Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Givare pÃ¥ KB in och KB ut ?  (läst 6604 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blend

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Givare på KB in och KB ut ?
« skrivet: 27 januari 2004, 23:29:21 »
Har IVT E7 och skulle vilja kolla om In och Ut tempen på KB sidan är rätt ( att givarna ger rätt värde). Har för mig att man ska kunna stoppa VP och bara låta C-pumpen gå på KB sidan och därigenom kunna se om In resp ut har samma temp.
Är jag ute och cyklar ?  ::)  Om inte, vet nån hur man gör ?
« Senast ändrad: 28 januari 2004, 02:13:35 av blend »
IVT E7 - IVT 300 L VB - 140 m borrhål. 2 Vuxna,3 Barn. 144 kvm boyta. 11 st sektionsradiatorer och 2 st "platta" radiatorer. 3-glasfönster. 7kvm vatten-golvärme.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Givare på KB in och KB ut ?
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2004, 05:58:28 »
Hej Blend!
Jorå det går bra, stäng av kompressorn i menyn......
sen kan du tvångsstarta cirkpumpen på kalla sidan.... låt den gå en bra stund.....
Funktionen används när man ska lufta slingan innan VP start första gången....
Passa dig om du har svinkyla så inte nåt fryser.... men du har väl en extern pump på varma sidan som går hela tiden??
Jag har två vanliga digitala (billiga standard) termometrar lösa känselkroppen fastsatta på rördelar på stig resp retur....
dom visar alltid lite fel säkert en halv grad.... men jag kollade med känskekropparna lösa
ett bra tag först.... sen fäste med "strips" och kontaktmassa för värmeledningen osså
rörisolering på det.....
Thermia hade inte några givare på brine för 4 år sen!!!!!!! snålvargarna!!!!!
Det finns proffsgrejor, anliggningstermometer men dom är svindyra, ev kan du låna av tex inst.... fatsighetsförvaltare har och även kommunerna om du har nån "känning"
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Blend

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: Givare på KB in och KB ut ?
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2004, 14:16:49 »
Hej,

Hur länge tror du man behöver köra C-pumen för att värdena ska vara rättvisa ? (140m) borrdjup. Ja..jag har en extern pump på den varma sidan som snurrar hela tiden.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
IVT E7 - IVT 300 L VB - 140 m borrhål. 2 Vuxna,3 Barn. 144 kvm boyta. 11 st sektionsradiatorer och 2 st "platta" radiatorer. 3-glasfönster. 7kvm vatten-golvärme.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Givare på KB in och KB ut ?
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2004, 00:19:21 »
15 minuter bör räcka, du ser väl från start om värdena ändras, och när dom
stabiliserat sig......

IVT´s Rego 600 har en meny 5.10 eller 5.11 en av dom är nog inställd på "drift med kompressorn" ändra det till "kont drift" kanske är pumparana märkta pump 2 o 3 ??
Den andra står nog redan på kont drift (det är varma sidan).
Om du pratar med inst. nÃ¥n gÃ¥ng frÃ¥ga om inte pumpen pÃ¥ varma sidan oxÃ¥ kan gÃ¥ "med" kompressorn Ã¥tminstone pÃ¥ sommaren skulla du vinna en del elström.... Även din pump pÃ¥ rad. kretsen kan du stänga pÃ¥ sommarn kruxet är att den kan kärva fast om den fÃ¥r stÃ¥ hela sommaren..... men om du startar den 1 gÃ¥ng i mÃ¥naden bara 1 minut ska det inte va nÃ¥n fara.... Om dom kärvar lite brukar dom gÃ¥ starta ganska lätt.  tex grundfoss pumpar har en centrumskruv innanför den kommer man Ã¥t motoraxeln det är ett skruvmejselspÃ¥r i den, man bara vrider lite sÃ¥ gÃ¥r den igen......
Kör hårt....
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Blend

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: Givare på KB in och KB ut ?
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2004, 22:44:42 »
Hej,

Har nu kollat detta och temp värdet direkt efter VP stannat var :KB IN -1,3
                     KB UT -0,7 (I drift var det KB IN -1,3 och  KB UT -3,2 = 1,9 i diff.)

