Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig Vb-fram Nibe f 1215  (läst 1831 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Closetta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
DÃ¥lig Vb-fram Nibe f 1215
« skrivet: 17 januari 2016, 22:03:07 »
Hej.
Jag rensade filtret på Vb-r, de element som varit svala kom upp i Temo, men sedan blev det svårt att få upp Vb-fram till mer än 45 gr. Elpatron är i alla steg.
Är det någon som haft liknande problem?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: DÃ¥lig Vb-fram Nibe f 1215
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2016, 22:41:18 »
Hej!
Min tolkning är att du tidigare hade några kalla element samt hög tempdiff mellan VB-fram och VB-r?
Efter filterrensning så sjönkt tempdiffen och maxtemp på VB-fram?
Detta är helt normalt, det som hände var att du fick mer värmeavgivande yta på ditt värmesystem, och därmed kan det också avge mer effekt.
Nu är det så att vid 45 °C framledning så avger ditt värmesystem precis lika mycket effekt som din värmepump skickar in.
Man måste tänka effekt och inte temperatur när det gäller värmepumpar.

Men man bör sikta på en tempdiff mellan VB-fram och VB-r på 7-8 °C när bara kompressorn går, ändra på farten på cirkpumpen tills du kommer i närheten, om du då har några kalla element så måste du trimma in grundflödet i radiatorerna, det finns mycket information om hur man gör i forumet.

Om alla elstegen är i så kanske det är nått fel ändå, men det beror på förutsättningarna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Closetta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig Vb-fram Nibe f 1215
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2016, 05:29:42 »
Hej.
Tack för svar.
Det slog mig nu att jag försökte ändra grundflödet på radiatorer i källaren innan filterrensning. Kanske det som spökar?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: DÃ¥lig Vb-fram Nibe f 1215
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2016, 09:00:57 »
Hej.
Tack för svar.
Det slog mig nu att jag försökte ändra grundflödet på radiatorer i källaren innan filterrensning. Kanske det som spökar?

Om du öppnade upp dom så är det säkert detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Closetta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig Vb-fram Nibe f 1215
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2016, 13:04:26 »
Jag ska försöka justera tillbaka ikväll så får vi se.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!