Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: tipo874
« skrivet: 08 februari 2011, 08:47:57 »

Förstår inte varför jag måste ha en utetemperaturstyrd kurva då det är rummet som bestämmer energibehovet inte utetemperaturen. Dvs rumsgivaren REGLERAR så att rätt temp erhåls i rummet. Utegivaren STYR en kurva, är ju två olika sätt. STYRA och REGLERA. Via utegivaren TROR man hur mycket energi som kommer att behövas vid en viss utetemperatur och sen trimmar man in kurvan, man reglerar inte, man styr. Ok men jag är med på vad du menar  :)

Detta har ältats till döddagar i andra trådar.
Skrivet av: p-s
« skrivet: 08 februari 2011, 03:25:33 »

Jag vet inte varför Nibe rekommenderar detta, de gör det................

Verkar ju lite konstigt, på sid 11 står det ju om hur man sätter givaren i drift? Ja kör man en reglering efter går det ju inte, då måste man ha en fast utetemperaturstyrdframledningstemp (långt ord blev det..ha..ha..) dvs bara en givare på framledningen. Och sen ha en reglering till, men det känns lite kaka på kaka. När det finns så fina möjligheter i styrsystemet hos VP:n skall man naturligtvis köra på dessa. 
http://www.nibeonline.com/pdf/031431-2.pdf
 
Förstår inte varför jag måste ha en utetemperaturstyrd kurva då det är rummet som bestämmer energibehovet inte utetemperaturen. Dvs rumsgivaren REGLERAR så att rätt temp erhåls i rummet. Utegivaren STYR en kurva, är ju två olika sätt. STYRA och REGLERA. Via utegivaren TROR man hur mycket energi som kommer att behövas vid en viss utetemperatur och sen trimmar man in kurvan, man reglerar inte, man styr. Ok men jag är med på vad du menar  :)

Om du tex tar en reglering till en tapp-VV så reglerar du ju så att du får rätt temp i tappVV utan att veta utetemperaturen, Eller en tilluftsfläkt.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 07 februari 2011, 17:35:33 »

Man använder tillbehören ECS40, ECS41 eller AXC40.
Dessa busskopplas till VP:n
En fundering, detta står på databladet, vad menas, vad jag förstår är det INTE rumsgivaren som styr reglermotorn, är det en utetempkomp kurva? Vad är meningen med det? Då blir det ju ingen zonreglering??
se sig 3 http://www.nibeonline.com/pdf/031431-2.pdf
 
TÄNK PÅ!
Om rumsgivaren används i rum med med golvvärme
bör den endast ha visande funktion, inte
styrning av rumstemperatur.

 ???

Jag vet inte varför Nibe rekommenderar detta, de gör det även för den vanliga innegivaren och RMU40. Jag tror det beror på hur man styr golvvärmen. Om den har separat styrning tror jag det kan bli instabilt med ytterligare en reglering, men om man låter denna styra golvvärmen helt förstår jag inte varför det skulle vara ett problem.

Man väljer en separat utetempkurva till alla klimatsystem, det är ju utetempen som bestämmer hur mycket energi som behövs. Sedan kan man ha en innegivare till varje klimatsystem för finjustering av temperaturen, men det är som alltid med innegivare, man bör först hitta rätt kurva och förskjutning innan man låter innegivaren vara med i regleringen.
Skrivet av: p-s
« skrivet: 07 februari 2011, 17:09:40 »

Man använder tillbehören ECS40, ECS41 eller AXC40.
Dessa busskopplas till VP:n
En fundering, detta står på databladet, vad menas, vad jag förstår är det INTE rumsgivaren som styr reglermotorn, är det en utetempkomp kurva? Vad är meningen med det? Då blir det ju ingen zonreglering??
se sig 3 http://www.nibeonline.com/pdf/031431-2.pdf
 
TÄNK PÅ!
Om rumsgivaren används i rum med med golvvärme
bör den endast ha visande funktion, inte
styrning av rumstemperatur.

 ???
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 07 februari 2011, 14:40:05 »

Man använder tillbehören ECS40, ECS41 eller AXC40.

Dessa busskopplas till VP:n
Skrivet av: p-s
« skrivet: 07 februari 2011, 10:01:59 »

Lästa handboken till Nibes nya maskin F1145, på den maskinen finns det möjlighet att ställa in flera klimatzoner, antal vet jag inte.

användarhandboken finns på Nibes site.

F1145/F1245 kan styra upp till fyra klimatzoner, med separata kurvor och innegivare.

