Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 december 2010, 13:57:20 »

Vad innebär det om man exvis ha en högre diff ibland (det går ju lite upp och ner) kanske 3,5 graders diff. "dränerar" man borrhålet på energi? kan det bli så att i slutet på vintern så får man ingen energi från hålet?

Och slutligen - behöver man verkligen återladda ett borrhål? Jag har tydligen mycket vatten i hålet.

MVH Peter
Arbetar pumpen inom den rekommenderade temperaturskillnad på 3-5 grader arbetar den effektivast. Skillnaden har liten inverkan på värmeuttaget från borrhålet. 

Borrhål behöver inte återladdas. Största delen av temperturfallet finns i borrhålet och i berget alldeles nära borrhålet. Låter man bli att ta ut värme en vecka har borrhålet återladdat sig självt till hälften.
Skrivet av: rhoddas
« skrivet: 22 december 2010, 11:31:50 »

Jag skriver frågan här också (frågade i annan tråd men fick inget svar)

Jag har en kompletterande fundering generellt runt återladdning etc.

En rekommendation är ju att ha ungefär 3 grader diff på VB (ofta är ju returen minusgrader)

Vad innebär det om man exvis ha en högre diff ibland (det går ju lite upp och ner) kanske 3,5 graders diff. "dränerar" man borrhålet på energi? kan det bli så att i slutet på vintern så får man ingen energi från hålet?

Och slutligen - behöver man verkligen återladda ett borrhål? Jag har tydligen mycket vatten i hålet.

MVH Peter
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 december 2010, 11:19:48 »

Nu har det varit drygt minus 15 grader några dagar och ingen tillsats har hitintills behövts   Thumbsup

Jag återkommer med mer info vid förändring...

//Peter

Då missade jag grovt.
Skrivet av: rhoddas
« skrivet: 22 december 2010, 07:17:52 »

Posta svaret så får vi se om Roland eller Thermias programs effekt beräkning har rätt. *vinkar*

Nu har det varit drygt minus 15 grader några dagar och ingen tillsats har hitintills behövts   Thumbsup

Jag återkommer med mer info vid förändring...

//Peter
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 20 december 2010, 20:22:45 »

Posta svaret så får vi se om Roland eller Thermias programs effekt beräkning har rätt. *vinkar*
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 december 2010, 19:15:32 »

Hur kallt kan man räkna med att bergvärmen fungerar utan tillsats?

Hus 140kvm tidigare 31000kwh golvvärme 135 m aktivt hål

Man brukar normalt räkna med 5000 kWh/år hushållsel. Gäller det även i det här fallet blir det 26000 kWh värme. Med normal varmvattenförbrukning skulle jag gissa på ca -10. Är förbrukningen av hushållsel och varmvatten högre än normalt blir det lägre temperatur. 
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 december 2010, 18:22:11 »

Om det är ett nytt hus som ligger i sthlm   
så chansar jag på -15 grader och med ett års cop på 3,47 inklusive cirkpumpar och tillsats som blir 0,2 kw vid dut-17.
 *vinkar*

Sätter nog en peng på att tillsatsen blir 1 kw för det är steg 1 på nibe *vinkar*

1kW 20% av tiden... *vinkar*
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 december 2010, 17:22:59 »

Om det är ett nytt hus som ligger i sthlm   
så chansar jag på -15 grader och med ett års cop på 3,47 inklusive cirkpumpar och tillsats som blir 0,2 kw vid dut-17.
 *vinkar*

Sätter nog en peng på att tillsatsen blir 1 kw för det är steg 1 på nibe *vinkar*
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 20 december 2010, 15:02:24 »

Om det är ett nytt hus som ligger i sthlm   
så chansar jag på -15 grader och med ett års cop på 3,47 inklusive cirkpumpar och tillsats som blir 0,2 kw vid dut-17.
 *vinkar*
Skrivet av: rhoddas
« skrivet: 20 december 2010, 14:49:17 »

Hur kallt kan man räkna med att bergvärmen fungerar utan tillsats?

Hus 140kvm tidigare 31000kwh golvvärme 135 m aktivt hål

MVH Peter

Hur beräknar man kostnaden när tillsatsen går in?

MVH Peter
Skrivet av: ola_fagerstedt
« skrivet: 20 december 2010, 13:22:31 »

Är det någon som vet vad "medeltemperatur" baseras sig på i displayen? Är det senaste dygnet?

