Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Havererad Toshiba ras13  (läst 3516 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lapgon

  • Gäst
Lapgon
Havererad Toshiba ras13
« skrivet: 18 oktober 2017, 08:56:58 »
Hej,
Efter fem vintrar så har min Toshiba, som ju skulle vara så fantastisk lagt av. Det är utedelen som vägrar kicka igång trots omstarter, isärtagning..Den fungerade i våras med nu är det enbart innedelen som går.
 Enligt polarpumpen som jag köpte junket av ihop med en installation, är det lika bra att handla nytt. Det blir förmodligen sÃ¥ om jag inte fÃ¥r tag pÃ¥ en utedel, men dÃ¥ av annan handlare och annan installatör. Aldrig stött pÃ¥ sÃ¥dant ointresse när det gäller att svara pÃ¥ frÃ¥gor gällande garanti och vad felet kan vara..
 Efter lite läsning ser jag att toshiba hade problem med kretskort och vad det verkar gäller det min med. Det blev allt annat än billig uppvärmning med toshiban.
Funderar på att ersätta med Panasonic hz9rke eller Mitsubishis fh35vehz, kan inte riktigt bestämma mig där.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Havererad Toshiba ras13
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2017, 09:08:55 »
Vad är det för Toshiba? är det av den sidoimport som polarpumpen har?
Polarpumpen har inget vinstintresse av att reparera eller serva, de måste sälja.
Jag säljer "riktiga" Toshibor och känner inte igen det du skriver.

Lapgon

  • Gäst
Lapgon
SV: Havererad Toshiba ras13
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2017, 09:15:42 »
Hej,
På innedelen står det ras-13pkvp-no
Det är säkert så att de lever på att sälja, men det blir ju bakslag där med.En felsökning vill de ha 2500kr för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Havererad Toshiba ras13
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2017, 09:41:59 »
OM du vet vilken firma som installerade värmepumpen så kan du alltid kontakta dem, men visst, felsökning är dyrt, bara restiden kan kosta över 1000 kr för företaget beroende på hur långt de måste åka.
Dessutom är det ju aldrig helt säkert att man hittar "rätt fel" vid första försöket, så reparatörerna måste ha lite marginaler.
Räkna med minst 5000 kr innan den är reparerad, om det är kortfel.
Väg detta mot vad en ny maskin kostar.
Kolla också vad din hemförsäkring kan bidra med.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Lapgon

  • Gäst
Lapgon
SV: Havererad Toshiba ras13
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2017, 11:52:20 »
Jag lägger inga större summor på denna maskinen. Det skulle ev vara om jag kom över en utedel. Därav undran över vilken jag ska välja av panasonic o mitsubishin ..Att de två som var här och installerade toshiban skulle få felsöka finns inte på kartan. Är ganska klar med polarpumpen och deras tjänster.

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Havererad Toshiba ras13
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2017, 13:12:58 »
Kolla på nya Daikin Caldo XR30/XR40, Panasonic HZ25TKE/HZ35TKE (hette förut HZ9RKE/HZ12RKE), eller Mitsubishi Hero LN25/LN35

Utloggad morgan2421

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Havererad Toshiba ras13
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2017, 14:22:30 »
Jag har samma erfarenheter av polarpumpen helt värdelösa när det gäller garantier vill inte ta i garantier på saker dom sålt
i mitt fall gäller det en panasonic kommer absolut aldrig köpa eller rekomendera att nån köper en värmepump som kommer ifrån dom eller ens att montören köper ifrån dom


Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Havererad Toshiba ras13
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2017, 17:58:50 »
Vad är det för Toshiba? är det av den sidoimport som polarpumpen har?
Polarpumpen har inget vinstintresse av att reparera eller serva, de måste sälja.
Jag säljer "riktiga" Toshibor och känner inte igen det du skriver.
Och hur vet man om det är riktiga toshibor man köper eller inte?? Och var köper man dem??

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Havererad Toshiba ras13
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2017, 08:53:37 »
Polarpumpen tex brukar ha ett extra namn/beteckning på "sina egna" pumpar
Kylma är väl fortfarande den officiella generalagenten för Toshiba så man kan göra jämförelser med deras beteckningar.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Havererad Toshiba ras13
« Svar #9 skrivet: 25 oktober 2017, 09:38:23 »
Ventilationsutveckling kan vara en officiell distributör men är inte helt säker.

Gillar Toshiba men då man inte kan handla av dom direkt här i Sverige så faller intresset lite.
Slutar tex Kylma och Ventilationsutveckling av någon anledning med Toshiba så kan det kanske krångla lite med eventuell support och reservdelar.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Havererad Toshiba ras13
« Svar #10 skrivet: 26 oktober 2017, 17:39:30 »
VUAB har lustig affärsidé när det är billigare som privatperson att handla där.
Som företagare är det inte intressant...tyvärr för pumparna är fina.
extremt lustiga garantivillkor  vilket gör det ännu mer ointressant.
De säljer och installerar själva på återförsäljarens område istf kontakta denne.
De säger själva att Kylma är den officiella importören.

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Havererad Toshiba ras13
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2017, 12:37:42 »
Jag köpte min Toshiba förra året från Polarpumpen. Då kollade jag att det var samma beteckning som Kylma hade. Vuab blev mycket dyrare med återfösäljarresa, har för mig att merkosten blev typ 6-7000 kr.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Havererad Toshiba ras13
« Svar #12 skrivet: 27 oktober 2017, 13:02:44 »
Kör alla återförsäljare av Toshiba med 5års garanti numera ni som har koll?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Havererad Toshiba ras13
« Svar #13 skrivet: 28 oktober 2017, 18:01:14 »
Det ser ut som om VUAB slutat med värmepumpar
det finns inga produkter med över huvud taget på deras nya hemsida
och om jag tänker efter var det bra länge sedan jag fick några erbjudande i från dessa.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Havererad Toshiba ras13
« Svar #14 skrivet: 28 oktober 2017, 18:06:11 »
Troligtvis är fortfarande polarpumpens Toshibor en sidoimport då de inte säljer dessa under samma namn som Kylma

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 757
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!