011, 14:44:51 »


Tempdiffen är 8 grader när jag läser av pumpen har för mig att det var 51 in 43 ut. Det skall vara ok om jag förstått rätt. Eller menar du att jag skall "skjuta" av alla radiatorer var för sig och se vad de har för tempdiff in/ut?

Just det, alla radiatorer skall kollas var för sig. Ofta finns det små radiatorer eller radiatorer i närheten av pumpen där temperaturen in och ut är nästan lika, kortslutande radiatorer brukar de kallas här på forumet. Det gör att pumpen får arbeta vid onödigt hög temperatur. Jag har själv lyckats med att kunna få ner returtemperaturen ca 2 grader och ändå få lite varmare inne genom att strypa sådana radiatorer. Har man el- eller oljepanna spelar sådana radiatorer ingen roll men med värmepump kostar de.

Fönster och L/L-pump har jag ingen uppfattning om.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 04 januari 2011, 14:34:50 »

Tempdiffen är 8 grader när jag läser av pumpen har för mig att det var 51 in 43 ut. Det skall vara ok om jag förstått rätt. Eller menar du att jag skall "skjuta" av alla radiatorer var för sig och se vad de har för tempdiff in/ut?

Japp, minst 5 grader över varje radiator. Du kan ha några med mycket mer (= kallt) och några med mycket mindre, men fortfarande ha lämpligt delta vid VP:n, och det blir inte bra.
Skrivet av: Lennart99
« skrivet: 04 januari 2011, 14:20:09 »


Det är lågtryckspressostaten som löser ut om köldbärarflödet är för lågt.

Hoppas du ursäktar mina kanske dumma frågor men jag är ju trots allt nybörjare här... :)
KB-flödet bestäms ju av cirkpumpen. Om varvtalet är konstant så borde väl flödet vara konstant (vid normal drift). Hur hänger det ihop? Vad (mer än varvtalet på cp) påverkar KB-flödet?
Skrivet av: Manna
« skrivet: 04 januari 2011, 13:36:30 »

Hade en fråga till vi har två st cirkulationspumpar för det inre flödet, en i värmepumpen och en till gamla pannan som är kopplade i serie båda har samma kapacitet och jag kör dom på max (steg 3) kan det var lönt att bara köra en eller båda på steg 2 eller så för att se om det gör skillnad? Samtidigt har jag 8 graders temp diff i systemet och då borde cirkulations hastigheten vara ok, eller?
Skrivet av: Manna
« skrivet: 04 januari 2011, 13:27:07 »

Citera
Jag skulle börja med att gå igenom radiatorerna, kontrollera att det är vettiga temperaturdifferenser över alla, minst 5 graders differens mellan in och utlopp när pumpen har gått en halvtimme, så att det inte är snedfördelning av flödet. Strypa radiatorerna i de rum där det är för varmt osv.

En pump som ger runt 9 kW till ett hus på 400 m2 är inte mycket men jag skulle avvakta och undersöka hur det fungerar när det kommer mer normala vintrar. 2010 är vad jag vet kallaste  året sedan 1985. 

Jag har gått över alla radiatorer och bytt ut de termostater som inte fungerade.

Vi har även bytt en venil till ett element som strulade, var kallt i nedre halvan, men fungerar fint nu.

Vi har satt in två rejält stora konvektorelement i det värsta rummet vilket är en utbyggnad med bristfällig isolering på 42kvm med braskamin installerad.

Jag har gått över alla element och försökt strypa de som varit för varma det har blivit bättre, men när det blir kallare än -10 eller blåser rejält ute vid högre temperaturer än såm, är känslan att det inte riktigt räcker till.

Boarean är på 283 kvm så de övriga 117 kvm är biyta källare, förråd, garage som inte har samma behov av värme där jag strypt elementen till 1:an.

Tempdiffen är 8 grader när jag läser av pumpen har för mig att det var 51 in 43 ut. Det skall vara ok om jag förstått rätt. Eller menar du att jag skall "skjuta" av alla radiatorer var för sig och se vad de har för tempdiff in/ut?

Vad tror du fönsterbytet av våra 32 gamla 2-glasfönster från 40-talet till nya fönster kommer göra för värmen? Kanske lönt att byta fönster innan vi sätter in en luft/luft eftersom fönster bytet ändå är planerat till våren? Tror du att om man bortser från inköp + installation av pumpen att driftkostnaden kommer öka mycket, eller tror du att den ersätter några av dagens element och att det inte blir någon större skillnad i driftkostnad?

Många frågor hoppas du har några svar.  Sc:,h
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 januari 2011, 11:08:42 »

Används inte tempgivaren för någon styrning?

Jag är intresserad av hur du räknar. Vilken effekt ger Thermia Villa 105? Ska varmvattnets 2400h adderas till VP:ns 26000h eller ingår de redan?

Det är lågtryckspressostaten som löser ut om köldbärarflödet är för lågt.

