Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpatron gÃ¥r redan frÃ¥n -2 grader, NIBE Fighters 1225-8  (läst 11108 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad apelgren

  • Appel
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu när kylan kommit igen så har det uppstått några frågor.

•         Pumpen ger max ut 43°C (nÃ¥tt 44 nÃ¥n enstaka gÃ¥ng) när jag kör med pumpen utan patrontillsats. Är detta normalt/rimligt. Det innebär för mig att jag mÃ¥ste köra med patron redan frÃ¥n ca -2 grader för att hÃ¥lla 20 grader inomhus.

•         När det varit -15 grader och jag kört med patron är börvärdet 53 grader ut, dÃ¥ fÃ¥r jag inte varmare inne än ca 20,5 grader

•         Har beställt en utjämningstank pÃ¥ 200liter, kan nÃ¥got av ovan avhjälpas med den, utöver stabilare drift för bvp och inga knäppningar i systemet.

•         Har ett delta pÃ¥ köldbärarsidan pendlandes pÃ¥ ca3-4 grader (0 -> -4) som bäst, är detta normalt, kan man förbättra det med ändring av flöden pÃ¥ cirkulationspumparna etc.

Det jag är ute efter är att få tips och tricks för att förbättra ovan.
Samt om jag är helt ute och cyklar vore ju bra att veta oxå... :)

tack!

Sutteräng tegelhus,  146kvm boyta, 136kvm biyta, byggÃ¥r 1972
Nibe Fighter 1225-8kW, kurva 10
Borrdjup 142m
Ettrörssystem fördelat på 2 slingor per plan
Karlskoga, Örebro Län

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #1 skrivet: 01 december 2010, 15:57:19 »
Det är helt enkelt så att huset använder all den energi pumpen producerar. Det bästa du kan göra är nog att se över radiatorsystemet och byta ut/flytta om klena radiatorer och kanske sätta in nån fläktkonvektor...

Men, det kostar ju pengar att bygga om, så eventuella åtgärder är ju beroende av hur stor besparingen blir. Hur mycket eltillskott har det gått åt i vinter?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #2 skrivet: 01 december 2010, 16:09:17 »
GÃ¥r kompressorn konstant?

Angående tanken: Nej, du får inte högre effekt på pumpen genom större vattenvolym.

Delta KB: Helt OK, 3 brukar man väl säga är optimalt, iaf vad det gäller Thermia.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #3 skrivet: 01 december 2010, 16:32:45 »

•         Pumpen ger max ut 43°C (nÃ¥tt 44 nÃ¥n enstaka gÃ¥ng) när jag kör med pumpen utan patrontillsats. Är detta normalt/rimligt.


Vad som är normalt i det här sammanhanget beror på vilken framledningstemperatur som behövs vid dimensionerande utetemperatur, dvs den lägsta temperatur man dimensionerar värmesystemet utifrån. Är det ett 55/45 system, dvs 55 grader fram och 45 på returen vid DUT är det rimligt med en pump som klarar 45 grader utan tillsatsel men det är inget som säger att man träffade rätt vid dimensioneringen av radiatorerna. Det är rätt stor skillnad mellan 53/43 och 57/47.

DÃ¥ är temperaturen som pumpen klarar utan tillsatsel och var i landet huset ligger mer intressant.  -2 i Karlskoga är enligt min mening lite väl klen pump. 1-2 kW till hade inte varit dumt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad apelgren

  • Appel
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #4 skrivet: 01 december 2010, 16:45:48 »
Ja kompressorn går konstant, har inte kunnat prova vid högre temp nu på de sista veckorna av naturliga skäl, så vet ej om den slår igen vid säg -4grader, men det gör den antar jag.

Det är ju ett gammalt oljeeldat system så dimensioneringen är väl 65 grader på framledningstempen? Fördelat på 19 radiatorer i väldigt skiftande storlek, allt från små (ca300x300mm) enradiga förrådsradiatorer till stora (300x3200mm) dubbelradiga fönsterradiatorer.

Dimensioneringen av pumpen gjordes på tidigare oljeförbrukning i m3 samt de senaste två åren utan olja och endast el. det gav ett snitt på nånstans runt 26000kWh på uppvärmning.

