Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fördelning mtrl- resp arbetskostnad?? (hjälp med konverteringsbidrag)  (läst 964 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lamarr

  • Lamarr
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Halloj!

Jag håller på att knåpa ihop min ansökan för konverteringsbidrag. Hoppas på att finnas med i den lilla sista resten som kan få ut en slant ???

Men jag får inte tag i min installatör, och i min kalkyl så framgår inte tydligt vad som är material och vad som är arbete för borrningen. Mina 215 borrmeter inkl normbrunn kostar 58 300 exkl moms. Vad innebär det för ungefärlig fördelning på kostnad för material resp arbetskostnad?

I övrigt ser jag rätt tydligt vad som är mtrl (pumpen, lite slangar, filter mm). Arbetet är specat i vvs-värmepumsinstallation samt el-installation.

Demontering av panna och tank tar jag för givet att man inte får inkludera. Men vad gäller fristående vv-beredare och expansionskärl- tar man med det i mtrl-kostnaden?

Lamarr
Nationalromantisk trävilla byggd 1906 i Stockholm, 190 kvm boyta, källare ca 60 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11, 300 l vv-beredare. Borrhål 215 m, varav 205-210 (?) m aktivt. Driftsatt 2007-01-27. VP-lärling.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag gissar lite, men foderröret borde kosta ca 200 kr/meter, slangen ca 10 kr/meter och spriten ca 6 kr/meter kollektor.

Anger du det borde du inte hamna helt tokigt, men visst kan det vara lite andra siffror.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Expansionskärlet är väl i alla fall en del av distributionssystemet? Jag tog med allt som jag var osäker på och försökte specificera det så tydligt som möjligt för att granskaren lätt ska kunna ta bort eventuella delar som inte ger avdragsrätt.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!