MVH Peter

Om jag minns rätt kan man ställa in "filtreringstid" som styr hur lång tid som skall tas med i beräkningen. Men jag kan ha fel...  :D

/Ola
Skrivet av: rhoddas
« skrivet: 20 december 2010, 12:23:09 »

Är det någon som vet vad "medeltemperatur" baseras sig på i displayen? Är det senaste dygnet?

MVH Peter
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 december 2010, 11:31:46 »

Fem grader i snitt över 4 dagar ja. Här hos mig var det 0 igår morse, nu är det 7 minus , på tisdag kväll ska det bli -16. Allt inom loppet av 4 dagar. Ville bara uttrycka till trådskaparen att om han ger dygnsdriftuppgifter är det bra med utetemp just det dygnet...

Jo, det är ju sant... Det är nog bara jag som hade exakt -8.8 grader hela dan i går...
Skrivet av: Labold
« skrivet: 20 december 2010, 11:30:21 »

Fem grader i snitt över 4 dagar ja. Här hos mig var det 0 igår morse, nu är det 7 minus , på tisdag kväll ska det bli -16. Allt inom loppet av 4 dagar. Ville bara uttrycka till trådskaparen att om han ger dygnsdriftuppgifter är det bra med utetemp just det dygnet...
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 december 2010, 11:24:46 »

Drifttid och starter under ett dygn säger inte så mycket om man inte vet utetemperaturen.

Det stod faktiskt "ca -5 grader ute snitt"   :,v(
Det var därför jag frågade, för det kändes som att det var på gränsen till lite väl många starter. Jag tänkte att det kanske hade minskat det sista dygnet pga eventuella 'optimeringar' men det verkar finnas lite till att jobba på.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 20 december 2010, 11:18:43 »

Hur många starter har du haft det senaste dygnet?

Det närmaste jag kommer mätmässigt är:

senaste 34 timmarna:

31 starter
16 timmar drifttid vara 4 timmar vatten

Drifttid och starter under ett dygn säger inte så mycket om man inte vet utetemperaturen. Vid 0-gradigt eller några få minusgrader så blir det många start/stopp, men mer än en start per timme ska man inte ha. Min pump startar ungefär 18 gånger per dygn vid nollgradigt, men bara ungefär 5-6 gånger per dygn vid -10, och vid -13 då det är aktuellt att tillskott behöver komma in, går den konstant, kanske 1 eller 2 stopp om dygnet.

Som jag tidigare sagt tror jag du kan gå vidare med gradminutjustering, men du behöver ta det lite lugnt. Om du tänker satsa på manuellt instrypt golvvärme så ska du inte hålla på att fippla med det samtidigt som du fipplar med vp-inställningar, då vet du inte vad som är vad när du plötsligt får dålig värmekomfort någonstans. Hus är tröga, och det blir inget bra om man gör flera saker på en gång. Så, vad är nästa steg i din plan? Vrida golvvärme eller lattja gradminuter?
Skrivet av: rhoddas
« skrivet: 20 december 2010, 11:09:35 »

Hur många starter har du haft det senaste dygnet?

Det närmaste jag kommer mätmässigt är:

senaste 34 timmarna:

31 starter
16 timmar drifttid vara 4 timmar vatten
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 december 2010, 10:53:15 »

Hur många starter har du haft det senaste dygnet?
Skrivet av: rhoddas
« skrivet: 20 december 2010, 10:51:15 »

Lite info sen VP startad - är dessa värden bra eller?

VP igångkörd sen 4 dagar
91 starter
44 tim drifttid varav 11 vatten
ingen tillsats

ca -5 grader ute snitt

de första 2 dagarna var pannan kankse inte optimalt intrimmad. Sen fick jag goda råd härifrån :-)

//Peter
Skrivet av: Labold
« skrivet: 19 december 2010, 21:44:40 »

Går det att skruva ur skruvarna av misstag?


Vet ej om detta går. Men det är ingen större fara, du har antagligen "huvudkranar" på framledningsfördelaren och returfördelaren, lokalisera dessa innan du börjar skruva så vet du att du kan stänga av flödet om det skulle börja rinna. Fördelaren sitter ju vanligen högre än slingorna så vattnet därifrån rinner ju inte ut. Och det är ju inte så högt tryck heller, ha en trasa till hands att sätta för.
Skrivet av: rhoddas
« skrivet: 19 december 2010, 18:54:07 »

Hej,

Jag har / håller på att justera min gv slingor 10 st (Wirsbo).
På returfördelaren sitter det sexkants hattar, under dessa sitter det en insexskruv.
Hur enkelt men tidsödande som helst.

Ir termometer och tape har jag kört med.
Tålamod och skynda långsamt är bra.
Det är just nu perfekt väder att justera detta då vp går mycket / hela tiden.

