Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temp pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare + inställning av Thermia bergvärmepump  (läst 16202 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kl

  • Teknikfientlig
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag verkligen hatar teknik...
Skall vi se, så skall jag prova svara i ordning här.
@:Richard
Det med rimfrost eller inte på slangarna, var nåt vi kollade efter tips här i från, som en signal om det var cirkulation i borrhålen. Vid kontroll i samlingsbrunnen, var det några (3, eller möjligt 4?) av borrhåls-slangarna som inte hade frost på sig, de andra hade frost på sig.
Under Halloween var det ca samma utetemp som nu, och vi värmer precis samma yta; enda skillnaden är att huset möjligt är "kallare" genom nu, än det var då.
Den nya pumpen har lite större effekt än den gamla, men enligt Thermia har den nya mer än nog med de 10 hålen vi har; vi borrade 10 hål (når vi först var i gång med att borra, och hade fått låna borriggen över mellandagarna det året) även de sa att vi inte behövde mer än 7 eller max 8 till den gamla. Men vi visste ju redan då att vi skulle ha åtminstone en bergvärmepump till, "sen" (utan att tidfästa) när vi skulle starta renovering av en annan del av fastigheten, så behovet kom till att komma.

Angående full effekt, gick den inte på det, för vi fick råd från när här i från om att sätta den upp på max (den stod på inställning 7, och vi satte den upp till 10). Skillnaden resulterade enbart i en grad mer ut från pumpen, trots att varvtalet gick för fullt.
(Hoppas det var detta du menade med din fråga? Jag skrev just detta i går 12:34:27, så jag trodde jag hade svarat på det. Om jag missuppfattar vad du frågar efter, ber jag om ursäkt för det)

Det var även massor av frost på slangen helt in i pannrummet och in till värmepumpen; den stannade kvar ett tag, trots att det var varmt där in och vi stängde av värmepumpen för att smälta den.

@: Roland
60 grader var nåt pumpen värmde huset.
Vatten värms enbart med hetgasväxlaren; vi har 2 vv-tankar, som ordinärt går på el, men som hetgasväxlaren "tar över ansvaret för" när pumpen går.
När de testade borrhålen i dag, växlade de från hål till hål, för att se om det blev nån skillnad, och det blev det inte; mätningen gav samma resultat både angående cirkulation och temperatur (enbart en tiondedels grad skillnad var max skillnad). De mätte med att sätta ett mätinstrument på det rör de ville mäta, medan de stängde av de andra, och därefter gick in och läste av information på pumpen angående flöde/tryck och temp (för att se om tempen där stämde med tempen på deras mätinstrument)

@: Carl N
Det var i alla fall inget kul att va ensam i huset den natten det hände :(
- jag blev skiträdd...
Enligt IVT kan det inte hända, det som hände här, därför tog de heller inget ansvar.
Jag har fortfarande både de delar de bytte ut, samt de nya de monterade dit (HELT i onödan; kompressorn var ju tvärbränd). Där i bland "hjärnan", i hopp om att jag nån gång kan få "satt dit" IVT för att någon kan "läsa" av data och visa att det faktiskt hände (samt att jag ju har den slangen de desperat provat få tag i många gånger; 2 gånger har de skickat mig färdig ifyllda fraktdokument, betalda, så jag skall skicka till de. De har provat få den med sig, alla de som varit här. De har skickat en man från Tranås till Örebro enbart för att prova få tag på slangen.
Mitt svar till de alla är; VISST kan jag skicka de slangen, men jag vill att de skall signera ett foto av den som jag får ha kvar, som MITT bevis på hur den spruckit, så jag har ett bevis på att den har funnits.
Det vill de INTE.
Som du ser av de 2 bilder jag bifogad här, är det ena ändan av den slangen som "inte kan gå sönder på det viset", samt toppen på kompressorn, som egentlig är "rund&glatt" samt klarblå, men nu är svart och bucklig.
Tyvärr har jag ingen aning om vad som startade "smällen", vilken komponent som "dog" först och eventuellt drog de andra med sig...

Grunden där borrhålen är, är grundfjell.

