Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erbjudande om service  (läst 1478 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stalfos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Erbjudande om service
« skrivet: 17 april 2009, 11:55:16 »
Hej alla!

Har fått ett erbjudande från installatören om en service för 1250 kr. Denna slant skulle täcka:

*Kontroll av anläggning
*Mätning av tryck i anläggning
*Grovrengöring av anlängging
*Erfordliga justeringar
*Resa

Panna och pump fyller 2 år i sommar och vi har aldrig haft några problem. Är det värt pengarna?

Bergvärme Diplomat Optimum 2-planshus

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Erbjudande om service
« Svar #1 skrivet: 17 april 2009, 12:34:02 »
Svårt att säga, är det en duktig kille (eller tjej) som dessutom hittar nåt som går att justera för att få en bättre/mer ekonomsik drift så kan det mycket väl löna sig.
Väl injusterade flöden och en ren utomhusdel kan nog gå minst 1000 kr billigare/säsong än en smutsig och dåligt intrimmad anläggning.
I värsta fall kan det nog kosta rätt mycket mer med en dåöigt intrimmad anläggning.

Men som sagt, det är svårt att säga när man inte vet i vilken status er anläggning idag är, sen hänger det som sagt mycket på huruvida personen som kommer verkligen vet hur den skall mätas in och justeras in.

Jag skulle väl kunna säga att det kan vara en god ide, men det är ingen garanti, priset som sådant tycker jag var helt OK.

Även om ni aldrig haft några problem betyder det inte att anläggningen är optimalt intrimmad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Erbjudande om service
« Svar #2 skrivet: 17 april 2009, 15:09:57 »
Hej

Varför betala 1250:- för att någon ska komma och titta på din pump?
Så länge den går och allt verkar ok, finns väl ingen anledning till service.
Min pump blir 3år nu i år, och den går bara bättre och bättre än så länge.

Jag pratade med min installatör för en tid sedan om just service. Han har själv en värmepump, och hans svar var detta: den ska bara gå och snurra på, så länge allt verkar ok, finns ingen anledning att göra någonting, det är bara om man misstänker att allt inte står rätt till, som man bör kalla på en servicekille.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Erbjudande om service
« Svar #3 skrivet: 17 april 2009, 15:14:29 »
Det är ju 2 års fabriksgaranti....

pÃ¥ pumpen. Om det är en kunnig CTC tekniker och att han/hon verkligen mäter "tryck" dvs fabriksinställningarna (hetgastemp, ström,  etc) sÃ¥ kan han med god sannolikhet se om pumpen är felfri. Samtidigt kan du fÃ¥ rÃ¥d om inställningar.

Det skulle möjligen vara värt pengarna. Rengöring av utedel (med det stora lamellavstånd CTC har) tror jag du gör bäst själv.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Erbjudande om service
« Svar #4 skrivet: 18 april 2009, 22:40:09 »
Vansinne att lägga pengar på detta!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!