Det låter ju bra, vad är det för utgång (0-10V)? och hur mycket kan belasta utgången med? Hittar ingen info på deras sida? dvs köra fler styrmotorer parallellt!
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 04 februari 2011, 09:18:09 »

Lästa handboken till Nibes nya maskin F1145, på den maskinen finns det möjlighet att ställa in flera klimatzoner, antal vet jag inte.

användarhandboken finns på Nibes site.

F1145/F1245 kan styra upp till fyra klimatzoner, med separata kurvor och innegivare.
Skrivet av: PerHag
« skrivet: 03 februari 2011, 23:09:09 »

Lästa handboken till Nibes nya maskin F1145, på den maskinen finns det möjlighet att ställa in flera klimatzoner, antal vet jag inte.

användarhandboken finns på Nibes site.

Skrivet av: p-s
« skrivet: 03 februari 2011, 09:56:19 »

De flesta värmepumpar styr efter utetemp och beräknar då en lämplig ............

Ok då e jag med.

Man ställer in en kurva via utegivaren och sen försjuter rumsgivaren "utekurvan" upp eller ner beroende på innetemp.

Om har de två zoner vafrör inte "två rumsgivare" är det två zoner då?

40 grader, va bra, då bör det ju inte bli några problem med volymen haller då raddarna bli "feta"

Tack för hjälpen
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 februari 2011, 09:26:55 »

De flesta värmepumpar styr efter utetemp och beräknar då en lämplig framledningstemp efter en kurva som man själv ställer in.
Sen kan man komplettera med en rumsgivare som justerar framledningstemp om innetemp avviker från den inställda.
De flesta värmepumpar kan även styra en shunt med en ytterligare framledningskurva som då ger en lite lägre framledning än Vp-fram.
Men jag har inte ännu sett någon VP som kan justera 2 kurvor med 2 olika rumsgivare.

Så ska man ha 2 zoner så styrs framledningstemp i de 2 olika zonerna av 2 olika kurvor men du kan nog bara ha en rumsgivare kopplad till någon av zonerna. Eftersom du vill ha kamin uppe så kan du då ha rumsgivaren uppe och justera denna kurvan med rumsgivaren.

Du kan dimensionera dina radiatorer för samma framledningstemp som golvet.
Ca 40 ºC framledning på golvvärme vid DUT är rätt normalt.

Volymtank behövs om vattenvolymen blir för liten, man bör ha minst 20-25 liter per kW VP.
Ska du dra in helt ny vattenburen värme så är det bara att välja lämpligt system som ger tillräckligt med vattenvolym.
Skrivet av: p-s
« skrivet: 03 februari 2011, 06:29:42 »

Det där med 2 värmezoner funkar bra om man vill ha jämn innetemp i båda zonerna.
Man kan ha olika innetemp i olika zoner, detta ställs in på värmepumpen.
Denna funktion finns numera på de flesta värmepumpar som sagt.

Man kan ställa om och styra om genom att ändra på VP:n men vill man ha möjlighet att styra direkt på radiatorerna så behövs arbetstank.

Ok, så de finns pumpar som klarar två zoner, dvs en givare till varje zon. Skall konvertera till hösten. Lite frågor

1) Har två zoner tex, 1 övervåning med kamin 21C, 1 bottenvåning, 17C vill styra dessa olika.
2) Som jag läst i en tråd av Bertil så är det bäst att styra via rumsgivare direkt till VP och inte via termostat till tex golvvärme zoner.
3) Kör då hela plan ÖV som en zon, golvvärme
4) Kör BV som en zon, radiatorer.
5) Vill även göra så dimensionera för 45C vid Dut, går det med golvvärme?

Behövs det då en volymtank i detta fall, som jag fattar det, är det bäst? Vill ha en robost anläggning som fungerar BRA! Eller är det bara köra rakt in i vp:n
Skrivet av: MrWalker
« skrivet: 01 februari 2011, 14:38:30 »

Hela huset styrs med värmekurvan(fullt öppna temostat. Men källarn är stypt med termostat, vet inte om jag har "strypmöjlighet" på elementen. Har funderat på at kolla flödet men har inte haft möjlighet ännu.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 februari 2011, 07:49:31 »

I vissa fall kör man endast framledningen via tanken och returen sitter anslutet via en T-koppling i botten.
Givaren som styr VP:n ska sitta på tanken (GT1 på en IVT).

