Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: pump&shuntgrupp  (läst 2470 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
pump&shuntgrupp
« skrivet: 31 oktober 2011, 23:19:40 »
Hej
Jag behöver separera ett system i ett lågtemp och ett högtem system.

Är det någon som har tips på vilken pump/shuntgrupp som kan kopplas mot den extra styrningen på en Thermia Diplomat DOU ?

Antar att man skall leta efter något liknande Uponor Push 20 electric fast utan utegivare då man vill att VP sköter detta
Nibe S1256. Pool40, FLM, Frikyla. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: pump&shuntgrupp
« Svar #1 skrivet: 01 november 2011, 16:12:05 »
Jag kör med Thermias expansionskort på en Duo med vxl ventil och givare.
Då får jag 2 kurvor att styra
Jag har lågtemp(gv) i källaren och vanliga radiatorer uppe.
Det finns en tråd om detta.
De som säljer Thermia vet inte om att det finns  :D sÃ¥ jag mÃ¥ste stÃ¥ pÃ¥ mig om detta.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: pump&shuntgrupp
« Svar #2 skrivet: 01 november 2011, 18:55:29 »
Precis som JockeB säger. Expansionskort, shunt, tempgivare, cirkpump. Expansionskortet styr shunten efter kurva 2 och känner av den shuntade tempen via tempgivaren. Detta SKA Thermia Ã¥f ha koll pÃ¥  ;)
Mycket billigare än Push och bättre!
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: pump&shuntgrupp
« Svar #3 skrivet: 01 november 2011, 20:09:32 »
Varför inte bara köp en Danfoss VMV ventil och RAVK vilket är en kapilärrörs givare som håller konstant temperatur på systemet. Då behöver du bara en kurva och resten sköter RAVK´n.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: pump&shuntgrupp
« Svar #4 skrivet: 01 november 2011, 21:06:52 »
Varför inte bara köp en Danfoss VMV ventil och RAVK vilket är en kapilärrörs givare som håller konstant temperatur på systemet. Då behöver du bara en kurva och resten sköter RAVK´n.
Hur menar du nu? Troligtvis vill han väl ha temp enligt kurva (utetemp) på båda systemen. Ravken ger ju bara en konstanthållning eller maxbegränsning?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: pump&shuntgrupp
« Svar #5 skrivet: 04 november 2011, 19:49:00 »
Jag upfattade att detta (lågtemp system) var golvvärme, konstant temp och thermostater som sköter on/off.
 
Om det skall styra mot utetemp, sÃ¥ stÃ¥r väl valet mot en separat villa regulator, Typ Danfoss ECL xxxx, eller ett Thermia expansionskort. Det blir väl samma sak, men jag tror thermias är billigare  Vad som gäller för en Duo vet jag inte.
 
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: pump&shuntgrupp
« Svar #6 skrivet: 06 november 2011, 09:09:30 »
om jag fattat saker rätt så skall duon ha möjlighet att hantera två kurvor, så jag antar att det måste gå att fu ut en styrsignal för kurva 2 typ 0-10v eller 4-20mA

Sedan en shuntgrupp som är förberedd för "exetern styr" men vilken skall man gÃ¥ pÃ¥ där och samtidigt veta att  den kan komunicera med VP:n.

Nu lutar det ändå mot att byta radiatorerna mot anpassade för lågemp istället. underfär samma kostnad men ger bättre driftfall.
samt mindre som kan krångla.
Nibe S1256. Pool40, FLM, Frikyla. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: pump&shuntgrupp
« Svar #7 skrivet: 07 november 2011, 09:53:31 »
Här är manualen till kortet om du vill läsa
http://www.thermia.fi/docroot/dokumentbank/Thermia_expansionskort_install_086U6715_MULTI.pdf
Lättast är att beställa allt från Thermia, jag fick ett kit med kort, givare och vxl ventil.
Jag hade redan en CP för min golvvärme.
I mitt fall har jag nästan samma kurva men ett tidigare stopp på kurva 2 = lägre maxvärde
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!