Har du en beräkning på strypningen så kan du utgå från detta eller utgå från befintlig inställning.
Var noga med att kontinuerligt dokumentera alla ändringar och ha tålamod...

Mvh

SÅ här ser min fördelning ut (enl bilagan) - kan man alltså skruva på de nedre insexskruvarna? Går det att skruva ur skruvarna av misstag?

MVH Peter
Skrivet av: Labold
« skrivet: 19 december 2010, 12:01:24 »

beroende på om de ligger nära VP kanske man behöver strypa lite lite grann för att kompensera detta?


Om slingan är nära pumpen spelar ingen roll, eftersom jag antar att du bara har en fördelare? Då har alla slingor samma tillgängliga drivtryck i början, och instrypningen sker baserat på slinglängd samt den temperatur du vill ha på de olika rummens golv.
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 19 december 2010, 11:53:31 »

Hej,

Jag har / håller på att justera min gv slingor 10 st (Wirsbo).
På returfördelaren sitter det sexkants hattar, under dessa sitter det en insexskruv.
Hur enkelt men tidsödande som helst.

Ir termometer och tape har jag kört med.
Tålamod och skynda långsamt är bra.
Det är just nu perfekt väder att justera detta då vp går mycket / hela tiden.

Har du en beräkning på strypningen så kan du utgå från detta eller utgå från befintlig inställning.
Var noga med att kontinuerligt dokumentera alla ändringar och ha tålamod...

Mvh
Skrivet av: Labold
« skrivet: 19 december 2010, 11:40:23 »

Det bästa är att köra helt utan termostater. stryp slingorna så du får rätt diff vbf -vbr samt jämn värme i huset sen så sköter vp om så att tempen blir rätt om du ställt in rätt kurva vilken är lättast att justera in utan innegivare som du kan aktivera senare samt ställa in rätt värde på.

Men hur stryper man de olika slingorna? kan man byta ut de befintliga 24Volts motorerna som öppnar respektive stänger slingorna till manuella steglösa?


Flera av de system jag sett så sitter termostaterna på framledningsfördelaren och handstrypventiler på returfördelaren. Då tar du bara bort termostaterna och kör sen med strypventilerna. Förhoppningsvis har den som installerade golvvärmen gjort en bra grundinstrypning baserat på slinglängd. Och du, ska du ta steget att ta bort termostaterna, vilket är det bästa för vp-n, sp var noggrann och notera alla förändringar du gör, så att du kan gå tilbaka om du skruvar bort dig. När du ska köra manuell instrypning så är det en bra idé att köpa en IR-termometer från Classe O. för att kunna kolla diffen över respektive slinga.

Ladda gärna upp en bild på fördelaren så är det lättare att veta vad du har för grejer.
Skrivet av: rhoddas
« skrivet: 19 december 2010, 11:21:16 »

Det bästa är att köra helt utan termostater. stryp slingorna så du får rätt diff vbf -vbr samt jämn värme i huset sen så sköter vp om så att tempen blir rätt om du ställt in rätt kurva vilken är lättast att justera in utan innegivare som du kan aktivera senare samt ställa in rätt värde på.

Men hur stryper man de olika slingorna? kan man byta ut de befintliga 24Volts motorerna som öppnar respektive stänger slingorna till manuella steglösa?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 december 2010, 10:43:36 »

Det bästa är att köra helt utan termostater. stryp slingorna så du får rätt diff vbf -vbr samt jämn värme i huset sen så sköter vp om så att tempen blir rätt om du ställt in rätt kurva vilken är lättast att justera in utan innegivare som du kan aktivera senare samt ställa in rätt värde på.
Skrivet av: rhoddas
« skrivet: 19 december 2010, 00:38:16 »

Jag har en ytterligare fråga runt tillsatsel - hur fungerar det egentligen. Min pump som är 6kw tar den el i flera steg (upp till 6kw) INNAN den kopplar in tillsatsel? eller hur fungerar det?

Din vp-s kompressor är av on/off-typ. Det finns alltså inga steg för effekten från kompressorn. När kompressorn går så ger den strax under 6 kW värme, driften  av kompressormotorn drar ungefär 1,5 kW från elnätet. När kompressorn står still varken drar eller ger den någonting. När kompressorns 6 kW värmeeffekt inte räcker till för att hålla huset varmt, kommer tillsats (elpatron) in gradvis i flera steg - stegen kan vara lite olika beroende på hur man installerat.

Betyder det att när pumpen går normalt så "kostar" det 7,5 KW? dvs ca 8-9 kr/timme?

