Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Störande knäppningar  (läst 8722 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad klinkhammer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Störande knäppningar
« skrivet: 13 oktober 2009, 14:01:51 »
Hej alla!

Vi skaffade en IVT C9 i våras och uppmärksammade efter en tid att vi hade knäppningar i rör och i element. Jag tog kontakt med installatören som säger att det beror på våra gamla rör och ledningar, vilket installatören inte kan ta ansvar för. Nu när det blivit kallare ute återkommer dessa knäppningar. Det är väl ok på dagen, men på natten vaknar man av detta oljud, ibland ett par ggr på natten. Någon som kan ge vägledning på vilka åtgärder man kan göra i detta fall?

Tack på förhand!
Mvh
Paul
Villa i mexitegel byggd 1972 med källare ca 200 m2 uppvärmd yta 
Bergvärme IVT C9 160m borrhål, innegivare, installerad mars -09
Haier luftvärmepump i bodegan, körs på sommaren
Tilläggsisolerad vind med lösull, jan -09
Första året med bergvärme total elförbrukning 15131 kwh
Antal drifttimmar första året 3013 tim
Tillskott 23 tim

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
SV: Störande knäppningar
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2009, 14:07:06 »
Installera en knäpptank på framledningen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad klinkhammer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Störande knäppningar
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2009, 14:33:10 »
Installera en knäpptank på framledningen.

Hej och tack för ditt svar! Kan du beskriva vad en knäpptank gör för nytta?

Mvh
Paul
Villa i mexitegel byggd 1972 med källare ca 200 m2 uppvärmd yta 
Bergvärme IVT C9 160m borrhål, innegivare, installerad mars -09
Haier luftvärmepump i bodegan, körs på sommaren
Tilläggsisolerad vind med lösull, jan -09
Första året med bergvärme total elförbrukning 15131 kwh
Antal drifttimmar första året 3013 tim
Tillskott 23 tim

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Störande knäppningar
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2009, 14:36:33 »
Orsaken till knäppningarna är att värmepumpen efter att ha värmt tappvarmvatten "pytsar" ut en liten mängd hett vatten i radiatorsystemet när växelventilen växlar från tappvarmvattenvärmning till radiatorvärmning.
När det heta vattnet far fram i ledningarna så expanderar dessa och där rören ligger an mot trä eller skivmaterial kommer rören att flytta sig med ett knäpp.

Om du sätter en knäpptank på framledningen så späds det heta vattnet ut med en större mängd radiatorvarmt vatten, och problemen med knäppningar blir betydligt mindre.

Kolla också om du kan se var rören ligger an mot trä eller skivmaterial, och se om du kan justera dessa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Störande knäppningar
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2009, 22:44:43 »
Rickard har helt rätt, som vanligt!
Jag pratade med Nibe:s support idag och de rekommenderade en knäpptank ifall man hade mindre än 20 liter vatten per kw i radiatorsystemet. I ditt fall 9x20 = 180L. Med ett utjämningskärl/knäpptank får du också färre start/stop och därmed längre gångtider.

Detta har också nyss diskuterats i följande trådar:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27229.msg259917#msg259917
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27323.msg260025#msg260025

Mvh
Frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Störande knäppningar
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2009, 06:36:00 »
Det kan också vara så enkelt att själva radiatorerna flyttar sig på sin väggkonsoller, smörj med lite olja i ytan mellan radiator och konsoll så kan det ljudet försvinna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad klinkhammer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Störande knäppningar
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2009, 08:19:39 »
Hej och tack för alla svar! Det har varit svårt att lokalisera vart dessa knäppningar kommer ifrån. Jag får fortsätta undersöka. Känns inte som de uppstår nära pumpen utan någonstans på vägen. Om man skall installera en knäpptank, hur stor skall den då vara? Finns det någon rekommendationer vilken jag skall köpa?

Mvh
Paul
Villa i mexitegel byggd 1972 med källare ca 200 m2 uppvärmd yta 
Bergvärme IVT C9 160m borrhål, innegivare, installerad mars -09
Haier luftvärmepump i bodegan, körs på sommaren
Tilläggsisolerad vind med lösull, jan -09
Första året med bergvärme total elförbrukning 15131 kwh
Antal drifttimmar första året 3013 tim
Tillskott 23 tim

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
SV: Störande knäppningar
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2009, 08:56:14 »
Ca 100 liter är väl det vanligaste.  Om du anlitar en installatör sÃ¥ har han säkert nÃ¥gon leverantör han föredrar...  om du gör jobbet själv sÃ¥ rekommenderar jag en begagnad VV-beredare.  Fungerar utmärkt och är väldigt mycket billigare än en specialgjord knäpptank.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Störande knäppningar
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2009, 12:42:38 »
Hur räknar man ut vattenvolymen,har 13 radiatorer och ca 60m 22mm rör?
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
SV: Störande knäppningar
« Svar #9 skrivet: 14 oktober 2009, 12:55:35 »
60m 22mm rör innehÃ¥ller ca 12 liter vatten.  Hur mycket radiatorerna rymmer gÃ¥r inte att säga om du inte beskriver dem i mer detalj, storlek och typ/antal paneler.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad super

