Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Storlek pÃ¥ cirkulationspump  (läst 6722 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stefan123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Storlek på cirkulationspump
« skrivet: 19 september 2004, 09:54:05 »
Hej,
Finns det några riktlinjer om hur man dimensionerar sin cirkulationspump (varma sidan) ?
Min fråga är alltså i praktiken "finns det några risker med att köpa Wilo's 25/6 i ställer för 25/4" ?

Får med nuvarande pump (en gammal 3-fas Grundfors) inte värme i vissa element på övervåningen om jag inte ökar flödet till MAX efter det att jag bytt ett par elemt till större modell.

Skall koppla den mot en CTC EcoEl panna.

Synpunkter beaktas med vördnad..
Hälsningar Stefan


Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Storlek på cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: 19 september 2004, 10:01:19 »
Godmorgon Stefan,

Jag kör med en Grundfos 25/4 på läge 1. Det finns alltså mycket att ge innan pumpen går för fullt.

Jag skulle tro att du inte riskerar något med en kraftigare cirk.pump. Mer än förbrukningen i så fall.

Följande data har jag på mina cirk.pumpar.

Grundfos 25/4 (läge 1/2/3): 30/45/60 W
Wilo 25/6 (läge 1/2/3): 46/67/93 W
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Storlek på cirkulationspump
« Svar #2 skrivet: 19 september 2004, 22:19:19 »
Risk med en för stor pump, det kan bli störande ljud.
Visst trykfall för ej överskridas.

Lite lustigt tycker jag har du ingen strypning på dom som inte blir varma, tex skitfel som att termostaterna hänger upp sig, kolla om du har nya med en strypbricka innanför.
Kanske temostaterna är maxbegränsade.
Eller oxå måste du strypa dom nya lite!?
Kolla lite hör av dig igen!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Jeppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöde, Sundsvall
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jeppe
Re:Storlek på cirkulationspump
« Svar #3 skrivet: 20 september 2004, 08:26:41 »
Jag har gamla flänselemet med rör byggda för självcirkulation och nu har jag kopplat till några fläktkonvektorer.

Att jämfära ledningarna som är till elemenen är som att koppla ett sugrör (konvektorn) till ett avloppsrör (flänselement).

Eftersom jag har ett tvårörssystem (paralellkopplade element) så kommer vattnet att ta den enklaste vägen dvs inte genom sugrören, detta oavsett hur stor cirkpump man använder med en kall konvektor som följd.

Lösningen på detta är enligt min rörkrökare att lägga in strypbrickor i termostaterna till flänselementen för att det skall gå lika "trögt" där som i konvektorelementen och på detta sätt få cirkulation i alla element. Jag har även ett flänselement med "sugrörsmatning" som bara blir fisvarmt.

Ett sätt att testa denna teori är att stänga övriga element för att känna om det "kalla" elementet blir varmt.

Jag har som ni säkert förstått köpt hans resonemang, är det rätt?
180 m2 i två plan + källare. Satt in Nibe fighter 1215-7 kW med 150 borrhål 2003 utbytt efter ett år till 1215-8,5 + 220 m borrhål tidigare 6,5 m3 olja. Förbrukning år 1 15853 kWh varav VP 11125 kWh,5057 tim VP 785 tim TS 4602 starter . Energitäckning 88,2% och effekttäckning 49%. Hushållsel 7275 kW

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Storlek på cirkulationspump
« Svar #4 skrivet: 20 september 2004, 12:49:40 »
Jeppe

Helt ok resonemang, men har man stora dimensioner tidigare är det lugnast att fortsätta med såna.
Då uppnår man ju balans med automatik!!!

Jag har sett många kompletteringar där inst valt klena kopparrör tillsammans med äldre matningar till raditorerna med tex 1/2" och 3/4" rör.
Även ett ställe hos en kompis som har 1" rör till radiatorerna, där gäller det att köra med samma dimension ungefär...
Verkar inte som en del i branschen ens har grundläggande kunskap kring naturlagarna. Eller oxå går det till så här, idag ska jag komplettera med en radiator hos herr x, vad behöver jag jo radiator koppel ventil osså lite kopparrör 12 mm som vanligt ska väl gå.

Hos en som jag hjälpte var det dessutom felkopplat, en radiator 1 meter frÃ¥n VP var kopplat sÃ¥ att stigen matade returen!!! Dom säljer iofs inte thermia, men om han följt rören 3 lm hade han sett pÃ¥ första radiatorn vad som var stigen!!!   men sen klen koppar tillsammans med bef 1 1/2" matningar, resultatet blev fisjummen radiator, iskall i botten, trots att den ligger sÃ¥ nära VP ( 1 meter frÃ¥n). OOOotroligt klantigt  >:( >:(
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad stefan123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Re:Storlek på cirkulationspump
« Svar #5 skrivet: 21 september 2004, 06:30:24 »
OK,
jag har ganska många meter (skulle gissa på 4.5-5 meter) från cirkpumpen till högsta elementets anslutning, kan det vara så att eftersom jag anslöt ytterligare element på slingan ökade kravet på flöde från pumpen och därmed minskade tryckhöjden ?
Resultatet kanske var att trycket blev för dåligt på övervåningen!?!

Jag har 1'' upp från källaren, minskar till 3/4 ->1/2 på vägen vid T-kopplingar och går upp med 3/8 genom golven till elementen.

Jag skall byta 4 panelradiatorer till kompaktradiatorer för att sänka temperaturen i systemet inför VP'n, påverkar det tryck resp. flöde i VB-kretsen ?
Mvh Stefan


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Storlek på cirkulationspump
« Svar #6 skrivet: 21 september 2004, 15:00:34 »
Höjden spelar ingen roll!!!!!!! det är en sluten slinga precis som en bergborra med kollektor, då "lyftning återcirkulering" tar ut varann!! (på ett ungefär)

Men avståndet och dimensionen är det som påverkar.
Osså ev strypningen på resp slinga/radiator.

Som jag sa kompletterar man är det lugnast att välja samma dimensioner på det nya..

Nya rad. ventiler har strypmöjlighet "bakom" temostatventilen. Kanske du skulle byta på alla om du ni inte har såna redan på dina gamla rad.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!