Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felkällor för hetgas hög? Compact 8  (läst 6569 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad UlfLun

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Felkällor för hetgas hög? Compact 8
« skrivet: 14 december 2009, 15:09:14 »
Hej!

Efter ~10 år med min Compact 8 så stannar tyvärr min bergvärmepump med hetgas hög när den gör varmvattten. Servicekillen bytte givaren för hetgas och kollade att temperaturgivaren för varmvatten fungerade. Det löste inte problemet utan det blev snarare värre. (Givarna har bytts 4 ggr tidigare genom alla år och då har problemen lösts. Jag kan ju tycka att livslängden på givarna (< 3år) är väldigt kort men låt oss koncentrera oss på att få igång pumpen igen).

När jag pratade med servicekillen trodde han att nästa steg var att byta kompressor.  Vad han baserade det pÃ¥ vet jag inte. När pumpen värmer huset sÃ¥ finns inga problem. Jag fÃ¥r intrycket att pumpen stannar när den är väldigt nära maxtemperaturen för varmvattnet.   Varmvattnet är inställt pÃ¥ ~47 grader. Vi skulle gärna ha det högre MEN den upplevda temperaturen i dusch eller kranar är inte lÃ¥g. Vi upplever snarare att den ökat trots att inställningen inte ändrats. Att minska temperaturen pÃ¥ varmvattnet känns inte som nÃ¥got alternativ.

Finns det alternativa felkällor vi bör kontrollera innan vi diskuterar kompressorbyte eller t.o.m. byta hela värempumpen. Köldbärarledningen låter ibland och i samband med start/stop kan det bubbla till i expansionskärlet. Kan luft i köldbärarledningen förklara problemet? Finns det andra saker som skall kontrolleras?

Tack på förhand!
/ Ulf

Utloggad itorsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Felkällor för hetgas hög? Compact 8
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2010, 18:56:08 »
Hej Ulf
Jag har precis samma problem med min c8 från 1999. Tyvärr har jag gamla modellen utan display så jag har 0-koll på hur pumpen egentligen går o mår. Jag har ännu inte bytt givare för hetgas på mn pump, men däremot växelventil ett par gånger. Bevakar med spänning detta inlägg!
IVT Greenline Compact 8, -99. borrat 140m

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Felkällor för hetgas hög? Compact 8
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2010, 18:03:05 »
Hej!
Är absolut ingen expert på IVT, men jag reparerade en nu i veckan och kan kanske komma med förslag på lösningar.
Pumpen i fråga hade exakt samma problem som din, den löste på hög hetgastemp.
Diffen över inkommande och utgående var 27 ºC, vilket är högt, jag rengjorde filtret och fick ner diffen till ca 18 ºC (högt, men bättre)
Expansionsventilen var felinställd med en överhettning på 14 ºC, justerade den till 5 ºC. detta kräver manometerställ och riktig termometer.
Dessa justeringar sänkte hetgastemperaturen från +94 ºC till +78 ºC .

Jag har lite svårt att se att kompressorn kan vara felaktig på ett sådant sätt att hetgastemperaturen skenar.

Jag tror inte ditt problem ligger i brinekretsen för då skulle hetgastempen snarare bli för låg...

Börja med att kolla filtret.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Felkällor för hetgas hög? Compact 8
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2010, 15:40:08 »
Hög hetgas= för lite köldmedium eller felaktig exp.ventil till 95%
Mest kyla men lite värme också

Utloggad itorsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Felkällor för hetgas hög? Compact 8
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2010, 18:56:39 »
Hej cougar. Tack för info! Det här filtret, var sitter det, och är det något man kan göra rent själv? Expansionsventilen antar jag är lite överkurs...
IVT Greenline Compact 8, -99. borrat 140m

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Felkällor för hetgas hög? Compact 8
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2010, 21:27:57 »
Hej cougar. Tack för info! Det här filtret, var sitter det, och är det något man kan göra rent själv? Expansionsventilen antar jag är lite överkurs...

På den pumpen jag var på sitter filtret ganska högt upp till vänster innanför frontluckan, det är inte svårt att rengöra, stäng av värmepumpen, vrid handtaget, skruva bort skruven som håller filtret och gör rent filtret...
men som jag skrev, jag är ingen expert på IVT och värmepumpen jag var på var bara några år gammal så jag vet inte säkert att det ser likadant ut på din.
Expansionsventilen är nog överkurs precis som du skriver, men det förvånar mig att inte servicekillen som var hos dig kollade den, det känns som det borde vara det första att kolla vid hetgaslarm...eller gasfyllningen som lyckyman föreslog ovan.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad bosv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Felkällor för hetgas hög? Compact 8
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2010, 11:11:24 »
Hej

Hänger på tråden då jag(eller rättare sagt min granne) har exakt samma problem som Ulf.
Här har också varit en servicekille som säger att alla värden är OK, och föreslår ny kompressor.
Känns inte så övertygande då han inte kan peka på nåt speciellt.
Hur har det gått? Hittat nån lösning?

Om pumpen fungerar som den ska mot radiatorkretsen men överhettar mot vv kan det
då verkligen vara för lite köldmedia?

Själv har jag en mycket enklare maskin som jobbar helt mot en acktank.
Det som styr kompressorn(av/på) är värmen på returvattnet från acktanken.

Borde det inte finnas nåt liknande på IVT:n. Antingen stänga av eller gå över via växelventilen
till att värma radiatorkretsen. Nån som vet var man kan hitta en principskiss på hur IVT:n se rut och fungerar?

Hälsn
Börje

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Felkällor för hetgas hög? Compact 8
« Svar #7 skrivet: 01 mars 2010, 16:28:39 »
Kompressorbyte hjälper inte.
det är köldmedieflödet som är för lågt i förhållande till kompressorarbetet.
kan bero på ett par saker:
1. för hög tryckuppbyggnad = täppt filter/igensatt växlare eller annat som hämmar cirkulationen/energiöverföringen på varma sidan.
2. felaktigt expventil/ feljusterad (för hög överhettning)
3. täppt torkfilter (tempskillnad före och efter filtret)
4. köldmediebrist (läcka)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad UlfLun

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Felkällor för hetgas hög? Compact 8
« Svar #8 skrivet: 09 december 2010, 14:50:48 »
Hej!

Jag skrev det urspungliga inlägget. Vi löste det hela med att dra ned temperaturen på varmvattnet någon grad. Jag har inte haft något problem sedan dess.

Jag har precis skrivit ett nytt inlägg om "luft i köldbäraren". Om det är relaterat till detta eller ej vet jag inte men problemen startade ungefär samtidigt.

/ Ulf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!