MVH Peter

Nej, det betyder att när pumpen går "normalt", alltså utan tillsats, så kostar det 1,5 kWh per timme, alltså cirka 2 kronor per timme, jämfört med om du skulle ha gammal elpanna, då skulle samma uppvärmning kosta 6 kWh per timme, cirka 7 kronor per timme. Mellanskillnaden, alltså 4,5 kWh, tar du ju upp från berggrunden! Det är ju därför du har lagt upp en stor investeringskostnad för din vp, du betalar 150000kronor för att sedan få en mycket mindre månadskostnad för uppvärmning, och efter 5-10 år har du sparat så mycket på löpande kostnader att din investering gått jämnt upp. Förhoppningsvis går din vp sen ett antal år till under vilka du sparar pengar som bara den! Och nu när du börjar få till bra driftförhållanden för din vp, ger du den förutsättningar att spara så mycket pengar som möjligt och att få så lång livslängd som möjligt!

Ja naturligtvis (precis som du skrev innan) - jag börjar nog bli trött :-)

En till liten fråga innan John Blund - idag har jag termostater som styr stäng resp öppna på de olika rumsslingorna. Tyvärr är ju de binära dvs på eller av. Vore det bättre att trimma in de olika slingorna "manuellt" och sen låta de vara. Jag menar finns det mekaniska icke termostatstyrda regleringsdon för golvvärmen? Borde vara bättre att alltid ha lite flöde till alla rum och sen beroende på om de ligger nära VP kanske man behöver strypa lite lite grann för att kompensera detta?

//Peter
Skrivet av: Labold
« skrivet: 18 december 2010, 23:39:46 »

Jag har en ytterligare fråga runt tillsatsel - hur fungerar det egentligen. Min pump som är 6kw tar den el i flera steg (upp till 6kw) INNAN den kopplar in tillsatsel? eller hur fungerar det?

Din vp-s kompressor är av on/off-typ. Det finns alltså inga steg för effekten från kompressorn. När kompressorn går så ger den strax under 6 kW värme, driften  av kompressormotorn drar ungefär 1,5 kW från elnätet. När kompressorn står still varken drar eller ger den någonting. När kompressorns 6 kW värmeeffekt inte räcker till för att hålla huset varmt, kommer tillsats (elpatron) in gradvis i flera steg - stegen kan vara lite olika beroende på hur man installerat.

Betyder det att när pumpen går normalt så "kostar" det 7,5 KW? dvs ca 8-9 kr/timme?

MVH Peter

Nej, det betyder att när pumpen går "normalt", alltså utan tillsats, så kostar det 1,5 kWh per timme, alltså cirka 2 kronor per timme, jämfört med om du skulle ha gammal elpanna, då skulle samma uppvärmning kosta 6 kWh per timme, cirka 7 kronor per timme. Mellanskillnaden, alltså 4,5 kWh, tar du ju upp från berggrunden! Det är ju därför du har lagt upp en stor investeringskostnad för din vp, du betalar 150000kronor för att sedan få en mycket mindre månadskostnad för uppvärmning, och efter 5-10 år har du sparat så mycket på löpande kostnader att din investering gått jämnt upp. Förhoppningsvis går din vp sen ett antal år till under vilka du sparar pengar som bara den! Och nu när du börjar få till bra driftförhållanden för din vp, ger du den förutsättningar att spara så mycket pengar som möjligt och att få så lång livslängd som möjligt!
Skrivet av: rhoddas
« skrivet: 18 december 2010, 23:16:43 »

Jag har en ytterligare fråga runt tillsatsel - hur fungerar det egentligen. Min pump som är 6kw tar den el i flera steg (upp till 6kw) INNAN den kopplar in tillsatsel? eller hur fungerar det?

Din vp-s kompressor är av on/off-typ. Det finns alltså inga steg för effekten från kompressorn. När kompressorn går så ger den strax under 6 kW värme, driften  av kompressormotorn drar ungefär 1,5 kW från elnätet. När kompressorn står still varken drar eller ger den någonting. När kompressorns 6 kW värmeeffekt inte räcker till för att hålla huset varmt, kommer tillsats (elpatron) in gradvis i flera steg - stegen kan vara lite olika beroende på hur man installerat.

Betyder det att när pumpen går normalt så "kostar" det 7,5 KW? dvs ca 8-9 kr/timme?

