Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innegivare temp diff  (läst 1130 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roblin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Innegivare temp diff
« skrivet: 30 januari 2011, 11:45:58 »
Hej,

Inget stort problem men jag vill ändå lyfta frågan till forumet för att få hjälp med att rätta till det om det går.

Har Optima 500 + 290AW med ute- och innegivare (centralt placerad i huset). Har innegivaren ställd på 22 ºC men faktisk innetemperatur ligger på ca. 21,4 ºC dvs. konstant en bit under önskat värde. Det faktiska värdet är baserat på både pannans egen uppmätning och en separat termometer så värdet stämmer nog bra.

Varför får jag inte 22 ºC när det är det värdet jag ställd in? Att det inte är exakt 22,0 ºC och att det kan variera något beroende på vind, solinstrålning mm. förstår jag men att den konstant ligger ca. 0,6 ºC under är ju inte riktigt rätt.

Har sett att man i menyn kan korrigera givarna. Behöver innegivaren helt enkelt justeras eller är orsaken en annan?

Som en parantes, har säkert inte med saken att göra, så verkar utegivaren ange en något för hög utetemperatur. Ca 1 ºC högre än annan separat utetermometer anger och min uppfattning är att den separata givaren är mer korrekt.

Mvh, Robert

IVT Optima 500 + IVT 290 A/W, 1½ plans villa 170 m2 i Skåne med 1-rörs system.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Innegivare temp diff
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2011, 11:54:01 »
Innegivaren bestämmer inte innetemperaturen - Den korrigerar bara framledningstempen lite upp/ner i förhållande till värmekurvan.
För att allt skall funka måste man först hitta rätt värmekurva med innegivaren urkopplad. Sen kan innegivaren kompensera för tillfällig under-/övertemperatur i huset.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roblin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare temp diff
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2011, 12:23:45 »
Tack för svar! Ok, så det är kurvan jag behöver justera, med innegivare urkopplad, dvs. i princip höja den 0,6 ºC för att hamna mer rätt? Får kolla om diffen skiljer mer/mindre vid lägre och högre ute temp får att veta om kurvändringen är linjär eller ej.

Kurvan har tidigare inte justerats efter inst. av innegivaren.

/Robert
IVT Optima 500 + IVT 290 A/W, 1½ plans villa 170 m2 i Skåne med 1-rörs system.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!