Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med dimensionering berg-VP  (läst 9121 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
Hjälp med dimensionering berg-VP
« skrivet: 02 december 2011, 22:56:45 »
Hej!
Jag har köpt hus och är på gång att köpa VP.
Är fundersam över dimensionering. Plats: några mil väster om Västerås.
Tegelhus med källare byggt 1966. Boplan 100kvm plus källare 114kvm (bl.a garage). Usel isolering o originalfönster (2-glas). En del isolering pÃ¥ vinden dock och mer skall det bli. Energideklarationen för 2010 säger energiprestanda 131kWh/kvm, Ã¥r. Uppvärmning ca 25000kwh plus hushÃ¥llsel ca 4500kwh. Av uppvärmningen är 2500kwh inräknat frÃ¥n vedeldning (insats i ö.s).  Tidigare ägarna hade gratis ved och grannarna säger att det eldades MYCKET, sÃ¥ jag tror att siffrorna för uppvärmningen mÃ¥ste räknas upp. Räknar med att ha 20-21grad pÃ¥ boplan.
I den offert jag fått är det 3 alternativ, alla Thermia 10kW (Diplomat, Diplomat Optimum och Optimum G2), med borrhål ca 150m aktivt.
Är det vettigt? Borra djupare? Ska jag på något vis återanvända befintlig VV-beredare, CTC 17MK (300L) från 1984?
Tar emot alla åsikter och ideer med tacksamhet då detta är en stor investering.
Gromit
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #1 skrivet: 02 december 2011, 23:03:49 »
Vad värmer du med förutom insatsen i ö.s.? Vad har du för typ av radiatorer, högtemp/lågtemp?
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #2 skrivet: 02 december 2011, 23:24:13 »
Hej,
idag sitter det en elpanna CTC Electronic. Ursprungligen har det varit oljepanna eller möjligen en kombipanna.
Radiatorerna är tämligen "platta", finns en- och två-radiga.
Gromit
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #3 skrivet: 03 december 2011, 09:07:13 »
Om det sitter nån shuntstyrning på pannan kan du kolla vilken temp som går ut på systemet när det är kallt ute men då ska alla termosatater vara öppna om det finns såna. Har du stort badkar ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #4 skrivet: 03 december 2011, 09:40:23 »
Har inte något badkar (tja dom har ju burit upp det gamla på vinden förstås :D), bara dusch i källaren o så småningom på boplan. Bor just nu själv. Det är tänkt att bli vb golvvärme i badrum boplan när det rustas.
Har ca 20ºC inne. Det har varit några minusgrader inatt, nu cirka 0ºC och avläst vattentemp till radiatorerna står på 35ºC. Borde enligt kurvorna i programvalet (ju högre bokstav ju brantare tempkurva) vara cirka 40 ºC egentligen. När tidigare ägare flyttade var programval ställd mellan C och D (står ungefär så nu också) vilket vid -15ºC ska ge vattentemp till radiatorerna på cirka 55-60 ºC, men finjusteringen var ställd på ytterligare +10 ºC (står nu på 0), vilket borde motsvara en rumstemphöjning på ca 2-3ºC.
Gromit
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #5 skrivet: 03 december 2011, 11:43:35 »
Om du inte har badkar har du nog inte så mycket användning av beredaren det finns en del som använder dom som volymförstorare men vet inte om det är så bra pga veka anslutningar. Har du alla termostater fullt öppna om du har några annars kan dom bromsa tempen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #6 skrivet: 03 december 2011, 12:12:44 »
Har inga termostater och alla strypventiler är öppna. Systemet luftat. Temperaturen räcker ju till, det är bara siffrorna i elmätaren som tvingar fram ett ev. byte till VP...
En av funderingarna är huruvida det är någon mening att ta till t.ex. 40m djupare borrhål vid en ev. installation. En annan om den gamla VV-beredaren kunde användas för att få ner antalet starter. Eller är allt i offerten helt fel till mitt hus?
Gromit
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Nikebus

  • Gäst
Nikebus
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #7 skrivet: 03 december 2011, 20:47:32 »
Kan inte svara på effekt behov men däremot tror jag inte du kommer att bli nöjd oavsett vad du installerar
pga att ditt system idag bygger på ett högtempratur system för att du ska få nån vettig förbrukning blir du med all säkerhet tvungen att byta ut en hel del element med har inte firman som offererat er värmepumpen nämt nåt om de så hade jag nog kollat med någon firma som kan de här me lågtemraturssystem
Själv blev de en dyrköpt erfarenhet då vår kostnad inte gick ner ett skit efter värmepumps installation på 100000kr
Finns tyvärr alldeles för många vvs firmor som håller på med värmepumpar utan att kunna ett skit om det