MVH Peter
Skrivet av: Labold
« skrivet: 18 december 2010, 21:53:53 »

Jag har en ytterligare fråga runt tillsatsel - hur fungerar det egentligen. Min pump som är 6kw tar den el i flera steg (upp till 6kw) INNAN den kopplar in tillsatsel? eller hur fungerar det?

Din vp-s kompressor är av on/off-typ. Det finns alltså inga steg för effekten från kompressorn. När kompressorn går så ger den strax under 6 kW värme, driften  av kompressormotorn drar ungefär 1,5 kW från elnätet. När kompressorn står still varken drar eller ger den någonting. När kompressorns 6 kW värmeeffekt inte räcker till för att hålla huset varmt, kommer tillsats (elpatron) in gradvis i flera steg - stegen kan vara lite olika beroende på hur man installerat.
Skrivet av: rhoddas
« skrivet: 18 december 2010, 21:41:15 »

ok!

Jag har alltså ett hus byggt i ytong (lättbetong/siporex) med sk varmgrund. Husets frånluft leds ner i grunden och ger golvet lite extra värme samtidigt som du slipper kondens.

sett nerifrån så ser det ut så här: mark - plastfolie - cellplast - "tomrum" - ytongbjälklag - plastfolie - cellplast m spår i samt plåt (här ligger golvvärmeslangarna) - spånskiva - parkett/klinker.

Alla rum är styrda av termostater (som nu är helt öppna)

Jag har en ytterligare fråga runt tillsatsel - hur fungerar det egentligen. Min pump som är 6kw tar den el i flera steg (upp till 6kw) INNAN den kopplar in tillsatsel? eller hur fungerar det?

MVH Peter

Skrivet av: Labold
« skrivet: 18 december 2010, 20:52:03 »

När du har sänkt till 50 på VB-cirkpumpen föreslår jag att du lugnar dig lite. Du har nu mycket bättre diff på både VB och KB, din pump mår fint nu! Jag tycker det är dags för paus, att du väntar ungerfär 3 dagar  och låter temperaturerna i golven stabilisera sig, notera innetemperatur samt utetemperatur några gånger om dagen, och knatar runt lite för att känna så att det inte blir ojämn värme i golven. Sen när allt är stabilt är det dags att kolla på start/stopp och bättra på gradminutinställningarna och inställningarna för tillskott. Du har fortfarande inte berättat vad du har för golvvärme och vad den ligger i för golv?

Närmaste tre dagarna föreslår jag ändå att du tittar till pumpen ett par gånger om dagen och noterar diffar och hur många starter och gångtid på ett ungefär. Saker och ting kan ju förändras, särskilt eftersom du precis kört igång systemet. Om det blir kallare får du också hålla koll så på när tillskott går in, och så att kompressorn går konstant när tillskott börjar bli aktuellt.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 18 december 2010, 20:26:35 »


oj jag skrev lite fel - vid prio vv så är diff brine lägre (runt 2) är det normalt?


Helt OK, den går största delen av tiden med prio värme så det är viktigast att ha rätt värden då, justera efter det.


Senaste status är VB fram=38,6 och VB retur 32,2 dvs diff 6,4 grader (med VB pumphastighet=60%), skall jag fortsätta nedåt eller avvakta?


Sänk till 50%.
Skrivet av: rhoddas
« skrivet: 18 december 2010, 20:22:37 »

Hej!
Senaste status är VB fram=38,6 och VB retur 32,2 dvs diff 6,4 grader (med VB pumphastighet=60%), skall jag fortsätta nedåt eller avvakta?

Diff brine ligger nu ofta på 3 grader! (med KB pumphastighet=65%)

Jag märker att när det är prio värme så är diff brine lägre (runt 2) är det normalt?

En annan fråga - när allt är intrimmat - skall man behöva justera ex KB pumphastighet regelbundet när temperaturen ute förändras?

//Peter

oj jag skrev lite fel - vid prio vv så är diff brine lägre (runt 2) är det normalt?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 december 2010, 20:06:11 »

Hej!
Senaste status är VB fram=38,6 och VB retur 32,2 dvs diff 6,4 grader (med VB pumphastighet=60%), skall jag fortsätta nedåt eller avvakta?

Diff brine ligger nu ofta på 3 grader! (med KB pumphastighet=65%)

Jag märker att när det är prio värme så är diff brine lägre (runt 2) är det normalt?

En annan fråga - när allt är intrimmat - skall man behöva justera ex KB pumphastighet regelbundet när temperaturen ute förändras?

