Den såg ut att vara mkt elverk för pengarna! Frågan är hur sinuskurvan ser ut, går det driva känslig utrustning såsom datorer,tv? Tror en luftvärmepump kan vara känslig också. Kolla upp det innan du köper...
Sinusformen är åtminstone inte sämre än den kan vara från elnätet på vissa håll.
Någotsånär moderna datorer mm bryr sig inte om kurvformen alls, de har ju switchade nätdelar så nätspänningen likriktas ändå innan den hackas upp igen. Samma sak med invertervärmepumpar.
Enfas asynkronmotorer kan få sämre startmoment än normalt om de matas med spänning med dålig sinusform, och en del dimmers, elmotorer som varvtalsregleras med triac (borrmaskiner, vissa tvättmaskiner, ventilationsaggregat mm) kan också få problem.
Snålt tilltagna transformatorer (t ex billiga nätadaptrar, batteriladdare mm som inte är switchade) samt andra induktiva komponenter såsom lysrörsarmaturer och äldre lågenergilampor kan bli överhettade om kurvformen är alltför "fyrkantig".
De mätningar jag har gjord på elverk har tytt på att om bara lasten drar sinusformig ström, så får också spänningen god sinusform på alla verk som har en normal synkrongenerator med spänningsregulator (alltså i praktiken alla trefaselverk, samt enfasverk på 2 kW och uppåt). Om man däremot kopplar in en belastning som inte drar sinusformad ström så kommer spänningens kurvform att påverkas.
De allra minsta tvåtaktselverken med självreglerande generator kan ha lite konstig kurvform vid vissa belastningsfall, men inte så mycket att det bör kunna störa en utrustning som även fungerar på den fulaste spänning man kan vänta sig från det vanliga elnätet. Problemet med dessa är istället att spänningen är ostabil, framför allt stiger den kraftigt om man plötsligt kopplar bort tung last, och det kan ta några sekunder innan den sjunker till normalt värde. Om motorn rusar på ett sådant verk (t ex för att gammal kletig tvåtaktsolja har fått gasspjället att klibba fast i fullgasläge och regulatorn inte orkar stänga det), så kan spänningen stiga uppåt 400 V. Det är klokt att sticka in en hand innanför kåpan vid förgasaren och känna efter att gasspjället rör sig fritt, innan man startar ett sådant verk som har stått länge.