Nikebus

  • Gäst
Nikebus
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #8 skrivet: 03 december 2011, 20:55:05 »
Kan inte svara på effekt behov men däremot tror jag inte du kommer att bli nöjd oavsett vad du installerar
pga att ditt system idag bygger på ett högtempratur system för att du ska få nån vettig förbrukning blir du med all säkerhet tvungen att byta ut en hel del element med har inte firman som offererat er värmepumpen nämt nåt om de så hade jag nog kollat med någon firma som kan de här me lågtemraturssystem
Som du själv skriver att vid minus 15 behöver du 55-60g finns ingen värmepump som kan leverera det utan de blir elpatronerna som kommer att få jobba.
Själv blev de en dyrköpt erfarenhet då vår kostnad inte gick ner ett skit efter värmepumps installation på 100000kr
Finns tyvärr alldeles för många vvs firmor som håller på med värmepumpar utan att kunna ett skit om det

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #9 skrivet: 03 december 2011, 21:14:29 »
Klarar du dej med 55-60 grader ska det nog funka bra men det är naturligtvis bättre med lägre framledning men det skiljer inte många kronor per år i driftskostnad. Om besparingen uteblir helt har man nog antagligen blivit blåst besparing blir det även om man tvingas köra på elpatron 1 hel månad på grund av hög framledning men det är 11 månader kvar att spara pengar på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #10 skrivet: 04 december 2011, 08:48:33 »
När tidigare ägare flyttade var programval ställd mellan C och D (står ungefär så nu också) vilket vid -15ºC ska ge vattentemp till radiatorerna på cirka 55-60 ºC, men finjusteringen var ställd på ytterligare +10 ºC (står nu på 0), vilket borde motsvara en rumstemphöjning på ca 2-3ºC.
Gromit

Om du behöver upp mot 70 grader redan vid -15 ute så kommer du att få problem med en standardlösning. Som sagt var: De som har offererat bergvärme borde ha gjort dig uppmärksam på detta problem om dom är någorlunda seriösa...
Förhoppningsvis behöver du inte bygga om hela radiatorsystemet, utan det kan räcka att byta på några strategiska ställen och kanske sätta in nån fläktkonvektor.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #11 skrivet: 04 december 2011, 10:30:51 »
Alla radiatorer på boplan är dubbelradiga förutom minsta rummet och badrummet. Badrummet skall senare få vb golvvärme. Det är sämre i källaren.
När firman var här och tittade hade jag inte hittat min anteckning med hur det var inställt vid min inflyttning så dom +10 på finjusteringen vet dom inte om än. Jag skall ringa dom i veckan.
Radiatorsystemet var för övrigt dåligt luftat vid inflytt.
Nu är det +2-3 grader ute, enligt kurvorna på elpannan borde utvattnet hålla 37-38 grader men det visar 30. Stämmer termometern är det ju bra för mig för då behöver ju inte radiatorerna ha så varmt vatten för att hålla 20 inne.
Dom närmaste dagarna ska det ju bli några minus ute så jag skall hålla koll på hur tempen till radiatorerna ändras, inne- o utetemperaturen.

Vad kan man förvänta sig för utvattentemp från en VP?
Gromit
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #12 skrivet: 04 december 2011, 10:42:13 »
De flesta nya vp klarar ca 65 grader med kompressorn vill man ha högre temp blir det med hjälp av elpatron men det brukar finnas ett värde för vad max returtemp får vara också brukar vara runt 58 grader. Det finns vp som klarar högre temp men då blir det specialgrejer och priset drar i väg då är det bättre att byta nån radiator för det har man igen hela året i bättre cop eller så får det bli lite kallare inne dom få dagarna det är så kallt i västerås och elda i kamin så rätt temp uppnås.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #13 skrivet: 04 december 2011, 12:04:55 »
.. enligt kurvorna på elpannan borde utvattnet hålla 37-38 grader men det visar 30. Stämmer termometern är det ju bra för mig ...
Men om inte termometern stämmer så är det inte bra. Du kan ju för säkerhets skull mäta framledningstemperaturen med en annan termometer så att inte termometern i nuvarande panna visar fel. Vore ju snopet.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #14 skrivet: 04 december 2011, 12:17:18 »
Där har du helt rätt. Visar termometern fel åt "fel" håll, så ligger jag ju inte så bra till. Mitt antagande att kurvorna är fel och termometern rätt är ju bara önsketänkande från min sida.
Jag ska låna hem en lasertermometer och mäta på röret ut vid systemets termometer.
Gromit
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!