//Peter

Borde vara större diff brine vid värme  Sc:,h. När allt är injusterat ska det inte behöva justeras mera om man inte vill ha det optimalt hela tiden det behöver inte vara rätt på tiodels graden.
Skrivet av: rhoddas
« skrivet: 18 december 2010, 18:55:45 »

Hej!
Senaste status är VB fram=38,6 och VB retur 32,2 dvs diff 6,4 grader (med VB pumphastighet=60%), skall jag fortsätta nedåt eller avvakta?

Diff brine ligger nu ofta på 3 grader! (med KB pumphastighet=65%)

Jag märker att när det är prio värme så är diff brine lägre (runt 2) är det normalt?

En annan fråga - när allt är intrimmat - skall man behöva justera ex KB pumphastighet regelbundet när temperaturen ute förändras?

//Peter
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 december 2010, 15:06:46 »

Tycker det är rimligt att ändra till 3 grader finns ingen anledning att ligga 7 grader över bör med elspets.

Kan också tycka att det låter rimligt. Dock är jag inte säker på hur Nibes styr funkar i detalj efter att ha stängt av tillsatsen på detta sätt. Vet att Thermia har tänkt ut det så att om tillsatsen stängs av på detta sätt, så kan tillsatsen startas igen utan någon fördröjning och med "färre villkor", så att tillsatsen inte fördröjs om kompressorn återigen inte klarar att hålla uppe temperaturen själv. Vet du detta?

Ingen aning
Skrivet av: Labold
« skrivet: 18 december 2010, 12:26:17 »

ok jag skall ändra till 60% på VB hastigheten.

En annan sak jag funderar på - KB diff tycker jag är lite lågt kanske 2 grader - kan jag ändra KB pumphastighet något? den står idag på 75%

Återigen är jag mycket tacksam för alla goda råd och att ni tar er tid!

//Peter

I början av tråden hade du 2,9 i diff så jag har inte brytt mig om att kommentera detta. Det kan ju variera lite, föreslår att du kollar ett par gånger till vid lite olika tillfällen i driftcykeln. Ligger du neråt 2 så sänk KB-CP. Idealvärdet är runt 3.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 18 december 2010, 12:07:41 »

Tycker det är rimligt att ändra till 3 grader finns ingen anledning att ligga 7 grader över bör med elspets.

Kan också tycka att det låter rimligt. Dock är jag inte säker på hur Nibes styr funkar i detalj efter att ha stängt av tillsatsen på detta sätt. Vet att Thermia har tänkt ut det så att om tillsatsen stängs av på detta sätt, så kan tillsatsen startas igen utan någon fördröjning och med "färre villkor", så att tillsatsen inte fördröjs om kompressorn återigen inte klarar att hålla uppe temperaturen själv. Vet du detta?
Skrivet av: rhoddas
« skrivet: 18 december 2010, 12:06:52 »

ok jag skall ändra till 60% på VB hastigheten.

En annan sak jag funderar på - KB diff tycker jag är lite lågt kanske 2 grader - kan jag ändra KB pumphastighet något? den står idag på 75%

Återigen är jag mycket tacksam för alla goda råd och att ni tar er tid!

//Peter
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 december 2010, 11:37:37 »


Vart har du läst att det ska vara så gäller det inte när tillsatsen hjälper till Sc:,h

Hej Smurfen, tack för påpekandet, har nu lusläst installatörsmanualen, det är lite tvetydig terminologi där. Du har nog rätt, det är inte så att det ska vara "DRIFTLÄGE ENDAST TILLSATS" som är aktiverat för att MAX DIFF TILLSATS ska komma i spel, utan det är "FUNKTION TILLSATS" som ska vara aktiverat, dvs att om tillsats är tillåten som "funktion" så kommer MAX DIFF TILLSATS vara relevant även i driftläge AUTO, som jag förutsätter att trådskaparen har vp:n på.

Hursomhelst så gäller fortfarande min åsikt att trådskaparen inte ska ändra på detta värde, eftersom det bara stänger av tillsatsen när VBfram-ÄR blir 7 grader högre än VBfram-BÖR. Funktionen kommer alltså aldrig att starta tillsats. Istället kommer den att (när tillsats redan har satts igång för att kompressorn själv inte orkar höja VBfram tillräckligt) se till att stänga av tillsatsen när styret har börjat beta av minusgradminuter, och därmed ge kompressorn chansen att själv fortsätta beta av minusgradminuter. Det kommer alltså att spara tillsatsström. Samma funktion finns på min Thermia, där stängs tillsatsen av när ÄR-tempen är 3 grader högre än BÖR-tempen.



