Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det här rimlig förbrukning?  (läst 3101 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke.E

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Är det här rimlig förbrukning?
« skrivet: 24 november 2010, 13:27:38 »
Hejsan!

Kom in på det här forumet i går kväll, och det gav mig en hel del funderingar.
När jag köpte min villa för två år sen så hade herren i huset installerat CTC Eco El+ utomhus del Eco air 7,9 året var 2002.
Han hade aldrig haft nÃ¥gra problem med den , men nästa samma dag jag köpte villan, dÃ¥ släppte väl allt och problemena strömmade in, allt frÃ¥n het gasgivaren, till fyrvägs ventiler, är nog bara kompressorn kvar sen nog bytt allt,  han som bodde här förut hade ca 16500kW/h per Ã¥r, dom bodde 2st, vi är 4 i familjen , men smÃ¥ barn 2, 1,5 Ã¥r men har en förbrukning pÃ¥ ca 21000kW/h per Ã¥r??

Har rotat  och läst runt lite, skulle vara kul att veta om pumpen stÃ¥r helt fel? eller om det är nÃ¥got annat fel, eller om det är helt OK drift kostnad?
Läste någonstans att man kunde spärra övre delen av El patronen, min står på 6Kw, har gjort så sommar som vinter, ringde till Bentone, och frågade lite löst , damen där sa att jag kunde sänka framledningstempraturen till 50 grader från 55, samt ställa ner övre El patronen till 3kW, har ej gjort något av detta , hoppas att man får feed back av någon som verkligen kan det här

Tack för bra forum //  Micke.E

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är det här rimlig förbrukning?
« Svar #1 skrivet: 24 november 2010, 13:47:57 »
Vad är det för storlek, ålder, konstruktion, och geografisk placering på huset? Har det gjorts nån energideklaration eller annan uppskattning av årligt energibehov?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är det här rimlig förbrukning?
« Svar #2 skrivet: 24 november 2010, 15:24:19 »
Framledningstemperaturen kan du inte ställa på varken 50 eller 55 grader, den styrs ju av värmebehovet via den inställda huskurvan. Den där damen skulle nog helst hålla tyst i stället för att ge råd om saker hon tydligen inte förstår.

Det du kan göra till att börja med är väl att ställa ner temperaturen i övre pannan till 40-45 grader, och behålla effekten till 6kW. Temperaturen ställer du in under "Elpanna ºC" i inställningsmenyn. Ställer du in 40ºC här, går elpatronen bara in om övre pannan sjunker under 40º, men om det behövs varmare vatten för husvärmens skull går patronen in ändå, värmebehovet kör alltså över det inställda värdet. Får du problem med varmvatten när du sätter ner värdet på patronen, får du öka några grader i taget tills det klarar sig.

För övrigt kan du läsa lite här:  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22794.0

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Micke.E

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Är det här rimlig förbrukning?
« Svar #3 skrivet: 24 november 2010, 15:38:03 »
Hej igen!

Redan nu kan jag säga att det inte är någon uppskattning av energibehovet, jämför lite bara med vad förra ägaren hade.
 Huset är byggt 1937, och är en trä kÃ¥k är tilläggsisolerat , 2 glas fönster, med undantag för 2 st som är 3 glas.
Huset är på 3 plan 116 plus 75, källaren är det dock ej värme i.
Det jag gjort på huset är isolerat en ytter vägg bättre, bytt ytter dörr, plus tilläggs isolerat vinden med thermo trä. Även satt en kontura braskamin i vardags rummet, det jag gjort tycker jag borde gett något resultat i alla fall. Huset befinner sig i sandviken 2 mil från Gävle.

Är mest fundersam om det är något som man kan ställa in på pannan?
Men är tacksam för alla förslag.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är det här rimlig förbrukning?
« Svar #4 skrivet: 24 november 2010, 16:25:02 »
Hej

Den där apparaten du har är några år äldre än årets modeller. Har du någon bruksanvisning som gäller?
Det ät ju lite osäkert vad det finns för möjligheter i din panna, kan du skriva in här vad du har för inställningsalternativ i inställningsmenyn och under husparametrar, så kanske du kan få lite tips om vad du kan göra.

I stort sett ska man bara behöva ställa in korrekt huskurva och eventuellt sänka temperaturinställningen på övre patronen. Sedan ska det funka ganska bra. Vill man få det att funka så bra som möjligt, gäller det att lära sig hur pannan och pumpen fungerar genom att läsa ordentligt i manualen och eventuellt fråga här. Vet man hur allt funkar, brukar man själv klara av att ställa in allt så att det passar just det egna huset.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Micke.E

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Är det här rimlig förbrukning?
« Svar #5 skrivet: 25 november 2010, 13:07:01 »
Här kommer lite information vad som man kan göra få se om någon har något att tillägga.

Diagnos: (1) Här finns det 4 allternativ

* Kompressor
 * Elp nedre
* 3kW
* 6kW           den stÃ¥r följdaktligen pÃ¥ kompressor!