När man trimmar in grejerna så ska man inte använda radiatortermostaterna utan styra innetemp med kurvan på VP:n. Sen är det bra att ha koll på flödena, enklast är att skaffa en billig IR-termometer och mäta på en svart tejpbit som sätts på röret. Tempdiff VP-in/ut bör hållas på ca 7-8 ºC då kompressorn går och över radiatorerna bör tempdiffen samtidigt då vara lika till en grad lägre.
Skrivet av: MrWalker
« skrivet: 31 januari 2011, 21:37:46 »

Jag brukar använda benämningen "arbetstank".
Man låter då värmepumpen värma en acktank och är kopplad mot denna med både fram och retur.
De kopplar man in radiatorsystem mot tanken med separat cirkpump, då kan du styra värmen hur du vill med termostater mm utan att VP:n får spatt.
Man bör dock vara vaksam på att man inte värmer tanken till onödigt höga temperaturer utan håller denna precis så varm som krävs för att hålla värmen i huset, man tappar lätt i COP om man värmer upp den lite för mycket.

Jag har en 120l arbetstankl till min IVT e9. anledningen enligt installatören var följande.
Jag ville ha 4 element installerade i källaren(fanns inga innan) dessa vill jag ju gärna ge lite värme om det behövs även på vår höst, när jag kanske inte vill ha värme till huset Från värme pumpen går det till en arb tank sen vidare men me avstängning till källare och till hus. som 2 separata kretsar. skulle jag vilja stänga värmen i huset till våren behövs tanken för att volymen inte ska bli för liten. När det blir riktigt kallt kan jag stänga källaren om jag vill för att slippa att tillskottet ska gå in. oisolerade mest förvaring och tvätt . kör bara lite ljumet där ändå.

låter detta vettigt?? och hur ska jag se så jag inte värmer för mycket, givaren till t1 sitter j i tanken. 

Sen är jag inte riktig med på funktionen med 4 rör in/ut
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 januari 2011, 19:18:14 »

Det där med 2 värmezoner funkar bra om man vill ha jämn innetemp i båda zonerna.
Man kan ha olika innetemp i olika zoner, detta ställs in på värmepumpen.
Denna funktion finns numera på de flesta värmepumpar som sagt.

Man kan ställa om och styra om genom att ändra på VP:n men vill man ha möjlighet att styra direkt på radiatorerna så behövs arbetstank.
Skrivet av: Ecke16
« skrivet: 29 januari 2011, 16:36:47 »

Det här var från IVT. Hur funkar det 2 zoner 2 st innegivare då? Installatören tyckte jag bara skulle använda mig av utegivare kommentarer om detta?

/Ecke
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 29 januari 2011, 12:33:41 »

De flesta vanliga fabrikat är förberedda, eller går att uppgradera, för att styra två värmezoner.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 29 januari 2011, 12:30:16 »

Jag gillar av princip mkt av CTC:s lösningar.  Men dem verkar ha lite si och så kvalitet på sina grejer. Expansionsventilen lämnar en del att önska,enligt kollegor som sköter service på deras grejer. 

Detta verkar vara sant när man ser så många som har problem med hög hetgas temperatur på sina CTC maskiner.

En vän till mig har varit ÅF för CTC  men sa nyligen upp det pga att det var en massa problem som han fick ta rätt på.
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 29 januari 2011, 12:25:32 »

Antagligen...   ;)
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 29 januari 2011, 12:23:07 »

Jag har termostater på mina radiatorer och jag har inga problem, trots att jag inte har CTC ^-^  Har jag bara haft tur kanske? :)
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 29 januari 2011, 12:16:50 »

Köp CTC EcoEl och VP till den, den jobbar med separat cirkulation mot radiatorerna och kan då kombineras med termostater el dyl utan problem
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 januari 2011, 11:17:16 »

Jag brukar använda benämningen "arbetstank".
Man låter då värmepumpen värma en acktank och är kopplad mot denna med både fram och retur.
De kopplar man in radiatorsystem mot tanken med separat cirkpump, då kan du styra värmen hur du vill med termostater mm utan att VP:n får spatt.
Man bör dock vara vaksam på att man inte värmer tanken till onödigt höga temperaturer utan håller denna precis så varm som krävs för att hålla värmen i huset, man tappar lätt i COP om man värmer upp den lite för mycket.
Skrivet av: Ecke16
« skrivet: 29 januari 2011, 09:43:36 »

Hade en installatör här och vi planerar att installera bergvärmepump. Jag vill kunna styra källaren oberoende av vad jag har för temp i övriga huset för den är oinredd för tillfället. Han sa att detta kan göras genom att installera en volymtank. Är det det smidigaste sättet att göra det på eller kan man lösa det på nått annat sätt?

/Ecke

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!