Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bypass mellan fram och returledning?  (läst 7923 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olzac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Bypass mellan fram och returledning?
« skrivet: 01 februari 2010, 10:08:19 »
Hjälpte nyinflyttade grannar igÃ¥r som bara hade 8 grader inomhus. IVT optima och Carrier panna. Alla rör var varma, temperaturerna sÃ¥g helt OK ut, pumpen snurrade men elementen iskalla. DÃ¥ hittar jag en 12 mm ledning frÃ¥n returvärmen, före expansionkärlet, som gÃ¥r direkt in i framledningen. Det satt en strypventil mitt pÃ¥ röret och under locket sÃ¥g jag att den var helt öppen! Varför kortsluter man framledning och returledningen till elementen??? Pannan körde ju pÃ¥, t.o.m. med spets för returen lÃ¥g ju pÃ¥ 15 grader och framledning pÃ¥ 55.  Var tanken att man skulle sänka tempen i huset men lÃ¥ta värmepumpen fÃ¥ jobba i alla fall? Varför inte bara ställa in lägre temperatur?
1,5 plans hus i Stockholm isolerat 2003 med uppvärmd källare. Blandat 2-3 glas. Uppvärmd yta 220 kvm. VVM300, F2025-10 +extra VVB ES160L. Panasonic L/L i bottenvåning.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bypass mellan fram och returledning?
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2010, 10:23:03 »

De har väl två cirkulationspumpar för värmebäraren, en inre i värmepumpen och en yttre. Tanken är nog att den yttre skall ge ett högre flöde än den inre och då går vattnet åt "rätt" håll i bypassen. Jag har IVT bergvärme och jag vet ju inte hur det ser ut hos dina grannar, men hos mig är det som jag beskrivit.
Denna bypass kan ställa till mycket huvudbry och trassel. När vi flyttade in hade man nyligen bytt den inre pumpen till en för kraftig och jag fick just detta problem. Det var så jag hittade det här forumet.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Olzac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Bypass mellan fram och returledning?
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2010, 10:57:52 »
Jo, det stämmer, en cirkpump på röret ut till VP, en cirkpump på framledningen till elementen. Jag tänkte att nån hade trots allt satt ditt den av någon anledning (tack för förklaringen) så jag skruvade upp strypventilen ett par varv efter de fått upp värmen. Idag är det varmt i alla fall och den verkar ticka på riktigt fint! Känns bara väldans corny att med all mjukvarureglering, givare och shuntar, styrde jag hela f-nskapet med en insexa på en bypass!!! ;D
1,5 plans hus i Stockholm isolerat 2003 med uppvärmd källare. Blandat 2-3 glas. Uppvärmd yta 220 kvm. VVM300, F2025-10 +extra VVB ES160L. Panasonic L/L i bottenvåning.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bypass mellan fram och returledning?
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2010, 12:12:40 »
Fantastiskt!

Du kan ju kolla värmebärardelta över värmepumpen. Det skall vara ungefär 8 grader. Om det är för lite så kan du testa att sänka farten på den interna cirkulationspumpen för att få flödet i bypass åt rätt håll. Annars höj farten på den yttre. Om bypassen är helt stängd kommer den yttre cirkulationspumpen att gå utan flöde när vp gör tappvarmvatten, kanske inte så bra?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bypass mellan fram och returledning?
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2010, 12:45:37 »
Tossigt med två pumpar och bypass! En pump för mycket helt i onödan!
Tyvärr är det vanligt på IVT, jag har stängt nån helt men risken kan finnas att yttre cirkpumpen går varm under vv produktion då den inte har något vatten att jobba med!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Bypass mellan fram och returledning?
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2010, 13:32:26 »
Jag har monterat dit en bypass i mitt system hemma och jag har bara en pump. Dock ingen VP än.
Anledningen är att om man reglerar på returtemp och fortfarande har kvar alla termostater så kan det bli så att pumpen jobbar mot stängda termostater. Resultatet blir låg cirkulation och låga returtemperaturer som i DUC:en innebär stigande framledningstemperaturer för att kompoensera (om man inte har framledningsgivare för maxbegränsning på framledning).
Lösningen i mitt fall blev att montera dit en bypass som jag kan använda om jag märker att det blir problem. I annat fall får man ta bort en termostat på någon radiator.
Kan tillägga att jag inte har hela systemet färdigt än och att jag har många eldstäder som används flitigt så det händer ganska ofta att alla termostaterna är stängda.

Rätt eller fel så funkar det bra.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bypass mellan fram och returledning?
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2010, 15:13:51 »

Rätt eller fel så funkar det bra.


Det är väl ganska fel... Om många termostater stänger så får vp väldigt lite vatten att jobba med, temperaturen på vattnet rusar i höjden och vp slår av. Många start/stopp blir det.

Termostaterna skall ju helst stå på max eller plockas bort.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bypass mellan fram och returledning?
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2010, 15:22:12 »
Absolut bättre med en rumstermostat koplad till pumpen osså fullt flöde hela tiden till radiatorerna!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Bypass mellan fram och returledning?
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2010, 15:29:08 »

Rätt eller fel så funkar det bra.


Det är väl ganska fel... Om många termostater stänger så får vp väldigt lite vatten att jobba med, temperaturen på vattnet rusar i höjden och vp slår av. Många start/stopp blir det.

Termostaterna skall ju helst stå på max eller plockas bort.

Som jag skrev så har jag ingen värmepump utan bara vedeldning. Då finns det inget som slår ifrån utan bara en shunt som öppnar. När väl en termostat börjar öppna sticker det iväg 85 gradigt vatten tills dess att shunten hunnit stänga.
Det var bara ett exempel på när det kan finnas bypass. Den kommer inte att ha någon funktion när värmepumpen har tagista i drift.
Ju större system desto mindre risk för att alla termostater är stängda och då behöv inte bypassen på vedsystem heller. Men när jag tog mitt system i drift första gången hade jag bara 3 radiatorer. Nu har jag 8 och behovet är i princip borta.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bypass mellan fram och returledning?
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2010, 15:43:03 »
Vedeldning olja och tex elpanna är inte alls flödeskritiskt!
Men en värmepump bör ha ett bra och jämt flöde... 7-8 graders tempskillnad vid drift. Detta av flera skäl.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Bypass mellan fram och returledning?
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2010, 15:53:29 »
Vedeldning olja och tex elpanna är inte alls flödeskritiskt!
Men en värmepump bör ha ett bra och jämt flöde... 7-8 graders tempskillnad vid drift. Detta av flera skäl.

Nej, det håller jag helt med om.
Om jag valde att reglera på framledningstemp så skulle det inte vara något problemet. Men varför välja en enkla, tråkiga vägen? ^-^
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bypass mellan fram och returledning?
« Svar #11 skrivet: 01 februari 2010, 18:01:07 »
Jaha du kör en Jas du... IVT envisas ocksÃ¥ med det  >:D
Höhööö *vinkar*
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 394
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!