En annan kanske lite dum fråga, men vad är forum till för om inte få svar, är hur funkar det med eltillsatsen, den är nu kopplad på 6kW, ger den upp till 6kW då eller ger den alltid 6kW, dvs adderar den pumpens 8 + behovskW?

ska jag avbeställa utjämningstanken?

ska jag plocka bort nån radiator?

Sutteräng tegelhus,  146kvm boyta, 136kvm biyta, byggÃ¥r 1972
Nibe Fighter 1225-8kW, kurva 10
Borrdjup 142m
Ettrörssystem fördelat på 2 slingor per plan
Karlskoga, Örebro Län

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #5 skrivet: 01 december 2010, 16:50:19 »
Det är helt enkelt så att huset använder all den energi pumpen producerar. Det bästa du kan göra är nog att se över radiatorsystemet och byta ut/flytta om klena radiatorer och kanske sätta in nån fläktkonvektor...

Men, det kostar ju pengar att bygga om, så eventuella åtgärder är ju beroende av hur stor besparingen blir. Hur mycket eltillskott har det gått åt i vinter?

Går det överhuvudtaget att få ekonomi på detta (att bygga om radiatorsystemet)? Även om man lyckas sänka börtempen vid en viss temperatur från 50 till 35 grader ger det väl bara typ en halv kW extra i avgiven effekt? Eller har jag fattat det fel?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #6 skrivet: 01 december 2010, 16:53:09 »


ska jag avbeställa utjämningstanken?

ska jag plocka bort nån radiator?



Plocka inte bort nån radd. Tycker det låter som du har ganska stor vattenvolym med så många raddar, tror inte du behöver någon tank annat än om du har knäpproblem. Men det är svårt att säga utan att ha räknat på vattenvolymen.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad apelgren

  • Appel
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #7 skrivet: 01 december 2010, 16:57:59 »
man tackar för alla snabba och bra svar.

en fråga till, gör det någon skillnad, som i mitt fall då självklart, att ändra på flödeshastigheten på värmesidan?

Sutteräng tegelhus,  146kvm boyta, 136kvm biyta, byggÃ¥r 1972
Nibe Fighter 1225-8kW, kurva 10
Borrdjup 142m
Ettrörssystem fördelat på 2 slingor per plan
Karlskoga, Örebro Län

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #8 skrivet: 01 december 2010, 17:02:38 »
man tackar för alla snabba och bra svar.

en fråga till, gör det någon skillnad, som i mitt fall då självklart, att ändra på flödeshastigheten på värmesidan?



Vad har du för delta på värmebäraren när pumpen går?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #9 skrivet: 01 december 2010, 17:05:34 »
Det är helt enkelt så att huset använder all den energi pumpen producerar. Det bästa du kan göra är nog att se över radiatorsystemet och byta ut/flytta om klena radiatorer och kanske sätta in nån fläktkonvektor...

Men, det kostar ju pengar att bygga om, så eventuella åtgärder är ju beroende av hur stor besparingen blir. Hur mycket eltillskott har det gått åt i vinter?

Går det överhuvudtaget att få ekonomi på detta (att bygga om radiatorsystemet)? Även om man lyckas sänka börtempen vid en viss temperatur från 50 till 35 grader ger det väl bara typ en halv kW extra i avgiven effekt? Eller har jag fattat det fel?

vp har ett bättre cop med lägre framledning det har man nytta av under hela värme säsongen hur mycket man spar kan jag inte beräkna ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #10 skrivet: 01 december 2010, 17:21:45 »
Det är helt enkelt så att huset använder all den energi pumpen producerar. Det bästa du kan göra är nog att se över radiatorsystemet och byta ut/flytta om klena radiatorer och kanske sätta in nån fläktkonvektor...

Men, det kostar ju pengar att bygga om, så eventuella åtgärder är ju beroende av hur stor besparingen blir. Hur mycket eltillskott har det gått åt i vinter?

