Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepump och rördimention till radiatorerna  (läst 5849 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Metin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Värmepump och rördimention till radiatorerna
« skrivet: 14 juli 2004, 10:52:54 »
Jag har nu haft en borrare/vvs-man hemma igen - denna gången en "oberoende".
Jag har inte fått offerten än men efter att ha tittat på huset så kom han fram till att
jag har för tunna rör ut till radiatorerna och då kunde/borde man inte ha IVT
eller någon annan pump - det var Nibe som gällde.
Det var något med att värmepumpen skulle inte klara att få ut det värme som den producerar.
Ligger det något i detta?
Det konstiga var också att han ville borra mycket djupare än dem övriga företag - ca 130m aktivt.
Dem övriga låg på 85-90m aktivt. Varför denna stora skillnad undrar jag?
« Senast ändrad: 14 juli 2004, 20:49:30 av Metin »

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Värmepump och rördimention till radiatorerna
« Svar #1 skrivet: 14 juli 2004, 13:09:37 »
Att Nibe pga Nibes konstruktion skulle vara mer lämpat för radiatorsystem med tunna rör än något annat märke var ett märkligt argument.
Det är cirkpumparna kontra tryckfallet över systemet som avgör om värmen kommer ut eller inte.

Förmodligen så relaterar han till IVT:s bypasslösning som kan i ditt fall få ett bakåtflöde över pumpen vilket resulterar i att värmen inte kommer ut.  

Utloggad Metin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Re:Värmepump och rördimention till radiatorerna
« Svar #2 skrivet: 14 juli 2004, 20:46:55 »
Är då t. ex. IVTs pumpar uteslutna/olämpliga
för mig i detta fallet eller är detta något man
inte behöver tänka på om man låter ett vvs företag
utföra hela jobbet - oavsett vilken pump man väljer?

Då ansvarar dem ju för att allting fungerar
som det skall eller hur?
« Senast ändrad: 14 juli 2004, 20:51:54 av Metin »

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Värmepump och rördimention till radiatorerna
« Svar #3 skrivet: 14 juli 2004, 22:00:43 »
Nej backflöde över IVT bypassen är en justeringsfråga som installatören ska kunna lösa.
Däremot så kan den skapa huvudbry för dom som inte vet hur justerar in den.

Det är inte ens säkert att det blir en bypass, IVT pumparna idag behöver den inte i samma utsträckning som förr.

Utloggad Metin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Re:Värmepump och rördimention till radiatorerna
« Svar #4 skrivet: 14 juli 2004, 23:02:17 »
Tack!
Vad tycks om den stora skillnaden i borrdjup?

Det rekommenderades även en pump med större effekt - en Nibe på 7 kW,
medans dem övriga offererade pumpar på 6 kW.

Jag tror att han räknade på 150 kvm (140 kvm boyta och 40 biyta)

Utloggad ingo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Värmepump och rördimention till radiatorerna
« Svar #5 skrivet: 15 juli 2004, 09:59:49 »
Nibe gör ingen 6 kW:are
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Värmepump och rördimention till radiatorerna
« Svar #6 skrivet: 16 juli 2004, 00:00:06 »
Ett för grunt borrhål offereras ibland då blir ju totalpriset lågt ofta väljer kunden det som är billigast i inköp!!
Men det är ju där du får gratisvärmen så ett vädimensionerat borrhål ska man ha, mååånga har för klena borror.
Jag har inte hört en enda som klagat/ ångrat sig för att borran blev för djup!!
Det är många som har har pumpar som är 15 20 år, när dom skall bytas då blir det ofta problem för att nya umpen är effektivare osså blir borran för klen!
Utvecklingen mot effektivare pumpar kommer säkert att fortsätta, så en lite för djup borra nu, kan va det absolut grundaste man kan ha när det är dags för värmepumpbyte. Borran håller minst 100 år om inget oförutsett sker!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Värmepump och rördimention till radiatorerna
« Svar #7 skrivet: 16 juli 2004, 18:21:12 »
Rätt! , Bra bertil!

Dimensionera borran för 100% energitäckning så behöver du inte ha ångest när det är dags att byta värmepump.

/Rickard

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Värmepump och rördimention till radiatorerna
« Svar #8 skrivet: 16 juli 2004, 18:59:24 »
Dimensionera borran för 100% energitäckning så behöver du inte ha ångest när det är dags att byta värmepump.


För att förtydliga det Rickard menar:

Dimensionera borran så att den klarar ett eneriuttag som motsvarar en trolig COP på framtida värmepumpar. Kanske har pumparna om 20-30 år  COP på ~8. Det gör att hålet står för nästan 90% av energin mot 75% idag med en COP på 4. Mao borra 20% djupare om man vill vara "framtidssäker". Om man skulle borra för 100% så behöver man borra 35-40% än idag (beroende på dagens COP) och det kan nog betraktas som bortkastade pengar eftersom pumpens förbrukning alltid kommer att stå för en del av energin. Det står fritt för var och en att sia om vilken COP framtida pumpar kommer att ha!  ;D

För det var väl så?  ;)
« Senast ändrad: 16 juli 2004, 19:00:17 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/år  Efter 13,8MWh/år
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Värmepump och rördimention till radiatorerna
« Svar #9 skrivet: 17 juli 2004, 09:29:24 »
I vissa hus dimensioneras värmepumpar med 6 kW uteffekt, trots att husets maxeffektbehov är 10 kW. Om man i framtiden får värmepumpar som tack vare t.ex. varvtalsstyrd kompressor och hög COP så kommer värmepumpen att kunna stå för hela husets energi/effektbehov, utan att för den delen riskera stort slitage på ingående komponenter vid låg köldlast.

