Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För stor värmepump?  (läst 4175 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mattias.nordstrom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
För stor värmepump?
« skrivet: 03 oktober 2013, 14:16:04 »
Sitter med pennan i handen för att skriva på en offert på bergvärme... och tvekar.

Jag har kokat ner 5 offerter till 2.

Det står nu mellan en IVT HA C9 med 170 meter borra eller en Thermia Diplomat 6 med 125 meter borra.

Priset är endast ca 7000 dyrare på IVT.

Huset är ett stenhus från 2008 i två plan, i stockholm, med en uppvärmd yta på ca 196 m2. 2 glas isoleringfönster och en välisolerad vind. Totalytan är 206 m2 varav ett badrum på ca 10m2 har direktverkande elslingor. Idag drar huset ca 20.000 kwh per år (exkl hushållsel) med en Nibe 360 fighter frånluftsvärmepump.

Spontant känns IVT som mer för pengarna, men jag har också hört att en för stor pump får kortare livstid med många stopp och starter.

Några kloka tips eller ideér?

MVH

Mattias

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: För stor värmepump?
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2013, 14:29:01 »
Skiljer det inte mer än 7000:- mellan de offerterna? Det låter ju jättekonstigt. I min värld borde det vara 30000:- skillnad mellan de offerterna. Kan man få reda på totalkostnaderna för att få ett hum om det är IVT:n som är billig eller Thermian som är dyr?
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: För stor värmepump?
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2013, 14:53:01 »
Kolla med säljaren hur mycket han vill ha för att installera en volymtank då bör det funka bra med en 9 kw.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Mattias55

  • Gäst
Mattias55
SV: För stor värmepump?
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2013, 15:02:09 »
Hej,

Offerterna ligger på:

IVT ligger på 114.000 efter ROT
Thermia på 107.000 efter ROT

Smurfen: JAg ska ha pumpen i tvättstugan och har svårt att få plats med en extra tank...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: För stor värmepump?
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2013, 15:06:03 »
Med en förbrukning på 20000kW i dag med fungerande FLVP så blir inte IVT'n för stor.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: För stor värmepump?
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2013, 15:19:03 »
Hej,

Offerterna ligger på:

IVT ligger på 114.000 efter ROT
Thermia på 107.000 efter ROT

Smurfen: JAg ska ha pumpen i tvättstugan och har svårt att få plats med en extra tank...
svÃ¥rt att ge rÃ¥d kan ju vara sÃ¥ att  Thermia röris inte vill installera större än 6 kw utan tank det var inget ni diskuterade ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mattias.nordstrom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För stor värmepump?
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2013, 15:25:43 »
nej, tank har aldrig varit på tal varken med Thermia eller IVT. Thermia menar med bestämdhet att 6kw/125 meter räcker långt och att mer än så är onödigt. Beräkningen för nya förbrukningen är snarlik runt 7500 kw/h per år med Thermia 6 eller IVT 9.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: För stor värmepump?
« Svar #7 skrivet: 03 oktober 2013, 16:18:23 »
Förbrukas 20 MWh el för värme och varmvatten med en fungerande FLVP känns 6 kW värmepump lite snålt.

Det går att öka kopplingsdifferensen (temperaturskillnaden start-stopp) på en IVT-pump så att gångtiderna blir längre. Är det radiatorer som värmer huset? Hur många och typ i så fall?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: För stor värmepump?
« Svar #8 skrivet: 03 oktober 2013, 20:26:45 »
170m borra med en 9kW IVT för 114000:- är nog med hästlängder det billigaste jag sett.
Det var vad jag landade på för min 8kW NIBE med 150m borra och det tycker folk var rysligt billigt, vad är då ditt erbjudande?
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: För stor värmepump?
« Svar #9 skrivet: 03 oktober 2013, 21:20:57 »
du köper ca 225 kwh i spets med en 6 kw värmepump om du har radiatorer 55/45 system
golv värme i betong  162 kw

Jag skulle rekomenderat 6 kw värmepumpen
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För stor värmepump?
« Svar #10 skrivet: 04 oktober 2013, 05:55:01 »
Skall du ha kvar frånluftsvärmepumpen?
Om inte, vad skall du ersätta den med?
Om du redan har frånluftsvärmepump skulle du ju kunna byta ut den mot en ComfortZone, Nibe 750 eller liknande, det ger kanske lite mer tillskott, men samtidigt har du efter bytet fortfarande bara en värmepump.
Att underhålla och reinvestera i två olika värmepumpar kommer långsiktigt att bli dyrt.

Om du tänkt ersätta nuvarande frånluftsvärmepump med bergvärme, hur skall du då sköta ventilationen framöver?

Jag förstÃ¥r inte riktigt vad du är ute efter med denna investering.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mattias.nordstrom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För stor värmepump?
« Svar #11 skrivet: 06 oktober 2013, 19:58:38 »
Tack för alla reflektioner.


1.Erbjudandet från ivt är i samband med hem och villa mässan där ivt lämnar 7000kr rabatt på samtliga pumpar. Priset är i övrigt efter rot.

2.Det är radiatorer på ovanvåningen ca 8st som värmer 90m2 (4 sovrum och ett allrum) på nedre plan är det slingor i betong som värmer ca 105 m2

3. Att byta till en större frånluftsvärmepump typ nibe 750 avråde nibe ifrån med motivtionen att den var för liten för mitt hus. Även nibe killarna som varit här och tittat har förordat bergvärme.
Frånluften kommer att skötas via en kanalfläkt på vinden framöver. Alternativet är en flm modul till bergvärmen, men det har jag förstått är dålig investering mot bakgrund av den knappa besparingen kontra investeringen. Syftet med bytet från min nuvarande lösning är såklart att spara pengar över tid.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För stor värmepump?
« Svar #12 skrivet: 07 oktober 2013, 05:30:08 »
OK, då är jag med.
Det enda jag reagerar på är att du väljer bland maskiner som inte är riktigt det bästa som finns för tillfället.
Har det varit stor prisskillnad upp till Nibe 1245, IVT EQ, och Thermia Optimum-maskinerna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mattias.nordstrom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För stor värmepump?
« Svar #13 skrivet: 07 oktober 2013, 21:15:29 »
Rickard: Nibe 1245 8kw ligger ca 20.000 kr upp (135.000 efter rot med 180 meter borra). IVT EQ har jag inte fått offert på, men eftersom jag i stort sett bestämt mig för IVT, då jag fått förtroende för den installatören så kanske det är värt att be om pris på den. Hur mycket mer anser du det vara värt, och var i ligger den stora skillnaden?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För stor värmepump?
« Svar #14 skrivet: 08 oktober 2013, 06:07:33 »
Kolla på energimyndighetens hemsida, tester, bergvärmepumpar 2012 så finns IVT:s EQ och en billigare Bosch (som är en IVT).
Huruvida den Boschmodell som är med är samma som du fått pris ppå med IVT-logga låter jag vara osagt, men det är rätt stor skillnad på årsmedel-COP.
Huruvida det är värt en mellanskillnad på 20-30 000 kr är dock naturligtvis tveksamt.
Borde inte vara så stor skillnad tycker jag, men å andra sidan är ju IVT:n billig om man ser till storleken och jämfört med ditt andra alternativ.
Kanske är de tvungna att sänka priset ordentligt på sina äldre modeller för att tömma lagren?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!