Tycker det är rimligt att ändra till 3 grader finns ingen anledning att ligga 7 grader över bör med elspets.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 18 december 2010, 11:21:30 »


Vart har du läst att det ska vara så gäller det inte när tillsatsen hjälper till Sc:,h

Hej Smurfen, tack för påpekandet, har nu lusläst installatörsmanualen, det är lite tvetydig terminologi där. Du har nog rätt, det är inte så att det ska vara "DRIFTLÄGE ENDAST TILLSATS" som är aktiverat för att MAX DIFF TILLSATS ska komma i spel, utan det är "FUNKTION TILLSATS" som ska vara aktiverat, dvs att om tillsats är tillåten som "funktion" så kommer MAX DIFF TILLSATS vara relevant även i driftläge AUTO, som jag förutsätter att trådskaparen har vp:n på.

Hursomhelst så gäller fortfarande min åsikt att trådskaparen inte ska ändra på detta värde, eftersom det bara stänger av tillsatsen när VBfram-ÄR blir 7 grader högre än VBfram-BÖR. Funktionen kommer alltså aldrig att starta tillsats. Istället kommer den att (när tillsats redan har satts igång för att kompressorn själv inte orkar höja VBfram tillräckligt) se till att stänga av tillsatsen när styret har börjat beta av minusgradminuter, och därmed ge kompressorn chansen att själv fortsätta beta av minusgradminuter. Det kommer alltså att spara tillsatsström. Samma funktion finns på min Thermia, där stängs tillsatsen av när ÄR-tempen är 3 grader högre än BÖR-tempen.

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 december 2010, 11:01:32 »

Sorry - jag glömde bara skriva att jag ändrat max diff kompressor till 20 (var på 10 innan) (under max diff framledn) också :-)

Skall man ändra ändra max diff tillsats? (står på 7)

PS: Jo det var mycket pedagogiskt och lärorikt förklarat!! Kanon!!

//Peter

Max diff tillsats påverkar bara styrningen om vp är ställd i driftläge Tillsats, alltså då du kör den som elpanna utan kompressor. Så låt den vara som den är, den gör ändå ingenting. Lycka till! Återkom med nya VB-temperaturer och gångtider imorgon, men nu är det bingen som gäller för mig  *vinkar*

Vart har du läst att det ska vara så gäller det inte när tillsatsen hjälper till Sc:,h
Skrivet av: Labold
« skrivet: 18 december 2010, 10:59:22 »

nu har den startat 9 ggr på 9 timmar drifttid 4 timmar varav vv 0
VB fram är 40,3 och VV retur 34,1 dvs fortfarande för låg trots sänkning av pumphastighet. Skall jag sänka den mer? Finns risk att golven "känns kall längst bort i huset?"

Hur skall jag framöver göra med rumstermostaterna då jag vill kunna ha kallare i ex.vis några sovrum?

utetemp=-4


Golven är svårt att säga något om, det beror på hur slingorna ligger, har slingläggaren koll så har de lagt slingorna för att klara en bra VB-diff för vp. Men skulle det bli svalt golv någonstans är det  hur som helst inget farligt, det är värt att prova att optimera så mkt som möjligt för värmepumpens drifts skull, skulle du sen märka att det blir dålig värmekomfort någonstans får man gå tillbaka och göra en kompromiss mellan bästa drift och komfort.

Tycker att du ska fortsätta ändra lite, men som du sa tidigare kan det vara bra att ändra en sak i taget. Föreslår att du först sänker vb-cp ett steg till till 60 och sen kollar diffen. När du förhoppningsvis kommit upp i 7-8 graders diff, så är vi nöjda med det. Då kan du prova att höja gradminutinställningen till -120 för att få ner antalet starter lite till, det ska inte vara några problem att köra så eftersom du bara har golvvärme, och golvet i sig är värmetrögt. Att öka gradminutinställningen minskar inte den totala värmen som produceras.

Vad är det för golvvärmesystem? Slangar i betong, eller flytspackel, eller lagt i bjälklag med värmeplåtar, eller spårade plattor? Har du något injusteringsprotokoll för golvvärmen där det står hur långa slingorna är och vilken vattenvolym du har i golvvärmesystemet?

Angående sänkningen i vissa rum så är det klart bästa om du kan få till det med fasta instrypningar, men termostater kan också vara helt OK för en del av systemet. Men du, ta den "rums-relativa" biten sist. Det du jobbar med nu är inställningar för optimerad kompressordrift samt att låta vp styra hela husets totala värmebehov på ett bra sätt, då bör du ha öppna dörrar mellan rummen. Som du själv sa, en sak i taget är bra.
Skrivet av: rhoddas
« skrivet: 18 december 2010, 10:31:11 »

nu har den startat 9 ggr på 9 timmar drifttid 4 timmar varav vv 0
VB fram är 40,3 och VV retur 34,1 dvs fortfarande för låg trots sänkning av pumphastighet. Skall jag sänka den mer? Finns risk att golven "känns kall längst bort i huset?"

