Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kollektorslang frÃ¥n borrhÃ¥l till VP  (läst 1529 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikado

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kollektorslang från borrhål till VP
« skrivet: 09 maj 2009, 21:55:45 »
Tjenis alla

Finns det några bestämmelsr på hur kollektorslangen ska dras från topplocket till VP,via vägg/mur?

Som det verkar bli för mig så kommer slangen gå ca 40 cm under markytan,in i grunden, och sen uppåt mot VP, som är 4-5 meter in i huset.

Då dränering o dagvattenrör finns i samma djup som kollektorslangens ingång så ställer det till lite....

Hur "farligt" är det med luftfickan eg.?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kollektorslang från borrhål till VP
« Svar #1 skrivet: 09 maj 2009, 22:55:47 »
Kollektorslangarna måste isoleras en bit ut från väggen, jag tror det är en meter eller så.

Vilken luftficka pratar du om?
Det är helt OK om slangarna går uppåt mot VP, du ska ha ett nivåkärl på högsta punkten på ingående kollektorslang som fångar upp ev kvarvarande luftbubblor i brine (som givetvis måste avluftas ordentligt vid installation).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mikado

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kollektorslang från borrhål till VP
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2009, 23:46:46 »
Jo,det är isolerat...

Det jag menar är att pga av rådande omständigheter med hög berg samt dräner/dagvattenrör är i vägen så tror jag inte att det blir möjligt med stigande kollektorslang från brunn ända till VP.

Slangens lägsta punkt blir nog vid muren, där den går in i grunden,för att sen stiga mot VP :n...

( Ska till o gjuta igen torpargrunden,därför tänkte jag förbereda för kollektorslang och gjuta in den  i nya grunden.BorrhÃ¥l finns inte än hlr)
« Senast ändrad: 09 maj 2009, 23:59:19 av Mikado »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kollektorslang från borrhål till VP
« Svar #3 skrivet: 10 maj 2009, 07:49:39 »
Det beror på hur stora höjdskillnader det blir, en svag lutning neråt från brunnen till grunden är nog inga problem. Men är lutningen större så bör du ha luftningsnipplar i brunnen och kunna komma åt att lufta där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!