Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: monteringshöjd för tempgivare i arbetstanken  (läst 1361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
monteringshöjd för tempgivare i arbetstanken
« skrivet: 08 mars 2013, 11:45:21 »
Hej!

Jag har en nyinstallerad IVT EQ C8 bergvärmepump med 100L arbetstank, kopplad till LK golvvärme (för tillfället bara två slingor, fler kommer under året).. 170m borrdjup. Husyta 181m^2.

En irriterande sak sker: Värmeslingornas faktiska temperatur ut i golvet svänger med betydligt större amplitud än börvärde för värmeslingan enligt tempgivare i arbetstanken.
Med andra ord är givaren i arbetstanken mycket "trögare" än indikation på termometer som sitter i LK-fördelarna.

Vattentemp i golvvärmesystem tillåts variera ganska vilt (typ från 27 till 40 grader) medan rapporterade temperaturen i arbetstanken håller sig inom ramarna för börvärde som är programmerade i värmepumpen (typ mellan 27 och 34 grader, beroende på utetemp). Av ren slump läste jag installationsbeskrivningen för EQ C8 ( http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Installatorshandl_Premiumline_EQ.pdf, min värmepump är monterad enligt anvisning på sida 17) och där står det att tempgivaren ska monteras 10cm från toppen av arbetstanken. Men när jag började rycka i tempgivarkabeln insåg jag att den var installerad i botten av arbetstanken. Kan det vara så att tempgivaren sitter för långt ner i arbetstanken och således registrerar temperatur på returvatten, (som samlas i botten av tanken och reagerar långsamt), medan själva golvslingan tillåts svänga betydligt mer än VP egentligen vill?

P.S.
För att göra allt mer invecklat säger installationsmanualen för arbetstanken att givaren ska placeras 100cm från toppen: http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=manual_arbetstank100_sv_2.1.pdf
Men tanken kan kopplas med två och fyra rör, och då borde det spela ganska stor roll på vilken höjd tempgivaren är installerad?


« Senast ändrad: 08 mars 2013, 12:00:01 av Grunf »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: monteringshöjd för tempgivare i arbetstanken
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2013, 12:30:34 »
Jag skulle prova att sätta givaren på utgående rör från tanken till golv slingorna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: monteringshöjd för tempgivare i arbetstanken
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2013, 10:28:31 »
Hej!

Efter att ha pratat med firman som gjorde installationen flyttade jag givaren från botten av tanken till 10cm-från-toppen position enligt manualen. Vipps så stämmer temperaturvärden mellan fördelartermometern och rapporterat värde från givaren. Som det ser ut nu så registrerade givaren returvattnets temperatur i botten av tanken (golvvärmes och VP's återledning är kopplade till botten av tanekn), vilket ledde till översjkjutningar/stor hysteres i regleringen.
Pumpen går lite oftare men golvvärmetempen håller sig inom marginaler.
Det måste ha varit fel vid installationen.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: monteringshöjd för tempgivare i arbetstanken
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2013, 10:42:38 »
Placeringen motsvarar i princip den som Smurfen föreslog eller med andra ord den hade get samma resultat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!