***
Temperaturen i köldbäraren in (den har gått en del timmar på enbart cirkulation av köldbärare utan att själva värmepumpen har varit i gång, men enbart elpatronen, för att se om "isningen" lossnar) var nu gått upp till +3,7 grader...
Så nu startar vi värmepumpen igen, och hoppas att det fungerar...
« Senast ändrad: 27 december 2016, 22:40:00 av kl »
Bergvärmepump: 1 x Thermia Mega (skall bli en till), monterad oktober 2015 av MRM AB (IVT kommer aldrig in på min mark igen!).
10 borrhål à 200 m.
Gammal tegelstensbyggnad från 1902.
Luft/luft-värmepumpar: Thermia Aura.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Det där måste en tekniker från IVT kunna svara på
Har dem vart hemma och besiktat av skadan på plats ?
Har du några installationsbilder på den gamla anläggningen ?
Det krävs ett hyffsat högt tryck för en slang att brisera på det viset
Det övertrycket borde säkerhetsventilen ha tagit hand om
Skulle vart intressant att ha haft möjlighet att titta på installationen
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad kl

  • Teknikfientlig
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag verkligen hatar teknik...
@: COCACOLA
IVT hade sina "auktoriserade" servicefolk här, et flertal gånger...
- både från närmste "installationsföretag" i Örebro (de som tog GOTT betald för att i två dagar labba runt och byta ett antal delar på bergvärmepumpen, trots att kompressorn var tvär-bränd. Men det såg de ju inte ens efter; de bara klagade på att det luktade bränd), samt att IVT ett par gånger skickade upp någon från IVT's kontor i Tranås (mestadels för att prova få tag på den slangen, verkade det som).

Nej, jag har ingen bilder av hela den gamla anläggningen, men massor av detaljbilder på olika "trasiga" komponenter, samt att många av komponenterna finns kvar i metalskrothögen på utsidan (som skall till Stena Metal i slutskedet).

Jag har såklart alla foton, kvitton och all korrespondens angående IVT-pumpen kvar; smällen var ett par dagar innan Halloween 2013, och jag kämpade mot IVT, IVT's "servicefolk", samt IVT's återförsäljare i ca 2 år, innan jag gav opp rätt inför Halloween 2015 (jag var totalt slut av detta, samt bekymmer med att privat hitta en ny kvarts miljon för att få en ny pump).
Så efter 2 års bråk med IVT gav jag (temporärt) upp, och beställde en ny från Thermia (den monterades av Mälardalen Rör & Montage AB; ett företag jag verkligen kan rekommendera; i dag sköter de allt rörmokeri i fastigheten)...
- jag vågade, efter 2 vintrar, inte gå ännu en vinter till mötes med enbart el-patronen som värmemöjlighet mot frostskador.
I dagarna jag väntande på den nya pumpen (det var inte många) demonterade Mannen det värmepump"liket" som stod i pannrummet, medan jag släpade ut alla delarna till metal-skrot-högen, så vi fick gjord plats till den nya.
Bergvärmepump: 1 x Thermia Mega (skall bli en till), monterad oktober 2015 av MRM AB (IVT kommer aldrig in på min mark igen!).
10 borrhål à 200 m.
Gammal tegelstensbyggnad från 1902.
Luft/luft-värmepumpar: Thermia Aura.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Om det är en service tekniker måste han kunna skriva en skaderapport
Med en sån skada bör man kontrollera allt
Tex provtrycka Högtryckspressostaten för att se om den bryter
Kontroll gällande montage av säkerhetsventiler
Flödes bilden  mm
Det ska fan inte vara något problem för IVT att säkerställa
Orsaken till ett sånt haveri som du råkat ut för

Lägg gärna upp lite mer bilder om du har
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nja, det jag menade med om den gick på max är om du någonstans kan läsa av kompressofrekvens, eller en procentsats som indikerar med vilken effekt den går.
Jag menar INTE vad inställningen av komforttemperaturen var ställd på.
Det är alltså uteffekten/kompressorfrekvensen eller en procentsats som jag är ute efter.
Det bör gå läsa av i någon av menyerna.
Coacola vet säkert i vilken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
Inkommande slangarna kanske inte var så kalla att det frostade på dem, så har jag i alla fall tänkt.
Det är alltså frost på på hälften av slangarna om min teori stämmer.
Jag förutsatte att det inte var frost på 3 eller 4 av de utgående slangarna men jag inser nu att jag borde ha gjort klart att det var de utgående slangarna man skulle titta på. Var det de inkommande som var frostfria är det rimligt att det var samma temperatur i alla borrhålen. Men då blir det ännu konstigare att det är minusgrader in.
« Senast ändrad: 28 december 2016, 08:18:12 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
All isolation var bränd, kompressorn, som hade varit blå (det var rester av blått nederst) var nu alldeles svart, färgen flagad av i svarta förkolnade flagor, och den var "bucklig" på toppen.
Detta hade inte IVT's servicekille vare sig kollat eller sett!
- TROTS att han gick i 2 fulle dagar och klagade över att det luktade bränd, och bytte ett antal slangar och andra delar på värmepumpen.
Vad är poängen med att byta delar på en värmepump med tvär-bränd kompressor???
Och enda till ta betald för det???
- det är som att byta däck på en bil med skuren motor!!!