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Störande knäppningar
« Svar #10 skrivet: 18 november 2009, 21:44:24 »
Har installerat knäpptank igår, en gammal vvb ctc 17 MK 150 liter.
Mitt problem är att jag tror det blir en luftficka högst upp i beredaren, det skvalpar rejält.
Stigarröret  gÃ¥r väl aldrig ända upp i beredare sÃ¥ det borde bli luft kvar i andras beredare ocksÃ¥?
Hur har ni som installerat gamla vvb löst det? funderade på att göra en liten anslutning högst upp så jag kan avluft, men vet ej om den är kopparmantlad eller keramisk,kanske är svårt?
Eller man kanske måste skaffa nån bättre tank?

Mvh Super
Nu
Nibe 1215-5 2004 sjövärme i Järna (Södertälje)
Hus 96 m2+gäst 34 m2(underhållsvärme) Golvvärme
Bastuhus med källare elgolvvärme ca 50 m2


Tidigare hus
AutoTerm AeroMax 9 med AquaMax combi 9Kw (Samma som Ivt 290 A/w Optima 900) 2 plan+källare 1909

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Störande knäppningar
« Svar #11 skrivet: 18 november 2009, 22:14:15 »
Har installerat knäpptank igår, en gammal vvb ctc 17 MK 150 liter.
Mitt problem är att jag tror det blir en luftficka högst upp i beredaren, det skvalpar rejält.
Stigarröret  gÃ¥r väl aldrig ända upp i beredare sÃ¥ det borde bli luft kvar i andras beredare ocksÃ¥?
Hur har ni som installerat gamla vvb löst det? funderade på att göra en liten anslutning högst upp så jag kan avluft, men vet ej om den är kopparmantlad eller keramisk,kanske är svårt?
Eller man kanske måste skaffa nån bättre tank?

Mvh Super

Luften kan försvinna med tiden. Luften brukar vandra över till varmvattenberedaren för att det är varmast där och gasens löslighet minskar med ökande temperatur. Luften kan ocksÃ¥ flytta sig till  högre belägna radiatorer där trycket är lägre. Men det kan ta tid. JAg skulle avvakta nÃ¥gra veckor och lufta det som gÃ¥r att lufta under tiden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad super

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Störande knäppningar
« Svar #12 skrivet: 19 november 2009, 09:30:24 »
Ok kanske skall vänta lite.
Är nog lite jobbskadad ang luft i system,vi körde till och med avgasare på förra jobbet på kritiska system, hade man jobbat kvar där kunde man ku lånat hem en avgasare.
Nu
Nibe 1215-5 2004 sjövärme i Järna (Södertälje)
Hus 96 m2+gäst 34 m2(underhållsvärme) Golvvärme
Bastuhus med källare elgolvvärme ca 50 m2


Tidigare hus
AutoTerm AeroMax 9 med AquaMax combi 9Kw (Samma som Ivt 290 A/w Optima 900) 2 plan+källare 1909

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Störande knäppningar
« Svar #13 skrivet: 21 november 2009, 12:29:30 »
Hejsan!
Lånar tråden lite :)

Vi har haft knäppningar i elementen sedan de först började bli varma (dvs när uteluften krävde att värmen slog igång..) men bara mellan 3-5 knäppningar när (som jag antar) den väljer att byta mellan varmvattenuppvärmning och radiotorvärme.

Dock verkar det inte vara alla element utan just i vårt sovrum (tjoho eller något..) och i vardagsrummet och därför undrar jag om det är speifikt för det första elementet på "värmeslingan"? jag vet att vi har två slingor på övervåningen och det är ju logiskt att de ligger på varsitt hörn och varsin sida (vilket då är just vårt sovrum resp vardagsrummet). Kan jag ha rätt i mitt tänk? eller bör det knäppa lika mycket i alla element? (i källaren hör jag ju inte, men vi har två slingor där med).

Nu stör jag mig bara ibland på knäppningarna, men om man då ska installera en sådan där vattentank för mjukare övergång mellan kallt o varmt.. vad kostar en sån? (och installation?)

MVH Sandra

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Störande knäppningar
« Svar #14 skrivet: 21 november 2009, 15:34:35 »
En sådan här "knäpptank" (den i mitten) eller begagnad hydrofontank som det egentligen är kostar några hundringar på blocket. Denna fick jag gratis av rörfirman jag köpte VP av.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!