Efter 30 minuter :KB IN - 0,8    KB  UT + 0,5
Alltså en diff på 1,3 grader. Vad gör man åt detta ? Vilket värde ska man lita på !? När jag inst VP 2002 så såg jag att jag hade en diff på ca 0,5 - 0,9
grader mellan  IN och UT.( har fÃ¥tt för mig att den ska vara runt 2-2,5 grader)
Ställde då ned C-pump till lägsta hastighet (1) men det blev marginellt bättre så jag ringde till VP leverantör/installatören och påpekade detta. Efter ett
antal samtal sÃ¥ kom han och gjorde nÃ¥tt..  (jag var pÃ¥ jobbet) Kollade när jag kom hem och dÃ¥ lÃ¥g diffen pÃ¥ ca 2,5 grader.. Jag ringde inst och frÃ¥gade vad
det varit för fel, han svarade att han inte hade behövt ändrat på nått ! Ändå var det helt plötsligt en diff på 2,5 istället för de tidigare värdena . Första
gången jag kontaktade installatören ang detta så nämde han att man kunde strypa flödet från hålet , vad jag fattade nån justering man kunde göra inne i VP -
för att få den önskade differansen.. Är det att rekomendera ? Kan tänka mig att nått sådant har skett... kan det få "dåliga" följder för VP prestanda ? för
varför skulle differansen helt plötsligt öka av bara sig själv...och precis efter att han varit hit...

-- Från 28 Oktober 2003 --> 28 Januari 2004 så har jag följande data på VP:

  VP timmar i drift = 1319 H. Eltillskott = 38 H
                       
  (VP är belägen i höjd med Sundsvall.)
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
IVT E7 - IVT 300 L VB - 140 m borrhål. 2 Vuxna,3 Barn. 144 kvm boyta. 11 st sektionsradiatorer och 2 st "platta" radiatorer. 3-glasfönster. 7kvm vatten-golvärme.

admin

  • Gäst
admin
Re: Givare på KB in och KB ut ?
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2004, 22:53:59 »
Jag vet inte om man kan, eller var man ändrar tempgivarnas visning. Men däremot kan jag säga att du skall aldrig lita helt pÃ¥ vad installatören säger, (tyvärr)  förmodligen har han justerat tempgivarna sÃ¥ att du skulle bli nöjd, och om du kommer Ã¥t den meny där han har ändrat sÃ¥ kan du se pÃ¥ vilken av givarna han ändrat pÃ¥.


Lycka till.
« Senast ändrad: 13 februari 2004, 22:09:31 av Rickard »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Givare på KB in och KB ut ?
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2004, 01:54:32 »
Hmmmmm klurigt.....
Värmepumpen mÃ¥ste va rejält tilltagen......  lite tillskottstid det är ju bra!!!!!
Det har ju varit rejält kallt oxå!!!!!
På thermia har man en helt synlig meny... för "kalibrering" av tempgivare....
Jag har gått igenom rego 600, hittar inget!!!!!! både inst menyn OCH fabriksmenyn!!!!
IVT har Rego´n som demoex på nätet du kanske har provat???
Om du vill leta noga själv så prova där först.....
Fabriksmenyn vill man kanske inte "göra" fel i...... iofs inte så värst mycke extra som jag hittade men tex max returtemp finns där...
Om du vill:::: ivt.se klicka på tex villapump välj styr/regler... där står hur du laddar hem,
jag fick hem en exe fil, klickade på den o vips.....
För fabriksmenyn........  (starta pumpen) klicka pÃ¥ höger knapp i ca 10 sek.... du nÃ¥r inst menyn...... leta rätt pÃ¥ versionsnumret (meny5.12)...... klicka pÃ¥ mittenknappen i ca 10 sek....
då kommer det upp fabriksmeny.......
ALLA förstår väl att där får man inte va hoppas jag men "på" nätet kan man väl titta lite.....

Hoppas det här inte kommer ut.... :-X
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Blend

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: Givare på KB in och KB ut ?
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2004, 03:05:57 »
Hej,