Hur skall jag framöver göra med rumstermostaterna då jag vill kunna ha kallare i ex.vis några sovrum?

utetemp=-4




Skrivet av: Labold
« skrivet: 18 december 2010, 00:12:03 »

Sorry - jag glömde bara skriva att jag ändrat max diff kompressor till 20 (var på 10 innan) (under max diff framledn) också :-)

Skall man ändra ändra max diff tillsats? (står på 7)

PS: Jo det var mycket pedagogiskt och lärorikt förklarat!! Kanon!!

//Peter

Max diff tillsats påverkar bara styrningen om vp är ställd i driftläge Tillsats, alltså då du kör den som elpanna utan kompressor. Så låt den vara som den är, den gör ändå ingenting. Lycka till! Återkom med nya VB-temperaturer och gångtider imorgon, men nu är det bingen som gäller för mig  *vinkar*
Skrivet av: rhoddas
« skrivet: 18 december 2010, 00:03:12 »

Sorry - jag glömde bara skriva att jag ändrat max diff kompressor till 20 (var på 10 innan) (under max diff framledn) också :-)

Skall man ändra ändra max diff tillsats? (står på 7)

PS: Jo det var mycket pedagogiskt och lärorikt förklarat!! Kanon!!

//Peter
Skrivet av: Labold
« skrivet: 17 december 2010, 23:44:18 »

Tack!

Nu har jag ändrat gradminuter till -90 samt ändrat VB pumphastighet från 80 till 70.

Kanske dumt att ändra flera värden samtidigt men det skall bli intressant att följa

Skall man skruva på vv pumphastigheten? den står på 40 nu...


Låt vv-pumphastigheten vara på fabriksvärdet. Eftersom vvb sitter i maskinen så borde ju Nibe veta vad som är optimalt flöde för den kretsen, till skillnad från vid värmedrift där det helt är husets övriga värmesystem som avgör hur stort flöde den behöver pumpa.

Har du inte ändrat maxdiff? Jag som försökte förklara så fint  :'(, är det något du är tveksam över?
Skrivet av: rhoddas
« skrivet: 17 december 2010, 23:39:09 »

Tack!

Nu har jag ändrat gradminuter till -90 samt ändrat VB pumphastighet från 80 till 70.

Kanske dumt att ändra flera värden samtidigt men det skall bli intressant att följa

Skall man skruva på vv pumphastigheten? den står på 40 nu...
Skrivet av: Labold
« skrivet: 17 december 2010, 23:05:17 »

VB fram=38,8
VB retur=33,4
Du har för liten diff mellan VBfram och VBretur. Sänk hastigheten på VB-cirkpumpens driftläge värme tills diffen vid kompressorgång (vänta alltid 10-15 minuter in i en värmecykel innan du kollar temperaturerna, allt vatten ska ha hunnit runt en gång)  ligger runt 8.


Vad innebär att ändra maxdiff kompressor?
Din pumps styrdator har två sätt att styra start/stopp:
•Det bästa sättet är att genom gradminuter (kallas även integralstyrning) kontinuerligt balansera värmeunderskott mot värmeöverskott och låta kurvan för framledningens är-temp sakta svänga upp och ner runt den av värmekurvan bestämda bör-tempen.
•Det andra, gammelmodiga sättet att styra är genom att säga att kompressorn ska starta när är-tempen skiljer ett visst antal grader från bör-tempen. Detta kallas maxdiff hos Nibe, ett vanligare ord är hysteres, sök på detta på forat så hittar du mycket.

Eftersom många vp-ägare är totalt ointresserade av att trimma in sin vp så har tillverkarna både gradminutstyrning och hysteres-styrning aktiverade, hängslen och livrem alltså. De är nog helt enkelt rädda för att folk ska få det kallt hemma för att de har risiga inställningar och berätta för sina vänner att bergvärme inte är bra. Du är en intresserad ägare, du håller på att trimma in din vp och fixa en bra drift för den. Då finns det ingen som  helst anledning att du ska ha något annat än gradminutstyrning, eftersom detta är bäst för vp-n och för dig när allt är bra inställt. Tyvärr går det inte att stänga av hysteres-styrningen, utan istället får man ställa den så högt att den aldrig kommer i spel, typ 20 grader

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!