Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur styrs utedelen/Egen styrning  (läst 687 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Hur styrs utedelen/Egen styrning
« skrivet: 07 oktober 2017, 13:08:41 »
Hej!

Tittar på lösning att konvertera varmvattenproduktionen till värmepumpdrift. En fundering som jag har är att använda en l/l och antingen kapsla/sänka ner kondensorn i vatten eller byta innerdelen mot en plattvärmeväxlare.

Min fundering är dock hur jag ska göra med styrningen. En ide var om jag använder innerdelen så byter givare eller lägger till ett motstånd eller liknande så innetemperaturgivaren ger 20-25 grader vid 50 grader. Sedan placerar givaren vid vv tanken.
En annan var att göra en helt egen styrning. Jag har dock ingen aning om hur styrningen sker. Det är som jag förstår bara en signalkabel och den borde väl bara behöva säga på pumpen att öka, minska eller stänga av produktion. Någon som kan ge en förklaring hur styrningen sker och hur man skulle kunna göra en egen styrning?

Hade en liknande diskussion för ett bra tag sedan och då var den någon här på forumet som hade en l/l konverterad till plattvärmeväxlare för värmeproduktion. Kan inte hitta tråden men om du ser detta så hojta till :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!