Jag har ett hus på ca 180 m2 ( 2 vån + (källare- inte uppvärmd) och det e byggt ca 1920.
Det är mestadels "gammla" radiatorer.. Kallas kanske flänsradiator. Vi är 5 personer i hushållet varav tre barn.
Innetemp brukar ligga runt 20,5 grader ( då har jag ca 23-24 grader på övervåning). Jag har kollat vad en innegivare ska kosta och den ligger runt 350-400 kr , så det ska införskaffas en sådan oxå ! Det e inte lätt att veta nått om VP och Borrhål när inte installatörerna verkar veta så mycket heller.....  :( Men som tur så finns sådana hjälpsamma personer som du Bertil och resten av gänget på denna sida som kan dela med er av eran kunskap i detta ämne !!  :D :) Angående modifiering av tempdifferansen så tror jag han sa att man helt enkelt manuellt ströp flödet med hjälp av en "kran" som sitter inuti VP..
« Senast ändrad: 30 januari 2004, 03:17:34 av blend »
IVT E7 - IVT 300 L VB - 140 m borrhål. 2 Vuxna,3 Barn. 144 kvm boyta. 11 st sektionsradiatorer och 2 st "platta" radiatorer. 3-glasfönster. 7kvm vatten-golvärme.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Givare på KB in och KB ut ?
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2004, 04:44:00 »
Tempdiffen är bättre om denär lite lÃ¥g än för hög!!!!!  
Det verkar som att du har 1,3 graders felvisning....... lägg till det på avläst värde.....
jag tycker inte man ska strypa flödet i "onödan" har du 140 meter djupt hål, så har du "lagom" tempskillnad i läge två på cirkpumpen, läge 3 kan oxå va ok..... oavsett vad givarna säger....
Pressa installatören om han inte har en riktig anliggningsgivare (termometer) som är kalibrerad och visar rätt pÃ¥ tiondelen.... svarar han nej sÃ¥ frÃ¥ga hur klarar du ditt jobb dÃ¥  8)
undrar vilket svar du fÃ¥r  :-[
Annars har kommunen (tekniska miljö fast .bolaget säkert även VA) energirådgivaren i kommunen kanske kan låna ut en?
konsulter pÃ¥ VVS sidan har oxÃ¥, även  större fastighetsförvaltningar..... kanske har du nÃ¥n  "känning".... det kan ju va kul att kolla......
Om du vill sänka tempen uppe så tycker jag du ska strypa flödet.... och sen ha ev termostatventiler ÖPPNA........
Har du danfoss temostatventiler finns strypring innanför känselkroppen.... N=ostrypt.... 1=max.strypning.... dra ringen åt dig och vrid.... prova tex läge 6 om dom är ostrypta.....
det kan finnas strypningsmöjlighet även på returen...... på "returkopplet".
Kör hårt....
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Blend

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: Givare på KB in och KB ut ?
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2004, 15:09:11 »
Hej,
Menar du att jag ska plussa på 1,3 diffen på diffvärdet jag har nu när VP körs ? Borde bli runt 3,2 .
Vad e fördel respektive nackdel med ett för lågt/högt flöde i "slingan" till borrhålet ? Så då ska jag tycker du prova att höja Köldbärar pumpen till läge 2 ?

------------------------------------
Om du vill sänka tempen uppe så tycker jag du ska strypa flödet....
------------------------------------
Menar du att jag ska sänka hastigheten på C-pumpen för radiatorerna..? Den är i läge 1.

Termostaterna, är det inte enklast att bara montera bort dessa och kolla så att inte "piggen" sitter fast och sedan skita i att montera tillbaka termostaterna ?

-- Det var ett gäng med nya frÃ¥gor... Tack pÃ¥ förhand  !
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
IVT E7 - IVT 300 L VB - 140 m borrhål. 2 Vuxna,3 Barn. 144 kvm boyta. 11 st sektionsradiatorer och 2 st "platta" radiatorer. 3-glasfönster. 7kvm vatten-golvärme.

Plumber

  • Gäst
Plumber
Re: Givare på KB in och KB ut ?
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2004, 22:35:28 »
Delta T mellan Kb-R och Kb-F ska ligga mellan 3-5 grader för att utnyttja den totala ytan i Förångaren.. :)
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Plumber

  • Gäst
Plumber
Re: Givare på KB in och KB ut ?
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2004, 22:37:31 »
"Ska" e ett lite väl starkt ord,"Bör" e lite mer åt det rimliga hållet. ;D
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Givare på KB in och KB ut ?
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2004, 03:32:10 »
hmmmmm det där med att strypa uppe......
Inte strypa hela  flödet eller sänka cirkpumpen pÃ¥ varma sidan...
Om du upplever "övertempen" på övre- plan som besvärande eller onödig.....
Då kan du ju strypa in flödet uppe då sjunker tempen där, och automatiskt får du mera vatten till bottenvåningen.... då kan du nog sänka kurvan lite på VP. men bara om du störs av "övertempen".....

På kalla sidan.... om inte båda visar samma temp då visar ju nån fel.
hoppas bara du körde nog länge.....
Returen visar varmare vatten, den skillnaden måste du ju lägga till eller hur.... vad de nu var ca 1 grad....
Men jag tycker du ska låna en anliggningstermometer, som jag sa tidigare....
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Givare på KB in och KB ut ?
« Svar #13 skrivet: 13 februari 2004, 20:25:16 »
IVT:s givare är sådana. Man luras av den höga upplösningen, 0,1 grader, och tror att de visar rätt. Jag får lägga till 1,0 grader till den avlästa differensen för att få rätt värde. Den ena givaren visar 1,3 grader fel och den andra 0,3 grader. Felvisningen varierar dessutom över tiden så korrektionsfaktorn ändrar sig. I ditt fall skall du lägga till 1,3 grader till den differens du beräknar för att få rätt värde, dvs 1,9 + 1,3 = 3,2 grader som är ett helt normalt värde.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!