Jag räknade med att pumpen gav 9 kW i snitt och att varmvattentimmarna var en del av 26000.
Energitäckningen blir då 9x26000/(9x26000 + 3x4000 + 6x1500) = 0,92.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 januari 2011, 11:04:59 »

Vad tror du om att installera en L/L som komplement tittade på en Panasonic HE9LKE 6,5 kW med optimal verkningsgrad på 5.52 (3,75 vid -10), se länk nedan. Huset är ju som sagt stort och det kanske inte räcker med bara en värmepump. Eller hade du valt någon annan lösning?


Jag skulle börja med att gå igenom radiatorerna, kontrollera att det är vettiga temperaturdifferenser över alla, minst 5 graders differens mellan in och utlopp när pumpen har gått en halvtimme, så att det inte är snedfördelning av flödet. Strypa radiatorerna i de rum där det är för varmt osv.

En pump som ger runt 9 kW till ett hus på 400 m2 är inte mycket men jag skulle avvakta och undersöka hur det fungerar när det kommer mer normala vintrar. 2010 är vad jag vet kallaste  året sedan 1985. 
Skrivet av: Lennart99
« skrivet: 04 januari 2011, 00:22:57 »

Byte av givare ökar inte effekten. Temperaturen ändras inte av det, det är bara visningen på displayen som ändras.

Pumpen har gått ca 4000 timmar/år om den installerades sommaren 2004. 92 % energitäckning. Aningen liten värmepump i förhållande till värmebehovet men inget onormalt.

Används inte tempgivaren för någon styrning?

Jag är intresserad av hur du räknar. Vilken effekt ger Thermia Villa 105? Ska varmvattnets 2400h adderas till VP:ns 26000h eller ingår de redan?
Skrivet av: Manna
« skrivet: 03 januari 2011, 21:38:56 »

Ok, bara en visning på displayen då känns det ju bättre.

Vad tror du om att installera en L/L som komplement tittade på en Panasonic HE9LKE 6,5 kW med optimal verkningsgrad på 5.52 (3,75 vid -10), se länk nedan. Huset är ju som sagt stort och det kanske inte räcker med bara en värmepump. Eller hade du valt någon annan lösning?

Är även inne på att byta ut 32 st gamla fönster från 40-talet som läcker en del vilket lär göra skillnad också...

http://www.annonsfynd.se/default.aspx?cid=3590403
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 januari 2011, 21:31:17 »

Byte av givare ökar inte effekten. Temperaturen ändras inte av det, det är bara visningen på displayen som ändras.

Pumpen har gått ca 4000 timmar/år om den installerades sommaren 2004. 92 % energitäckning. Aningen liten värmepump i förhållande till värmebehovet men inget onormalt.
Skrivet av: Manna
« skrivet: 03 januari 2011, 21:14:27 »

Ok, tack för snabbt svar. Så ditt tips är att byta denna givare och på så sätt öka effekten på pumpen och minska behovet av tillsats-el?

Tittade lite på drifttider:
Värmepump ca 26000h
Tillsats ca 4000h (3kw)
Tillsats 2 ca 1500h (6kw)
Varmvatten 2400h

Alla dessa tider är sedan 2004 är det något som verkar onormalt i detta?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 januari 2011, 21:01:40 »

Brine ut 19 grader är fuktskadad givare, de visar då för höga värden.

Brine in -2 är nog rätt normalt denna vinter. Markfukten kring slangen fryser vid noll grader. Några graders differens för värmetransporten gör att -2 verkar rimligt. Jämfört med noll grader tappar pumpen 8-10 % i effekt och drar ca 5 % mer el. Det är inget som betalar ett borrhål i synnerhet inte som det inte behövs tillsatsel.

December 2010 har varit exceptionell, värsta månaden sedan jag skaffade värmepump 2002. Vintern 2009-2010 var också tuff, också värsta sedan 2002. Ha det i åtanke.
Skrivet av: Manna
« skrivet: 03 januari 2011, 20:04:46 »

Hej jag har en Thermia Villa 105 från 2004 kopplad till jordvärme 1984. Vi har bara bott i huset sedan 2009 så detta är andra vintern. Det är ett 2-familjshus på 400 kvm. Den senaste månaden har det gott extremt mycket el (6500 kwh). Förra året gick det 31500 kwh (2-småbarnsfamiljer).

Jag började läsa lite här på forumet och knappade lite på pumpen för att se om något var fel. Jag upptäckte då att Brine Ut är 19 grader och Brine in -2 grader. Detta verkar vara riktigt illa innebär det att jordvärmeslingan är helt kall nu när tjälen letat sig ner? Funderar på att borra ett bergvärmehål (om nu jordvärmeslingan är kass så fort det bli minusgrader, annars går ej tillsatsen och pumpen fungerar fint) och komplettera upp med en L/L eftersom det även varit svårt att få rätt temp på vissa delar av huset också.

Tacksam för alla tips, det är ett stort radiatorsystem med 27 radiatorer i 5 olika våningar. Det är därför jag har tankar på att minska systemet med hjälp av en L/L- pump på den del som jag haft mest strul med denna kalla vinter.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!