Går det överhuvudtaget att få ekonomi på detta (att bygga om radiatorsystemet)? Även om man lyckas sänka börtempen vid en viss temperatur från 50 till 35 grader ger det väl bara typ en halv kW extra i avgiven effekt? Eller har jag fattat det fel?

vp har ett bättre cop med lägre framledning det har man nytta av under hela värme säsongen hur mycket man spar kan jag inte beräkna ;)

Jo, vad det gäller COPen har du förstås rätt. Jag tänkte mest utifrån hur hög vbfram man skulle kunna kräma ur utan tillsats, eftersom jag tolkade tråden så. Är ändå skeptisk till om ett gäng nya radiatore och montering kan sparas in...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad apelgren

  • Appel
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #11 skrivet: 01 december 2010, 20:07:36 »
man tackar för alla snabba och bra svar.

en fråga till, gör det någon skillnad, som i mitt fall då självklart, att ändra på flödeshastigheten på värmesidan?



Vad har du för delta på värmebäraren när pumpen går?

-16 ute, 55 grader vb ut, 47 grader retur, 8 grader delta alltså.
Sutteräng tegelhus,  146kvm boyta, 136kvm biyta, byggÃ¥r 1972
Nibe Fighter 1225-8kW, kurva 10
Borrdjup 142m
Ettrörssystem fördelat på 2 slingor per plan
Karlskoga, Örebro Län

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #12 skrivet: 01 december 2010, 20:17:02 »
Då har du bra delta vb, inget att optimera där.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #13 skrivet: 01 december 2010, 22:18:43 »
Något som är värt att kolla upp av egen erfarenhet är att alla dina radiatorer får ett jämt flöde. I mitt hus hade vi en gammal kökspanna som gjorde att vi kunde elda upp all värme som behövdes och aldrig märkte att radiatorsystemet inte var intrimmat. Men med värmepumpen i drift första vintern märkte jag snabbt att det var problem att få värmen att räcka till. Efter mycket funderande och fixande visade det sig att mina element i källaren i princip kortslutade och värmepumpen bara gick o gick utan att få upp värmen i resten av huset.

Det som jag gjorde var att mäta deltat över varje radiator och strypa in så att det blev ca 10 grader skillnad mellan övre och nedre delen. Sedan dess är det jämn och fin värme i hela huset och pumpen räcker till alldeles utmärkt.

Så det som kan visa sig spontant som att pumpen inte räcker till kan mycket väl vara att dina radiatorer inte är rätt strypta.

Sök på forumet ang strypning det finns mycket goda råd där som jag följde och hjälpte mig då. Lycka till!
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #14 skrivet: 02 december 2010, 15:48:42 »
man tackar för alla snabba och bra svar.

en fråga till, gör det någon skillnad, som i mitt fall då självklart, att ändra på flödeshastigheten på värmesidan?



Vad har du för delta på värmebäraren när pumpen går?

-16 ute, 55 grader vb ut, 47 grader retur, 8 grader delta alltså.

Hej Apelgren, din delta T är fin.
Jag har också en Nibe1225-8, som behöver eltillskott vid c:a -5 ºC vid 20 ºC inne. Det är som det är. Pumpen ger en effekt och den räcker till den ute tempen i mitt hus. De två sätten man har att få den att räcka till bättre är att
1)isolera huset bättre
2)sätta in flera raddar (för att sänka VBfram det hjälper till ett bättre COP som sagts ovan, kommer man ner till 30 ºC fram så ger pumpen 8,4kW medan den vid 45 ºC ger 7,3kW, minns inte exakta värden men ungefär så)

Jag har isolerat nästan överallt och trimmat alla radiatorer till bästa möjliga deltaT. Har tvÃ¥ vÃ¥ningar och bytte elraddar pÃ¥ öv till vattenburet, det gav för mycket effekt där, fick 3  ºC varmare pÃ¥ öv mot nb. För att fÃ¥ bort den diffen behöver jag ganska mÃ¥nga fler/större raddar pÃ¥ nb. Har för att jämna ut diffen mellan vÃ¥ningarna tills vidare "strypt" alla öv-raddar med termostater sÃ¥ att jag har konstant 20 ºC uppe medan VP jobbar och gör samma temp nere. Delta T pÃ¥ öv-stammen är hela 20 ºC medan nb-raddarna alla har deltaT 5-6  ºC. Tillsammans ger det en temp-diff i VP pÃ¥ 8 grader vilket jag tycker duger bra.

/hälsn från Bo, gammel Karlskoging
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!