Jag tycker det är lite orättvist mot servicekillen. Hans uppdrag var att se till att det nödtorftigt gick att värma huset. För att det ska vara möjligt mÃ¥st radiatorvattnet kunna cirkulera genom radiatorer och elpatron. Det enklaste sättet att ordna det är att byta trasiga slangar pÃ¥ radiatorvattensidan. Dessutom sitter cirkulationspumpen för radiatorvattnet inne i värmepumpen sÃ¥ den mÃ¥ste i alla fall kopplas in i kretsloppet pÃ¥ nÃ¥got sätt. Det är svÃ¥rt att kritisera slangbytena. 

Om det är som på villavärmepumpar är det reglercentralen som styr när elpatronen ska kopplas in och ur. Är det så hade alternativet till ny reglercentral varit att man manuellt hade kopplat in och ur elpatronen. Någon måste då hela tiden vara i pannrummet och övervaka anläggningen. I praktiken fanns det nog inget alternativ till att sätta in en ny reglercentral. Jag tycker det verkar som om servicekillen gjorde det minimum av åtgärder som krävdes för att få värme och varmvatten i huset.

För att fortsätta liknelsen med bilen tycker jag det är rimligt att byta däck på en bil med skuren motor om bilägaren vill att den ska kunna bogseras några mil.

Sen är frÃ¥gan vad som hände vid explosionen. Att frontplÃ¥ten flög iväg är inte sÃ¥ konstigt. VattenstrÃ¥len frÃ¥n den brustna slangen ska klara av det. Men liksom Carl tycker jag att det är mycket konstigt att köldbäraren ocksÃ¥ läckte ut. För att det ska vara möjligt mÃ¥ste ett rör ha brutits av, det finns förmodligen inga flexibla slangar pÃ¥ köldbärarsidan. Det kräver i sin tur att värmeväxlaren fÃ¥r en riktigt ordentlig smäll eller att hela pumpen flyttade sig. BÃ¥da sakerna borde vara omöjliga.   

När pumpen klarar att värma till 60 grader är det med enbart pumpen igång eller är det pump plus elpatron? Problemet är att det är en våldsam skillnad i avgiven effekt från radiatorerna om de matas med vatten med 60 grader eller 44 grader. Jag skulle gissa att det skiljer en faktor två i avgiven effekt. Den effektändring som 3 grader kallare köldbärartemperatur ger skulle inte ge större skillnad på utgående temperatur på mer än ca 2 grader. Pumpen som nu klarar att värma till 44 grader skulle klara av att värma till ca 46 grader om köldbärartemperaturen hade varit högre.

För värmepumpnördar är det här ett mycket intressant fall men jag har full förstÃ¥else för att pumpens ägare kan behärska sin entusiasm. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kl

  • Teknikfientlig
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag verkligen hatar teknik...
@ COCACOLA
Det ända som kan likna en "skaderapport" som jag sett i förbindelse med haveriet, är listan med de delar han bytte (typ; "fukt i display, bytt till nytt Rego 5002+3 E-DSP-IVT", o.s.v. på samma sätt; listan låg bifogad fakturorna med de samma posterna), antal mil + tid kört för honom hit&dit för att hämta hit olika delar (1 del i taget, så klart), mil + restid för den extra personen han kallade dit med delar, ett-eller-annat de kallar "grundavgifter", o.s.v.
Trots att de var utkallad till ett såpass stort haveri i en relativt stor fastighet (jag tror i alla fall den kan kallas stor) med såpass förödande resultat, finns inget som jag ser kan kallas ett "skadeprotokoll" alls, annat än den "förklarande" texten (som kallas "Arbetsbeskrivning") på fakturan :(
Beteendet från både IVT och IVT's externa "serviceapparat" de erbjöd efter detta, är orsaken till att jag så starkt varnar emot att våga köpa värmepump från IVT, i alla fall om den är så stor att den går under det de kallar "fastighetspump".
Att åberopa sig saker de inte nämnd med ett enda ord i offerten, eller i köpsavtalet når produkten köptes, för att komma undan sitt ansvar, tycker jag är horribelt; hur skall jag, som kund, veta att det som står angående t.ex. garantier på deras hemsida, enbart gäller upp till värmepumpar av en viss storlek?