Därför tycker jag att man (om man har råd) kan dimensionera borran så att den kan leverera den energi (och kanske t.o.m. den effekt) som behövs för att stå för nära 100% behovstäckning.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Värmepump och rördimention till radiatorerna
« Svar #10 skrivet: 18 juli 2004, 22:40:58 »
Kom ihåg en sak när vi pratar om det här.
Du har en kalkyl/offert framför dig där nån vill sälja en pump till dig.
Hur går försäljning till ???
Jo man erbjuder en vara/tjänst till ett attraktivt pris!!!
Hur blir priset attraktivt, jo man snålar in på alla möjliga variabler i kalkylen ( det finns minst 10 olika att mixtra med).
vad blir resultatet, jo ett lågt pris.
Vart vill jag komma  >:( :-[ :-\
Jo det är ingen fara att anläggningen/borran blir överdimensionerade även om man tar till lite vid köpet, däremot kan man sova lugnt om natten när kung Bore kommer 8) 8) ;D
Det ser vetenskapligt ut men det är kalkyler (grova uppskattningar) därav ofta helt olika svar på pumpstorlek och borrdjup, om man tar in olika offerter.
Jag hade 2 kalkyler från SAMMA installatör ( några månader mellan dom) där joxade man med bergets värmeledningsförmåga, medeltemp ute, önskad temp inne.
Dom sa oxå att första kalkylen hittade dom inte.
Många använder kalkylredskapet som en tombola (vad ska vi knappa in här då). ooootroli´t
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Metin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Re:Värmepump och rördimention till radiatorerna
« Svar #11 skrivet: 19 juli 2004, 14:47:09 »
Tack för alla inlägg!

Alltså  - man ska borra djup som möjligt. Det låter ju vettigt eftersom borrdjupet kan man inte ändra i efterhand (om man inte borrar nytt hål) och hålet har en avsevärt längre livslängd än t.ex. värmepumpen.

Detta kanske inte hör hemma på detta forum men,
hur lång livslängd kan ett värmesystem (vedpanna med tillhörande ack. tank på 1100 liter, expansions. kärl och m.m.) ha ? Huset är byggd 1990 och allting är från den tiden.

Jag ville först behålla det gamla systemet som backup (och för att det inte var så gammalt) och ingen av dem andra tillfrågade företagen sa något om att man inte skulle det
men den siste som var hemma och tittade på huset ville absolut slänga allting för att det skulle bara ställa till problem.

Om jag har förstått rätt så dockar man ju bara värmepumpen parallellt med det gamla
systemet mot radiator/vv stammen och sedan styr man med avstängningsventiler vilket system skall var den ”aktiva”.
Om man nu i detta läge vill slänga något system så är det ju bara att ”docka” av det - eller har jag fel?

/Metin

admin

  • Gäst
admin
Re:Värmepump och rördimention till radiatorerna
« Svar #12 skrivet: 20 juli 2004, 02:52:14 »
Den som spar han har  ;)

Jag håller egentligen med den siste som var hos dig - som tyckte att du skulle slänga ut det gamla.

Förutsatt att du köper en värmepump med inbyggd varmvattenberedare och elpatron så har den allt som behövs, det enda som kan hända om du spar det gamla är att det krånglar, speciellt om det inte används...

Jag är dock ingen större "tungviktare" när det gäller denna typ av frågeställningar - så beslutet får du ta själv, grundat på de synpunkter du får här och av de installatörer du har kontakt med.

På Nibes hemsida finns ett antal olika scheman för hur de föreslår att man dockar värmepumpar mot befintliga system, och jag vet att det brukar vara problem att få det att fungera optimalt. (i alla fall för de som vill kunna elda en brasa för spetsvärme riktigt kalla dagar)

Detta har jag förstått utifrån diskussioner här i forumet, samt av bekanta med liknande installationer.

/Rickard

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Värmepump och rördimention till radiatorerna
« Svar #13 skrivet: 20 juli 2004, 12:36:45 »
Livslängden på en panna idag ligger på omkring 20 år.
Expansionskärl brukar hålla ca 10 år beronde på vart det är placerat.
Sitter expansionskärlet på direkt på expansionsledningen utan någon värmespärr så är det ännu kortare livslängd.
Cirkpumpar kan ha väldigt lång livslängd om det är kvalitetspumpar (tex Grundfos Wilo etc.)
Lågprispumpar brukar hålla i 5 år ibland kortare.

Visst kan man spara vedpannan som backup men varför?
Du har ju elpatron i värmepumpen som du kan köra i fall nått krånglar.
Och är det inte eldningen du vill komma ifrån när du investerar i värmepump?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Värmepump och rördimention till radiatorerna
« Svar #14 skrivet: 20 juli 2004, 12:48:29 »
Om du inte har platsbrist, kan det väl stå kvar. Kanske du kan sälja grejorna om dom nu e så nya som 1990!!?

Inkoppling skall ske enligt principen antingen ved eller oxå värmepump. Att spetsa med vad är lönlöst ställer bara till jordens problem, bättre då att spetsa med en vedkamin.

Inkoppling för ovanstående är idiot enkel, precis som du antydde. T-rör på stig o retur efter all installation för vedeldningen, med stoppkranar både mot vp och vedpannan och med eget expansionskärl för VP.
varmvattnet lika där stoppkran till resp VV-beredare. OBS! för att minimera Legionellarisk ska stoppkranarna sitta på varma sidan, när t-röret. Detta för att minimera volymen stillastående vatten i varmvatteninstallationen.

Då har du 2 helt separata värmesystem som bara kan köras var för sig. (ev spets med vedpanna kan ge flera olika problem och i värsta fall VP-haveri)
Då kan du riva ut veden om du får lust utan att vp påverkas alls.   ;D
Lätt som en plätt inga problem alls  8) 8)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!