Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Driva pump med elverk  (läst 7094 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Driva pump med elverk
« Svar #15 skrivet: 12 december 2017, 09:41:10 »
Denna hade jag tänkt mig. Men då jag använder en fas så är den olämplig eller?

https://m.verktygsboden.se/bensin/elverk-med-hjulsats-13-hk

Eller är denna mer lämplig

http://lumag.se/home/5-elverk-8-kw-kontinuerlig-effekt-7-kw-bensin-4047424004890.html
Men kommer du bara använda en fas ? Vid strömavbrott kör du vp på 1 fas men du vill säkert köra cirkpump kyl frys och lite annat på de andra faserna antar fast det blir ju troligtvis lägre belastning på dom om du inte kopplar in kupevärmaren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Driva pump med elverk
« Svar #16 skrivet: 12 december 2017, 14:25:48 »
Hur löser ni det med inkopplingen? Stickpropp?
Eller ansluter den mot elcentralen?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Driva pump med elverk
« Svar #17 skrivet: 12 december 2017, 15:35:11 »
Jag har bara ett 1 fas elverk och kör med stickpropp till vedpannan och där är cp också inkopplad och sen kör jag kyl/frys.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Driva pump med elverk
« Svar #18 skrivet: 20 december 2017, 20:02:58 »
Lutar mot en sÃ¥n.  Har inga fordon som gÃ¥r pÃ¥ bensin, sÃ¥ bättre att ha nÃ¥gra dunkar diesel somman kan byta ut regelbundet.


https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=5340&q=Elverk%20diesel&
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Driva pump med elverk
« Svar #19 skrivet: 21 december 2017, 21:39:46 »
Den såg ut att vara mkt elverk för pengarna! Frågan är hur sinuskurvan ser ut, går det driva känslig utrustning såsom datorer,tv? Tror en luftvärmepump kan vara känslig också. Kolla upp det innan du köper...
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Driva pump med elverk
« Svar #20 skrivet: 23 december 2017, 23:42:04 »
Den såg ut att vara mkt elverk för pengarna! Frågan är hur sinuskurvan ser ut, går det driva känslig utrustning såsom datorer,tv? Tror en luftvärmepump kan vara känslig också. Kolla upp det innan du köper...

Sinusformen är åtminstone inte sämre än den kan vara från elnätet på vissa håll.
Någotsånär moderna datorer mm bryr sig inte om kurvformen alls, de har ju switchade nätdelar så nätspänningen likriktas ändå innan den hackas upp igen. Samma sak med invertervärmepumpar.
Enfas asynkronmotorer kan få sämre startmoment än normalt om de matas med spänning med dålig sinusform, och en del dimmers, elmotorer som varvtalsregleras med triac (borrmaskiner, vissa tvättmaskiner, ventilationsaggregat mm) kan också få problem.
Snålt tilltagna transformatorer (t ex billiga nätadaptrar, batteriladdare mm som inte är switchade) samt andra induktiva komponenter såsom lysrörsarmaturer och äldre lågenergilampor kan bli överhettade om kurvformen är alltför "fyrkantig".

De mätningar jag har gjord pÃ¥ elverk har tytt pÃ¥ att om bara lasten drar sinusformig ström, sÃ¥ fÃ¥r ocksÃ¥ spänningen god sinusform pÃ¥ alla verk som har en normal synkrongenerator med spänningsregulator (alltsÃ¥ i praktiken alla trefaselverk, samt enfasverk pÃ¥ 2 kW och uppÃ¥t).  Om man däremot kopplar in en belastning som inte drar sinusformad ström sÃ¥ kommer spänningens kurvform att pÃ¥verkas.

De allra minsta tvåtaktselverken med självreglerande generator kan ha lite konstig kurvform vid vissa belastningsfall, men inte så mycket att det bör kunna störa en utrustning som även fungerar på den fulaste spänning man kan vänta sig från det vanliga elnätet. Problemet med dessa är istället att spänningen är ostabil, framför allt stiger den kraftigt om man plötsligt kopplar bort tung last, och det kan ta några sekunder innan den sjunker till normalt värde. Om motorn rusar på ett sådant verk (t ex för att gammal kletig tvåtaktsolja har fått gasspjället att klibba fast i fullgasläge och regulatorn inte orkar stänga det), så kan spänningen stiga uppåt 400 V. Det är klokt att sticka in en hand innanför kåpan vid förgasaren och känna efter att gasspjället rör sig fritt, innan man startar ett sådant verk som har stått länge.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Driva pump med elverk
« Svar #21 skrivet: 29 december 2017, 07:18:21 »
Hur löser ni det med inkopplingen? Stickpropp?
Eller ansluter den mot elcentralen?

Du får inte koppla in den mot centralen! Tror det finns att läsa (nånstans) Kan ju skicka backspänningar, så någon far illa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Driva pump med elverk
« Svar #22 skrivet: 29 december 2017, 07:35:24 »
Har man en reservkraftsomkopplare är det ok att koppla in mot centralen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Driva pump med elverk
« Svar #23 skrivet: 29 december 2017, 09:51:29 »
Förutom godkänd brytare och övrig säkerhetsutrustning så har jag för mig att det ska anmälas till elbolaget om man kopplar in reservkraft i centralen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Driva pump med elverk
« Svar #24 skrivet: 29 december 2017, 10:48:49 »
Ska man ansluta till "nätet via en reservkraftsomkopplare ska man även ha ett rejält jordtag anslutet. Annars slår nätägaren bakut. Reservkraftsomkopplaren tvångsbryter bort nätet när man kör på resevkraft så att man inte kan mata spänning bakvägen ut på nätet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!