@ Rickard
Jag skall prova se om jag kan hitta de upplysningar du frågar efter; förlåt att jag missuppfattade din fråga, och därför svarade fel :)

@ Roland:
Det var (och är fortfarande inte) inte behov av att göra någon ting alls med värmepumpen för att få värme i huset med el-patronen; den står separat, och det är bara att stänga av några kranar, så är pumpen "kopplat loss" från hela systemet. Jag har även många cirkulationspumpar för radiatorvatten utanför värmepumpen (t.ex. en till varje flygel, en till byggnadens "huvudkropp", en till de store salarna, o.s.v.), så det är inget problem alls; jag styr värme dit jag vill med olika cirk-pumpar.
Därför måste pumpen inte alls kopplas in i kretsloppet på nåt vis för att få cirkulation ; om det vore nödvändig, hade jag inte klarat mig de två åren den gamla pumpen stod kvar, och jag enbart hade el-patronen att värme med.

Det är heller inget i värmepumpen som styr el-patronen; den styrs helt manuellt av mig, så jag slår den i gång när jag tycker det är behov för det.
Därför var det alltså inget behov av att göra något av de saker "service-killen" gjorde, för att slå över" till el-patron; de kranarna som behövde öppnas (för el-patronen) eller stängas (för värmepumpen) kan jag öppna och stänga själv, utan hans hjälp.

Det verkade inte som smällen i värmepumpen flyttade på den, men jag satt inte i pannrummet n är det hände, så säker kan jag ju inte vara. Och vad som försiggick inne i själva pump"huset" innan, har jag ingen aning om :)
Därför vet jag heller inte vad som gick sönder först/sen/till sist; jag vet bara att det blev hitskickad en "servicekille" som inte ens lyfte på den isolations"hatten" som låg på toppen av kompressorn, trots att det verkligen stank bränd "över allt", och allra mest i pannrummet...
- det var jag, en totalt okunnig person, som lyfte på den isolationshatten" efter att "servicekillen" hade lämnat med orden att "jag får inte i gång den, så det är nog inget jag kan göra".
Och det var jag som fick öppna/stänga kranar efter att han hade lämnat, för att själv få i gång systemet med värme från el-patronen; han lämnade mig med ett 5.000 kvm hus, i början på november, helt utan värmemöjligheter.

När pumpen klarar av 60 grader är det utan el-patronen; som sagt är det jag själv som slår i gång den vid behov; den är inte kopplat i hop med värmepumpen på nåt sätt alls (annat än att de båda har möjlighet till vattenflöde mot samma system).
När jag startade el-patronen i går, var det länge sen den var i gång sist (påsken 2015).

Och ja; jag kan gott förstå att för "värmepumpsnördar" kan det va intressant :)
- men troligen på samma nivå som "nördarna" kan förstå att pumpens ägare kan styra sin entusiasm för suicidala värmepumpar :)
Nån "värmepumpsnörd" är hjärtligt välkommen att plocka i sär det som finns kvar (och om någon behöver nya slangar, ny "rego", nytt display, ny "mjukstart" o.s.v., så har jag alldeles nya här, som inte gått en enda sekund; de blev bara tagit ut av paketet och satt in i en värmepump som var långt förbi räddning...

