Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kontrollera KB givare  (läst 919 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Kontrollera KB givare
« skrivet: 01 februari 2012, 15:49:44 »
Nibes KB-givare har lätt att gå sönder/visa fel.
När man klagar sÃ¥ fÃ¥r man nya utan kostnad, det är väl OK men hur länge ska dom köra med sÃ¥ dÃ¥lig kvalitet?   >:(
Vad är felet med dem?Jag har bytt 2 stycken redan som visade rejält fel, +50 ºC istället för förväntat 4-0 ºC. Läste nÃ¥nstans att de är fuktskadade, är det möjligt?  Sc:,h
Nu har jag tvÃ¥ som visar i rätt socken men behöver kalibreras mot varandra, tänkte kolla en av dem eller bÃ¥da i isvatten, gÃ¥r det utan att förstöra dem?  ::)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kontrollera KB givare
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2012, 16:24:50 »
du kan forcera brinepumpen och läsa av värdena och kalibrera tills båda visar exakt samma värde.

kompressor ska ju då inte vara igång så klart. Då ska ditt delta vara 0 när dina givare är kalibrerade.

Vilken av givarna du kalibrerar beror ju på vilken du tycker från början visar mest korrekt/rimligt värde.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Kontrollera KB givare
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2012, 16:33:12 »
du kan forcera brinepumpen och läsa av värdena och kalibrera tills båda visar exakt samma värde.
kompressor ska ju då inte vara igång så klart. Då ska ditt delta vara 0 när dina givare är kalibrerade.
Vilken av givarna du kalibrerar beror ju på vilken du tycker från början visar mest korrekt/rimligt värde.
Ja det är så jag brukar göra (fast det visas utan decimaler och kalibreringen sker i hela grader....), men det var kalibrering i isvatten av åtminstone en givare jag undrade över.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kontrollera KB givare
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2012, 16:36:18 »
ja alltså mina givare hade inga problem att ligga i vatten, med eller utan is.

jag la 8 givare i ett glas med vatten och väntade lite. Sen kalibrerade jag. Förstår i efterhand att det så klart också är bra att göra det med isvatten så givarna inte bara är kalibrerade utan också rättvisande.

Och och med att ingen givare visade fel (annorlunda) med mer än en grad så antog jag att det var hyfsat korrekta värden.

Efter att ha monterat dessa i värmepumpen sÃ¥ noterar jag ocksÃ¥ att värmepumpens givare inte var helt 100% :)  (däremot verkar dom ha kalibrerat sina givare för att ha 0 i delta men grundtempen visar i vissa fall fel i värmepumpens egna givare).
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!