Hetgas temp 65 grader, vid -3 grader ute.
Framledning 32 grader, Börvara 31 grader

Elpanna övre 53 Grader
Börvara 55 grader

Värmepump 38 grader  (när den frostade av)
Börvara 55 grader

Inställningar!

styrinställningar:

*standard
*Typ
*spec      där stÃ¥r den pÃ¥ standard.

Rumsgivardrift
* Med
* utan            Där är den med.

Kompressor
* tillåten
* spärrad         Där är den tillÃ¥ten

El panna max effekt 6 kW
El pann övre temp 55 grader
Nedre elpatron spärrad

Shut Elp fördröjd på 180

Framledningstempraturen vi -15 grader  55 grader

Husvärme från vid 20 grader

sen massa inställningar om källa värmen men det finns inge värme där nere
så det är nej i samtliga rutor.

Manuella inställningar.

Elpatron 3 kW
*Till
*FrÃ¥n          (frÃ¥n)

El patron 6 kW
*Till
*FrÃ¥n           (frÃ¥n)

Elpatron nedre
*Till
*FrÃ¥n           (frÃ¥n)

Kompressor/fläkt
*Till
*FrÃ¥n            (frÃ¥n)

Shunt motor öppna
*Start
*Stopp            (stopp)

Shunt motor öppna
*start
*stopp              (stopp)

Larm test rumsgivare
*till
*frÃ¥n                  (frÃ¥n)

Undra oxå över innegivaren som sitter i hallen , när man eldar på
järnet i vardagsrummet, tills tempen kommer upp i 20grader som inne tempen är
inställd på, slår radiatorerna från i huset, är det läge att koppla ur innegivaren då man eldar? Eller vad gör man, värmen är perfekt på nedre våningen, men blir en skaplig kontrast när man beger sig upp på övervåningen.

Sen läste jag någonstan att man kunde spärra övre elpatronen på sommaren, hur funkar det då? kan man spara in något på det, min har alltid stått på 6 kW?

Är ingen Raketforskare innom detta område som ni ser, men man är tvungen att försöka sätta sig in i det här, så är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.
Närmaste fackman bor 15mil härifrån, och antar att inte han är så sugen att komma och titta på inställningarna, skulle vara kul att lösa det själv, genom er hjäl naturligtvis'.

Mvh // Micke   
 

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är det här rimlig förbrukning?
« Svar #6 skrivet: 25 november 2010, 15:09:57 »
Jag tycker det verkar onödigt att ha övre pannan satt till 55º. Om allt funkar tillfredsställande, hade jag satt ner temperaturen på övre pannan till 45º och effekten till 6kW.
Nedre pannan värms av värmepumpen och övre pannan värms av elpatronen. Om elpatronen är bortkopplad, värms övre pannan ändå av det varma vattnet i undre pannan. Elpatronen i övre pannan har två börvärden, dels det inställda värdet i inställningsmenyn och dels ett värde som bestäms av systemet normalt till 7º över framledningens börvärde. Det högsta av dessa två värden styr elpatronen, den tänds vid börvärdet och värmer 3º upp varefter den släcks.

Sätter du ner temperaturen i övre pannan kommer elpatronen att hålla övre pannan 7º över framledningens börvärde, men så länge framledningens börvärde är lägre än 40-42 grader, klarar pumpen att hålla värmen i övre pannan utan att elpatronen behövs. Detta sparar en hel del onödig spets av elpatronen. Det som kan hända är att man får lite dåligt med varmvatten om man använder mycket sådant. I så fall får man höja temperaturen på elpatronen i övre pannan någon grad, men 45º borde inte vara några problem. Får man inga problem med varmvattnet, kan man kanske prova att sänka elpatronens värde lite till, jag har min ställd på 40º och det är inga problem för mig. Det beror lite på vilken framledningstemperatur man har, om varmvattnet ska klara sig. Ju lägre framledningstemperatur man har, ju lägre temperatur ger ju pumpen i undre pannan och då behövs kanske mer hjälp av elpatronen för att klara varmvattenkomforten.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är det här rimlig förbrukning?
« Svar #7 skrivet: 25 november 2010, 15:22:14 »

Sen läste jag någonstan att man kunde spärra övre elpatronen på sommaren, hur funkar det då? kan man spara in något på det, min har alltid stått på 6 kW?

På sommaren när pumpen går på somardrift värmer den alltid undre pannan till 55º och startar vid 50º. Den håller alltså alltid pannan mellan 50-55 grader, och då behövs ingen elpatron i övre pannan. Det går bra att koppla bort den då, är den satt till 40-45 grader, behöver man nog inte koppla bort den, men sätter man effekten till 0kW så går den i varje fall inte in.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Micke.E

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Är det här rimlig förbrukning?
« Svar #8 skrivet: 25 november 2010, 18:14:24 »
Tack så mycket för all information, ska ta vara på allt jag läst.

Mvh Micke

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!