Jag fick även ett "erbjudande" från IVT's återförsäljare om att de kunde byta ut kompressorn, efter att JAG visade de att den var bränd (först trodde de inte ens på mig, och påstod att om den var det, ville deras "service-tekniker" ha upptäckt det). Men efter några månader fick jag äntligen ut den ena ägaren i företaget, och han fick se själv att den var bränd. Då kom "erbjudandet"; för lite över 100.000 kr skulle de byta ut den med en ny kompressor. Men de kunde inte lova att pumpen kom att fungera efteråt, för det "var inte möjligt att veta hur mycket annat som tagit stryk inne i pumpen".
Jaha?
Varför skulle jag vilja betala över 100.000 kr för att byta en kompressor, när de inte kunde garantera att pumpen kom att fungera efteråt?
- jag hade ju redan betalat rätt bra för arbete och delar för att få i gång pumpen, som inte hjälpte ett dugg; pengar de fortfarande vägrar återbetala (det ända de har "erbjudit" efter att jag sa nej till att våga prova med en ny kompressor som de inte kunde garantera nån ting med, var att antingen kunde de ta tillbaks delarna de hade satt dit mot en "återköpsavgift" på 50 %, eller jag kunde få köpa en helt ny värmepump, där de drog av summan för de delarna från köpskillingen).
« Senast ändrad: 28 december 2016, 10:50:40 av kl »
Bergvärmepump: 1 x Thermia Mega (skall bli en till), monterad oktober 2015 av MRM AB (IVT kommer aldrig in på min mark igen!).
10 borrhål à 200 m.
Gammal tegelstensbyggnad från 1902.
Luft/luft-värmepumpar: Thermia Aura.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Angående smällen finns en ledtråd till, illaluktande ånga.
Det tyder på att det var mycket höga temperaturer på själva värmebäraren.
Om värmepumpens högtryckspressostat fallerar, kan den då få värmebäraren att koka om t ex flödet på värmebäraren avstannar?
Övertrycksventilen är dimensionerad för vatten, inte ånga, den klarar då inte att hålla nere trycket eller?
Detta skulle då kunna medföra att flexislangarna exploderar.
Om köldbärarrören sitter intill så kan säkert slangen på bilden klippa till rören så att även köldbäraren läcker ut?
 dontknow

Synd att jag har så långt till Örebro, hade gärna kollat på grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Säkerhets ventilen  om den är rätt monterad
Skall! Säkerställa att rör eller slangar kopplingar ej kan brisera

En sak jag reagerar starkt på
Man byter inga mjukstarten eller något annat innan kompressorn
Meggats   .  Är det som du beskriver  är det en helt misslyckad
Felsökning och utförd reparation .
Ska inte få hända !
Dem borde kreditera hela felsökningen ovh materialet
DÃ¥ den är utförd i  kunskapsnivÃ¥n tro och prova
Orsaken till haveriet måste dem kunna påvisa
Kan dem inte det och du bytt kompressor
Kvarstår orsaken
Jag hoppas för er skull att dem tar ansvar
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ja, varför byter man mjukstart om kompressorn har brunnit upp? Det kan ju till och med jag som inte är i branschen över huvud taget räkna ut att det är helt onödigt och helt felaktig felsökningssystematik...
Som att byta startmotor på bilen för att motorn har skurit (bilanalogier är aldrig fel...)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
Systemet sÃ¥g alltsÃ¥ inte alls ut som jag trodde. Mot bakgrund av den nya informationen verkar servicekillens Ã¥tgärder obegripliga. Luktar det bränt borde man börja med att ta reda pÃ¥ vad anledningen till det är. 

Angående smällen finns en ledtråd till, illaluktande ånga.
Det tyder på att det var mycket höga temperaturer på själva värmebäraren.
Har ocksÃ¥ funderat över det. Det verkar som om slangen har brustit som en kombination av högt tryck och hög temperatur. Högtryckspressostaten mÃ¥ste som sagt först ha fallerat.  Men det borde ocksÃ¥ finnas en hetgasgivare som hade larmat.

Med tanke på att huset är på några våningar är det en till två bar övertryck nere vid pumpen. Vid det trycket kokar vattnet över 120 grader. Det behöver inte ha kokat. Det räcker med att vattnet värms till en bit över 100 grader för att det ska bli ett rejält ångmoln när slangen brister. Det blir också ordentlig fart på vattnet när det strömmar ut. Det bildas ångblåsor i den brustna slangen som driver på vattnet. Det blir ungefär som när man har fått in luft i vattenledningen, vattnet spottas ut ur kranen med bra fart. Slangen måste ha farit runt med bra kraft. Men att det skulle räcka för att slå av vad som förmodligen var ett metallrör, det verkar konstigt. Frågan är om det kan förklara bucklorna på kompressorn.

Det är tyvärr för långt till Örebro för mig också.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!