Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme och ventilation  (läst 2990 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tullamore

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Bergvärme och ventilation
« skrivet: 07 januari 2006, 18:46:17 »
Jag väntar pÃ¥ en IVT C7 HT. Samtidigt mÃ¥ste jag förbättra ventilationen inne. Huset har 127 kvm boyta, byggt -66 och har självdrag. Jag kommer att "sy ihop" alla frÃ¥nluftkanaler (förutom imkanal) sÃ¥ den blir tillgänglig vid värmepumpen. 

- Behöver jag ångra att jag inte köpte en 495 TWIN? Låter ju fantastiskt att utnyttja värmen i frånluften (jag bor i Dalarna)...

- Ska ska jag köpa en VBX?

- Ska jag helt enkelt sätta en fläkt för att vädra ut frånluften? Elda för kråkorna?
IVT Greenline HT Plus C7, 140 m aktiv borra.

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och ventilation
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2006, 20:28:52 »
Kan du enkelt fixa till och frånlufts kanaler, lägga dom på typ vinden, i källare mm så är ju typ ett heru aggregat (FTX) det bästa. Men annars är ju typ en Nibe FLM och liknande produkter ett bra alternativ, känns ju liksom bättre att varma upp kb än att bara sicka ut varm go luft ....

 Ha det gott

/Glenn
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Bergvärme och ventilation
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2006, 21:11:16 »
Glöm nibes FLM ,satsa på ett ftx aggregat typ heru....

FLM är inte värt pengarna enligt mig, detta har diskuterats för länge sedan.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme och ventilation
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2006, 23:04:13 »
Ångra ingenting !!! efterson du har ett förhållandevis gammalt hus så kanske det också är lite dragit här och var och då är det hopplöst att få ordning på tilluft värme eftersom du aldrig vet vart luften tar vägen. jag har dålig koll på hur effektiv en FLM är men är själv interesserad av en sådan. Hade exakt samma vånda som dig för ett par år sedan.
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad Tullamore

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme och ventilation
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2006, 12:19:25 »
Jag vill ha flera synpunkter angående 495 Twin med 50 meters borrdjup. Är det någon som har koll? Är det idiotiskt att installera en sådan i ett hus från -66? Jag räknar ju med att få ordning på ventilationen
IVT Greenline HT Plus C7, 140 m aktiv borra.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme och ventilation
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2006, 17:57:51 »
Får du så god ordning på ventilation och drag i gamla fönster och dörrar så att du kan ha full kontaroll på vart all tillluft och frånluft tar vägen ?
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad Tullamore

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme och ventilation
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2006, 12:21:50 »
Ja, jag tror jag kommer få koll på det.
IVT Greenline HT Plus C7, 140 m aktiv borra.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och ventilation
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2006, 13:26:30 »
Jag vill ha flera synpunkter angående 495 Twin med 50 meters borrdjup. Är det någon som har koll? Är det idiotiskt att installera en sådan i ett hus från -66? Jag räknar ju med att få ordning på ventilationen

Om du installerar en 495 Twin är det nog bättre att försöka lägga markslinag istället för borrning. Borrningen blir onödigt dyr med tanke på kostnader för etablering, omhändertagande av borrkax, foderrörsborrning etc.

En bekant installerade en 495 Twin för något år sedan och där la man slingan längs med tomtgränsen (ca. 150m). Diket som grävdes vara bara 0,5m brett vilket blev en perfekt plats at plantera en ny häck istället för staketet som var innan. Djupet som grävdes var drygt en meter. Eftersom dom grävde längs med tomtgränsen klarade sig gräsmattan och deras buskar/träd.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Bergvärme och ventilation
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2006, 14:07:25 »
Ångra ingenting !!! efterson du har ett förhållandevis gammalt hus så kanske det också är lite dragit här och var och då är det hopplöst att få ordning på tilluft värme eftersom du aldrig vet vart luften tar vägen. jag har dålig koll på hur effektiv en FLM är men är själv interesserad av en sådan. Hade exakt samma vånda som dig för ett par år sedan.
Akta!, har präcis installerat en FLM, och kan inte säga att jag är lycklig  :(
Problemet är att man måste höja VB-F några grader för att kompensera för den kalla luft man drar inn. Vanligtvis skulle detta inte vara ett problem, men hos mig kör vi på kanten av vad pumpen klarar av uten el-patron (ung. vid -4), och då börjar det kosta med den ventilation.... och tänk också MYCKET över vart ni drar inn luften.... vi har fått lite drag i soffan, inget frun tycker om :-[

Annars funkar den bra, och avlägsnar KB-in med 1/2 grad; bra att se, när man drar inn -1
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Tullamore

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme och ventilation
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2006, 16:03:00 »
Mekanisk frånluft ska jag ju ha, vare sig jag använder VBX (IVT:s motsvarighet till FLM) eller en vanlig kanalfläkt. Det känns bara dumt att vädra ut uppvärmd luft.
IVT Greenline HT Plus C7, 140 m aktiv borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!