Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Att docka en LVVP med Nibe 310P FLVP, vilka modeller/fabrikat kan passa?  (läst 8016 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PGillie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Hej,
Jag märker att i år när vintern är lite kallare än förra året (i Göteborgstrakten) får elpatronen jobba en hel del i min Nibe 310P. Det går just nu åt 100-135 KWh/dygn (-4,2 grader i dygnsmedeltemp.). Detta tycker jag är för mycket för ett 1,5 plans hus, 165 kvm, från 2005 med vattenburen golvväme i båda planen.
Nu har jag bestämt mig för att investera i en LVVP som helst skall dockas till Nibe'n. Hade tänkt att LVVP skall stÃ¥ för uppvärmingen medan Nibe'n fÃ¥r fixa varmvattnet. Dock skall Nibe'ns elpatron gÃ¥ in om LVVP inte räcker till.  Det finns en principskiss pÃ¥ Nibes hemsida för att docka F 2025 pump till FLVP'en.

Är det nÃ¥gon som har tankar, erfarenheter och ideer kring att ansluta en Luft-vatten värmepump av annat fabrikat (CTC, IVT, Thermia etc.) till Nibe 310P? Eller är det bäst att hÃ¥lla sig till Nibe rakt igenom?  Det jag vill ha är en privärd pump med bra prestanda, driftsäker samt att det skall gÃ¥ att docka till Nibe 310P pÃ¥ det sätt som jag beskrev ovan.

Tips?
Att tänka på ?

/P.
« Senast ändrad: 23 februari 2009, 09:37:07 av PGillie »

Utloggad PGillie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Det var väldigt vad lite ideer ni har. Inga kommentarer alls?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det funkar säkert med andra märken också, enligt principskissen så ska man ha en 2-stegs rumstermostat som i första läget startar VP:n och i andra lägen slår på elpatron. Detta borde funka med IVT, och CTC:s LVVP:ar också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PGillie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Nu har en installatör (Nibe Center) varit på plats för att få information om hur det ser ut för att kunna ge en offert. När jag pratade med honom senast sa han att hans förslag är att koppla LVVP pumpen direkt på golvvärmen och låta FLVP sköta varmvatten.
Nu vill han även ha med en acc-tank, för att som han sa, minska antal start-stopp för LVVP, desutom en kontroll panel.

Försöker han bara sälja pÃ¥ mig mer grejor, eller är detta nödvändigt?  PÃ¥ Nibes schematiska skiss finns ingen acc-tank, bara FLVP, LVVP och kontrollpanelen.

Vad anser ni?
« Senast ändrad: 11 mars 2009, 15:45:56 av PGillie »

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Det bästa är att kontakta Nibe direkt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad PGillie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Det bästa är att kontakta Nibe direkt.

Det är Nibe Center som gav mig ovan information....

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Nibe Center?  Är det Ã¥terförsäljare av Nibes produkter?

Jag har monterat en 310P i ett hus och en 2025-6 (utan tank)hemma hos mig själv. Min gissning är att det skulle kunna fungera bra utan annan tank än vad som finns i 310:an, men jag har aldrig gjort detta montage.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad PGillie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Nibe Center?  Är det Ã¥terförsäljare av Nibes produkter?

Jag har monterat en 310P i ett hus och en 2025-6 (utan tank)hemma hos mig själv. Min gissning är att det skulle kunna fungera bra utan annan tank än vad som finns i 310:an, men jag har aldrig gjort detta montage.

Nu blev jag lite ställd av din förklaring, -"Jag har monterat en 310P i ett hus och en 2025-6 (utan tank)hemma hos mig själv" men du skulle aldrig gjort detta montage.
- Kan du förklara lite mer/bättre?

Ja, Nibe Center är återförsäljare av Nibes produkter i Göteborg

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jag HAR aldrig gjort detta montage.

310 var i en kunds hus

2025 hemma hos mig

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad ingema

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Skulle rekomendera att du håller dig till Nibes sortiment.

Har själv en LVVP Nibe 2020-8 som värmer golvärmen och en frånluftspump NIBE FIGHTER 410P som värmer varmvattnet.

Har NIBE SMO 10 som är en avancerad styrmodul som tillsammans med NIBEs luft/vatten-värmepumpar och befintlig värme och varmvattenutrustning bildar en komplett anläggning.
Det är hjärnan i systemet

Har kopplat in en innegivare till Smo 10 sÃ¥ nu styr den med bÃ¥de ute och innegivare framledningstempen för golvvärmen.Har skruvat bort termostaten frÃ¥n golvvärmen sÃ¥ nu är det helt öppna. Har aldrig haft jämnare temp i huset.Har haft en genomsnittlig förbrukning frÃ¥n 20081117-20090306  ca 75Kw per dygn.
2 plans hus ca 200 m2
Ingemar Övertorneå


Utloggad PGillie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Skulle rekomendera att du håller dig till Nibes sortiment.

Har själv en LVVP Nibe 2020-8 som värmer golvärmen och en frånluftspump NIBE FIGHTER 410P som värmer varmvattnet.

Har NIBE SMO 10 som är en avancerad styrmodul som tillsammans med NIBEs luft/vatten-värmepumpar och befintlig värme och varmvattenutrustning bildar en komplett anläggning.
Det är hjärnan i systemet

Har kopplat in en innegivare till Smo 10 sÃ¥ nu styr den med bÃ¥de ute och innegivare framledningstempen för golvvärmen.Har skruvat bort termostaten frÃ¥n golvvärmen sÃ¥ nu är det helt öppna. Har aldrig haft jämnare temp i huset.Har haft en genomsnittlig förbrukning frÃ¥n 20081117-20090306  ca 75Kw per dygn.
2 plans hus ca 200 m2
Ingemar Övertorneå



Tack för den informationen. Intressant. Kan du baskriva, eller skicka i detalj hur systemet är inkopplat/sammankopplat och då framför allt var LVVP ansluts till 410P'n.
/patrik.

Utloggad PGillie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Finns det nÃ¥gon mer här pÃ¥ forumet som har en Nibe 2020 eller 2025 dockad direkt pÃ¥ en FLVP (310P eller 410P) utan accumulatortank, gärna med golvvärme?  Ser gärna fler kommentarer kring hur bra/dÃ¥ligt det fungerar.
Kanske finns det någon i Göteborgs-regionen som jag kan besöka?

/P.
« Senast ändrad: 18 mars 2009, 14:15:47 av PGillie »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nu har en installatör (Nibe Center) varit på plats för att få information om hur det ser ut för att kunna ge en offert. När jag pratade med honom senast sa han att hans förslag är att koppla LVVP pumpen direkt på golvvärmen och låta FLVP sköta varmvatten.
Nu vill han även ha med en acc-tank, för att som han sa, minska antal start-stopp för LVVP, desutom en kontroll panel.

Försöker han bara sälja pÃ¥ mig mer grejor, eller är detta nödvändigt?  PÃ¥ Nibes schematiska skiss finns ingen acc-tank, bara FLVP, LVVP och kontrollpanelen.

Vad anser ni?

Golvvärme har liten vattenvolym så en volymtank är kanske inte helt fel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PGillie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Lyfter tråden igen i hopp om att fler har ideer om hur man dockar en LVVP till existerande FLVP system på ett funktionellt och prisvärt sätt.

/P.

Utloggad PGillie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Lyfter tråden igen i hopp om att fler har ideer om hur man dockar en LVVP till existerande FLVP system på ett funktionellt och prisvärt sätt.

/P.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!